Hoe koop je nu een paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Hoe koop je nu een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:07

Zo moeilijk kan het toch niet zijn zou je denken?

Afgelopen april geloof ik heb ik een merrie gekocht. Moest in het tweespan komen met mijn Lars. Toen ik ging kijken liep ze al apart, maar wij weten het op het feit dat ze de dag van tevoren verschrikkelijk had lopen rouzen. Toen ze eenmaal hier was liep ze nog vreemder. Een aantal weken en dierenartsen later kwam het hoge woord er uit: ze heeft haar kruisbeen gebroken en is volledig afgekeurd voor welke vorm van belast werk dan ook. Fokken is ook uit den boze omdat ze daar veel te krakkemikkig voor is. Geen pijn, misschien wel wat last, maar prima in staat om als weidemaatje te dienen..
Oeps...

Iets wat ik dus niet nog eens wilde.
Goed, na lang wikken en wegen besloten om er een derde bij te nemen. Goed, objectief kijken, en mankeert er ook maar iets aan, dan blijft hij staan.
Een fijne ruin gevonden, goede maat, goed verhaal erbij, precies wat ik zoek. Gaan kijken, mam mee, en we gingen objectief kijken. Pony laten lopen op het harde en het zachte, draf, stap en gallop. Voetjes laten geven, wat laten draven op en neer, zag er prima uit. Geen medische achtergrond, dus dat leek allemaal goed.
Paspoort aangevraagd, en hierheen gehaald. Pony loopt de eerste week prima, maar begint na een verschrikkelijke bok partij toch wat raar te lopen met een been. Toen kreeg ik bericht van de vorige eigenaar, hij had wel vroeger een losse knie gehad. Oeps...
Toch besloten om hem te laten keuren. Dierenarts is net weg. Conclusie: 2 losse knieen, een bekken dat wat vast zit, een probleem bij zijn eerste 2 nekwervels, en als klap op de vuurpijl, een lichte bronchitis. Met juiste training zou het kunnen dat de knieen in orde kwamen, maar het kon ook zijn dat het slechter werd. En die bronchitis natuurlijk pending.
Oordeel: ik zou er heel goed over nadenken of dit echt de pony is die je wilt hebben voor het doel dat jij er mee hebt.

Pony gaat dus terug. Is met een terugkoopcontract verkocht, binnen 2 maanden moest hij terug gaan als er zich iets voordeed wat hij al eerder had. Dit dus.

Maar nu..

Nu wil ik dus toch ooit mijn tweespan. Maar hoe ga ik nu op zoek naar een ruin van rond de meter die gewoon klopt? Als ik hier op bokt al die mensen zie die van alles van de markt af plukken. Soms gaat het fout, maar vaak gaat het ook gewoon goed. Ik had gehoopt dat ik na Bloem mijn kansen toch ingekocht had op een gezonde pony. Niet dus.

Dus deze keer moet het anders. Maar hoe ga ik dat organiseren? Sowieso vooraf laten keuren lijkt me niet verkeerd. Maar hoe zoek ik nu naar iets waarbij de kans zo klein mogelijk dat er iets mis is? Ga ik naar een erkende fokker? Ga ik naar een particuliere fokker?
Wie kan mij redden en mij behoeden voor de volgende keer weer een soort van miskoop?

Guess_NH

Re: Hoe koop je nu een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:11

Erkende fokker of particulier, op elke weide kan een ongelukje gebeuren dus wanneer heb je zekerheid? Nooit denk ik.

Van te voren laten keuren zodat je dit niet een derde keer overkomt.
Meerdere keren gaan kijken, op proef vragen en inderdaad op contract kopen is heel slim;
Anders had je nu met 2 weidemaatjes gezeten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:12

Je kan jezelf redden door gewoon een goed aankoop keuring uit te laten voeren.
Niemand kan je wat garranderen maar keuren is toch wel iets wat geen overbodige luxe is hoor.
En dan kan zelfs ook een pony van een handelaar of MP gewoon goed zijn.
Beetje geluk helpt ook alrtijd wel

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:13

Dat is inderdaad waar ik ook mee zit. En ik lees op bokt heel veel: de keuring is duurder dan je shetlander zelf.. Maar een leven lang een pony onderhouden die niks kan.. Dat kost je klauwen met geld. En daar heb ik er al een van staan...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:18

Daarom is keuren ook geen overbodige luxe.....zeker ook bij een shet.
Hoeveel er daar wel niet van bevangen zijn of zijn geweest......
Dat zijn dingen die je anders pas merkt in het voorjaar wanneer je er niks meer mee kunt dan het houden.
Eenmaal ziek dan kan je ze nog naar de slager rijden of houden maar daar houd het ook bij op.....en dat moet je ook maar kunnen.
Al die ellende weegt niet af tegen een keuring....
En een goede koop overeenkomst is ook heel belangrijk......hoewel....als puntje bij paaltje komt en de verkoper wil niet mee werken heb je nog steeds een bak ellende.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:20

Wat Guess H en quartel zeggen. Minimaal klinische keuring voor aankoop. Zal je niet meer kosten dan de onderzoeken die je nu al hebt laten doen.....
En bij twijfel kan je dan in overleg met de keuringsdierenarts beslissen hoe je verder gaat. Of je nog foto's wil maken.

En op zoek gaan naar een pony die gewoon nog/al gebruikt wordt, en ook aangespannen of onder het zadel even getoond kan worden. En niet die leuke pony die door "tijdgebrek" en soorgelijke smoezen al een half jaar niks meer heeft gedaan en voor een lief prijsje naar een leuke nieuwe eigenaar mag. Dat kan waarheid zijn, maar kan ook zomaar zijn dat het dier al een half jaar stil staat en nu net voldoende hersteld is om verkocht te kunnen worden. "Want deze pony's worden toch niet gekeurd."

En als de verkoper zegt "niet op een keuring te zitten wachten", dan weet jij genoeg. Geen hand vol maar een land vol. Dus op naar de volgende. Succes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:20

Dat is ook zo. Maar wat ik nu dus heb:
Stel je ziet iets leuks op internet staan en je gaat kijken. Gaat nog een keer kijken, alles prima. Laat hem keuren, afgekeurd. Jammer, op naar de volgende.
De volgende, idem. Afgekeurd...

Hoe vaak ga je dat doen natuurlijk.. Kost je iedere keer ook geld. Hoe doet iedereen anders dat. Hoe kan ik mezelf de beste kans geven op een gezonde pony. Lastig lastig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:24

Daar is een hele simpele oplossing voor.
Jij spreekt met de verkoper af dat als de pony afgekeurt word dat de kosten dan voor hun zijn.
Gaan ze daar niet mee akkoord dan weet je meer dan genoeg en ga je zonder keuren gewoon verder zoeken.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:26

Poeh wat een pech! Natuurlijk moet je het geluk ook wel in de hand hebben met een levend wezen kopen, maar vooraf keuren lijkt me toch wel heel verstandig. Ik spreek altijd af dat kosten van de keuring voor koper zijn als het paard goed is, wordt die afgekeurd dan zijn de kosten voor de verkoper. Gaat iemand daar niet mee akkoord, helemaal prima, dat zegt mij al genoeg en zoek ik dus verder. Er zijn zat paarden op het moment. Laat je niet ontmoedigen door twee 'mislukte' aankopen.
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 14-10-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:27

Blijkbaar kijk je niet objectief genoeg. Kom altijd iets vroeger op je afspraak dan afgesproken. En achteraf nog eens onaangekondigd gaan kijken. Zo ben je zeker dat er niet met verdovende middelen of dergelijke gewerkt word. Film alles wat je ziet. Bekijk de filmpjes 20 keer en als je paardje dan nog rad loopt in elke gang kan je overgaan op keuren

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:27

tja, persoonlijk denk ik dat je beter bij een goede en dan bedoel ik ook echt een goede fokker kunt kopen, iemand die van zijn dieren houd en eerlijk is, ze zijn er echt wel hoor, meestal is het voor hen ook geen probleem het dier te laten keuren, en ook bij de goede fokker kun je voor weinig geld een shetlander(hengst) kopen , en kijk ook naar de ouders van het dier , en zo'n bronchitis was er bij een keuring natuurlijk wel uitgekomen. niet alles wat duur is is goed maar ook niet alles wat goedkoop is is slecht

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:34

En dan de grote vraag, wat zijn goede erkende fokkers in Nederland? Ik zoek een shetlander ruin, maar een hengst kan natuurlijk geruind worden. Rond de meter, leeftijd tussen de 3 en 5 jaar. Kleur maakt niks uit, als het dan maar gezond is.
En die tip van de kosten voor de verkoper is een heel goed idee, die ga ik zeker onthouden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:37

Je kunt die info misschien nog het beste van een stamboek halen.
Zij weten wie er hoog aangeschreven staan, alleen betaal je dan ook wel denk ik.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:44

Oh bah, je hebt zeker pech. Rond die stokmaat is wel lastig, heb laatst ook helpen zoeken voor kennisen maar uiteindelijk wel een leuke pony gevonden. Zal eens rondvragen voor je.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:49

Voor pony's van die maat is het wellicht toch het handigst om gewoon naar de fokker te gaan.
Of naar een goede menner, die af en toe eens een spannetje verkoopt. Die zijn er wel, al zijn er maar weinig die voor shetlanders hebben gekozen. Een spannetje Welsh A is volgens mij makkelijker.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:55

quartel schreef:
Jij spreekt met de verkoper af dat als de pony afgekeurt word dat de kosten dan voor hun zijn.
Gaan ze daar niet mee akkoord dan weet je meer dan genoeg en ga je zonder keuren gewoon verder zoeken.

Nou, daar zou ik al verkoper dus even mooi niet aan meewerken. Alles wat hier uit gaat, gaat met een eerlijk verhaal, wil een koper dat niet geloven, dan zijn kosten om mij te controleren ahw toch echt voor degene zelf. Elk paard kan wat (gaan) mankeren vroeg of laat, risico van het vak. Kopers doen vaak net of gros van de verkopers niet te vertrouwen is. Dat is bullshit, de meeste verkopers willen voor hun paard een goede plek waar mensen ermee om gaan naar de behoefte van het dier, dus wat voor baat hebben zij erbij om dingen te beliegen/verzwijgen? Bij een handelaar is dat natuurlijk anders, maar ik denk dat het grootste gedeelte van de paarden op de boktmarkt bijvoorbeeld er beslist niet op staan om de eigenaar een vette portemonnee te bezorgen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:59

je kunt beter voor een goed paardje wat meer betalen in de aanschaf dan een goedkoper paardje en dan vaak DA kosten hebben, helemaal erop vertrouwen kun je misschien niet, maar met een goede fokker is ook meer te regelen denk ik, misschien weet "dennis" hier op bokt nog iets? zij zit ook in de grotere maat shetlanders

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:16

TAO -> PP

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 18:10

Ik moet heel eerlijk zeggen, voor nu ben ik er wel klaar mee.
Ik ga me nu volledig richten op de twee die ik nu heb staan. Krijg van veel mensen lieve aanboden voor pony's, maar ik ga het echt even bij die van mij houden :)

Verdere tips zijn zeker welkom, want er gaat er wel ooit eentje bijkomen. Maar voor nu nog even niet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:19

Caily schreef:
quartel schreef:

Nou, daar zou ik al verkoper dus even mooi niet aan meewerken. Alles wat hier uit gaat, gaat met een eerlijk verhaal, wil een koper dat niet geloven, dan zijn kosten om mij te controleren ahw toch echt voor degene zelf. Elk paard kan wat (gaan) mankeren vroeg of laat, risico van het vak. Kopers doen vaak net of gros van de verkopers niet te vertrouwen is. Dat is bullshit, de meeste verkopers willen voor hun paard een goede plek waar mensen ermee om gaan naar de behoefte van het dier, dus wat voor baat hebben zij erbij om dingen te beliegen/verzwijgen? Bij een handelaar is dat natuurlijk anders, maar ik denk dat het grootste gedeelte van de paarden op de boktmarkt bijvoorbeeld er beslist niet op staan om de eigenaar een vette portemonnee te bezorgen.

Dan ben je zelf dus niet overtuigd van hun gezondheid.......anders zou het toch geen probleem moeten zijn? Peerd word goed gekeurd dus heb jij er geen kosten aan.

Of zeg ik echt iets heel raars?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:56

Ik denk dat bij de verkoopprijs van mening shetlandpony een voorgestelde keuringsregeling helemaal aan de orde is.
Een klinische keuring kost al gauw 150 euro, en wat kost een shet nou werkelijk? Die zitten toch meestal in de prijscategorie "meenemen en niet zeuren".

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:57

en dan nog, ik heb het wel eens moeten doen voor de verkoop van een veulen, een klinische keuring koste me toen 35 euro, wat is dat nou voor bedrag? die mensen wilden het veulen eerst gekeurd hebben, dus mee in de kliniek geweest, gelukkig alles goed en veulen verkocht

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:00

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:02

Jolandje.. als je een diertje verkoopt voor pak em beet 600 euro, dan wil je niet het risico lopen dat je als gevolg van een keuring een rekening van 150 euro aan de broek hebt hangen zonder dat het dier verkocht wordt.
Dat is een heel andere zaak wanneer je een dier van 3.000 euro wilt verkopen. Maar bij 600 euro? Echt niet. Risico op kosten staat niet in verhouding tot de mogelijke opbrengst. Zonder dat soort kopers verkoop je uiteindelijk toch ook wel, dus waarom in de houding voor onzekere kopers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:11

In het algemeen is in de handelwereld het zo ''afgekeurd is kosten voor verkoper, goedgekeurd kosten voor de koper''. Bij particulieren gaat dit vaak niet op, maar bij een beetje stal zou je deze afspraak kunnen voorstellen. Mocht de pony toch iets mankeren dan heb jij er geen kosten aan gemaakt, en weet je van te voren waar je aan toe bent als je toch besluit de pony te kopen.