verzorging fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover14

verzorging fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 23:06

heejj :) :wave:

Ik heb een vraagje gewoon uit nieuwsgierigheid :) de fries is mijn lievelingsras /3 en ik zou graag willen weten hoe jullie jullie fries verzorgen. hebben ze aparte verzorging nodig of behandel je ze net zoals andere paarden(i.v.m de sokken en manen en staart enz.) ik zou dit graag eens uit nieuwsgierigheid willen weten :) (p.s ik ben nieuw hier dus kritiek is best welkom omdat ik nog niet zo goed weet hoe het werkt hier ik weet wel de regels maar moet alles nog wat uitvogelen :o)

Xx vickylover14 :P

foscy

Re: verzorging fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:25

Ik heb zelf 2 friezen, ik vind niet dat ze een speciale behandeling nodig hebben :)
Het is zo al bij andere paarden, je moet ze alleen minder voeren maar dit is bij alle sobere rassen ;)
Het enige wat misschien wat anders is, is dat je inderdaad de sokken af en toe moet knippen als die te lang worden, en de staart en manen regelmatig borstelen zodat ze niet gaan klitten (maar dit is dan ook weer bij de meeste paarden)
PS: Welkom hier op bokt!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:51

Ik doe zelf zo weinig mogenlijk aan de manen en staart. Vind niet dat ik meer werk aan het paard heb dan dat ik bij een ander paard zou hebben.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:19

Mijn fries verzorg ik net als een paard, ze heeft dan gelukkig geen mok of eceem.
En minder voeren is ook niet altijd waar, want ik geef wel gewoon een grote schep sportsfit

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:23

Een fries heeft dezelfde verzorging nodig als elk ander paard. Manen en staart doe ik zo weinig mogelijk aan. Alleen als ik wedstrijd heb borstel ik die. Qua voer moet je gewoon naar je paard kijken. De ene heeft veel nodig en de ander kan het werk op een handje krachtvoer doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:40

VSW -> YRT

Fleur_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:19

Ik doe zelf weinig aan de manen kwa knippen en scheren doe ik ook niet aan mee maar voor de rest wel veel borstelen enz

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:11

De manen van mijn fries en van sommige andere friezen bij ons op stal houden we altijd ingevlochten, zo klitten ze niet. Bij mijn eigen fries is het ook nodig zodat ze er niet op gaat staan als ze haar hoofd omlaag doet in de weide of op stal. Haar manen komen tot aan haar knieën :=

Qua voer kijken we meer naar het paard zelf net als dat je bij bijv. kwpn'er zou doen. Het ene paard werkt en verbruikt meer dus eet ook meer, de ander staat alleen maar de hele dag in de wei en hoeft verder niets te doen dus krijgt ook minder krachtvoer. ;)

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:24

net als andere paarden alleen sokken even kammen