Een kat in een zak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke93

Een kat in een zak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:39

Oftewel een paard met verkeerde papieren..

Ik ben al enkele maanden aan het rondkijken om een paard te kopen. Dit is mijn eerste eigen paard en heb alles goed voorbereid qua stalling en bijkomende kosten.
Midden augustus is mijn oog gevallen op een 4 jarige merrie. De eigenaar moest haar dringend kwijt dus ben gaan kijken. Ik wou haar heel graag laten keuren maar omdat er zo'n haast bij was vond ik geen dierenarts die tijd had voordat ik ze zou gaan ophalen van de stalling waar ze stond.
Op 31 augustus ben ik haar gaan ophalen en heb ik een koopovereenkomst getekend met de vorige eigenaar, alles goed opgeschreven van gegevens en dergelijke. Ik heb toen ook haar paspoort gekregen van de vorige eigenaar.
Vandaag heb ik mijn eigen dierenarts laten komen voor inentingen en ontworming na te kijken. Eerste dat de dierenarts deed was de chip controleren, en die blijkt niet te kloppen!
Ik heb intussen contact gehad met het paardenloket en de databank voor paarden en nog verschillende instantie's.
Het probleem is ik heb een paard, met een chip maar geen papieren die daarbij horen.
Ik heb wel een paspoort van een paard, dat ik intussen nietsvermoedend op mijn naam had laten zetten, maar ik heb dat paard niet. Dus die staat wel op mijn naam..
Ik heb contact gehad met de eerste eigenaar en hij heeft enkele jaren geleden 3 paarden verkocht aan een handelaar, waarvan 1 paard het mijne is en het andere paard is het paard waarvan ik de papieren heb. Deze zullen dus waarschijnlijk ooit verwisseld zijn denk ik.
Ik heb ook de vorige eigenaar op de hoogte gebracht van dit probleem, zij kwam uit de lucht gevallen. Zij kon me wel gegevens geven van een man waarvan ze het paard gekocht had, maar deze krijg ik niet te pakken.
Ik heb aan de hand van de chipnummer die in het paard zit dat ik heb wel te weten kunnen komen dat de twee paarden dezelfde moeder hebben, en dat ze 2 jaar ouder is dan op de papieren staat.

Dat het paard 2 jaar ouder is maakt me weinig uit, dat het een andere vader heeft ook niet. Ik zou alleen graag de juiste papieren hebben en zorgen dat de papieren die ik heb terecht komen bij het juiste paard.

Pff, wat een verhaal, ben er helemaal niet goed van.
Moest het even van me afschrijven, sorry.

Anoniem

Re: Een kat in een zak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:41

Vervelend zeg!

Wat is de paspoorthoudende instantie? Zou daar aankloppen voor een duplicaat paspoort en de oude verkeerde inleveren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:42

verkoper moest paard met spoed kwijt, jij wilde het paard hebben maar hij had geen tijd om éven af te wachten tot er een DA was gevonden die op korte termijn wel zou kunnen?

Tsja da's een slim verkooptrucje.........

En eerlijk gezegd................ van jou niet zo handig om daar in te trappen. Je had het paard ook kunnen afslaan als je niet de tijd krijgt om 'm te laten keuren.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 18:57

JoyCiej007: eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit opzettelijk is gebeurd, diegene waarvan ik het paard heb gekocht heeft haar zelf maar een paar maanden gehad en moest weg omdat ze het onderschat had financieel. Zij werkt trouwens heel goed mee om een oplossing te vinden, dus ben er redelijk van overtuigd dat zij hier echt niks van wist. Zij heeft ook van in het begin gezegd dat ze zelf nooit een dierenarts heeft laten komen voor haar.
ik denk dat het fout is gegaan bij de handelaar die per ongelijk de papieren verwisseld heeft, maarja daar is het natuurlijk niet mee opgelost he

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:00

Dan wist ze er misschien niet van af...... dat zal je niet snel zeker komen te weten. Het is echter helaas wel een grote gok die je hebt genomen door af te zien van het laten keuren en het paard zo mee te nemen.

Volgens mij geeft een paspoortuitgevende instantie niet zomaar een duplicaat paspoort af, kan best dat zij dan eerst een DNA test willen doen.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:24

Dat is mooi balen!

Ik ben nu ook rustig om mij heen aan het kijken voor een paard, en dit is toch wel echt een angst die ik kwa paard kopen heb.

Gelukkig heb ik een schoonmoeder met paarden verstand.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:06

Jeetje wat een pech! Hopen dat je ze weer om kan wisselen! :7

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:12

Mieke93 schreef:
JoyCiej007: eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit opzettelijk is gebeurd, diegene waarvan ik het paard heb gekocht heeft haar zelf maar een paar maanden gehad en moest weg omdat ze het onderschat had financieel. Zij werkt trouwens heel goed mee om een oplossing te vinden, dus ben er redelijk van overtuigd dat zij hier echt niks van wist. Zij heeft ook van in het begin gezegd dat ze zelf nooit een dierenarts heeft laten komen voor haar.
ik denk dat het fout is gegaan bij de handelaar die per ongelijk de papieren verwisseld heeft, maarja daar is het natuurlijk niet mee opgelost he

Wij hebben d ook gehad het geluk en fijne is dat we zelf chip apparaat hebben. Dus gelukkig hebben we wel de goede papieren. Probeer de handelaar te pakken te krijgen of bel de instantie met het verhaal in de hoop dat het andere paard ook op naam is gezet anders zal het zoeken zijn naar een speld in een hooiberg

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:15

ik zou de naam dat in je paspoort staat hier vermelden misschien dat iemand hier op bokt ook een paard met meerdere chip nummers of ook een onbekend paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:40

ik heb mijn paard nooit laten keuren. Misschien klopt haar chip dan ook wel niet? Ik zou het neit weten eerlijk gezegd.... (nooit over nagedacht)

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 18:16

De namen en/of chipnummers ga ik hier niet plaatsen, om 'veiligheidsredenen'
Ik kan wel zeggen dat het om een haflinger gaat van een fokker in West-Vlaanderen.

Ik ben ondertussen al iets verder met informatie inwinnen, ik zit inmiddels aan de 6de (!) eigenaar die haar in bezit heeft gehad.
Duplicaat aanvragen zal ik wel doen als ik uiteindelijk vastloop qua eigenaars, maar dan zullen de kosten wel voor de verkoper zijn. Niet dat ik er geen geld wil aan uitgeven maar zij had moeten zorgen dat de papieren in orde waren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:22

Wat een vervelende situatie.. En dus ergens een paard wat 2 jaar jonger is dan volgens papier. Dat lijkt me helemaal vervelende situatie

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 18:46

Weidebloem: ja inderdaad

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:05

Als het bij het KWPN is gaat het zowiezo een hoop geld kosten Maar ook niet iedereen laat zijn paard op naam zetten Dus het origineel vinden gaat lastig worden ben ik bang Maar wie weet doe een oproep op bokt Wie kent dit paard afst gegevens enz

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:08

dresjoepie schreef:
Als het bij het KWPN is gaat het zowiezo een hoop geld kosten Maar ook niet iedereen laat zijn paard op naam zetten Dus het origineel vinden gaat lastig worden ben ik bang Maar wie weet doe een oproep op bokt Wie kent dit paard afst gegevens enz

Haflingers staan niet ingeschreven bij het KWPN...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:10

Anoeska27 schreef:
dresjoepie schreef:

Haflingers staan niet ingeschreven bij het KWPN...

Niet :)) hahaha had ik gemist

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:17

dresjoepie schreef:
Niet :)) hahaha had ik gemist

:D

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:33

Staat er een eigenaar geregistreerd op het chipnummer van jouw paard, of staat jouw paard nog geregistreerd op naam van de fokker / handelaar?

Ik zou beginnen bij de persoon op wiens naam jouw paard geregistreerd staat. Beide paarden hebben dezelfde moeder, dus het gaat al hoogstwaarschijnlijk over 2paarden van hopelijk dezelfde fokker.
Daar proberen te beginnen, en hopen dat de papieren van jouw paard in het bezit zijn van degene die het paard heeft van wie jij de papieren hebt (als je nog kan volgen, want het is een ingewikkelde zin :P )

Komt jouw paard oorspronkelijk van een WVL handelaar uit J*bb*k*?

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 13:30

@Marein

De twee paarden hebben dezelfde fokker en eerste eigenaar. Volgens de chip staan ze allebei nog bij de eerste eigenaar maar met hem heb ik al contact gehad en daar zijn ze al jaren geleden verkocht.
Wel uit WVL maar niet Jabbeke :D
Ik denk wel dat ik kan zeggen waar ze allemaal gestaan heeft, denk niet dat dit problemen kan geven:
Eerste adres was in Veurne, daarna Nevele, Regio rond Roeselare, Woesten, Brecht, Oostmalle, en nu bij mij.
Ze heeft dus al zo'n 400 km afgelegd in totaal

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:41

En heeft de fokker nog de gegevens aan wie hij het andere paard verkocht heeft?

Jammer toch dat er zo slordig met die registratiegegevens wordt omgesprongen *zucht*. Wij hebben onze dieren meteen op onze naam laten zetten, zodat de chipgegevens correct zijn.

En wat een afstand heeft ze al afgelegd! Is er een reden waarom ze al zoveel plaatsen gehad heeft, want ze is toch nog maar 6 jaar?

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:55

@marein

ja inderdaad, vind het ook raar dat ze al zoveel eigenaars heeft gehad, vrees dat het 'adertje onder het gras' nog zal bovenkomen..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:58

Duplicaat paspoort aanvragen is toch niet zo lastig en duur?

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:08

Is het paspoort en het addertje nog boven water gekomen TS?

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 20:47

Ik heb de eigenaar gevonden van het paard waarvan ik de papieren had en contact mee opgenomen. We hebben op een avond bij die mensen afgesproken en papieren gewisseld. Dat probleem is al opgelost dus.

Adertje onder het gras... nog niks noemenswaardig tegengekomen. Ik heb een groot vermoeden dat ze vroeger al voor een koets gelopen heeft gezien ze 100% verkeersmak is maar nog niet onder het zadel (intussen wel zadelmak gemaakt en doorgereden). Ik heb koetstuig en daar reageert ze heel goed op.
Op fysiek vlak heb ik nog maar 2 keer iets gehad maar kan me niet inbeelden dat dat de reden is dat ze telkens verkocht is geweest, al 2x osteopaat laten komen want ze zat met een kleine blokkade in de rug.
Qua karakter is het wel een zeer speciale, enorm koppig met momenten, maar soms ook een droom van een beest..

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:55

Mooi dat je zo vasthoudend bent geweest en nu de juiste papieren hebt. Vooral leuk voor de andere eigenaar, natuurlijk, die nu ineens een jonger paard heeft. :-)

Gelukkig dat er geen 'addertje onder het gras' was, mogelijk dat haar karakter dan de verklaring is voor het aantal eigenaren, of ze heeft gewoon 'pech' gehad?

Veel plezier nog, met je 'droom van een beest' :j