Eigen shetlander.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FennaXsky

Eigen shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:40

Hallo!
ik zit nu bijna 1 jaar op paardrijden, en ik wil echt heel graag een eigen shetlander
niet om te rijden maar gewoon wandelingen , vijheidsdressuur , verzorgen en al die dingen.
het lijkt me gewoon heel leuk!
Maar mijn vraag is waar je allemaal aan moet voel doen wil je een eigen shetlander nemen.
Ik wil niet een al te dure stalling, Ik woon in haarlem en het is wel zo handig als ik er heen kan fietsen dus weet U nog een stalling zet het dan hieronder!
alvast bedankt! /3

Gydja

Re: Eigen shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:42

Voor een shetlander moet je eigenlijk net zo veel hebben als voor een groot paard. Afgezien dan van een zadel.

Horsii_lovii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:14

Ik heb me shetlandertje gewoon op een weitje, paddock en uitloopstal staan. Shetlander heeft verder niks nodig, maar ik voer ze altijd in de ochtend wat hooi voor de hele dag. Verder staan ze gewoon op de wei! Ik loop wellis met ze door het bos, of longeer ze. Maar verder heb ik een meisje rond de 10 die ze nog wellis komt rijden en iets. Ik zou gewoon voor een weilandje zoeken in de buurt! Echt een dure, luxe stal is niet nodig!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:33

VSW -> YRT

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:36

Denk ook aan de kosten die kunnen komen van de dierenarts als er iets gebeurd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:40

Mag je van je ouders een pony? Neem aan dat zij voor de kosten op gaan draaien?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:50

Wat vinden je ouders er van? Want als zij het er niet mee eens zijn, gaat het hele feest niet door.

Daarbij is het vaak lastig om een pensionstalling te vinden waar én shetlanders welkom zijn én waar je een schappelijk prijsje betaald aan stallingsgeld.
Een weiland met een schuilstal is het meest ideale. Maar dan zit je er ook mee dat hij/zij24/7 op het gras staat. Daarmee loop je grote kans op een veel te dikke shetlander die eventueel ook nog eens hoefbevangen raakt. Zelf heb ik twee shetlanders. Deze staan 24/7 buiten, maar dan op een ruim zandpad van 3,5 meter breed dat helemaal rondom de weide loopt en waar een geel zand paddock aan vast zit. Zo kan ik ze gezond en op gewicht houden.
Maar de grond is mijn eigen grond. Op een weilandje dat je huurt is het maar de vraag of je zoiets mag doen. Daarbij zal je er dan meerdere keren per dag heen moeten om te voeren drinken te geven en uit te mesten .... met lekker weer, maar ook met verschrikkelijke kou en regen!

Daarnaast heeft ieder paard en pony, hoe klein ook, een soortgenoot nodig. Dus echt een pony of paard erbij, geen geit of schaap.
In voeding en verzorging ben ik financieel erg weinig geld kwijt aan mijn shetlander, maar als ze ziek zouden worden kunnen de bedragen ineens erg hoog op gaan lopen. Daar moet je rekening mee houden!!!

Kun je geen verzorgshetlander(s) zoeken? Ik weet niet waar je woont, maar ik zou best een verzorger willen voor mijn shetlanders. En zo ken ik meer shetlandereigenaren die best iemand zouden willen die de pony's verzorgen en beweging geven en af en toe mee uitmesten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:55

Een Shetlander heeft net zoveel aandacht en verzorging nodig als een groot paard. Waarom zoek je niet lekker een verzorgpony om veel ervaring op te doen en veel lol te hebben? Een eigen pony kan altijd nog, misschien heb je daar nu nog te weinig ervaring voor :)

nathalj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:58

mijn shetlander staat op een wei met een uitloopstal en in de winter krijgt ze een deken om. verder krijgt ze sochtends een beetje hooi bij gevoerd en smiddags een beetje pulp (de pulp krijgt ze alleen maar omdat ze iets meer mag aankomen). voor een shetlander is een goede wei vooral belangrijk als je wilt kun je ze 24/7 buiten laten staan zonder deken.

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:18

Ik heb nu een eigen Tinker, maar ik had vroeger ook een eigen shet. Ze kunnen eigenlijk gewoon in een wei staan. Maar denk aan al je kosten!!! Dat is het enige wat ik moest zeggen. Je hebt zowiezo een uitloopstal nodig bij het weidje ze hebben ong. wel veel hectare nodig ik zal nog een keer kijken hoeveel haha nu weet ik het ff niet :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:26

Tammie1309 schreef:
Ik heb nu een eigen Tinker, maar ik had vroeger ook een eigen shet. Ze kunnen eigenlijk gewoon in een wei staan. Maar denk aan al je kosten!!! Dat is het enige wat ik moest zeggen. Je hebt zowiezo een uitloopstal nodig bij het weidje ze hebben ong. wel veel hectare nodig ik zal nog een keer kijken hoeveel haha nu weet ik het ff niet :+

Sorry maar een shetlander gewoon zo 24/7 in een wei zetten is vragen om problemen. Dan heb je waarschijnlijk in korte tijd een veel te dikke shetlander die met wat pech ook nog eens hoefbevangen is.
Als straks in de winter na een nachtvorst 's morgens de zon schijnt of het koud is en vriest met een lekker zonnetje erbij, kan het fructaangehalte in het gras extreem hoog oplopen. Met weersomstandigheden waarbij het fructaangehalte hoog is in het gras, staan ze bij mij niet op het gras, om hoefbevangenheid te voorkomen.

En veel hectare voor een shetlander is ook helemaal niet nodig. Ik heb 2 shetlanders op 0,75 hectare staan. Ze staan op een 3,5 meter breed pad rondom de weide met ook een toegang tot een paddock met geel zand. Ik heb zelfs schapen, omdat ik teveel gras heb voor mijn shetlanders.

Ik denk dat het grootste probleem zal zijn dat TS haar ouders het niet zien zitten, waar ik dan weer goed in kan komen ;)

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:29

Delphi schreef:
Tammie1309 schreef:

Sorry maar een shetlander gewoon zo 24/7 in een wei zetten is vragen om problemen. Dan heb je waarschijnlijk in korte tijd een veel te dikke shetlander die met wat pech ook nog eens hoefbevangen is.
Als straks in de winter na een nachtvorst 's morgens de zon schijnt of het koud is en vriest met een lekker zonnetje erbij, kan het fructaangehalte in het gras extreem hoog oplopen. Met weersomstandigheden waarbij het fructaangehalte hoog is in het gras, staan ze bij mij niet op het gras, om hoefbevangenheid te voorkomen.

En veel hectare voor een shetlander is ook helemaal niet nodig. Ik heb 2 shetlanders op 0,75 hectare staan. Ze staan op een 3,5 meter breed pad rondom de weide met ook een toegang tot een paddock met geel zand. Ik heb zelfs schapen, omdat ik teveel gras heb voor mijn shetlanders.

Ik denk dat het grootste probleem zal zijn dat TS haar ouders het niet zien zitten, waar ik dan weer goed in kan komen ;)

Dat weet ik, ik had ook een heel sterke shet die met 22 is overleden aan koliek helaas...
Ik had ook een uitloopstalletje en er stond ook een ijslander in die wei

MaaikePolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:14

Mijn verzorgshet hed het nogal luxe, ze loopt in een weiland waar ze een schuilstal heb en zo naar de bak/paddock kan lopen. een mooie stal en een poetsplaats. kwa spullen had ze alles eig wel: poets spullen, zadel, hoofdstel, longeerlijk, halsters, zwepen, longeerzwepen. van eten kreeg ze: een plak hooi en dag in dag uit op het land, swinters gaat ze nii op stal, enkel wnr het echt te koud word.

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:53

kosten heb je eigenlijk wel voor alles. weet zeker dat je er aan wil beginnen het is aardig prijzig, zelf zou ik wachten tot je net iets meer ervaring hebt. toen ik 1 jaar reed wou ik dit ook. toch niet gedaan. nu ik 6 jaar rij heb ik eindelijk een pony. dus als ik jouw was zou ik nog even wachten maar het is natuurlijk jouw keuze :o

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:11

ik heb zomers de shet bij alle ander paardjes in het land en swinters in de paddock met zand en schuil mogelijk heid ook bij anderen ze moet zich wel op gemak voelen anders kruipt e zo onder schrik draad door

Unicorn4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:19

denk ook aan mennen! :) erg leuke activiteit. mijn shet staat bij een niet al te luxe stal daarom vallen de kosten mee. ze staat zwinters in de paddock met andere paarden en snachts op stal. zomers in de wei.