Betweters en bemoeiers op stal... grmbl!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:29

Dit komt mij ok heel bekend voor ! Van die mensen waarbij je echt de neiging krijgt te vragen of je nu van hen les hebt, .....of toch van je intsructeur? Maar meestal sta ik ook met m'n mond vol tanden Haha!

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:34

moet je maar bij stilstaan da ze ook nooit verder gaat geraken met haar carriere, ik denk dat de mensen door haar nooit een paard gaan willen laten trainen laat staan beleren. en jij wel , mensen gaan respect tonen voor hoe je werkt met paarden. bij mocht je meteen aan het werk, had ik zo een of andere stal Knipoog

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:49

Ach persoon X is dan tot nu toe misschien wel verder gekomen dan jou,maar als die persoon zo doorgaat denk ik dat jij langer plezier hebt van je paard,als je begrijpt wat ik bedoel. Schijnheilig Haha!

Ik snap precies wat je bedoelt hoor,ik denk dat je dit soort personen op iedere stal tegen komdt,maar ik denk maar zo ieder paard heeft zijn eigen manier van rijden en aanpak nodig dat is echt niet voor ieder paard hetzelfde

En als ik lees hoe jij begint met het longeren van je paard,petje af meid OK dan! dat is ook mijn manier en onder het zadel begin ik ook lekker rustig aan.
Gewoon doorgaan zoals jij denkt dat het goed voor je paard is,en je lekker niks van een ander aan trekken.
Warmlopen,en uitstappen hebben de eeste paardemensen nog nooit van gehoord volgens mij Verward
In mijn ogen verniel je je paard alleen maar als je het op persoon X zijn manier doet.
Maar he wie ben ik? Haha! Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:02

Ik heb het nog nooit meegemaakt, bij ons doen ze het alleen achter je rug om en dan hoor je het via andere Haha!

Afentoe wel heel erg pijnlijk als je bepaalde dingen hoort.

Ergens vondt ik het nog het ergste dat het met mijn paard nooit wat zou worden, het inrijden zou mislukken, het rijden zou nooit goed gaan en natuurlijk ben ik ook nog te zwaar voor haar.
Nou doet ze het geweldig en we hebben het erg naar ons zin......en niemand die dat achter mijn rug om zegt Huilen
We zijn blijkbaar niet leuk genoeg meer om over te zeuren....pijnlijk hoor... Knipoog

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:25

Ik moet zeggen dat het bij mij op stal echt reuze meevalt..

Bijna iedereen gaat wel leuk met elkaar om..ik heb ook wel iemand die ik niet zo mag maar die zeg ik als ze mee gedag zegt gewoon gedag terug(anders niet Haha! )en verder negeer ik haar een beetje. Commentaar op elkaars rijden hebben ze over het algemeen ook niet, alleen soms op grappig gebracht tegen mensen waarvan je weet dat ze het kunnen hebben. Bijvoorbeeld 1 man heeft een paard gekocht maar hij kan nog niet zo goed rijden. Paard heeft moeite met de rechter galop maar kan niet zien of hij goed zit. Soms vraagt hij het dan maar soms zeggen we het ook gewoon uit ons zelf(ik ook), of geven we hem tips om hem wel in de goede galop te krijgen. Ik zeg er ook altijd wat van als z'n hoofdstel niet goed zit ofzo(gebeurde in het begin soms nog wel, neusriem over de bakstukken ofzo), maar het is gewoon een leuke vent en ik weet dat hij het van mij kan hebben. Hij zegt dan altijd maar dat ik wel brutaal ben Knipoog

Over het algemeen helpt iedereen elkaar gewoon als het nodig is(ook in de zin van dat ze je paard voor je losgooien of longeren/rijden etc)of als je iets wilt weten. Erg leuk sfeer dus, ben ik ook erg blij mee..

Helaas komen er nu meer pensionklanten bij(nieuw bouw, dus meer stallen vrij)dus nu wordt het wel wat minder gezellig omdat je elkaar nog niet zo goed kent enzo.

Dinsdag had iemand anders met mijn paard gesprongen en toen kreeg ik later ook complimentjes dat hij zo goed sprong enzo.

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:48

o bij mij op de manege is er ook iemand...
Laatst bijgewerkt door _Marjon_ op 26-12-03 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:49

Heb ik helemala geen last van Haha! klinkt misschien nogal saai maar ik ben de enige pension klant op de stal waar ik sta. Er staan nog 2 paarden van de eigenaren van die stal en die helpen me alleen als ik het vraag. En ze zeggen er nooit wat van als ik aan het rijden ben.
Op medisch gebied zijn die eigenaren van de stal een hele grote steun omdat ik me daar zo af en toe geen raad me weet met al die smeerseltjes en druppeltjes en wondjes Tong uitsteken
Op mijn oude stal had ik dat wel maar dat was vooral omdat men jaloers was. :N vond ik absoluut niet leuk! Dus gingen ze me altijd maar lekker verbeteren! Altijd netjes ja geknikt en in mn hoofd: hou alsjeblieft je bek. gezegd Tong uitsteken dat werkt het beste met zulke personen Haha! en als er soms wat nuttigs voor bij kwam opgeslagen in t bestand Tong uitsteken

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:12

Ik ben blij dat mijn pony gewoon lekker op een weilandje loopt, zeg! Ben ik lekker eigen baas enzo... Ik zou het nieteens erg vinden om dat soort commentaar te krijgen, maar ik zou zó enorm terug gaan blaffen dat ik in no time ruzie zou hebben... Bloos Als mensen advies geven waar ik wat aan heb, ben ik echt niet te beroerd om dat aan te nemen; ik ben verre van alwetend, en ik leer graag nieuwe dingen. Maar als mijn pony ergens niet langs durft en ik stap even af, omdat ik weet dat dat bij haar gewoon 10x zo goed werkt, en één of andere 'kenner' (die mijn pony nog nooit heeft gezien en dus ook totaal niet weet waaróm ze zo reageert) komt mij vertellen hoe verkeerd ik dat doe, en dat ik gewoon eens even mijn zweep moet gebruiken, dan word ik wel een beetje nijdig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms ook wel de neiging heb om mensen 'advies' te gaan geven. Je ziet soms mensen rondraggen op ponies, waarvan je dan overduidelijk kunt zien dat die pony pijn heeft ("Hij is gewoon dwars!", en dan gaan ze er weer met zweep en sporen overheen), en soms zie je mensen ook zulke domme dingen doen (een Z-ruiter die bij het longeren steeds vóór de pony ging staan, en het best dan ging slaan en in zijn mond trekken als hij dan stopte, en als hij dan daarom achteruit liep tegen hem ging gillen), dan moet ik toch heel hard werken om mijn mond te houden en daar niks van te zeggen... Ik probeer het dan soms weleens, en dan breng ik het heel vriedenlijk, maar dat soort mensen nemen gewoon niks van je aan ("Nee, hij heeft geen pijn, het is gewoon een rotknol, en hij staat toch te koop, en als hij niet binnen een maand verkocht is doe ik hem naar de slacht, dan ben ik er vanaf!"), dus je kunt net zo goed niks zeggen...

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:00

Tja die zal je overal houden op stal.
Ik negeer die mensen gewoon, ik heb dan wel wat beters te doen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:03

Ach wat weet iedereen het toch goed hé?! Haha!
Heel erg dat soort mensen, laat iedereen toch lekker doen waar hij/zij zin in heeft.

Ik ben het ook lang niet altijd eens met mensen op stal, maar ik ga me echt niet met anderen bemoeien (behalve als mensen het echt aan me vragen, dan krijgen ze een eerlijke mening).

En om even op jou verhaal te komen: ik ben het volledig met je eens. Ik laat Magic ook altijd eerst zonder bijzetters (touwtjes) lopen. Even een warming- up en ook omdat ze dan niet meer zo fris is. Als je paard nog heel fris is komt er toch niets van werken.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:16

bliksemluver schreef:
o bij mij op de manege is er ook iemand...



Nou die dochter van de eigenaresse van je manege is anders ook wel een betweter hoor!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 19:37

Ja idd, die denkt ook alles beter te weten

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:07

Typisch manegemensen Boos! bah daar erger ik me dood aan! Los beginnen is goed hoor Lachen Doe ik ook!

Laatst hadden ik en kyralovertje (R) ook een probleem met zo'n manegemens(M)

M: wanneer mag mij paard nou eens in de paddock, die van jullie staan er al een kwartier in! (je mag een uur Verward)
R: ja, nog even verder met uitmesten en dan mag hij erin
M: (20 min. later) zo he dat duurde lang!
R: je had hem er ook wel bij kunnen zetten hoor en wees blij dat ze samen konden, apart duurde nog langer!
M: maar Arco bijt (paard van kyralovertje)
R: Dat is alleen maar spelen
M: echt niet hoor, hij beet heel hard in Rocky's kont (paard van mij)
R: Nou Rock bijt even hard terug hoor!
M: Ja, maar straks wordt hij kreupel...
R: Nou in zijn stal kan hij ook vast komen te liggen en als je hem in zijn eentje losgooit kan er ook wat gebeuren!

Dus wij die paarden halen... Rocky helemaal vrolijk van het SPELEN Knipoog

Echt die arrogante mensen ook...

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 21:40

mmh waar kennen we dit toch van!??? Nej volgens mij zijn dit soort mensen overal op stallen wel te vinden.
Hier zijn er ook altijd mensen die het altijd beter denken te weten. Vooral de mensen die we absoluut niet kennen komen met de (volgens hun) meeste wijsheden....
Reageer dr vaak maar niet op of geef duidelijk aan dat wanneer het hen niet bevalt ze gewoon niet moeten kijken, maar vooral zich niet met mij bemoeien. Er zijn ook wel mensen die goedbedoelde adviezen geven en daar heb ik geen problemen mee hoor.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 21:47

Die zijn op alle stallen te vinden inderdaad. Daar moet je gewoon niet zoveel waarde aan hechten vind ik. Maar het kan wel eens godgruwelijk irritant zijn. Laatst ook bij mij op stal. Was ik aan het rijden en het losrijden gaat bij mij nou eenmaal met horten en stoten (hele slechte stukken maar ook goede), da zie ik ze langs de kant al fluisteren, en heb ik voor de rest van de week al geen zin meer om naar de manege te rijden. ik wordt er ook helemaal zenuwachtig van...ik heb zoiets van; langs de kant is het altijd makkelijker en ik negeer ze gewoon...ook al is het soms best moeilijk.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:52

Ik wilde alleen maar ff reageren op die laatste zin van dat mens: 'ik ben veel verder gekomen dan jou'.HOE BEDOEL JE VERDER...sommige mensen willen hun paard niet binnen een jaar naar de Z maar hebben het leuk als ze een buitenrit kunnen maken(dat ben ik Haha! ) verder is zo persoonlijk hoor!Zij vind dat ze verder is terwijl als ik het zo lees ze nogal achterloopt(vooral in sociale vaardigeheden :p )

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:05

Op de manege lopen zoveel van die mensen rond.

Ik ging eerst met m'n moeder voor de lol een uurtje rijden op de manege.
Dus wij stonden daar, klaar om op te stappen.
Ik ff later opgestaapt, was nog wat met de singel aan eht klooien.
Staan daar twee van die meiden aan de kant: Oh, kijk wat ... mooi aan de teugel staat! (supersarcastisch toontje). Ja gek hè? Ik trek ze niet meteen in de krul, trouwens, het beest had nog geen stap gezet Tong uitsteken
En dan net hard genoeg om het te horen, net te zacht om er wat van te zeggen...

En zo heb ik nog tientallen voorbeelden.
Ook van andere stallen, en van ene valt je gewoon het gebit uit, of het nu kunst of echt is...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:45

gelukkig sta ik bij mijn ouders achter het huis, de enige betweter daar ben ik Haha!

Ik heb me 1 keer bemoeid met iemand anders toen die aan het rijden was (neiging heb ik veel vaker als ik dat gezaag en getrap zie, maar goed).

Waren 2 meisjes van en jaar of 12-13 en die waren al aan het rondgaloperen toen ik in de bak aankwam. Dat deden ze een uur later nog toen ik weer ging uitstappen. Ook hadden ze een paar hindernisjes neergezet waar hij de hele tijd over heen moest. Dat paard was vers uit de wei geplukt, had de hele winter stilgestaan, en was begrijpelijk doodmoe. Hij begon op het laatst dan ook te weigeren. Toen ben ik er maar even naar toe te gaan om te zeggen dat hun paard wel heel erg moe was en dat ze beter rustig konden gaan stappen. Gelijk even uitgelegd hoe je kon zien wanneer een paard op adem moest komen.

Toen zijn ze zowaar een aantal minuten gaan stappen. Maar of ze het nu echt begrepen??