Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:29

Beste bokkers,

(mocht het verkeerd staan, mijn excuses ik heb weloverwogen gekeken waar dit het beste zou passen, maar na een aantal jaren weggeweest te zijn van bokt was de keuze van subfora overweldigend. Ik heb naar mijn idee een optie gekozen wat enigszins kloppend is)

Hoe vaak zien we niet een topic met hoe veel kost een paard.
Of zal het lukken een eigen paard?
Nu staat alle info over de kosten en benodigde tijd al op onze bokt wiki.
Daarvoor dus ook niet dit topic.

Nee, ik wil hier graag met mede bokkers praten die net als ik een droom hebben.
Een eigen paard.
Om deze droom werkelijkheid te maken heb ik daarom een plan van aanpak opgesteld.
Voor nu bestaat dit voornamelijk uit een financieel plan van aanpak in excel,
mede hierdoor ben ik tot een (ong.) 1,5 jarig plan gekomen.
Uiteraard kan het ook sneller, maar ik wil rekening houden met eventuele onverwachte zaken.
En er zeker van zijn dat ook wanneer het financieel even tegen zit ik 500 euro p/m heb om aan mijn paard te besteden.

Dit ga ik nog verder uitwerken met de voorafgaande praktische zaken, van een leasepaard of bijrijder tot de werkelijke aanschaf van mijn droompaard. (en wellicht nog tussenstappen?)
De eerste stap is al gemaakt (wat eigenlijk niet de eerste stap is aangezien dit tevens de aanleiding was tot dit plan)

Sinds 5 jaar ben ik namelijk weer gestart met paardrijden, mijn grootste lieveling is er nog en mede daardoor kwam uiteraard de penny in mij naar boven.

Wie o wie start samen met mij het 2 jarig plan van aanpak
mijn 'deadline' 7-1-2016, waarom? dat is tevens mijn 26ste verjaardag :)

Belangrijkste doelen van mijn pva:
Spoiler:
(financiele gedeelte laat ik hier achterwege ;) niet iedereen hoeft mijn financiën te zien. )

Doel 1: afstuderen, deadline: eind oktober 2014
Doel 2: studie schuld bij ouders afbetalen, deadline: augustus 2015
Doel 3: Paard fulltime leasen of anders bijrijden om meer ervaring op te doen m.b.t. het hebben van een eigen paard, start: na het bereiken van doel 1 en 2, deadline: september 2015
Doel 4: 5000 euro sparen, deadline: december 2015

Op het moment dat er (positieve) reacties komen is het de bedoeling dat we elkaars tricks en tips kunnen gebruiken om wellicht het proces te versnellen.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 28-09-14 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: op verzoek titel aangepast

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:05

Leuk hoor! :) ik heb zelf ook jaren moeten dromen voordat ik mijn eigen paard kon aanschaffen.

Vraagje: die €5000, is dat voor de aanschaf? En heb je dan ook een spaarpotje achter de hand voor oa de DA?

dresjoepie

Re: Plan van aanpak: 7-1-2016 heb ik mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:43

Voor ervaring zou ik me geld liever in goede prive lessen stoppen daar ga je meer van leren Op de juiste manege uiteraard

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 13:32

dorientjuh schreef:
Leuk hoor! :) ik heb zelf ook jaren moeten dromen voordat ik mijn eigen paard kon aanschaffen.

Vraagje: die €5000, is dat voor de aanschaf? En heb je dan ook een spaarpotje achter de hand voor oa de DA?

Nee dat is zeker niet 'alleen' voor de aanschaf, ik ben voornamelijk een recreatie ruiter dus ik wil max 1500/2000 euro aan de aanschafkosten besteden. Ik wil lekker buiten rijden en wellicht mijn ruiterpaspoort tot f12 vol maken om een keer een L1 proef te starten.
Dus wat de 5000 betreft, daar zit het potje van de DA bij in, daarnaast heb ik de stalkosten hier in de buurt bekeken.
Als ik niet te hoge eisen stel aan de stal kan ik met 500p/m, de stalling en dergelijke bekostigen en tevens het potje onvoorzien verder oppotten.

@Dresjoepie: thanks voor de tip! qua rijden zal ik daar inderdaad meer van leren.
Maar ik rij momenteel best leuk voor een recreatie/manege ruiter, ik ben f11 (f12 behaald mag je L1 starten en B overslaan) de oefeningen beheers ik al maar was door studie en omstandigheden gestopt dus ook niet verder gereden dan de F11 waar ik op dat moment mee bezig was. Maar een aantal M1 zoals contra galop en schouderbinnenwaarts beheer ik ook al, weliswaar niet perfect maar ik heb geen ambitie om uiteindelijk uit te komen op M1.
En een bijrijdpaard of lease paard komt een heel stuk verzorging bij kijken, en wat voor mij het belangrijkste stukje is. De ervaring van het tijdig herkennen van ziektes/blessures.
Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 27-09-14 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 13:35

Ik wilde de titel veranderen omdat dit nogal egocentrisch klinkt, maar helaas kan ik dit niet meer bewerken?
Ik wil namelijk meer mensen trekken die samen een droom hebben en ook echt er voor gaan om dit te realiseren.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:49

lampjerulez schreef:
Ik wilde de titel veranderen omdat dit nogal egocentrisch klinkt, maar helaas kan ik dit niet meer bewerken?
Ik wil namelijk meer mensen trekken die samen een droom hebben en ook echt er voor gaan om dit te realiseren.

je kan een mod pb'n of ze hem voor je willen aanpassen.

wat leuk dat je een eigen paard wilt! veel succes met je plan. ik hoop dat het gaat lukken!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 23:03

Bedankt voor de tip fjord ik heb essie even een pb gestuurd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:07

Leuk idee, een plan van aanpak! Ik wil ook graag in de toekomst een eigen paard, maar moet er nog even voor sparen en daarnaast wil ik op dit moment nog niet de volle verantwoordelijkheid en de tijd er aan spenderen. Voor nu dus nog even bijrijder spelen :) en lekker sparen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 23:21

Century wat denk jij is eerst een andermans paard bijrijden een goede opstap/ervaring voordat je begint aan een eigen paard?

Want aan de ene kant denk ik wel dat bijrijden en je eigen paard toch nog een te groot verschil is.
Omdat de verantwoordelijkheid uiteindelijk niet bij jou ligt als bijrijder.
Qua tijd spendering is het natuurlijk wel een goede ''oefening'' lijkt mij :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:29

Ik ben eerder bijrijder geweest en ik vond dat heel nuttig. Je leert snel wat er verder bij komt kijken dan alleen poetsen/zadelen/rijden zoals op een manege. Hangt natuurlijk ook af van je situatie; sommige eigenaren willen dat je alleen komt rijden en anderen dat je ook de stal doet, hoefsmid regelt, etc. Dus in die zin vind ik het een goede opstap. Ben het met je eens dat er nog steeds een grote stap zit van bijrijder naar eigenaar. Maar voor nu is het een goede tussenstap vind ik, en het is natuurlijk een mooie manier van met je hobby bezig zijn! Ik wil mezelf erg graag verbeteren qua rijden en dat kan zo mooi :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:33

Het ligt eraan hoeveel verantwoordelijkheid je als bijrijder krijgt én op je neemt.
Je kunt poetsen, zadelen en gaan rijden, of je belijkt het paard altijd kritisch: hoe ziet het eruit (alert, gezond etc?) met poetsen controleer en voel je na of er wondjes of warmte verschillen zijn aan het lichaam. Het voorbeeld is een beetje zwart-wit, maar als je als manegeruiter of bijrijder al leert kritisch te kijken, dan zul je beter in staat zijn om ziekte/ongemakken te herkennen. Ik denk dat dat het voornaamste is als je aan een eigen paard begint.

Qua niveau is er voor iedere ruiter wel een paard te vinden en gaandeweg ontwikkel je ook je eigen stijl qua omgang, training e.d. Daarvoor hoef je misschien niet per se bijrijder of leaser te zijn.
Wat wel een voordeel is, is dat je kunt inschatten hoeveel tijd het kost en of dat past in je leven.

Verder wil ik niet stom doen, maar tegen die tijd kan je leven zo anders zijn, dat het leuk is om dingen uit te stippelen en te plannen, maar als ik inmiddels iets heb geleerd, is dat het leven zijn eigen planning maakt en altijd roet in mijn planning gooit. :p

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:38

Leuk plan van aanpak! Ik vind dat je met 5000 euro zeker niet te weinig hebt ingeschat, ik had denk ik nog iets minder toen ik mijn paard ging kopen. Ik vind dat je er qua financiën super goed over nadenkt.

Ik zou zeker eerst een bijrijdpaard nemen, maar waarom niet nu al in plaats van in september 2015, wanneer je dat nog maar 3 maandjes kan doen? Juist die eerste maanden zijn nog erg basic, ik leerde pas echt wat naarmate de tijd vorderde. Ik heb zo'n 2,5 jaar bijgereden voordat ik aan mijn eigen paard begon, en dan nog is de stap naar eigen paard ontzettend groot. Ik heb zoveel geleerd van mijn paard, realiseer ik me nu pas. Maar de stap van manege naar bijrijden is nog vele malen groter. Toen ik van de manege af kwam, dacht ik wel het een en ander te weten. Nou, echt niet. Mijn eerste bijrijdpaard had longproblemen, daar heb ik super veel geleerd. Mijn tweede en tevens laatste bijrijdpaard had nooit kwaaltjes, maar daar heb ik wel veel geleerd over wat en hoeveel een paard moet eten, wat je wel en niet nodig hebt qua stalling etc.

Als je het te druk vindt om nu al een 'fulltime' bijrijdpaard te hebben, kan je ook voor bijvoorbeeld 2 dagen in de week op zoek. Ook daar leer je heel veel van! Ook denk ik dat je nu ook juist meer tijd hebt voor een bijrijdpaard dan straks, wanneer je gaat werken?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:59

Leuk topic! Succes :D

Ik zelf heb mijn paard sinds 1.5j. Wat ik je kan aan bevelen:
*neem bijrijdpaard. Zo leer je de verantwoordelijkheid en wat er allemaal bijhoort zoals verzorging, ziektes, wondes, voeding maar ook zal je rekening houden met spierpijn, te veel/weinig energie, karakter van het paard zowel ohz als in omgang tgo mens en tgo andere paarden (geloof me, je eigen paard is nog eens 5x meer hihi).
* laat je omringen door goede hulp. Dus neem goede les, kies een goede pensionstal/manege. Zo heb ik 1.5j mijn eigen paard. Heb gedurende meer dan 1j enorm gesukkeld met mijn paard. Nu pas heb ik een super lesgever en word ik omringd door veel kennis (niet mengen met 'ik weet alles beter'). Sinds 1maand maken we enorme vorderingen. Verkopen had ik nooit gedaan, maar mijn droom werd snel een nachtmerrie door de foute 'hulp'.
* beslis voor jezelf welke keuzes je wilt maken: al je tijd & geld naar je paard of je tijd&geld delen (eventueel met half pension)
* zoek op tijd de geschikte stalling. Goede stallen zijn (vaak) niet meteen beschikbaar.
* probeer elke maand je toekomstig stalgeld+100 euro (extra maandelijkse kosten: smid/DA) opzij te zetten. Zo zie je hoe het financieel aanvoelt. En zo zet je ook geld opzij :)
* wanneer je paard zoekt, probeer er meerdere

En nog eens: succes!

Het is zeker niet steeds leuk, geloof me, ik heb vaak met mijn handen in mijn haren gezeten. Ookal heb ik mijn paard zeer bewust gekocht, ook al was ik 'maar' een student van 21j. Pas nu, na 1.5j heb ik echt plezier en wil ik hem echt nooit meer missen :D Ik wil je absoluut geen schrik aandoen hoor, ik heb er zeker geen spijt van maar als ik toen wist, wat ik nu wist, ik had het helemaal anders aangepakt. Het is alsof ik 1.5j heb verloren.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:13

Jibbel schreef:
.

Verder wil ik niet stom doen, maar tegen die tijd kan je leven zo anders zijn, dat het leuk is om dingen uit te stippelen en te plannen, maar als ik inmiddels iets heb geleerd, is dat het leven zijn eigen planning maakt en altijd roet in mijn planning gooit. :p

Dat weet ik maar al te goed Jibbel :)
De reden dat ik nu met dit plan kom omdat mijn huidige situatie in ieder geval stabiel is.
Ik heb nu een assistent management functie, ga eind oktober afstuderen (eindelijk).
Heb nu een vriend die wel van me houdt en een relatie waarin we het beste in elkaar naar boven halen. Ja kan over een jaar weer heel anders zijn, kijkend naar mijn afgelopen 4/5 jaar weet ik dat zelf maar al te goed. thats life met sommige zaken kan je nou eenmaal bij voorbaat geen rekening houden.

chouchou: Ja daar ga ik inderdaad nogmaals naar kijken, ik moet bekennen dat ik nu ook al aan het zoeken ben naar bijrijd paardjes dus die deadline ga ik zeker vervroegen.

crazygirl: je verteld te hebben gesukkeld met je paard, maar ik denk wel (corrigeer mij als ik het verkeerd opvat) dat wij qua rijden waarschijnlijk andere doelen hebben.
Ik heb geen rooskleurig beeld dat alles in een keer goed gaat hoor helemaal niet.
Maar qua rij prestaties heb ik geen gerichte doelen.

century: ja dat idee had ik ook vandaar dat ik het wel heb opgenomen in mijn pva. En ik ga dit (nu helemaal) ook zeker eerst doen voor ik aan een eigen paard begin.

Wat keuze paard betreft, daar ga ik zeker goed over nadenken en de tijd voor nemen!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:20

Ten eerste: Super dat jij je droom zo waar probeert te maken :j
Ten slotte zijn dromen er om ze waar te maken (of op zn minst te proberen)

Natuurlijk kan je niet in de toekomst kijken, maar waar een wil is, is een weg!

Bijrijden heb ik zeker als nuttig ervaren, en ook de hele verzorging/verantwoording er omheen.
Dus als je de kans krijgt, zeker pakken en daar van leren. :j Ik heb de afgelopen 9 jaar in ieder geval enorm veel geleerd bij mijn twee verzorg/bijrijd paarden)

Verder denk ik dat je budget voor een recreatieruiter prima is. Ik vraag mij alleen af hoe je tussen september 2015 en december 2015 €5000 wil sparen, of bedoel je met doel 4 alle maanden al vanaf oktober 2014? (omdat je nog een studieschuld moet af betalen bij je ouders...)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:26

Bah de eerste tijd wou ik enkel recreatief rijden, dus veel wandelingen en af en toe in bak rijden. Helaas was snel de rem enhet stuur verloren :S Het kan natuurlijk goed gaan he en natuurlijk zeer afhankelijk van wat je wil :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:29

Ik vind het budget voor een paard erg laag. Ik heb van mijn leven nog niet een fijn recreatie paard gezien onder de 2500 euro. Zeker niet als dat ook niet een jong dier moet zijn(ga ik vanuit ivm eerste paard)
Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat je nu recreatie in je hoofd hebt maar over een jaar misschien wel een wedstrijdje wil rijden.
Dan heb je ook nog tuigage nodig ben je(2e hands) ook snel 1000 verder.

Denk dat bijrijder zijn en op dat paard privélessen nemen zeer nuttig is. Dat voelt toch een beetje als een eigen paard en daar leer je meer van dan op een manege(en dan met name met wat er allemaal bij komt kijken)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:31

Ik wordt helemaal vrolijk van je topic. Je hebt een doel en werkt daar stapsgewijs naar toe.

Ik zou wel het komende anderhalf jaar ook gebruiken om je ogen open te houden voor de wedstrijd sport. Het kan zomaar zijn dat als je dagelijks de beschikking hebt over een paard dat iets anders dan buitenrijden ook gaat trekken. Probeer het komende anderhalf jaar ook eens een paar keer op wedstrijd te gaan. Misschien is het iets voor je, misschien niet. Maar dat is wel iets wat je beter ervaren kunt hebben voor je een paard koopt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:35

Een doel zonder een plan is slechts een wens.

Prima om een doel te hebben met een plan van aanpak. Tip; blijf flexibel in je denken, anders mis je de onverwachtse kansen.

Succes met je plan

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:42

NatasjavE schreef:
Ik vind het budget voor een paard erg laag. Ik heb van mijn leven nog niet een fijn recreatie paard gezien onder de 2500 euro. Zeker niet als dat ook niet een jong dier moet zijn(ga ik vanuit ivm eerste paard)
Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat je nu recreatie in je hoofd hebt maar over een jaar misschien wel een wedstrijdje wil rijden.

Denk dat bijrijder zijn en op dat paard privélessen nemen zeer nuttig is. Dat voelt toch een beetje als een eigen paard en daar leer je meer van dan op een manege(en dan met name met wat er allemaal bij komt kijken)

Wij hebben anders voor €1200 een prima recreatiepaard gekocht.
Ons doel was om een braaf paard te kopen waar we lekker mee het bos in kunnen. Verder moest het een maatje worden voor ons andere paard.

En dit is prima gelukt.
Je moet alleen wel ff zoeken.

Oja en hij is wel iets ouder, maar nog niet bejaard dus hij kan nog wat jaren mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:44

Even snel bekeken, maar is het ook niet nog erg afhankelijk van hoe snel he een baan vind? Want met die 5000 euro - 2500 (aanschaf en spullen) kan je het nog maar een paar maanden volhouden als er geen inkomsten zijn. En weet niet of he samenwoont maar dat ook een behoorlijke kostenpost.

Wel goed je er zo over nadenkt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:51

palousa_boy schreef:
NatasjavE schreef:

Wij hebben anders voor €1200 een prima recreatiepaard gekocht.
Ons doel was om een braaf paard te kopen waar we lekker mee het bos in kunnen. Verder moest het een maatje worden voor ons andere paard.

En dit is prima gelukt.
Je moet alleen wel ff zoeken.

Oja en hij is wel iets ouder, maar nog niet bejaard dus hij kan nog wat jaren mee.

Zal mijn standaard van wat ik een fijn recreatiepaard vind misschien iets anders liggen:)
Ik ben nog nooit een tegen gekomen waarvan ik dacht dat is een fijne onder de 2500 euro.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:04

Aangezien wij hier geen bak hebben hoef ik geen hoge dressuur verwachtingen te hebben :)
Springen is leuk, maar alleen als er toevallig een boom gevallen is in het bos ;)

Dit paard heeft gewoon m dressuur en springen gelopen, wij doen daar echter niets mee.

Hij is niet hard in de mond, geen gebreken op stal/wei, zeer braaf etc
Meer zochten wij op dat moment niet.
Daarbij hadden we ook gewoon het geld niet maar hadden wel een paard nodig omdat die andere anders alleen zou staan.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 11:07

haike schreef:
Even snel bekeken, maar is het ook niet nog erg afhankelijk van hoe snel he een baan vind? Want met die 5000 euro - 2500 (aanschaf en spullen) kan je het nog maar een paar maanden volhouden als er geen inkomsten zijn. En weet niet of he samenwoont maar dat ook een behoorlijke kostenpost.

Wel goed je er zo over nadenkt!

iets te snel bekeken ;)
Ik ben namelijk nog niet afgestudeerd, dit mede omdat ik mijn werkervaring naast mijn studie ook belangrijk vond.
Ik ben namelijk al assistent manager
(blijkt maar weer dat HBO diplomas leuk zijn op papier maar er in feite niks mee gedaan wordt)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 11:10

NatasjavE schreef:

Natasja ik denk dat je nog even goed moet kijken.
Ok jij vind de aanschaf prijs laag, ik heb echter wel vooronderzoek gedaan en diverse paarden gevonden van 1500/2000 euro. Dit ging om ingereden dravers, ik heb zowel op de bokt markt als op marktplaats als op stallen hier in de buurt gekeken.
Daarnaast geef ik al aan 5000 euro te sparen, dit is dus inclusief aanschaf kosten tuigage etc. en eventueel borg voor de stalling.
Is 5000 als start bedrag dan te laag?