hoi, ik ben Renske ik ga elke zaterdag naar een boerderij en daar hebben ze een veel en veel te dikke shetlander Kruimeltje. hij bijt als hij mee moet lopen aan de hand, dus lopen word geen optie. longeren kan hij ook niet, dus ik dacht aan vrijspringen. kan dat wel? hij heeft nog nooit gesprongen en we hebben geen hindernissen. dit zijn mijn vragen: hoe moet je een hindernis maken zonder balken? moet hij beenbescherming? en natuurlijk: kan dit? groetjes Renske
Naranga
Geplaatst: 05-11-14 18:02
Ik zou het niet doen als hij zo veel te zwaar is, te veel kans op blessures. Zorg eerst maar eens dat hij wat afvalt en conditie krijgt. Is er ruimte om te longeren of los te gooien? dan kun je hem daar laten draven en met iemand erbij die ervaring heeft hem leren aan de longe te lopen. Bijten als hij mee moet lopen is wel een beetje een typische onopgevoede shetlanderkwaal, maar ik zou het hem toch snel afleren...
Wie zijn de eigenaren, waarom hebben ze de shet als ze er niks mee doen en wat mag je er mee?
Bijten kun je al voor een groot deel voorkomen door de pony gewoon bij zijn halster vast te houden.. beste is het gewoon afleren natuurlijk.
Vrijspringen zou ik ook niet doen, wandelen, longeren, naast de fiets zijn de beste opties denk ik. Voor de kar zou ook nog kunnen.
xRenskex
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-14 18:05
het valt wel mee hoe zwaar maar hij is wel te dik
Zoefferd
Geplaatst: 05-11-14 18:06
beenbescherming zal wel beter zijn aangezien hij nog niet veel spring ervaring heeft ik zou het als ik jou was rustig opbouwen. eerst conditie opbouwen lijkt me een beter idee, zoals hier boven al is genoemd.
Van alleen rondrennen en springen valt hij niet echt af en het lijkt mij niet gezond voor je pony. Te veel belasting van zijn voorbenen, en ongezond als hij te dik is. leer hem longeren of meelopen met de fiets, wandelen....... eerst in stap en bij meer conditie ook in draf. Maar om conditie op te bouwen moet er toch zeker 3 keer per week iets mee gedaan worden. 1 keer per week effe rondjagen werkt niet.
GMekkes
Geplaatst: 06-11-14 18:58
Je kunt hem bijv. met behulp van de clicker leren om zijn hoofd uit jouw ruimte te houden. Of je voorkomt dat hij je kan bijten door samen met een vriendinnetje te gaan wandelen, dan lopen jullie elk aan een kant met een touw. Losgooien of springen met een te dikke pony die geen conditie heeft is niet zo handig. Je kunt hem wel leren longeren, wel rustig opbouwen dus niet meteen een half uur