Ode aan de eerste 'cap'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Ode aan de eerste 'cap'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 14:11

Mijn ode aan de oorspronkelijke paardrij'helm' is eindelijk gereed.

Maanden zoeken naar een authentiek lichtgewicht exemplaar in goede staat, denkwerk over conversie en meermalen herdenken, secuur converteren heb ik nu dan een veilige bolhoed-helm sterker dan een fietsding.

Zie hier de Enigma bolhoed.

Afbeelding
Afbeelding

Zie ook het onderwerp [RUI] 165 jaar ´cap´. over de oorspronkelijke 'cap'.

Overigens is het heel toepasselijk dat de eerste fietsers ook veelvuldig de laagprofiel bolhoed gebruikten. De eerste wielertoerist, Thomas Stevens, die in 1884 op een hoge bi de wereld rondfietste droeg zo'n lage ruiterbolhoed!

Afbeelding

Hubbels

Re: Ode aan de eerste 'cap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 06:25

Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik begrijp helemaal niets van deze topic :o

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:10

En mijn eerste gedachte..?

... die wil ik ook...! :D Geweldig gedaan!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:16

Het authentieke uiterlijk van toen met toch de veiligheid van nu - wat knap gedaan! En wat chique!
Nu natuurlijk een hierbij passende rest van de outfit neem ik aan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:20

Ohh, die heeft ie vast wel! :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 10:22

Iris82 schreef:
Ohh, die heeft ie vast wel! :))

Bedankt voor het vertrouwen en jazeker. Idem een retro jaren 20 fiets* uiteraard :D

De andere dames ook bedankt voor de complimenten.

* als echte Nederlander heb ik hier een verzámeling fietsen :o
Net mijn oude Koga Miyata TerraRunner, de eerste Koga ATB, opgeknapt en een mooie klassieken Raleigh dames model tot e-fiets geconverteerd voor ´mijn´ vriendin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 13:52

In het verlengde van de bolhoed wil ik jullie een andere voor sommingen een STUK stijlvoller hoofdbescherming dan de cap niet onthouden.

Onder de andalusische middagzon is de bolhoed niet het meest ideale, dus ik heb ook nog een andere stijlvolle harde hoofdbedekking.
Het is de 'Closca'.

Afbeelding

Dat is een voor gebruik op de fiets bedoelde hoofdbescherming doch in het kader van het onderwerp daardor juist extra toepasselijk.
Ik heb de uitvoering met een lichtgrijze 'flat cap' waarvan ik de bevestiging van de buitenste/onderste ring wat veranderd/verbeterd heb wat een stuk strakker oogt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:05

Ik vind de bolhoed echt super!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:07

Geweldige ode hoor.
Ik had het niet beter kunnen bedenken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:09

Dat is nog een fancy echt wel geslaagd al hadden leren riempjes beter bij het authentieke uiterlijk gepast.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:12

Wat leuk zeg ziet er stijlvol uit

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:23

Sjiek (eh, Chique) hoor, dat wordt stijlvol rondrijden!
Die fietscaps zijn ook erg leuk, zoiets willen eigenwijze Nederlanders hier ook nog wel dragen, lijkt me. *\o/*

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:30

Wacht, een ode is toch een lofzang/lofdicht? Ik zie de ode hier niet helemaal in, maar goed! :')

Veel plezier met je hoed!

maar zoiets bestaat toch al in dressuurhoedjes?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:10

Ladybird schreef:
Wacht, een ode is toch een lofzang/lofdicht? Ik zie de ode hier niet helemaal in, maar goed! :')

In de zin van eerbetoon en dat is het. Een naar hedendaagse veiligheidsidee aangepast origineel.

Citaat:
maar zoiets bestaat toch al in dressuurhoedjes?

Vandaar de gegeven link naar een eerder onderwerp :)*

Die hoed is overigens VEEL volumineuzer vanwege een dikke kurk binnenschaal er ook hangt er een onleuk prijskaartje aan.
Zie de link (en de link daarin).

Tja Zoolgangster, ik ben ook Nederlander. Hoewel de fietsvalhelm volstrekte onzin is voor normaal en overdacht fietsgebruik bij lage snelheid (tot zeg 25 km/u) etc. en volstrekt onvoldoende is voor hogere, is dat hier in Spanje een niet relevante discussie omdat die schijnzekerheid in dienst van commercie sinds kort verplicht is.
Voldongen onzin dus, maar het gelazer en de boetes zijn het niet dragen niet waard.

Ik WIJGER echter een miniatuur space shuttle op mijn hoofd te zetten.
Al helemaal niet wanneer ik met zorg uitgezichte kleding op een voor mij handgemaake stijlvolle fiets stap: Bij die clownsdingen van verpakkingsmateriaal kan je net zo goed een veelkleurige campingsmoking aantrekken en op een El Cheapo van de Halfords stappen.
Let wel! Niet mis mee, maar bepaald niet hetzelfde als stijlvol op pad en daar stel ik nu eenmaal prijs op. Zowel op de fiets als te paard (zie ook het stijvol te paard onderwerp)

Kortom: Het is hier verplicht dus werd het de vraag wat dan wel imo acceptabel is.
Het antwoord heeft tot een heerlijke 'reis' langs een verbazend breed aanbod geleid.
Op het moment heb ik een Closca en de DX11 Enigma.
Een afgeleide is dat ik nu ook voor paardrijden een keuze uit stijlvoller harde hoofdbedekkingen heb.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:18

Ik vind de bolhoed ontzettend mooi! Hoe heb je kunnen voorkomen dat je hierbij ook zo'n 'uit-verhouding' gevoel krijgt als bij de dressuurhoeden? Die hebben inderdaad zo'n laag kurk ertussen waardoor ze zo groot worden, maar dat kurk is ook juist de bescherming; hoe zit dat bij deze bolhoed?

En in Nederland moeten caps aan een europese norm voldoen qua veiligheid; zou deze hoed daar ook doorheen komen? In dat geval wil ik er wel 1 :D. Maar veiligheid voor alles, dus dat zou ik eerst zeker willen weten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:20

Huertecilla schreef:
Hoewel de fietsvalhelm volstrekte onzin is voor normaal en overdacht fietsgebruik bij lage snelheid (tot zeg 25 km/u)

Mag ik zo vrij zijn het daar niet mee eens te zijn? Met name bij het hoofd is de verticale impact (de klap op het wegdek) een gevaarlijk punt. Dat kan al bij vrijwel stilstand (denk aan twee kletsende tieners die vanwege gebrek aan momentum gaan slingeren en met de sturen in elkaar haken) een harde kopstoot opleveren.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:24

GAAF! Ga je ze in productie nemen?
Ik (als inkoper van Harry's Horse) ben daar wel extra nieuwsgierig naar :-).

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:27

Denk dat dit nog best wel eens aan zou kunnen slaan in de dressuur sport ook :)

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:29

staat leuk!
zou zelf ook wel zoon ding willen hebben;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:32

Komen er ook nog varianten voor de ruitersport? En hoe zit het met het veiligheidskeurmerk?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:35

Rex_Rolfo schreef:
Met name bij het hoofd is de verticale impact

Ik pleeg weinig verticaal op de bovenkant van mijn hoofd te vallen. Laat DAT nu zijn waar de mallote dingen van verpakkingmetriaal op getest wornden?!

Verder ben ik al verschillende decennia geen tiener meer.

Het is allemaal gevaarlijke demagogie waarbij in dienst van de commercie riscogroepen en dooddoeners op een hoop geveegd worden met verantwoorde gebruikers waarvoor een hand uitsteken afdoende is.

Maar goed, dat is hier helaas een gepasseerd station en politici zitten tevreden achteruit en doen verder niets aan gescheiden fietspaden of voorlichting aan gemotoriseerde weggebruikers.

@Sofi; door een originele oude hoed uit de jaren dertig als basis te gebruiken. In die dagen waren er nog bolhoeden waarmee je een deuk in een appel kon meppen zonder dat de hoed zelf indeukte. Zie de link naar de bolhoed.
Een dergelijk exemplaar heb ik met moderne twee componenten epoxiehars geimpregneerd.
Haarvilt geimpregneerd met epoxyhars is net zo sterk als glasvezel-polyester.
Schuimruber inzetten zorgen voor de demping.
Een leuk idee voor de handige en verstandige hobbyist, maar het is echter uiteraard volstrekt ongeschikt/oneconomisch voor commerciele toepassing.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:39

Als je die bolhoed-versie kunt voorzien van een hoed model western, heb je de discussie daar ook gelijk om zeep.
Die pet is ook leuk, alleen jammer dat je dan de takken niet meer zo goed terug kunt koppen (of zie ik iets over het hoofd), dat is voor mij een meer gebruikte reden dan eraf vallen (gelukkig maar).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:44

astridastrid schreef:
GAAF! Ga je ze in productie nemen?
Ik (als inkoper van Harry's Horse) ben daar wel extra nieuwsgierig naar :-).

Nee.
Ik beschik wel over de kennis doch niet over het benodigde kapitaal voor met name de homologatie. Verder heb ik geen behoefte aan de sores van hufterbestendigheid.
Kortom: door defacto bescherming van de belangen van grote fabrikanten is de wereld anno nu niet meer open voor leuke dingen.

Dus:
LET OP. Dit is een niet commercieel verkrijgbaar product van DX11.
Doe er je voordeel mee. Of niet.
Graag gedaan.

Geniet en niet met mate :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:48

Huertecilla schreef:
Ik pleeg weinig verticaal op de bovenkant van mijn hoofd te vallen. Laat DAT nu zijn waar de mallote dingen van verpakkingmetriaal op getest wornden?!

Kennis (net als ik ook allang geen tiener meer) is ooit met zijn voet ergens blijven haken toen hij z'n been over het fietszadel wilde zwaaien. Snelheid nul maar die had toen maar wat graag een vorm van hoofdbescherming gehad #)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:50

ikke schreef:
Als je die bolhoed-versie kunt voorzien van een hoed model western, heb je de discussie daar ook gelijk om zeep.

Alles kan doch dat wordt onvermijdelij volumineuzer.
De BOL :)* hoed is niet voor niets zoals die is.
Dat hadden de bedenkers in 1848 heel goed door. De bolvorm is optimaal voor verdeling van een kracht.
De oorspronkelijke versie voor ruiters was niet alleen hard, maar had ook een 'hunting' binnenzijde van koor en linnen welke de schok dempte. Tegenwoordig hebben we daar veel compacter schuimrubber voor.