FRNS wedstrijden openstellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Maria

FRNS wedstrijden openstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 12:00

Hallo,

Weet iemand toevallig of je op een FNRS pensionstalling, FNRS wedstrijden mag organiseren en die mag openstellen voor fnrs combinaties van buiten de pensionstalling (dus voor combinaties vanuit heel de regio)?
We zijn zowel een FNRS manege als rijvereniging via de KNHS.
Zo ja mag je dan een vraagprogramma publiceren? En waar moeten we rekening mee houden?
Ik kan geen regelement bij de FNRS vinden die daar iets over zegt.
Misschien dat een van jullie er ervaring mee heeft.

Groetjes!

Jamiejoyce

Re: FRNS wedstrijden openstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:30

Bedoel je net als een soort staldag dat iedereen mee kan doen aan een onderlinge wedstrijd?
Want volgens mij mag je wel onderlinge wedstrijden organiseren

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:21

Iedereen met een FNRS-paspoort mag toch i.p. aan iedere FNRS-wedstrijd meedoen? In de praktijk zal dit niet vaak gebeuren gezien het feit dat de meeste ruiters nu eenmaal op een manegepaard meedoen en zodoende locatie-gebonden zijn.
Vraagprogramma publiceren is volgens mij echt iets voor KNHS-wedstrijden, maar misschien is het wel mogelijk om de wedstrijd aan te melden bij startlijsten.nl? Daar staan ook wel onderlinge wedstrijden ed op.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:34

Als FNRS manege mag je ruiters met een FNRS paspoort laten meerijden, wij doen dit ook. Hoef je geen vraagprogramma voor te hebben.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:07

WD-V -> MA

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:59

Mijn ervaring heb ik opgedaan als manegeruiter, niet als organisatie.

Ik heb al meerdere malen meegereden op een andere manege dan mijn eigen manege. In mijn geval omdat mijn manege (destijds) enkel FNRS-dressuurproeven organiseerde, terwijl ik ook belangstelling had voor de vaardigheid- en springproeven. Toen ik destijds navraag deed bij de FNRS naar mogelijkheden om van buitenaf mee te doen, kreeg ik gewoon een lijst met dichtstbijzijnde maneges toegemaild waarvan sommigen niet eens desbetreffende wedstrijden organiseerden. Het lijkt mij dan ook niet, mede gelet op onderlinge verschillen tussen maneges waar het wel mogelijk is, dat er een regelementsbepaling over is. Ik heb die in elk geval ook nergens kunnen vinden. Mijn ervaring is dat elke manege het op zijn eigen manier in past, net ook hoe het past bij het aantal aanmeldingen van eigen ruiters en de extra tijdsruimte die er dan nog beschikbaar is op de wedstrijddagen.

Niet bij elke manege bleek het mogelijk tijdens mijn zoektocht naar springwedstrijden. Meestal werd als reden voor het niet openstellen opgegeven dat ze met hun eigen manegeruiters al een wachtlijst hadden om mee te doen. Om die reden vonden ze het dan niet eerlijk om alsnog iemand van buitenaf mee te laten doen. Helemaal begrijpelijk natuurlijk dat eigen ruiters in zo'n geval voor gaan.

Bij de maneges waar ik wel mee mocht doen van buitenaf, was het dan veelal mogelijk om een manegepaard van die desbetreffende manege te mogen rijden voor de wedstrijd. Nadeel is voor jezelf als ruiter dan natuurlijk dat je het paard niet/nauwelijks kent. Op enkele maneges werd vervolgens wel de eis gesteld om in elk geval een of enkele lessen op de manege te hebben gevolgd, zodat de eigen instructeurs een beeld hadden van het niveau. Maar officieel is dat natuurlijk bekend bij het tonen van je ruiterpaspoort, omdat daarin staat tot welke proef je bent gekomen voor zowel dressuur, springen, voltige als western.

Ook heb ik op mijn eigen manege recent combinaties van buitenaf aan de dressuur mee zien doen. Tot nu toe waren dat pensionklanten of bijrijders van naburige stallen op hun eigen paarden. Zelf ben ik er ook tegen aan gelopen dat je als manegeruiter (vrijwel) nooit de mogelijkheid hebt om van je eigen manege een paard/pony mee te nemen naar een externe locatie. Openstellen voor manegeruiters zonder de mogelijkheid te bieden daarvoor een paard van de desbetreffende manege te mogen rijden, zal volgens mij dan ook niet tot veel aanmeldingen (kunnen) leiden. Pensionruiters van nabije locaties kan dit wellicht nog wel aantrekken, maar ook dan verwacht ik geen grote aantallen omdat dan eerder voor een startkaart en KNHS-wedstrijden zal worden gekozen.

Het is mijn persoonlijke ervaring dat de "eisen" om van buitenaf mee te mogen doen, nogal kunnen verschillen. De eis om de ruiter van buitenaf in elk geval een keer met eigen ogen te hebben zien rijden, vind ik heel begrijpelijk vanuit de manege's kant en kan wellicht zelfs een voordeel voor de ruiter zijn als op basis van die ervaring ook het wedstrijdpaard wordt uitgekozen. Maar voor een ruiter van buitenaf zonder eigen paard is het soms lastig te realiseren qua vervoer. Ik ben er uiteindelijk toch wel echt op afgeknapt toen ik 3x moest komen lessen om te kunnen meedoen met een wedstrijd, ik ervoor koos dat in de buurt van mijn ouders te doen zodat ze ook eens konden komen kijken, maar ik vervolgens twee van de drie keren bijna 3 uur (i.p.v. 1,5 uur) onderweg was door OV-problemen. Dat was dus 1x meedoen met de wedstrijd aldaar, maar nooit weer. Op zo'n moment heb ik wel echt gedacht: de FNRS adverteert er nu juist mee dat je ruiterpaspoort mee moet nemen op vakantie, omdat je dan zo mee kunt op een buitenrit en mee kunt doen in een les op een andere manege, juist omdat je niveau door de stempels in je ruiterpaspoort bekend is. Waarom geld dat dan niet voor een FNRS-wedstrijd, die juist altijd zal aansluiten op je niveau omdat je verder moet gaan waar je bent gebleven?

Enig stof tot nadenken vanuit het oogpunt van een manege-amazone die op zoek was/is naar andere maneges voor wedstrijden :o ...