Dubbele gevoelens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Dubbele gevoelens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 20:55

Dag allen,

Ik moet dit even van me afschrijven en hoop dat
Jullie mij nieuwe inzichten kunnen geven.

Ik heb een lief paard van 17 jaar die helemaal gezond is en met voldoende looplust. Niet de makkelijkste met rijden, maar wel braaf. Daarnaast heb ik een verzorgster die hem 2 dagen doet. Hij staat op een super goede stal waar hij verzorgd wordt en elke dag in de paddock/wei en stapmolen staat.

Wat is het probleem nu?

Elke keer zie ik er tegenop om naar stal te gaan, dat ik zoveel uur
kwijt ben en weer vies terugkom. Wat klinkt dit erg..
Er zijn ook dagen dat ik wel geniet, maar ook dagen van niet. Ik ga nu ongeveer 4x per week naar stal, dit is vaak savonds na mijn werk. Ik sport ook heel graag in de sportschool, liefst 4x per week maar door mijn paard lukt dit niet.

Het is een luxeprobleem en kan wellicht vreemd overkomen.
Ik ben wel heel gek en zuinig op mijn paard. Dit gevoel heb ik al langer. Ik ben een perfectionist en wil graag zoveel mogelijk in 1 dag doen en hierdoor loop ik mijzelf voorbij.
Ik heb last van hyperventilatie en slapeloosheid.

Wat moet ik hiermee? Mijn paard is nog
Te goed voor pensioen, maar ik ook wel iets met mijn gevoel doen. Herkent iemand dit?

Edit: ik heb een drukke baan en ook veel stress doordat ik nog veel moet afvallen en dit lukt niet.

Esther_r20

Re: Dubbele gevoelens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:04

Wil/kan je verzorgster meer dagen van je overnemen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:10

Dan ga je toch wat minder of zoek je nog een verzorgster. Of je vraagt je huidige verzorger of ze er nog wat dagen bij wil doen. Dan hoe je nog maar twee keer in de week naar stal. :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 21:13

Mijn verzorgster kan helaas niet meer dagen. Ik vind het ook prima als mijn paard 2 dagen in de week vrij is of lekker in de molen loopt naast zijn vrije beweging in de paddock.

Is het een winterdip? In de zomer had ik het ook maar dan minder.
Mijn paard heb ik al 10 jaar en van de gedachte om hem weg te doen word ik ook verdrietig

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:17

Dan zoek je toch een extra verzorgster?
Ik heb het ook een periode gehad, die duurde wel anderhalf jaar. Maar daarna had ik zo´n spijt van de verkoop. Nu zou ik nooit een 17 jarige verkopen, maar ik ben inmiddels blij dat k weer een paard heb.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:22

Dan neem je even een time out. Laat hem rijden door je verzorgster en de rest vd dagen gewoon vrij. Spreek met je stalbaas af dat je even vrij af neemt. Bij nood ben je bereikbaar. En dan kijk je na een poosje of je het mist of niet..zo niet...zou ik er mee stoppen.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:22

misschien je paard een dagje extra vrij geven of in de stap molen en jij een dagje extra naar de sportschool? misschien heb je niet de ideale balans hier in en moet je deze vinden of hervinden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:34

Als paardlief verder gewoon zijn beweging krijgt(paddock etc) kun je hem toch prima een dagje (of twee) extra vrij geven :)
Dan creeer je voor jezelf wat meer tijd en ruimte om Andere dingen te doen
Of idd gewoon echt even vrijaf als die mogelijkheid er is op stal.
Gewoon om te kijken hoe je dat bevalt welke optie je uiteindelijk ook kiest

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:52

VSW -> PP

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:56

Ik heb dit ook gehad, alleen dan dik 2 jaar lang.
De laatste 2 jaar heb ik er misschien 3 keer opgezeten, verder was het meer een verplichting (stal doen, borstelen, binnen/buiten zetten en social talk met de meiden). Liep al lange tijd te twijfelen, maar hem écht weg doen kon ik niet. Toen ik vorig jaar een heftige breakup achter de kiezen had en tegelijk zonder werk kwam te zitten, heeft dat eigenlijk mijn (financiele dan wel) knoop doorgehakt. Mijn "bijrijdster" heeft hem toen van me gekregen met mijn spullen in bruikleen. Ik kan erheen zo vaak ik wil en raar of niet, ik kom er nu zo'n 2 keer per maand (soms minder, soms meer) om even te kijken, te kletsen met de meiden en natuurlijk om hem te knuffelen en als zij op vakantie is, heb ik een bijrijdpaard :D. En het afgelopen jaar hebben we meer lol in elkaar gehad dan de 2 jaar ervoor en heb ik er ook nogeens meer op gezeten dan die jaren ervoor!

"Bijrijdster" en nieuwe bijrijdster zijn helemaal dol van hem en ik krijg elke keer weer een warme gloed over me heen als ik ze over hem hoor praten. Beste keus ooit :j.

Wellicht zit er zoiets ook in voor jou, al dan niet tijdelijk?

cornelia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:31

Yv_ schreef:
Ik heb dit ook gehad, alleen dan dik 2 jaar lang.
De laatste 2 jaar heb ik er misschien 3 keer opgezeten, verder was het meer een verplichting (stal doen, borstelen, binnen/buiten zetten en social talk met de meiden). Liep al lange tijd te twijfelen, maar hem écht weg doen kon ik niet. Toen ik vorig jaar een heftige breakup achter de kiezen had en tegelijk zonder werk kwam te zitten, heeft dat eigenlijk mijn (financiele dan wel) knoop doorgehakt. Mijn "bijrijdster" heeft hem toen van me gekregen met mijn spullen in bruikleen. Ik kan erheen zo vaak ik wil en raar of niet, ik kom er nu zo'n 2 keer per maand (soms minder, soms meer) om even te kijken, te kletsen met de meiden en natuurlijk om hem te knuffelen en als zij op vakantie is, heb ik een bijrijdpaard :D. En het afgelopen jaar hebben we meer lol in elkaar gehad dan de 2 jaar ervoor en heb ik er ook nogeens meer op gezeten dan die jaren ervoor!

"Bijrijdster" en nieuwe bijrijdster zijn helemaal dol van hem en ik krijg elke keer weer een warme gloed over me heen als ik ze over hem hoor praten. Beste keus ooit :j.

Wellicht zit er zoiets ook in voor jou, al dan niet tijdelijk?

Mooi dat het zo goed is afgelopen zeg!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:45

Als ik het goed begrijp, dan rij jij 4x en je verzorgster 2x per week, dus wordt je paard 6x per week gereden? Als jij 1 of 2x per week zou gaan, dan wordt ie nog 3 à 4x per week gereden, da's toch ruim voldoende lijkt me? Zeker aangezien ie elke dag op de wei en in de stapmolen gaat (of moet je hem zelf op de wei en in de stapmolen zetten?)

Ik zou dus even het paardrijden wat afbouwen, en meer naar de sportschool gaan. Door de adrenaline/endorfine van het sporten, komt de energie en de zin in rijden mss ook terug.

Of combi van beiden: ipv paardrijden, es gaan joggen met je paard aan de hand? Kan ook leuk zijn.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 20:44

Op dit moment ligt mijn zadel niet goed dus ik kan alleen maar longeren. Nu was hij maandag vrij, dinsdag heb ik aan de lange lijnen gelongeerd, woensdag was hij weer vrij en donderdag heeft mijn verzorgster hem gelongeerd. Gisteren ben ik langsgeweest om te poetsen want het regende enorm hard.

Nu wilde ik vandaag gaan, maar was erg moe vanmiddag. Op de zondagen moet ik sowieso omdat je dan zelf moet uitmesten. Ik voelde me zo moe vanmiddag dat ik dacht ik ga niet. Even later kreeg ik schuldgevoelens en toch maar in de auto ernaar toe.

Hoe ga je met die schuldgevoelens om?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:50

ik herken dit..
ik had precies hetzelfde als jij, al noem ik mezelf nog geen perfectionist.
ook had ik paniekaanvallen en werd licht depressief..
ik herken ook je schuldgevoel.. als je niet gaat heb je meer tijd maar ook het idee van he was ik nou maar wel gegaan :(
ik was ookal aan het kijken voor een eventuele bijrijder, maar dat wilde ik eigenlijk liever niet..

reden was dat ik het gewoon te druk had, ik moest even chillen.
ik werkte 40 u per week, wilde elke dag naar stal, bij mn vriend zijn en t huishouden doen.. liefst nog 2 of 3 hobbies erbij, maar dat gaat niet. dan zul je dingen moeten laten vallen.

bij mij was dat bij toeval mijn baan.
ik heb het nu veel rustiger, meer overzicht en geen paniekaanvallen of stress meer..
natuurlijk geen baan, maar dat komt vast goed..

hoop dat je hier wat aan hebt.. sommige mensen kunnen zo'n drukte makkelijk overzien, sommige mensen niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:52

Ik heb 2 paarden, een pony die af en toe voor de wagen loopt en een haflinger van 2. Ik woon op kamers in tilburg en de paarden staan in limburg bij mijn vader. Ik kom af en toe wel hier, maar soms niet eens elk weekend en als ik geen zin heb om dan iets met ze te doen, dan doe ik er niks mee. Ze krijgen er niks van hoor :+

Het idee dat een paard aandacht nodig heeft is omdat we ze teveel menselijke gevoelens toebedelen. Je kunt toch ook 1 of 2 keer per week gaan?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 21:24

Dank voor jullie reacties!

Grappig dat jullie precies omschrijven hoe ik mij ook soms voel. Helaas is ontslag nemen voor mij geen optie. Ik vind mijn werk ook leuk en haal daar ook nog wel energie uit. Natuurlijk heb ik daar ook mijn mindere dagen.

Net besloten dat ik morgen niet naar stal ga. Maandag komt de zadelmaakster en ik voelde me erg moe vandaag. Ik hoop zo dat ik op een ochtend opsta en het
Gevoel heb dat ik overtuigd ben van hetgeen ik moet doen.

Het voelt gewoon zo slecht als ik maar 2x naar mijn paard ga en mijn bijrijdster doet hem dan ook 2 dagen.

Bounty10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:46

Niet liegen Madeleine :) , je hebt Romeo nog geen 10 jaar. Maar hoe lang je je paard ook hebt, dat maakt niet zoveel uit. Wel de leeftijd vind ik. Een paard van 17 ga je niet meer verkopen. Mijn paard is 19 en heb ik wel al 10 jaar. Toen ik hem kocht was ik 19 en zag mijn leven er heel anders uit. Ik heb nu twee kindjes en paard is ook niet meer het grootste doel in mijn leven.

Ik heb mijn paard verhuisd naar een paddock Paradise stal, hij staat nu altijd buiten en zelf ga ik nog maar 2x per week en pak hem dan voor een bosritje. Verder staat hij heerlijk in de kudde. Wat bij mij hielp, was het loslaten dat ik 4x of meer naar stal MOEST. Doordat hij nu in kuddeverband leeft, heb ik ook veel meer rust dat hij toch wel goed staat en ga ik gewoon als ik zin heb in een ritje. En soms zelfs een week niet. Doordat ik de verplichting los heb gelaten, heb ik ook weer veel meer plezier.

Overigens herken ik heel erg de winterdip, dat had ik ook al jaren, vond het vreselijk om er in de winter uit te gaan, ook omdat ik was aangewezen op de avonden.

MerelMadness

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:24

waarom geef je je paardje niet een jaartje uit in bruikleen/lease?
Heb jij tijd om erachter te komen wat je wilt. Aan je verhaal te lezen moet je echt ergens een knoop doorhakken.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:26

Ik heb er ook last van, ben zelf erg moe op het moment en heb afentoe gewoon echt geen zin om naar mn pony te gaan maarja, het moet.. ik denk dat het een winterdipje is, dat is het bij mij iniedergeval wel want in de zomer ga ik nooit met tegenzin naar stal

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:33

Hi TS, ik kan het gevoel niet delen want ik heb dit nog nooit gehad.. Iedere keer als ik bij mijn paardje ben (iedere dag) dan krijg ik weer een verliefd gevoel en dat ik het zo ongelofelijk vind dat dit mooie paard van mij is.

Ik denk dat het zou helpen als je je paard naar een andere stalling brengt, ergens waar hij altijd beweging en vriendjes heeft. Bijvoorbeeld in een paddockparadise. Ik denk dat je je dan niet meer zo schuldig zou voelen als je maar 1 of 2x in de week naar hem toe zou gaan. Hij is dan ook niet afhankelijk van jou om beweging te krijgen.

Mijn paard staat ook altijd buiten en heeft dus genoeg beweging, daarom kan ik ook makkelijk een dag niet gaan of maar 5minuutjes gaan.

In ieder geval succes met een oplossing zoeken :) !

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:44

Paardrijden heeft mij juist erg geholpen van de hyperventilatie 'af te komen' (weg is het niet, maar wel onder controle). Waar ik het liefst doodmoe op de bank ging liggen na het werk, voelde ik me vele malen beter als ik mezelf even pushte en toch ging rijden, daarna was het weer goed.

Ik weet niet of het bij jou ook zo is, maar het weg gaan was bij mij echt het probleem. De lekker warme bank voelde zo goed. Maar eenmaal op stal, voelde ik me daar veel malen beter bij :).

Eerder toen ik mezelf echt heel heel erg moest pushen ben ik om deze reden wel gestopt met rijden, dat heb ik zeker een maand volgehouden :') .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:48

Bounty10 schreef:
Niet liegen Madeleine :) , je hebt Romeo nog geen 10 jaar.

Wat is dit voor rare reactie? niet ''liegen''. Als TS haar paard ''pas'' 9 jaar heeft is het toch prima om dat gewoon af te ronden. Beetje overdreven om het dan over liegen te hebben, je zegt daarnaast zelf dat 't niks uitmaakt dus snap niet waarom je dat zegt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:58

Hier ook iemand die dit heeft.

Ik kan me eigenlijk geen leven zonder paarden voorstellen, maar toch zou ik het niet erg vinden als ik er niet meer heen hoef. Door andere intresses als vriend en huis kopen enz heb ik er gewoon soms (of vaak) geen zin in. Als je me dit jaren terug had gezegd had ik je echt voor gek uitgemaakt. het was mijn werk, mijn alles. Ik stond om 07.00 uur op stal en was pas rond 21.00 thuis. Elk weekend op concours en vond dat harde werken geweldig. Als ik al op vakantie ging kon ik niet wachten om weer op een paard te zitten. (record is 55 minuten nadat mijn vliegtuig was geland := ) En toen kwam er een dip. Ik had al besloten om ander werk te gaan zoeken. En toen ik dat eenmaal had ging ik zien dat er andere dingen ook belanagrijk zijn in het leven. Geld verdienen (want kom op paarden verdient amper) sociale contacten enz.

Ik heb nog wel steeds een paard en rij ook gewoon, maar heb al een tijdje geen wedstrijd meer gereden. Gewoon omdat ik er geen zin in heb. Geen druk er achter. En als ik geen zin heb om te rijden doe ik het ook niet, want daar word ik niet blij van en mijn paard ook niet

Bounty10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:47

Maartje1990 schreef:
Bounty10 schreef:
Niet liegen Madeleine :) , je hebt Romeo nog geen 10 jaar.

Wat is dit voor rare reactie? niet ''liegen''. Als TS haar paard ''pas'' 9 jaar heeft is het toch prima om dat gewoon af te ronden. Beetje overdreven om het dan over liegen te hebben, je zegt daarnaast zelf dat 't niks uitmaakt dus snap niet waarom je dat zegt

Ik snap niet dat je er een aantal jaar bij op telt. Het is dan net of je het extra zwaar moet maken ofzo. Bovendien is het met een smiley gezegd he! dus het is niet heel hard bedoeld ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:50

En jij hebt je speciaal daarvoor aangemeld Bounty, om te vertellen dat TS liegt? :')

Bliver; het is alsof ik m'n eigen stukje tekst lees, alleen dan een paar maanden geleden :+ Ik ben dan sinds een tijd koos paardloos en voorheen vond ik het ook een schande om een dier 'af te danken' of te verkopen (want je gaat er toch vanuit dat je een dier voor altijd houdt) maar op = op, niet alleen voor een dier maar ook voor de mensen met paarden.. Het was voor mij de beste keuze die ik heb kunnen maken :j