Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:59

SuzanneHk schreef:
Komt niet banketstaaflig over hoor Lachen Ik weet dat julie een stuk ouder zijn en veel meer ervaring en kennis hebben dan dat ik heb. Ik zal me daarom ook verder niet met deze discussie bemoeien, maar omdat de vraag werd gesteld wie er wel eens bij aqua zijn geweest, wilde ik even zeggen dat ik er ben geweest en dat ik er daar van overtuigd ben dat de methode werkt.


Gelukkig........... wil overigens niks zeggen over de methode zelf..... Ik geloof best wel dat Aqua haar paarden goed aan het lopen heeft...... en ik geloof best dat ze dat jou goed heeft kunnen vertellen. En ik denk best dat je er een hoop hebt kunnen leren, wellicht kan ik er ook een hoop van leren...... als ik nou maar eens wist wat het inhield.

Ik vind het in iedergeval fijn dat jij hier een hoop geleerd hebt, dan heb je in ieder geval een voorsprong op andere ruiters.......

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:59

Zoals gewoonlijk gaat het weer over gelijk hebben inplaats van over het originele onderwerp.
Ik heb het artikel uit de PK naar Samsam gemaild en als iemand anders dit wil hebben en hier neer wil zetten pb dan maar even je e mail adres, zodat de discussie daarover kan gaan.
Voor mij geldt, mogen we wel zo genieten van de sport wanneer het behalen van resultaten ten koste lijkt te gaan van dierenleed.
Daarom alleen al wil ik graag weten wat dit onderzoek nu echt aantoont. Indien de conclusies in het onderzoek terecht zijn lijkt mij een stevige discussie over trainingsmethodes in de dressuursport op internalionaal vlak op zijn plaats.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:02

SuzanneHk schreef:
[
Komt niet banketstaaflig over hoor Lachen Ik weet dat julie een stuk ouder zijn en veel meer ervaring en kennis hebben dan dat ik heb. Ik zal me daarom ook verder niet met deze discussie bemoeien, maar omdat de vraag werd gesteld wie er wel eens bij aqua zijn geweest, wilde ik even zeggen dat ik er ben geweest en dat ik er daar van overtuigd ben dat de methode werkt.
[/quote]


Ik geloof je.
En over 20 jaar vertel jij het zelfde wat je voorganger tegen jouw net vertelde.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:06

SuzanneHk schreef:
Ik ben bij A8H geweest, vier weken zelfs, en ik heb er erg veel geleerd. Ze heeft alles heel goed uitgelegd, maar helaas zou ik ook niet zo snel hier uit kunnen leggen wat de A8H-methode inhoudt.


?? ik rij regelmatig een clinic bij een 'vreemde' instructeur, dat is dan 45 a 60 min, en als het goed is blijft er van iedere instructeur wel een apart aandachtspuntje hangen en iets van hun systeem. Ik probeer dat voor mezelf onder woorden te brengen zodat ik het onthou en kan gebruiken wanneer ik het eens nodig zou kunnen hebben . Vreemd dat je zelfs na 4 weken niet onder woorden kunt brengen wat het principe van aqua inhoudt. Betekent dat dat je het niet hebt begrepen Verward .

Ik wil me wel aanbieden als vrijwilliger hoor, ik ben niet zo bang dat mijn paard 'verpest' wordt als ik eens op een andere manier zou moeten rijden als dat we gewoon zijn. Max kan in meerdere 'systemen'prima functioneren. Vandaar dat we altijd veel baat hebben bij de clinics, we halen bij iedere instructeur weer wat bruikbaars op. Ik vind het wel een uitdaging om een training bij aqua te volgen en om dan vervolgens onder woorden te brengen wat de essentie (in mijn ogen dan) is.

Maar wellicht kan dit beter in een apart topic besproken worden zodat we hier verder kunnen discusseren over het knikje

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:09

Ik wil in de voorjaarsvakantie wel een paar dagen meelopen......... (moet ik wel Sanne mee kunnen nemen)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:15

Wat het knikje en de schadelijkheid betreft daar ben ik wel erg benieuwd naar. Ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling. Ik gebruik LDR wel in mijn training maar niet zo extreem. Ik moet bekennen dat de negatieve berichten me wel voorzichtiger hebben gemaakt.

Voorheen longeerde ik wel eens LDR bijgezet, daar ben ik van af gestapt in ieder geval totdat ik zeker weet dat dit niet schadelijk is. Ik heb het idee dat ik bij het LDR trainen onder de man ik meer gevoel heb met mijn paard en beter kan aanvoelen of ik tegen een grens aanloop. Vooralsnog loopt mijn paard met plezier te swingen ook als ik hem aan het begin van de training wat dieper in stel. Toch blijven de negatieve berichten aan mijn geweten knagen.

Suusje1986

Berichten: 1155
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:20

astridh"]
[quote="SuzanneHk schreef:
Ik ben bij A8H geweest, vier weken zelfs, en ik heb er erg veel geleerd. Ze heeft alles heel goed uitgelegd, maar helaas zou ik ook niet zo snel hier uit kunnen leggen wat de A8H-methode inhoudt.


?? ik rij regelmatig een clinic bij een 'vreemde' instructeur, dat is dan 45 a 60 min, en als het goed is blijft er van iedere instructeur wel een apart aandachtspuntje hangen en iets van hun systeem. Ik probeer dat voor mezelf onder woorden te brengen zodat ik het onthou en kan gebruiken wanneer ik het eens nodig zou kunnen hebben . Vreemd dat je zelfs na 4 weken niet onder woorden kunt brengen wat het principe van aqua inhoudt. Betekent dat dat je het niet hebt begrepen Verward .

Ik wil me wel aanbieden als vrijwilliger hoor, ik ben niet zo bang dat mijn paard 'verpest' wordt als ik eens op een andere manier zou moeten rijden als dat we gewoon zijn. Max kan in meerdere 'systemen'prima functioneren. Vandaar dat we altijd veel baat hebben bij de clinics, we halen bij iedere instructeur weer wat bruikbaars op. Ik vind het wel een uitdaging om een training bij aqua te volgen en om dan vervolgens onder woorden te brengen wat de essentie (in mijn ogen dan) is.

Maar wellicht kan dit beter in een apart topic besproken worden zodat we hier verder kunnen discusseren over het knikje
[/quote]
Ik heb de methode prima begrepen hoor Lachen Maar het is lastig om het onder woorden te brengen. Ik zal een poging doen om kort wat te vertellen:
Het belangrijkste is dat de bewegingen van het paard, de bewegingen van het paard zelf zijn en niet de bewegingen die het paard maakt omdat hij in een bepaalde houding wordt gedwongen. (door bijv. een gogue of slofteugel)
Het longeren is misschien wel het belangrijkste van de hele methode. Het longeren gebeurt alleen met een halster. Het doel is om het paard zo verzameld en ontspannen mogelijk te laten draven door je stem en je houding te gebruiken. (dat kan echt hoor, het lukte mij ook Lachen ) Doordat het paard op deze manier gelongeerd wordt gaat hij altijd als hij loopt goed zijn achterhand gebruiken (dat doet hij immers met longeren ook). (zelfs al loopt hij in de wei! het paard traint zichzelf dan eigenlijk)

Het rijden doe je vooral met je zit en met je benen. Natuurlijk gebruik je je handen wel een beetje om wat op te vangen, maar eigenlijk al geef je wat druk met je kuiten worden de paarden daar al nageeflijk.

Nou, ik hoop dat het nu ietsjepietsje duidelijker is geworden. Zoals ik al zei, ik vind het heel moeilijk om het goed onder woorden te brengen. Aqua, al heb ik iets verkeerd gezegd, verbeter me dan maar hoor.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:25

Dit is niet nieuw.
Alleen voor bepaalde instrukteurs die roepen op elk paard zit een rem.
En van die instrukteurs zijn er veel.

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:26

Aqua8horse schreef:

Met dat boek ben ik bezig, ik heb er alleen op dit moment door de drukte niet zoveel tijd voor. Ik moet daar echt voor gaan zitten omdat het zo ingewikkeld is om het duidelijk op papier te zetten. Je zal het tzt wel lezen, als je het lezen wil tenminste Knipoog


Als je nou eens wat minder tijd gaat besteden aan Bokken, dan heb je tijd zat over om te beginnen met je boek Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:34

Idd ceasario, dat is niet nieuw.
Ik ben ook echt!! heel benieuwd hoe het gaat, maar tot nu toe denk ik , wat moet ik meer verwachten dan dat ik al doe.
En dat is niet omdat ik denk dat ik beter ben of zo, mocht dat wel zo klinken.

Want ook ik (n hele vele met mij) probeer met zit en beenhulpen te rijden en zo min mogelijk met de hand.
Longeren doe ik ook aan een halster, want ik heb het wel geprobeerd met touwtjes, maar ben daar te klunzig voor en Kawa gaat er daardoor niet beter van lopen. Bloos
Ik geef wel toe dat hij dan niet verzameld loopt, maar wel met werkende achterhand, lekker los in zijn lijf.

Misschien moeten we eens op een paar plaatsen verzamelen in het land.

Suusje1986

Berichten: 1155
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:38

Misschien moeten we eens op een paar plaatsen verzamelen in het land.[/quote]

Lijkt me een goed idee , ik wil dan graag komen. Aqua heeft mij trouwens ook heel veel met tekeningetjes duidelijk gemaakt en dat gaat niet zo makkelijk op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:39

scannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:41

Ik heb het artikel inmiddels ontvangen en ik zal het eens even lezen.
In het commentaar van Arjan T. viel me al wel op dat hij zegt dat het commentaar op LRD een hype is. Dat is dan de allereerste hype die al 10 jaar bestaat. Dus nee, het is geen hype, het is al heel lang discussie.

Suusje1986

Berichten: 1155
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:42

runningkawa schreef:
scannen

Dat is waar, maar ik ben niet zo'n held met computers, ik krijg die dingen van z'n lang zal ze leven niet op bokt. Niet dat ik de tekeningetjes thuis heb.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:55

SuzanneHk, stuur hem mij anders op dan scan ik hem graag in. ben zelf ook erg benieuwd. ik kan me trouwens in de laatste posting van astridh wel vinden. ik ben er zelf ook bewuster van geworden.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:57

Kunnen we de trainingsmethode van aqua niet splitsen naar een ander topic, ik vind het knikje en de negatieve invloeden eerlijk gezegd belangrijker Bloos

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:06

Ooowww, oliebol. Waarom kom ik nu pas in dit topic??? Heb de eerste anderhalve bladzijde gelezen en dat is zeer interessant, maar heb nu ook geen tijd om de rest te lezen.... zucht.......
Het artikel in de Bit moet ik ergens hebben, maar wie heeft het artikel uit de paardenkrant? Of staat dat al in de andere 10 bladzijden die ik nog moet lezen?

Suusje1986

Berichten: 1155
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:11

SuperPepeijn schreef:
SuzanneHk, stuur hem mij anders op dan scan ik hem graag in. ben zelf ook erg benieuwd. ik kan me trouwens in de laatste posting van astridh wel vinden. ik ben er zelf ook bewuster van geworden.

Dit geloof je niet... de scanner is kapot Boos! .

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:22

astridh schreef:
Kunnen we de trainingsmethode van aqua niet splitsen naar een ander topic, ik vind het knikje en de negatieve invloeden eerlijk gezegd belangrijker Bloos
so do i. of een nieuw topic starten in RT over het knikje?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:27

sarabande schreef:
Zoals gewoonlijk gaat het weer over gelijk hebben inplaats van over het originele onderwerp.
Ik heb het artikel uit de PK naar Samsam gemaild en als iemand anders dit wil hebben en hier neer wil zetten pb dan maar even je e mail adres, zodat de discussie daarover kan gaan.
Voor mij geldt, mogen we wel zo genieten van de sport wanneer het behalen van resultaten ten koste lijkt te gaan van dierenleed.
Daarom alleen al wil ik graag weten wat dit onderzoek nu echt aantoont. Indien de conclusies in het onderzoek terecht zijn lijkt mij een stevige discussie over trainingsmethodes in de dressuursport op internalionaal vlak op zijn plaats.


ik wil het graag hebben! ik zal je even pb-en. Met dat onderste stukje ben ik het trouwens helemaal eens.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:31

Ik ben al sinds jaar en dag tegen het LDR systeem omdat ik begrjp waarom het zo slecht is. Mooi dat ik dat weet maar je moet verder en zo ontwikkel je dan een logica(die niet een twee drie onder woorden is te brengen) In theorie moet iets wat logisch is werken. Uit de praktijk is gebleken dat het bij verschillende paarden met verschillende aandoeningen in verschillende klassen werkt. Een en dezelfde methode.

Het heeft dus best heel veel met elkaar te maken. Alleen met het LDR systeem werk je met een systeem wat tegenstrijdig is aan het doel wat je eigenlijk nastreeft. In mijn ogen is het LDR systeem ontwikkeld om paarden soepeler te maken en makkelijker nageeflijk door overstrekking van de nek en de hals. Dat werkt dus niet zo. Misschien voelen de paarden veel soepeler aan voor veel mensen maar nooit soepeler dan de paarden die getraind worden waarbij de bewegingen van het paard zelf blijven. De nageefliijkheid die je tracht te krijgen met het LDR systeem zou ik een valse nageeflijkheid willen noemen. Nageeflijkheid heeft te maken met de balans. In het LDR systeem ontwikkel je een slechte en onnatuurlijke balans waarbij het onmogelijk is het gewicht naar achteren te brengen. Van achter moet de kracht komen, terwijl je in het LDR systeem de werkelijk kracht van het paard niet optimaal kan gebruiken. Denk daarbij het idee wat een speedboot doet. Je doet de speedboot met zijn neus in het water en hij komt niet of nauwelijks vooruit. Vanuit dat principe werken wij.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 20:06

Aqua8horse schreef:
Je doet de speedboot met zijn neus in het water en hij komt niet of nauwelijks vooruit. Vanuit dat principe werken wij.


Wel als de schroef voor zit.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:03

even op een rij:

-het schijnt volgens de professor kwalijk te zijn om een paard met een afbuiging te rijden met een hoek die scherp is tov de hals en de schedel. (wat ik me trouwens heel goed kan voorstellen).

vraag:

-wat als het paard met dezelfde hoek "hals-schedel" opgericht loopt maar omdat hij laag loopt, daardoor achter de loodlijn komt. als je de ene zijde van hoek nl. laag brengt, gaat de andere zijde evenredig mee als de hoek gelijk blijft. de hoek wordt niet scherper, maar hij is wel achter de loodlijn.

er zou volgens mij een waarde moeten komen aan wanneer een hoek "te scherp" is en wanneer niet. en dit heeft dus niet zozeer met de loodlijn te maken op het moment dat een paard laag loopt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:47

ik snap niet helemaal wat je nou bedoelt met je vraag, hoe kan je nou opgericht maar toch laag lopen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 23:00

Afbeelding