Dominant paard en wil heel graag jullie mening!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

equestrianxx

Dominant paard en wil heel graag jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:07

Hallo allemaal, ik hoop echt dat jullie de moeite nemen om dit hele verhaal te lezen want ik ben echt ten einde raad! |( |(

Ik heb een super lief paard waar je bijna alles mee kan doen. Op haar rug staan op comando flemen en nog veel meer er is alleen een probleem... Als ze iets moet doen wat ze niet wil word ze heel boos zoals met de trailer: ze is zo dominant dat ze gaat steigeren en wegrent. We hebben er nu een keer een expert hiervoor bijgehaald en die heeft haar na 2,5 uur niet de trailer in gekregen. We willen nu allemaal lessen gaan doen om haar respect te krijgen alleen dat wordt een heel project. Heel veel mensen zeggen dat het heel naar is maar dat ik nu beter kan kijken voor een ander paard maar die mensen voelen die klik die ik heb met mijn paard niet echt (dan voel ik me wel erg egoistisch want alleen omdat mijn paard niet aan mij prioriteiten voldoet moet ze maar weg). Maar ik heb haar nu twee jaar en ik heb wel echt een band met haar maar ja ze sluit zichzelf ook heel vaak af voor de buitenwereld dus is ze dan heel lief en rustig of gewoon even weg... in de bak thuis met rijden is ze gewoon heel erg braaf maar als het moeilijker gaat worden denk ik dat ze misschien ook moeilijk gaat doen. Ik ben zelf 14 en zit natuurlijk op school dus tijd voor buitenritten heb ik zowieso niet en dat kan ook niet want ze in niet verkeersmak.

Maar ja na dit hele verhaal is dit dus mijn vraag: Wat is een beter plan? Het hele traject in gaan met mijn eigen moeilijke paard dat wel heel erg lief is en waar ik al twee jaar een band mee op heb gebouwd en waarmee ik door al die respect trainingen wel heel veel kan leren(die respect lessen kosten wel veel geld)? Of kies ik voor mezelf en neem ik een andere ook leuke pony waarmee ik naar de manege kan om springlessen te nemen, wedstrijden te rijden en buitenritten maken?

ik ben echt radeloos en weet echt niet wat ik moet en ik hoop dat ik zo meer argumenten krijg die ik nog niet heb gehoord van andere mensen die niet zoveel van paarden weten en dus nog nooit die klik met een paard hebben gevoeld.

Jetsje

Re: Dominant paard en wil heel graag jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:13

Ik zou het gewoon proberen, je houd van je paard toch? En als je echt voor haar door het vuur gaat, krijg je straks nog spijt. Denk ik zelf. Lukt het daarna alsnog niet, dan kan je er altijd over nadenken om een ander paard te kopen. Maar stel je verkoopt haar nu, degene neemt die lessen wel en over een half jaar en alles gaat wel goed? Dat zijn dingen om goed over na te denken. Schrijf de plus en min punten op, en slaap er eens goed over.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:16

TAO -> PP

equestrianxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:16

Ja dat ga ik zeker doen! Ik ga eerst die lessen doen en dan pas verder kijken. Heel erg bedankt je bent een van de eersten die wel vind dat het een goed plan is om het te proberen:)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:29

Eerste vraag die in me opkomt: Is ze wel echt dominant of raakt ze in paniek??? Maar dat terzijde.

Zelf zou ik kiezen voor de uitdaging. Dit is een enorme kans om jezelf te ontwikkelen en veel te leren.
Toen ik mijn paard kreeg was hij ook meer mans dan ik. Ik heb er veel tijd en moeite in gestopt, maar dat is het me dubbel en dwars waard geweest, ik heb veel geleerd over paarden in het algemeen, mijn paard in het bijzonder en niet onbelangrijk: over mezelf.

Ik weet niet waar je woont, maar mijn instructrice koste toen € 25,- voor een uur priveles, inmiddels geloof ik € 26,- + reiskosten = 36,50, dus dat vind ik reuze meevallen. Zeker gezien wat het me gebracht heeft.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:37

Ik zou ook kiezen voor de uitdaging. Ben hem met mijn paard ook aangegaan. Ik ben heel veel grondwerk gaan doen, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Af en toe komt zijn enorme dominantie nog naar boven bv met trailer laden. Hij gaat dan ook steigeren en wegdraaien. 2 weken terug moest hij erop ivm verandering van stal en het heeft mij een uur gekost voordat hij zich overgaf en gewoon zo de trailer op liep. En dat ging ook gepaard met steigeren en proberen om te draaien en weg te lopen.
Het steigeren heb ik iedere keer gelijk afgestraft en bij het omdraaien niet loslaten, gewoon mee terug lopen en opnieuw voor de klep zetten.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:39

Zo te lezen is dit geen dominantie (is dat woord hip ofzo?) maar angst.
Je paard heeft 'gewoon' trailerangst, en is zo te lezen ook niet helemaal verkeersmak.

Het beste kun je hier aan gaan werken met een instructrice. Er zijn vele instructeur die speciaal
trainen op trailerangst, maar je zult zelf moeten kijken welke het beste bij jou of je paard past.
Daarnaast kun je het verkeersmak oefenen met schriktrainingen in de bak met vliegers, vlaggetjes, tractors, zware geluiden, zeilen etc. Zorg dat je paard jou gaat vertrouwen.
Natuurlijk kun je ook grondwerk lessen gaan nemen (ik zou zoeken in de richting van Natural Horsemanship) voor het versterken van jullie band, maar ik zou beginnen met het trailer laad probleem. :j

equestrianxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:50

Nou mijn paard is echt dominant en we vertrouwen elkaar wel helemaal alleen het is dat stukje respect dat mist. We hebben er een aantal experts bij gehad en als je er echt op gaat letten merk je dat ook in de wei dat ze soms echt door je heen probeert te lopen. Ik denk wel dat het goed is om te proberen. Maar sluiten jullie paarden zich ook af want als ze zich afsluit loopt ze gewoon dwars door me heen en wordt het gevaarlijk? En de hoefsmid merkt het ook zelf hij zegt ook dat hij gewoon rustig aan moet doen want als hij snel iets wil doet ze het gewoon niet. Ze probeert boven je te staan en dat moet eruit... :(

equestrianxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:50

Dat afsluiten is een van de grootste problemen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:56

Ook zo'n paard gekend. Compleet verknoeid was die gewoon. Wilde je een wormenkuur geven kon je een voorbeen naar je hoofd krijgen (bij de vorige eigenaresse kreeg ze het altijd op een stukje brood, want anders lustte ze het niet...) en met laden een drama. Ik weet doorgaans goed in te schatten waar het probleem zit maar die merrie wilde gewoon niet. Was niks geen angst maar ook gevalletje zin doordrijven.

Zou toch met een expert aan de slag gaan. Als ze je omver loopt in de wei is dat alvast 1 ding om aan te werken en wie weet hoe veel beter het laden al gaat als je wat meer respect weet te krijgen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:13

equestrianxx schreef:

Dominante paarden sluiten zich niet af, die weten altijd haarfijn waar ze zijn en waar jouw voet is en mikken daar ook precies op als het nodig is waar ze nog net niet bij glimlachen. Of die lopen gewoon rustig weg bij de trailer terwijl ze jou als een vlaggetje met zich meedragen, of nog frustrerender: blijven dood cool gewoon staan met een blik van "dat denk je toch zelf niet he".

Dominante paarden hoeven niet te slaan, te bijten of weet ik ik veel wat te doen, die krijgen hun zin met zo min mogelijk inspanning. Die lopen misschien wel over je heen, maar altijd om gericht ergens heen te willen (gras of zo) niet om weg te kunnen rennen.
Paarden die zich afsluiten en dan lomp worden zijn paarden die niet begrijpen wat er van ze verwacht wordt. Jouw paard is zeer waarschijnlijk niet dominant maar totaal overdonderd door een verkeerde aanpak.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:20

Sizzle schreef:
equestrianxx schreef:

Dominante paarden sluiten zich niet af, die weten altijd haarfijn waar ze zijn en waar jouw voet is en mikken daar ook precies op als het nodig is waar ze nog net niet bij glimlachen. Of die lopen gewoon rustig weg bij de trailer terwijl ze jou als een vlaggetje met zich meedragen, of nog frustrerender: blijven dood cool gewoon staan met een blik van "dat denk je toch zelf niet he".

Dominante paarden hoeven niet te slaan, te bijten of weet ik ik veel wat te doen, die krijgen hun zin met zo min mogelijk inspanning. Die lopen misschien wel over je heen, maar altijd om gericht ergens heen te willen (gras of zo) niet om weg te kunnen rennen.
Paarden die zich afsluiten en dan lomp worden zijn paarden die niet begrijpen wat er van ze verwacht wordt. Jouw paard is zeer waarschijnlijk niet dominant maar totaal overdonderd door een verkeerde aanpak.

Dankjewel, precies wat ik wilde zeggen.
Ts zet het van je af, je paard is niet dominant. Vraag me af welke experts erbij zijn geweest als we van het scherm kunnen lezen dat dit paard gewoon een trailer laad probleem en een opvoedprobleempje heeft.

equestrianxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 22:21

Sommige dingen herken ik daar wel uit ja! We gaan zowieso nu verder met de trainingen omdat ik vind dat ik daar heel veel van kan leren ook als het niet lukt! Tuurlijk gaan we er van uit dat het goed komt alleen moeten we alles veranderen. We moeten allemaal veel strenger worden want ik ben gewoon veeeeel te lief :) En het kan alleen maar beter worden want we zitten nu al aardig diep...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:23

Dominante paarden zullen NOOIT zomaar achterover vallen :n
Die zorgen er voor dat zij blijven staan en JIJ omvalt.

Jij hebt definitief een zeer onbegrepen paard.

equestrianxx schreef:
Mijn paard gaat ook wild doen voor de trailer! Nu is laatst gebleken dat ze gewoon heel erg dominant is en dus helemaal geen respect heeft!!! Dus wij oefenen omdat we dachten dat ze bang was voor de trailer en toen is ze bij het steigeren op de laadklep achterover gevallen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:23

Als jij er iemand bij haalt met verstand van zaken, zal die kunnen zien of het dominantie is of iets anders.
Paarden die geen steekje los hebben zijn vrijwel altijd op het goede pad te krijgen zoals jij wilt, maar dan moet je daar wel mee om kunnen gaan. Hopelijk kan je iemand vinden die jou dat leert
Moeilijke paarden zijn degenen waar je het meest van leert. Uitdaging zou ik wel aannemen, je kunt er altijd nog mee stoppen. Al vraag ik me ook een beetje af of hij niet gewoon wat verwend is en weet dat ie bij jou misschien wat kan flikken. :)) Hopelijk komt het goed met goede begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 11-08-14 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

equestrianxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 22:27

Dit is precies hoe ik er ook over denk! Ik wil heel graag hiervan leren en we kunnen er inderdaad later nog mee stoppen!

Poiuytrewq schreef:
Als jij er iemand bij haalt met verstand van zaken, zal die kunnen zien of het dominantie is of iets anders.
Paarden die geen steekje los hebben zijn vrijwel altijd op het goede pad te krijgen zoals jij wilt, maar dan moet je daar wel mee om kunnen gaan. Hopelijk kan je iemand vinden die jou dat leert
Moeilijke paarden zijn degenen waar je het meest van leert. Uitdaging zou ik wel aannemen, je kunt er altijd nog mee stoppen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:29

Had wat aangepast, had de rest van je reacties nog niet gelezen. Succes er mee het komt vast goed :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:12

Met de juiste hulp kom je die problemen zeker te boven :j
Ik zou hem niet verkopen terwijl je er verder zo fijn mee om kan gaan.

equestrianxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 08:31

Heel erg bedankt allemaal! We hebben besloten om het te proberen en ik wil zelf ook helemaal ervoor gaan. Ook kan ik er heel erg veel van leren en dat kan me later ook heel erg helpen!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:33

De beste banden met een paard komen vaak wanneer je door een zware periode bent gegaan.
Ik zelf denk ook dat je het traject moet aangaan.
Zoals hier ook al gezegd werd: Is dit echt dominantie of is dit angst?
Vaak worden deze twee door elkaar gehaald.