Bijrijder zijn en lessen betaald krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Bijrijder zijn en lessen betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:29

Zoals de titel al zegt, bijrijder zijn en de lessen betaald krijgen.

Ik mag een grote dressuur gefokte merrie gaan rijden voor een man en een vrouw voor 4 dagen in de week. Ik moet ook 1 keer in de week les krijgen met de merrie. Maar dit wordt voor mij betaald. Ik hoef alleen de stal uit te mesten en alles uiteraard netjes gebruiken en het paard verzorgen en berijden.

Toen ik dit hoorde stond ik er best wel versteld van, aangezien mij dit nog nooit is overkomen.

Mijn vraag was dus, zijn er meerdere bijrijders die hun lessen betaald krijgen of mensen die de lessen van hun bijrijder betalen? En wat jullie hier van vinden?

Liselot

Re: Bijrijder zijn en lessen betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:32

De eigenaar van Uris betaalde vroeger ook altijd mijn lessen en wedstrijden. Nu niet meer aangezien we er nu met z'n 3en lopen en het voor hem dan wel een dure aangelegenheid wordt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:33

Handjes dichtknijpen met zo'n eigenaar! Ik zou hem maar goed bedanken!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:33

Geweldig toch?!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:35

Even in je arm knijpen of je niet droomt en er verder heerlijk van genieten :)

Waarschijnlijk zien ze in jouw een ruiter die hun paard goed in vorm kan houden of opleiden voor een bedrag waarvoor een professionele ruiter zijn/haar bed niet uitkomt. En dan mest je nog de stal uit ook! Mooi voorbeeld van een win-win situatie :)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:39

Ik probeer het ook nog te realiseren, maar stond er wel versteld van. Vind het ook zeer fijn dat ik lessen mag volgen met dit paard. De eigenaar is er helaas lelijk vanaf gevallen en in het ziekenhuis beland, dus het was sws al lastig voor de eigenaren zelf om iemand te vinden die op een paard wou rijden waar iemand vanaf was gevallen.

Lessen vind ik ook belangrijk met het paard van een ander, anders ga je klooien ermee en dat is niet de bedoeling.

Maar ben wel benieuwd of meerdere dit doen.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:42

Ik betaal ook gedeeltelijk mee aan de lessen met mijn paard. Wij delen de lessen in elk een half uur omdat de lesgeefster maar 1x per maand komt ivm met afstand en dan kunnen combineren met andere stal in de buurt. Mijn bijrijdsters zijn echter niet verplicht om lessen te volgen maarheb het ze wel aangeraden ivm geen ervaring met ijslanders. Net zo min als ik trouwens, daarom neem ik ook les en kan ik hun daarin (nog niet) aansturen.
Rij ik samen met 1 van de bijrijdsters betaal ik alles omdat ik ook leer als zij les krijgt.
Rijdt 1 bijrijdster alleen betaald zij de les en ik de reiskosten.
Rijden de 2 bijrijdsters samen dan delen zij het volledige bedrag ondeling en kost het mij niets.

Je bent dus niet de enige die lessen betaald krijgt. Waarschijnlijk wil de eigenaar alleen maar dat je zo goed mogelijk met zijn paard leert rijden want dat is voor alle partijen in het voordeel. En dan moet je daar als eigenaar ook in investeren.
Laatst bijgewerkt door Milord op 28-08-14 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:44

Ik krijg ook m'n lessen betaald. Nog gekker: wij gaan naar les ipv dat de instructeur bij ons komt. De eigenaar van het paard moet ook de trailer rijden aangezien wij daar geen rijbewijs voor hebben.. Dus het kost hem tijd (enkele reis 40 min, les 2x een half uur), benzine en leskosten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:45

VSW -> VP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:45

Als de eigenaar eist dat je les krijgt op dat paard van een door de eigenaar gekozen instructie vind ik het niet meer dan normaal dat de eigenaar dat ook betaald.
Kies je zelf een instructie dan vind ik het niet meer dan normaal dat je het zelf betaald. Zelfde als wanneer je zelf voor les kiest.

Toch mag je blij zijn met zo'n eigenaar! Veel plezier er mee! :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:47

Bij mijn vorige verzorgpony was ik ook zo 'verwend' :P
Daar hadden we de afspraak dat we 50/50 deden, dus ik betaalde er een, dan de eigenaar, dan weer ik enz en dat was wel fijn.
Eigenaar vond dat hij er ook baat aan had als ik les had met de pony(ook al reed hij er niet op) dus vond hij dat hij daarin wel mocht meebetalen :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:48

Check !
De eigenaar van de paarden die ik rijd betaald voor mij ook 1x in de 2 weken les. Omdat hij graag ziet dat we vooruit gaan :).

Ik kies er zelf voor om nog 1x in de week ergens anders te gaan lessen, dit betaal ik zelf. Ook mijn wedstrijden betaal ik zelf.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:32

Wauw! Dat is wel boffen zeg!

Ik betaal ze zelf, wedstrijden betaalt eigenaar weer (vriend is eigenaar van dat paard :+).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:42

Check. :) De eigenaren van mijn vorige bijrijdpaard waren ook fantastisch.
Ik kreeg wedstrijdkleding betaald, ik kreeg lessen betaald.
Helemaal goed.

De paarden die ik daarna reed, daar kreeg ik geen lessen van betaald, maar die gaf ze zelf. Ze was nl zelf ook instructrice / jurylid.

Daarvoor eigenlijk ook wel paarden gehad waarbij ik niets vergoed kreeg.
Dus ik kijk nog steeds met veel dankbaarheid terug naar dat ene adresje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:15

Shanna schreef:
Als de eigenaar eist dat je les krijgt op dat paard van een door de eigenaar gekozen instructie vind ik het niet meer dan normaal dat de eigenaar dat ook betaald.

Je kan er dan ook voor kiezen om het paard niet te gaan rijden.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:33

Ja, ik had dit voordeel ook. Eigenaresse had graag dat ik haar paard in de manegelessen reed, zoals ze zelf ook deed. Soms wel een paar keer per week. Maar behalve dat ze de lessen betaalde, kreeg ik voor elke keer dat ik reed ook nog apart betaald. Helaas was het einde hiervan niet zo leuk. Ik wist dat het paard te koop stond, maar heb via via moeten horen dat hij verkocht was. Nooit meer iets van de eigenaresse gehoord daarna. Had zelfs nog een rij afspraak staan de dag nadat hij opgehaald was.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:32

Wedstrijdkleding is wel.fijn, maar dat zou ik liever zelf doen. Weet ik zelf ook hoeveel ik uit kan geven. Niet dat ik een dure smaak heb haha

LaLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:09

Ik vind dat het eigenlijk zo hoort als de eigenaar wil dat je lessen neemt! Alleen doen heel veel dat helaas niet. Lucky you!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:33

LaLotte schreef:
Ik vind dat het eigenlijk zo hoort als de eigenaar wil dat je lessen neemt! Alleen doen heel veel dat helaas niet. Lucky you!

Stel; jij vraagt aan mij of jij mijn wedstrijd paard mag komen rijden en ik zeg: "prima, maar dan moet ze wel op ijzers (door mijn HS) en die moet jij betalen", dan zeg jij: Als de eigenaar het paard op ijzers wil en ook nog eens bij zijn HS, moet hij dat maar zelf betalen.....

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:38

Brainless schreef:
LaLotte schreef:

Stel; jij vraagt aan mij of jij mijn wedstrijd paard mag komen rijden en ik zeg: "prima, maar dan moet ze wel op ijzers (door mijn HS) en die moet jij betalen", dan zeg jij: Als de eigenaar het paard op ijzers wil en ook nog eens bij zijn HS, moet hij dat maar zelf betalen.....

Heb het 2 keer moeten lezen, maar begrijp je punt inderdaad haha. Ik ben zelf van mening dat als ik het paard van een ander rijd ook lessen moet nemen. Ik heb verdorie een paard onder me reet wat ik elke week rijd dan wil ik er ook mee vooruit komen, dus lessen nemen. Maar inderdaad als iemand wedstrijden met jouw paard wilt rijden en ja het moet dan op ijzers, wss met kalkoen gaten voor het gras en dergelijke, dan vind ik dat reëel. Jij wil het, kijk als de eigenaar het nou zelf wil, is het anders. Zelfs al zou de eigenaar willen dat ik les zou nemen en het zelf zou betalen, vond ik alsnog ok, maar dat is omdat ik zelf graag ook lessen neem.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:50

Shanna schreef:

LaLotte schreef:

Nou, ik bied als eigenaar een paard aan en ik verwacht inderdaad dat de ruiter die mijn paard rijdt rijlessen neemt. In principe bij de dezelfde instructrice als waar ik rij, maar in overleg mag het ook bij iemand anders. Maar die lessen ga ik niet betalen, paarden houden is al duur zat en het is vooral ook een investering in jezelf :)

Neemt niet weg dat het natuurlijk super gaaf is als je op een adresje terecht komt waar een eigenaar zo in je wil investeren!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:54

Amable schreef:
Shanna schreef:

LaLotte schreef:

Nou, ik bied als eigenaar een paard aan en ik verwacht inderdaad dat de ruiter die mijn paard rijdt rijlessen neemt. In principe bij de dezelfde instructrice als waar ik rij, maar in overleg mag het ook bij iemand anders. Maar die lessen ga ik niet betalen, paarden houden is al duur zat en het is vooral ook een investering in jezelf :)

Neemt niet weg dat het natuurlijk super gaaf is als je op een adresje terecht komt waar een eigenaar zo in je wil investeren!

Ja dat is sws gaaf! Maar ja als iemand jouw paard gaat rijden en geen lessen wil betalen, laat je diegene ook niet je paard rijden lijkt me haha.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:02

Ja, ik kreeg bij m'n bijrijdpaarden ook de lessen van de eigenaren. Ik mocht zelf kiezen of en wanneer ik wou lessen. Vaak mocht ik ook eten, drinken en inschrijfgeld voor onderlinge wedstrijden op hun bon zetten. In ruil daarvoor reed en verzorgde ik de paarden (en alles daar omheen), en ging mee als groom.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:14

Ik vroeg ( paard is met pensioen) altijd een bijdrage aan de bijrijders.
Later heb ik ingevoerd dat wanneer de bijrijder wilde lessen de bijdrage door 2 ging.
En de bijrijder het 'overgebleven' geld kon investeren in lessen.
Wilde ze lessen bij iemand die duurder was of vaker dan mogelijk was met 'het overgebleven' geld dan moest zij dit zelf bekostigen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:20

Idd dankbaar zijn, en laten zien dat je het waard bent.

Grootste gros dat een verzorgpaard zoekt kan niet goed genoeg rijden, dan is het logisch dat er meebetaald wordt aan de verzorgingskosten.
Kun je beter rijden en een dier hogerop krijgen, dan is het logischer om betaald te worden.