Probleem met verzorgstertjes, gaan ze te ver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina_HORSE

Probleem met verzorgstertjes, gaan ze te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:43

Heey Bokkers,

Sinds een paar maanden heb ik 2 verzorgstertjes van 10 en 11 voor mijn grote shetlander Spikkeltje (21) en mijn welshje Toeter (19), het oude verzorgstertje is nu net naar de middelbare school en heeft veel minder tijd. De nieuwe 2, Emma en Femke (dit zijn niet de echte namen) komen vrijwel iedere dag, en vanaf het begin heb ik duidelijke afspraken gemaakt met ze over wat wel en wat niet doen. In het kort:
- Borstelen, tutten, knuffelen = PRIMA, mag altijd! Graag zelfs. Vinden de beestjes helemaal leuk.
- Longeren mag 2x per week.
- Rijden mag 2x per week een uur of 3x per week een halfuur. (in het bos is prima)
- Longeren i.p.v. rijden mag, maar rijden i.p.v. longeren niet!
- Wandelen mag ook altijd, zolang ze maar binnen het terrein van de manege blijven.
- Als tegenprestatie mesten ze 1x per week de stal uit (de andere keer doe ik het zelf) en krijg ik per maand €20,-

Het zijn vrij ervaren meisjes die eerder verzorgpony's hebben gehad en zijn lekker met de pony's bezig. Mijn pony's zijn 100% betrouwbaar en heel lief.

Nu hoor ik de laatste tijd van anderen dat ze de grenzen gaan opzoeken. Het wandelen wordt ineens 'rijden' (de een zit er op en de ander houdt de pony vast) en het rijden wordt springen. Longeren wordt ook wel eens een beetje rijden, en soms rijden ze zelfs zonder zadel en met halster+touw. Ze zijn ook wel eens aangetroffen door een stalgenoot zonder zadel in het bos, allebei op een pony (tegen de regels in, ik heb met ze afgesproken dat ze met zadel en hoofdstel rijden, en zeker in het bos!). Eigenlijk doen ze meer dan de pony's aankunnen. :( Ik heb ze er al eens op aangesproken en ze keken me heel bang en schuldig aan, maar gaan verder gewoon door. Ergens heb ik ook medelijden met ze, ze genieten zó met mijn pony's! En ik wil ze niet wegjagen, mijn pony's genieten ook. En daar zit het probleem, want Spikkeltje en Toeter lijken niks te mankeren. Ik ben heel zachtaardig en heb al snel medelijden omdat ze genieten. Maar ik ben bang dat in de toekomst er wel problemen komen, de pony's zijn de jongsten niet meer.

Wat moet ik doen?

trustHim

Re: Probleem met verzorgstertjes, gaan ze te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:45

Ik heb zelf net iemand weg moeten sturen, ben zelf ook zo dat ik graag iemand zie genieten maar niet te koste van mij of mijn pony. Blijf op je grenzen staan!

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:47

trustHim schreef:
Ik heb zelf net iemand weg moeten sturen, ben zelf ook zo dat ik graag iemand zie genieten maar niet te koste van mij of mijn pony. Blijf op je grenzen staan!

Maar ja, het gaat (nog) niet ten koste van mijn pony's. En ik ben heel blij met ze, de tegenprestaties doen ze erg trouw, en naar mijn pony's zijn ze zeker niet vervelend....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:48

Dan zeg je dat ze bijv op maandag en donderdag niet mogen rijden, alleen maar tutten. Niet rijden, niet wandelen en niet longeren.
Die meiden zien er waarschijnlijk helemaal geen kwaad in als ze er aan een halstertje op gaan zitten

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:48

Eigenlijk zou het mooi zijn als je ze eens op 'heterdaad' betrapt. En er iets van kunt zeggen.
Volgende keer als ze er aan denken, zullen ze wel even de zenuwkriebels voelen.. En toch kunnen ze dan lekker door met jou pony's, binnen jou grenzen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:49

Ik zou toch nog eens om de tafel met de meiden en uitleggen wat de reden is dat je dat soort dingen niet wilt hebben.
Leg ze uit dat je erg blij met ze bent, maar dat dit soort dingen niet goed zijn voor je pony's.
Vraag of ze begrijpen waarom je het niet wilt.. Als ze het zelf kunnen uitleggen is de kans dat ze het echt begrijpen en niet meer doen, een stuk groter!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:50

Hoe trouw en fijn de meisjes ook zijn. Ze houden zich gewoon niet aan de regels. Af en toe is iets doen wat net binnen de grens valt is oké. Maar erop zitten terwijl jij gewoon hebt afgesproken dat ze dat gewoon niet doen. Dan zou het bij mij gewoon ophouden.

Spreek ze er een keer op aan. Geen verbetering is vertrekken

Bluebella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:50

Niet de echte namen van de meisjes, maar wel van de pony's? ;-)
Bespreek het met ze? Het zijn kinderen, die zoeken grenzen op. Spreek duidelijk af wat je verwacht, en wat je wel en niet wilt. Jij blijft aansprakelijk, dus ook als ze zonder zadel het bos in duiken. En ik denk dat je anders gewoon moet zeggen, nog 1 keer een " overtreding" van de regels, en we stoppen ermee. Het heeft te maken met vertrouwen en verantwoordelijkheid gevoel, en misschien niet helemaal eerlijke verwachtingen naar elkaar toe. Tien en elf is gewoon nog heel jong, maar dat is mijn mening ;-)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:53

Ik zou inderdaad wel deze grenzen stellen, het blijven dan toch zeker wel jouw pony's. Het is heel fijn dat ze er voor je zijn en dat mag je ze ook zeker wel vertellen, maar je hebt die regels niet voor niets opgesteld. Het gaat dan misschien wel niet ten koste van je pony's maar ze hebben er wel lak aan, dan is dit nog maar een begin, kan nog verder gaan als je het toelaat. Misschien kun je samen met hen de regels iets bijstellen. Maar vind persoonlijk eigenlijk dat ze al vrij snel lak hebben aan de regels, als ze nog maar een paar maand je pony's verzorgen!

Jellybeans

Heb je het er al met ze over gehad? Zeg gewoon dat ze zich aan de regels die jullie hebben opgesteld moeten houden, en als je merkt dat ze dat niet doen, dat het dan einde verhaal is ?

jessdaniels

Als je je afvraagt, gaan ze te ver? Dan gaan ze meestal al de ver :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:54

nina_HORSE schreef:
Ik heb ze er al eens op aangesproken en ze keken me heel bang en schuldig aan, maar gaan verder gewoon door
Dat is dan behoorlijk respectloos van ze of jij bent niet duidelijk genoeg. Desnoods ga je in gesprek wat ze graag willen of wat ze missen, als je er zelf achter staat pas je eventueel je opgestelde regels aan, maar verder veel duidelijker en strenger zijn. Hoe kan jij je pony's toevertrouwen aan jonge meisjes als ze zich niet aan de regels houden?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:58

Afspraken zijn afspraken, of je pony's er nou onder lijden of niet, jij hebt afspraken gemaakt over wat ze wel, en niet mogen.
Je hebt ze er al eens op aangesproken, en het gebeurt nog steeds.
Dus ja, ze gaan te ver, omdat ze zich niet aan de afspraken houden en dat volhouden zelfs als ze erop aangesproken zijn. Als je er niets aan doet, wat belet ze om meer en meer dingen tegen de regels in te doen?

Ze zijn nog jong, en er is ook geen reden om ze weg te sturen, maar ik zou als ik jou was er nu strenger iets van zeggen, en ook zeggen dat jouw afspraken regels zijn die niet gebroken mogen worden.
Desnoods leg je de afspraken vast op papier en geef je dit aan ze als de ouders erbij zijn, terwijl je nog eens benadrukt dat : jouw pony's & jouw regels = na x aantal keren de regels negeren is genoeg en kunnen ze een ander adres zoeken.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 23:02

Bedankt voor de tips, overdag ben ik er niet maar ik hoop dat ik ze morgenavond tref. Dan zal ik er nog eens met ze over praten. Ik wil de ouders er liever niet bij betrekken, omdat deze het in eerste instantie niet goed vonden dat de meisjes de pony's gingen verzorgen. Ik heb het toen voor ze opgenomen, en uiteindelijk mocht het. Ik ben bang dat het in de ogen van de ouders dan meteen einde verhaal is, wat ik heel zielig zou vinden omdat de pony's en de meisjes erg aan elkaar zijn gehecht. Ook voor mijn pony's vind ik het zielig, ze zijn duidelijk gék op die meiden.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:05

Ik geloof dat dit wel goed gaat komen hoor met deze meiden, succes morgen!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:06

Ik weet precies wat je bedoelt!ik heb ook een verzorger voor mijn shet, kom ik vanmiddag aan is alles al keurig gemest en is alles opgeruimd echter staat mijn shet nat van het zweet zonder deken op. Heb al eerder gezegt dat als hij zweet gooi er een deken op en app mij dan haal ik m staks af. En zo zijn er wel meer (kleine) dingen die ik zelf gewoon niet zou doen. Als ik haar hier op aanspreek kijkt ze altijd heel geschrokken en zegt ze dat ze het voortaan zal doen.

Ik denk dat je gewoon rekening moet houden met hun jonge leeftijd en dat ze van sommige dingen de noodzaak niet van in zien. Gewoon telkens op een leuke manier vertellen wat je wel en niet wil. Ik breng het meestal met een uitleg erbij want dan hebben ze het idee dat ze iets nieuws geleerd hebben en vaak luisteren ze er wel naar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:07

Ik vind persoonlijk 19 en 21 nou niet echt erg oud voor paarden. Als ze nou 5 jaar ouder waren...
Maar ze hoeven nog niet op bejaardengym hoor. :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:09

Daar gaat het niet om. TS stelt hier de regels vast en daar horen die meisjes zich aan te houden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:09

Dan maar bakarrest.
Ze mogen niet meer met de pony's naar buiten en alleen nog longeren.
Je hebt ze gewaarschuwd en nu de consequenties.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 23:10

Iris82 schreef:
Ik vind persoonlijk 19 en 21 nou niet echt erg oud voor paarden. Als ze nou 5 jaar ouder waren...
Maar ze hoeven nog niet op bejaardengym hoor. :)

Da's waar, maar het verschilt per paard. De Welsh begint een doorgezakt ruggetje te krijgen, prima om op te rijden, maar ze moeten wel oppassen wat ze doen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:11

ik weet dat nog van vroeger...die leeftijdsgroep verwarren pony's vaak voor crossbrommers :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:18

Ik zou ze op het terrein laten blijven. Dan is er zicht op.
Vind ze ook veel te jong om zelf naar het bos te mogen.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:20

minikatje schreef:
Dan maar bakarrest.
Ze mogen niet meer met de pony's naar buiten en alleen nog longeren.
Je hebt ze gewaarschuwd en nu de consequenties.

slim idee dat zou ik idd ook doen!

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:22

Ik zou het gewoon even rustig met ze er over hebben. Dus niet zeggen: niet meet zonder zadel het bos in! (Bijv)
Maar meer: ik hoorde van mensen van stal dat jullie zonder zadel het bos in gaan. Dat was niet de afspraak. Ik zeg dit ook voor jullie eigenveiligheid

Dus leg het gewoon duidelijk en rustig uit. Dan moet het goed komen :j

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 23:24

AnnemiekvM schreef:
Ik zou ze op het terrein laten blijven. Dan is er zicht op.
Vind ze ook veel te jong om zelf naar het bos te mogen.

"Bos" is eigenlijk ook niet echt het goede woord, het zijn een paar paden met veel bomen eromheen langs de manege, die niet bij het terrein horen. Maar ze kunnen goed genoeg rijden om daar heen te gaan. Bovendien kennen de paardjes de weg heel goed daar en luisteren trouw.