Ik heb een super lief paard waar je bijna alles mee kan doen. Op haar rug staan op comando flemen en nog veel meer er is alleen een probleem... Als ze iets moet doen wat ze niet wil word ze heel boos zoals met de trailer: ze is zo dominant dat ze gaat steigeren en wegrent. We hebben er nu een keer een expert hiervoor bijgehaald en die heeft haar na 2,5 uur niet de trailer in gekregen. We willen nu allemaal lessen gaan doen om haar respect te krijgen alleen dat wordt een heel project. Heel veel mensen zeggen dat het heel naar is maar dat ik nu beter kan kijken voor een ander paard maar die mensen voelen die klik die ik heb met mijn paard niet echt (dan voel ik me wel erg egoistisch want alleen omdat mijn paard niet aan mij prioriteiten voldoet moet ze maar weg). Maar ik heb haar nu twee jaar en ik heb wel echt een band met haar maar ja ze sluit zichzelf ook heel vaak af voor de buitenwereld dus is ze dan heel lief en rustig of gewoon even weg... in de bak thuis met rijden is ze gewoon heel erg braaf maar als het moeilijker gaat worden denk ik dat ze misschien ook moeilijk gaat doen. Ik ben zelf 14 en zit natuurlijk op school dus tijd voor buitenritten heb ik zowieso niet en dat kan ook niet want ze in niet verkeersmak.
Maar ja na dit hele verhaal is dit dus mijn vraag: Wat is een beter plan? Het hele traject in gaan met mijn eigen moeilijke paard dat wel heel erg lief is en waar ik al twee jaar een band mee op heb gebouwd en waarmee ik door al die respect trainingen wel heel veel kan leren(die respect lessen kosten wel veel geld)? Of kies ik voor mezelf en neem ik een andere ook leuke pony waarmee ik naar de manege kan om springlessen te nemen, wedstrijden te rijden en buitenritten maken?
ik ben echt radeloos en weet echt niet wat ik moet en ik hoop dat ik zo meer argumenten krijg die ik nog niet heb gehoord van andere mensen die niet zoveel van paarden weten en dus nog nooit die klik met een paard hebben gevoeld.

Hopelijk komt het goed met goede begeleiding.