Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:26

Aqua8horse"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Er zijn al meer dan tien jaar negatieve berichtgevingen over het rond en diep instellen.
Ik hou de berichtgevingen gewoon bij, maar tot nog toe ben ik niet verontrust.

(Verder moeten we niet vergeten dat paarden altijd van werk slijten, paarden zijn in principe niet bedoeld om mee te sporten. Als je ze niet wil belasten dan kan je ze beter in de wei laten staan.)


Mensen slijten ook van werk. Maar als je de omstandigheden zo gunstig mogelijk houdt, kan je de schade beperken.
Ik denk zelfs dat je van leven slijt *LOL*
[/quote]


Afbeelding

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:27

Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:
Overigens is dit niet alleen een vraag voor jou, maar ook voor een bijv. Sjuimpje en alle anderen die volgens deze wijze trainen!

Mensen nemen altijd maar aan dat de paarden een heel uur lang met de kop tussen de knieën lopen. Ik train ze echter op alle lengtes en hoogtes en kijk per paard wat hij nodig heeft.
Zo laat ik Ozep vaker diep lopen, Triump rijd ik af en toe voorwaarts neerwaarts, maar nooit diep en rond, alleen bovenin wil ik hem af en toe wat meer oprollen.

Dit artikel waar het geheel om begonnen is heb ik van de week vluchtig doorgelezen, ik begreep daar echter uit dat het om de hele dressuurwereld gaat, niet om ldr.
Het gaat om het knikje met de nek als hoogste punt, dus eigenlijk gaat dat artikel naar mijn idee meer om de klassieke africhting.
[/quote]

Dan denk ik dat je het niet goed begrepen hebt. De hele discussie gaat over het LDR systeem, dus het rijden achter de loodlijn in het algemeen.
Dat is heel wat anders dan klassieke dressuur. Die hebben juist het hele LDR systeem niet nodig om hun paarden correct te laten lopen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:33

ceasario"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Diep en rond rijden? Kan prima werken.
Klassiek? Kan ook prima werken.

Waar je alleen mee op moet passen is dat je zaken niet verkeerd gaat aanpakken. De diepe ronde manier van rijden is door Anky en consorten natuurlijk erg in zwang nu, met als gevolg dat veel mensen denken: "Ah, dat werkt voor Anky, dus ga ik dat ook maar eens proberen". Met alle, soms ernstige, gevolgen van dien!

!


Gewoon eerst het voorgaande lezen hoe Anky echt rijdt.
Maar blijkbaar heeft men zich daar nog nooit in verdiept.
Men ziet wat men wil zien of niet kan zien. Tong uitsteken
[/quote]

Ik geloof niet dat je mij helemaal begrijpt (of wil begrijpen)
Ik wilde hiermee aantonen dat bepaalde methodes in de handen van een onkundig ruiter inderdaad kan leiden tot enorme (lichamelijke) problemen!
Ik geef namelijk nooit commentaar zonder dat ik mij in het onderwerp verdiept heb, dus trek je conclusie nu eens niet te snel aub.... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:44

Aqua8horse"]
Met het tweede gedeelte van je reactie ben ik het gedeeltelijk eens. Wat er staat is zeker waar maar dat kan je veel beter bereiken als je niet in het LDR systeem rijdt. Ik denk namelijk als het rijden van verschillende ritmes moeilijk gaat er een balans probleem is ergens.
[/quote]

[quote="Aqua8horse"]
Als een paard problemen heeft met de ritmes is het vaak niet in balans. Dat heeft helemaal niets te maken met het LDR systeem.
[/quote]

Hier spreek je jezelf dus tegen aqua.

[quote="Aqua8horse"]
Je hebt het over een werkhouding die LDR gebruikt. Dan werk je dus met 2 verschillende balansen. Dat kan toch niet goed zijn?
[/quote] Verward Verward Verward Verklaar u nader....

[quote="Aqua8horse schreef:
Als het nou zo goed zou zijn waarom mag het dan niet op wedstrijden


*zucht*

Voor de laatste keer: een paard diep rijden is een middel om een doel te bereiken, en niet een doel op zich.

Penny: Ceasario doelt er volgens mij op dat Anky (en Edward is er eigenlijk het allerbeste in) een paard op het achterbeen kan houden, ook als ze hem heel erg diep heeft. De meesten kunnen dat niet narijden.

Uit de discussie met aqua blijkt ook weer dat veel mensen volgens mij een totaal verkeerd beeld hebben van hoe en waarom LDR door veel ruiters wordt toegepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:45

En nou ga ik echt! Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:50

Penny: Ceasario doelt er volgens mij op dat Anky (en Edward is er eigenlijk het allerbeste in) een paard op het achterbeen kan houden, ook als ze hem heel erg diep heeft. De meesten kunnen dat niet narijden.

Uit de discussie met aqua blijkt ook weer dat veel mensen volgens mij een totaal verkeerd beeld hebben van hoe en waarom LDR door veel ruiters wordt toegepast.[/quote]

Zep, ook jij begrijpt het blijkbaar niet helemaal..
Ik heb niks tegen het LDR rijden van Anky!!!!!!

Ik wilde alleen maar aangeven, dat juist omdat de methode van Anky zo populair is (immers, iedereen ziet de resultaten) veel mensen dit ook willen.
Mensen, die niet weten waar ze mee bezig zijn, en die "zomaar" iets doen, wat er op lijkt (Ik trek um toch met zun kop tussen zijn knieeën??) en daardoor voor veel ellende en negatieve gevolgen kunnen zorgen.

Oftewel: je kunt je als leek beter niet wagen aan zaken waar je geen verstand van hebt, anders kun je je paard meer schade toebrengen dan wat anders!

Snappen jullie het nu een beetje???????? Verward
[/quote]

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:56

[quote="DePennyBitch"]Oftewel: je kunt je als leek beter niet wagen aan zaken waar je geen verstand van hebt, anders kun je je paard meer schade toebrengen dan wat anders![quote]

Precies!!! Ik snap het wel.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:57

Gelukkig maar.... Haha!

Fitzroy

Berichten: 25156
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:03

Caesario, wat bedoel je met dat tekeningetje? Kun je je misschien iets duidelijk uitdrukken?
Hoe moet ik dat tekeningetje bv. zien ten opzichte van LDR of juist in het opgerichte?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:04

Zep"]
[quote="Aqua8horse"]
Met het tweede gedeelte van je reactie ben ik het gedeeltelijk eens. Wat er staat is zeker waar maar dat kan je veel beter bereiken als je niet in het LDR systeem rijdt. Ik denk namelijk als het rijden van verschillende ritmes moeilijk gaat er een balans probleem is ergens.
[/quote]

[quote="Aqua8horse"]
Als een paard problemen heeft met de ritmes is het vaak niet in balans. Dat heeft helemaal niets te maken met het LDR systeem.
[/quote]

Hier spreek je jezelf dus tegen aqua.

[quote="Aqua8horse"]
Je hebt het over een werkhouding die LDR gebruikt. Dan werk je dus met 2 verschillende balansen. Dat kan toch niet goed zijn?
[/quote] Verward Verward Verward Verklaar u nader....

[quote="Aqua8horse schreef:
Als het nou zo goed zou zijn waarom mag het dan niet op wedstrijden


*zucht*

Voor de laatste keer: een paard diep rijden is een middel om een doel te bereiken, en niet een doel op zich.

Penny: Ceasario doelt er volgens mij op dat Anky (en Edward is er eigenlijk het allerbeste in) een paard op het achterbeen kan houden, ook als ze hem heel erg diep heeft. De meesten kunnen dat niet narijden.

Uit de discussie met aqua blijkt ook weer dat veel mensen volgens mij een totaal verkeerd beeld hebben van hoe en waarom LDR door veel ruiters wordt toegepast.
[/quote]

Tegenspreken??? Dat begrijp ik niet en het lijkt me ook niet logisch. Wil je dat even toelichten? (na het weekend Knipoog )

Als je in het LDR systeem traint heb je andere balans dan wanneer je gewoon netjes tegen de loodlijn rijdt. Als je dus het ene gebruikt om te trainen en het andere om te rijden, werk je dus met 2 vormen van aanpassingen van spieren, pezen en banden en dat is niet goed. Bovendien heeft dat zeker geen positief effect op het doel: dressuur en in jouw geval op resultaten op wedstrijden.

Voor de laatste keer: Diep rijden(achter de loodlijn) is een slecht middel om je doel te bereiken.

Ik heb geen verkeerd beeld van het LDR-systeem want buiten het wetenschappelijk onderzoek om kan ik door logisch te redeneren heel goed begrijpen dat het niet goed is en dat je met dit LDR systeem nooit het uiterste uit je paard kan halen. En dat is helemaal jammer als je wedstrijden rijdt.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:35

Aqua8horse schreef:

Voor de laatste keer: Diep rijden(achter de loodlijn) is een slecht middel om je doel te bereiken.

Ik heb geen verkeerd beeld van het LDR-systeem want buiten het wetenschappelijk onderzoek om kan ik door logisch te redeneren heel goed begrijpen dat het niet goed is en dat je met dit LDR systeem nooit het uiterste uit je paard kan halen. En dat is helemaal jammer als je wedstrijden rijdt.


Jij scheert LDR en achter de loodlijn over 1 kam terwijl wetenschappelijke onderzoek (even in het midden lasten of dit wel volledig en juist is) het alleen over echt LDR heeft.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:34

Dat is toch hetzelfde? Achterde loodlijn rijden is achter de loodlijn rijden en dat is slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:37

DePennyBitch schreef:
Ik wilde alleen maar aangeven, dat juist omdat de methode van Anky zo populair is (immers, iedereen ziet de resultaten) veel mensen dit ook willen.

Dat is dan een behoorlijk domme manier van paardrijden, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:40

Persoonlijk vind ik er ook een verschil zitten tussen een paar 2 cm acher de loodlijn te rijden, of het LDR wat anky doet.
Uiteindelijk hoort dat 2 cm ook niet, maar direct schadelijk, nee dat geloof ik niet.

Verder blijf ik van mening dat als je veel veranderd in de tijd dat je rijd in houding, hij nooit meteen vast kan gaan roesten op 1 punt.
En dat je idd nooit met dwang een paard ergens heen moet rijden.
Want een paard wil dat niet vor niets niet.
Maar een paard wat net iets eerder los in de kaak en iets makkelijker over de rug komt, door hem een paar passen achter de LL te rijden, daar zie ik niet direct gevaar in.

En dan ben ik blij dat de paarden die ik rij elke dag buiten komen en flink spelen, dan kunnen ze alles lekker gebruiken zoals ze fijn vinden en zo ook lekker los zijn in het lijf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:42

Lovely"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Ik wilde alleen maar aangeven, dat juist omdat de methode van Anky zo populair is (immers, iedereen ziet de resultaten) veel mensen dit ook willen.

Dat is dan een behoorlijk domme manier van paardrijden, of niet?
[/quote]
Helaas zullen die er genoeg zijn.
En dan niet eens bij de beginners, maar bij diegene die "denken" dat ze verder zijn en zo denken hun paard goed verder te krijgen.
Maar niet de lenige paarden als Anky hebben en ook niet de keus als het niet goed gaat ze te verkopen, maar steeds maar aan blijven klooien met 1 paard.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:46

Misschien is dat gevaar minder groot, maar achter de loodlijn blijft achter de loodlijn en dat is niet goed. Ik doe het in ieder geval niet. Ik heb het gelukkig ook niet nodig.
Maar ik kan niet begrijpen en ik geloof dat dus ook niet dat paarden makkelijker over de rug gaan lopen door het LDR systeem. Misschien beter als het was, maar dat lijkt mij dan een rijtechnisch punt. Want paarden lopen als ze correct getraind worden veel beter door hun rug buiten het LDR systeem als erin.
Die LDR ruiters kunnen volgens mij hun paard nog aanzienlijk verbeteren.

Ben ik met je eens KAWA, paarden vinden het heerlijk buiten. Maar bij ons willen ze wel graag als het gaat schemeren naar binnen.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 27-12-03 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11209
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:46

Ik zit te bedenken: zou het niet zo zijn dat het hele diepe longeren het schadelijkst is? Want dat doe je meestal al gauw zo'n 20 minuten achter elkaar (buiten het eerste loswerken), zonder dat de houding kan veranderen. Onder het zadel voel je of het paard toe is aan even de hals wat langer, en is het werk ook afwisselender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:49

Promptertje, dat klopt wat je zegt. Maar dat komt dan eigenlijk omdat men het paard gewoon te strak vastbindt zodat het paard maar op 1 plek kan lopen. Licht maken op een bijzet (wat voor bijzet dan ook) is wat anders dan ontduiken van de druk volgens mij.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:50

promptertje schreef:
Ik zit te bedenken: zou het niet zo zijn dat het hele diepe longeren het schadelijkst is? Want dat doe je meestal al gauw zo'n 20 minuten achter elkaar (buiten het eerste loswerken), zonder dat de houding kan veranderen. Onder het zadel voel je of het paard toe is aan even de hals wat langer, en is het werk ook afwisselender.


Ja, Prompertje dat is ook slecht. Helemaal als je het paard achter de loodlijn knupt. Maar bij alle vormen van vastzetten beinvloed je de balans negatief. Zowel hulpteugels als de touwtjes van Dhr, Haanstra kan je eventueel gebruiken als hulpteugels maar niet als dwangteugel. En zeker geen 20 minuten, hooguit een paar minuten in het midden van de training. Zelf gebruik ik nooit hulpteugels.

prompter

Berichten: 11209
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:57

Ik longeer zelf altijd op een halster (als ik al longeer), alleen bij probleemdravers deden we er wel eens een bijzet aan. Maar sommige paarden worden zo kort vastgemaakt, dat kan niet goed zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:59

Ik zag zelf voordeel met losrijden op concours.
De eerste 10 tot 20 min liep Kawa snurkend in een soort van passage en helemaal opgeheven hoofd staart rond.
Daar deed ik niets als hem laten draven en op een volte houden.

Als die frissigeheid eraf was, was hij nog wel heel erg kijkerig en gespannen.
Als ik hem dan net iets achter de LL zette, bleef hij licht in mijn hand en goed over de rug. Zette ik hem dan meteen voor de LL, zette hij zijn rug vast en was daar dan ook meteen in zijn hele lijf niet meer soepel.

Als hij aar dan door was kon hem voor de LL zetten en bleef hij ontspannen in zijn hele lijf.

Ik kan me niet voorstellen dat wat ik daar gedaan heb schadelijk is.
Het was alleen op concours en dan 10-15 min lang, 2 cm achter de LL.
Dat vind ik dus wel ff wat anders dan elke dag zeer diep trainen.
En op dat moment ook gezonder voor hem, want het was de keus van een vaste rug of niet.
En een vaste rug is ook niet gezond.
Dus dan maak je op dat moment keuzes.

En denk daarom dat zoiets niet uit het verband getrokken mag worden en zeker niet in vergelijk gegooid mag worden met het LDR systeem.

Maar ik lees straks het antwoord wel, want mijn knollie mag nu voor de afwisseling voor de LL boscrossen Lachen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:03

Zep schreef:
. Je kunt ook concluderen dat topsport in het algemeen onethisch is (wie was ook weer de turnster met die kapotte rug hier op bokt?). Kun je nog fijn een paar jaar over doorouwehoeren

.



Het verschil tussen een turnster en een paard is dat de turnster er zelf voor kiest. Het paard kiest er zelf niet voor.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:59

LRD rijden zoals sjef en anky en laag en iets achter de loodlijn rijden zoals samsam en ik ook doe vind ik heel iets anders. dat is dus wat ik met de tekening en de uitleg van de hoek wilde duidelijk te maken. ik kan mijn paard ook hoger instellen en dan komt hij voor de loodlijn, of lager onder dezelfde hoek en dan komt hij er achter. voordeel is dan als ik hem laag rij komt hij op dat moment goed door de rug en dat kan je weer gebruiken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:05

Hoger instellen? Dat begrijp ik dus niet. Jij stelt je paard dus hoger of lager in. Met laag heb ik geen problemen zoalng het maar niet achter de loodlijn is. Met hoog instellen heb ik wel problemen, volgens mij is dat afhankelijk van de oefening. De hoogte instelling is namelijk verbonden met de balans. Een goed correct gereden paard zal dus automatisch zichzelf hoger instellen en aanpassen aan de balans. Tijdens een verzamelde oefening zal het dier dus uit zichzelf meer oprichten.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:46

als ik mijn paard z'n hals laat strekken is hij laag en op de loodlijn (of ervoor) maar daarmee is hij dus niet gesloten. ik denk dat je me verkeerd begrijpt met dat laatste stuk, jij hebt het denk ik eerder over oprichting, maar ik niet. natuurlijk moet die oprichting komen vanuit impuls en niet vanuit het plaatsen met de handen, dat lijkt me logisch.

maar hoe dan ook wat ik wilde weten, weet ik nog niet nl. de prof. zegt dat de scherpte van de hoek van belang is, aqua doet er een schep bovenop en zegt dat dat icm de ll net zo belangrijk is wb de gezondheid van het paard. dat rijmt niet met elkaar, kan je daar duidelijkheid in geven?

en ook: hoe sluit je een paard die zijn hoofd laag en voor de loodlijn heeft (dus daarom met zeer veel teugellengte)? zo kan ik eindeloos met mijn paard vw/nw galopperen zonder dat het echte impuls opbouwt (waardoor hij zich ook weer gaat oprichten).