volgorde van poetsspullen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xRenskex

volgorde van poetsspullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 19:57

hoi, ik ben Renske net 11 jaar. ik heb nieuwe poetsspullen en ik weet niet in welke volgorde ik ze moet gebruiken. weten jullie dat wel?
dit zijn mijn poetsspullen:
harde borstel, zachte borstel, hoofdborstel, magic brush, hoevenkrabber, manen en staart borstel, glansborstel, poetsblok, rosborstel, en manenkam.
groetjes Renske Hengst

Anoniem

Re: volgorde van poetsspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:05

De 'goede' volgorde van poetsen is

-Rosborstel
-Harde borstel
-Zachte borstel
-Glansborstel
-Hoevenkrabber

voor de rest maakt het niet zo veel uit, maar dit is de logische volgorde omdat de rosborstel het vuil loshaalt, de harde borstel het eraf poetst en de zachte borstel het stof meeneemt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:20

En het poetsblok voor hardnekkige (mest)vlekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:21

Van hard naar zacht :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:56

VSW -> YRT

esmeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:01

rosborstel
harde borstel
zachte borstel
hoevenkrabber

voor derest maakt de volgorde niet zoveel uit maar die is het meest logisch

BelleSylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:07

Aardig wat spullen! Leuk hoor :)

Zoals eigenlijk al is gezegd: Eerste de rosborstel, dan de harde borstel, vervolgens de zachte. Poetsblok zou ik als laatste doen als je een vlek niet weg krijgt, maar dat is net wat je fijn vind. De rest van je spullen maakt niet uit!

Veel poetsplezier ;)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:08

zoals de andere al zeiden inderdaad; van hard naar zacht;)

BountyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:00

Inderdaad zoals hier boven al is gezegd. Als ik jou was zou ik eerst heel veel informatie op internet erover zoeken, daar staan wel een aantal goede tussen. Je kunt ook bij de bibliotheek een boek lenen over paarden en de verzorging ervan. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:04

- Rosborstel (maar hoeft niet per se, en met geschoren paarden ook niet echt)
- Harde borstel
- Zachte borstel
- Hoofdborstel
- Manen/Staartborstel
- Hoevenkrabber

Glansborstel of poetsblok hoeft niet altijd, maar voor wat extra glans of om 'm extra schoon te hebben, kun je ze wel gebruiken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:27

Borstel, hoevenkrabber en afhankelijk van hoe de rui verloopt ergens daartussen een zweetmes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:36

rosborstel eerst..

let wel op, de rosborstel gebruik je alleen op de 'zachte' delen van het paard.. niet waar de huid direct over het bot ligt (zoals bijvoorbeeld het hoofd en de onderbenen. gewoon voelen.. voel je het bot makkelijk, dan niet met de roskam)..

de roskam maak je makkelijk schoon door hem even tegen de muur te kloppen (eerst zachtjes, kijken of de pony niet over de rooie gaat als je dat doet natuurlijk) of tegen de grond..

de harde en zachte borstel maak je schoon na gebruik door ze even over de schone roskam te poetsen. (of een harde borstel met een harde borstel .. een zachte met een zachte)..

schuurblokje maak je net zo schoon als de rosborstel.. deze gebruik je om een vlekje weg te krijgen zoals al gezegd, of voor het verharen (dus eigenlijk dan direct na het rossen om de laatste haren ook nog even eraf te krijgen).

de manen en staart eerst helemaal met de hand ontwarren in bijna losse strengen voor je de borstel of kam gebruikt anders trek je de manen of staart kapot.. met een pony met een lastige staart of manen kun je na het ontwarren ze natmaken/wassen en in spuiten met conditioner voor je ze uitkamt (wel paarden conditioner denk ik.. paarden haar is anders dan mensen haar.. anders hadden ze voor paarden ook wel 2 in 1 shampoo uitgevonden ipv eerst wassen en dan conditioner.. iemand? of heb ik nu een gat in de markt ontdekt).

---

vergeet niet na het poetsen de poetsplaats netjes achter te laten (mest opruimen, spulletjes opruimen en haren etc netjes aan de kant bezemen)..

veel plezier met het verzorgen van je (verzorg)pony

p.s..

waarom zegt je profiel eigenlijk dat je 14 bent?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:21

elenaMM77 schreef:
de manen en staart eerst helemaal met de hand ontwarren in bijna losse strengen voor je de borstel of kam gebruikt anders trek je de manen of staart kapot.. met een pony met een lastige staart of manen kun je na het ontwarren ze natmaken/wassen en in spuiten met conditioner voor je ze uitkamt (wel paarden conditioner denk ik.. paarden haar is anders dan mensen haar.. anders hadden ze voor paarden ook wel 2 in 1 shampoo uitgevonden ipv eerst wassen en dan conditioner.. iemand? of heb ik nu een gat in de markt ontdekt).

Conditioner of dat soort spul is onbegonnen werk bij een merrie die vergeet dat ze haar staart ook omhoog kan doen vóór het mesten of plassen, en niet pas als ze al een tijdje bezig is.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:25

Een rosborstel is ook niet altijd nodig.
In de praktijk, trek ik eerste de harde borstel en dan de zachte erover. Dan manen en staart met een gewone mensenborstel en dan de hoeven. Klaar is kees :D
De rosborstel gebruik ik alleen tijdens het verharen, het poetsblok gebruik ik op de witte delen. Wit haart altijd uit op de 1 of andere manier.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:26

Inderdaad van hard naar zacht. Let wel op met de manen/staartborstel. Als je elke dag de staart van je pony kamt heeft ie na een tijd alleen een miezerig staartje over omdat je de haren eruit trekt. Je kan dus beter eens per week goed doorkammen en voor de rest de ergste klitten eruithalen met je vingers.

Isathjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:54

Ik heb gewoon de rosborstel zachte borstel en harde borstel en natuurlijk hoeven krabber dat is zeg maar wat ik heb en gebruik!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:59

Nog een aanvullende tip: borstel de manen voordat je aan de zachte borstel begint. De eventuele troep (zand, schilfertjes, stof etc) die dan nog uit de manen komt, kun je dan nog met de zachte borstel wegpoesten :)

Ik doe overigens ook het hoofd en de benen met de kunststof rosborstel. Paarden vinden het heerlijk en goed voor de doorbloeding op de benen. Niet elk paard is hier echter van gecharmeerd!

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:01

elenaMM77 schreef:
rosborstel eerst..

let wel op, de rosborstel gebruik je alleen op de 'zachte' delen van het paard.. niet waar de huid direct over het bot ligt (zoals bijvoorbeeld het hoofd en de onderbenen. gewoon voelen.. voel je het bot makkelijk, dan niet met de roskam)..

de roskam maak je makkelijk schoon door hem even tegen de muur te kloppen (eerst zachtjes, kijken of de pony niet over de rooie gaat als je dat doet natuurlijk) of tegen de grond..

de harde en zachte borstel maak je schoon na gebruik door ze even over de schone roskam te poetsen. (of een harde borstel met een harde borstel .. een zachte met een zachte)..

schuurblokje maak je net zo schoon als de rosborstel.. deze gebruik je om een vlekje weg te krijgen zoals al gezegd, of voor het verharen (dus eigenlijk dan direct na het rossen om de laatste haren ook nog even eraf te krijgen).

---

vergeet niet na het poetsen de poetsplaats netjes achter te laten (mest opruimen, spulletjes opruimen en haren etc netjes aan de kant bezemen)..

veel plezier met het verzorgen van je (verzorg)pony

p.s..

waarom zegt je profiel eigenlijk dat je 14 bent?
sorry, ik wist mijn geboorte jaar niet dus vroeg ik het aan mijn vader, blijkbaar wist hij het ook niet.. -O- kan ik het nog wijzigen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:54

Renske, hoe leven de paarden die je wil borstelen? Staan ze veel op stal of onder een deken, of zijn het buitenpaarden die zonder deken staan?

Rosborstel op de benen doe ik ook, gewoon om ze schoon te maken en niet voor de doorbloeding. Voor de doorbloeding hebben mijn paarden looppaden. Bewegen met die handel. Alles wat ze zelf kunnen doen ga ik niet voor ze doen :')

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:21

Koper schreef:
Renske, hoe leven de paarden die je wil borstelen? Staan ze veel op stal of onder een deken, of zijn het buitenpaarden die zonder deken staan?

Rosborstel op de benen doe ik ook, gewoon om ze schoon te maken en niet voor de doorbloeding. Voor de doorbloeding hebben mijn paarden looppaden. Bewegen met die handel. Alles wat ze zelf kunnen doen ga ik niet voor ze doen :')

garfield is een pony van 34 krijgt een regendeken en staat samen met een kleine shet van 3, ze staan continue buiten (het is een stal waar ze in en uit kunnen lopen waneer ze willen!)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:35

Dan zou ik ze niet te vaak borstelen en zeker niet te grondig. Gewoon met de harde borstel de modder en eventueel opgedroogd zweet eraf, hoeven uitkrabben en manen en staart borstelen kun je natuurlijk wel doen. Buitenpaarden hebben het huidvet nodig in de winter en als je ze te vaak borstelt haal je dat weg en dat is niet zo goed voor hun vacht. Mijn paardjes borstel ik niet vaker dan 1 keer in de week. Tot het voorjaar wordt natuurlijk, dan is er zo ontzettend veel wintervacht wat eraf moet :))

Dingen als rosborstel, zachte borstel en glansborstel kun je beter bewaren voor als je een keer een stalpaard borstelt :)