Allereerste rijles ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthe23

Allereerste rijles ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 08:46

Hallo allemaal :),

Ik denk dat ik hier wel goed zit, maar mocht dat niet zo zijn dan alvast sorry! Ikzelf heb vroeger jarenlang paardgereden (nu 23 jaar) en vanaf mijn zevende begonnen. Mijn eerste paar rijlessen had ik op een lieve pony, aan de longeerlijn en dat was eigenlijk vooral zitten en blijven zitten en proberen licht te rijden 'Staan zit, staan zit, staan zit'. Nogal logisch: heel veel meer herinner ik me er niet van. Ik weet ook niet meer hoelang het duurde voor ik naar de beginnersgroepsles mocht, maar wel dat ik toen pas echt hard mijn best moest doen met sturen. Dit ging natuurlijk ook gepaard met hard trekken en 'winnen' van je pony die liever achter de anderen aanhobbelden. Niets raars, want zo leerde iedereen paardrijden (op mijn manege tenminste wel).
Drie jaar later kon ik een stuk beter rijden en had ik dat natuurlijke overwicht waar ze dan over spreken en was er van trekken natuurlijk geen sprake meer. Gewoon relaxt rijden en toen ik nog iets later een eigen pony kreeg, leerde ik echt dressuur rijden. Ik ben in 2008 gestopt met rijden (pony verkocht en een vervolgstudie, dus weinig tijd).

Nu is het echter weer aan het kriebelen en ga ik over een paar weken een groepsles nemen :). Heel veel zin in! Maar voor ik aan de beurt ben, heeft mijn vriend al gereden. Zijn allereerste rijles! En dat ging echt hartstikke goed! En hij vond het ook leuk!

Toch wil hij liever niet verder lessen omdat hij het te duur vindt, maar vooral omdat hij perfectionistisch is en dus niet helemaal gelooft dat het zo goed ging. Hij kreeg namelijk ook héél erg veel informatie van de instructrice. Veel uitleg enzo. Op zich heel prima, maar ik vond het (nu achteraf bekeken) misschien wel to much voor iemand die voor de allereerste keer op een paard zat.
Ik zit me af te vragen of mijn ervaringen nou gewoon achterhaald zijn of puur kind-ervaringen waren, of dat mijn vriend misschien inderdaad teveel heeft moeten onthouden tijdens zijn eerste les. Een aantal voorbeelden!

1). De instructrice heeft bijvoorbeeld uitgelegd hoe het aandrijven werkt. Met je kuiten drijf je aan, máár met je bovenbenen klem je om te blijven zitten. En je bovenbenen moet je tijdens het aandrijven dus ontspannen houden. Resultaat: mijn vriend zei na afloop dat hij dat niet helemaal begreep en ook niet wist hoe hij dat dan moest doen. Ik kon dat toen niet meer uitleggen (want probeer dat maar eens als je geen paard meer tussen je benen hebt), maar dat vind ik wel echt jammer. Ik had veel liever die informatie over je bovenbenen ontspannen achterwege gelaten, want mijn vriend kan heus wel zijn kuiten tegen de buik van het paard aanduwen (denk ik tenminste :P).
2). Sturen. Ze heeft uitgelegd dat je contact moet houden met de mond van het paard 'in contact zijn'. Dat is gewoon dat je voelt dat je aan de andere kant van de teugel nog een paard hebt zitten en tot zover was het duidelijk en vond ik het ook logisch dat dat werd uitgelegd :). Met een lange teugel kun je immers niet sturen! De buitenteugel was belangrijk om in contact te houden, zodat je paard in ieder geval niet de verkeerde kant op kan gaan. Jup, ook nog wel prima en die houd je dus ook tegen de hals aan als je wilt oversteken.
Maar daarna kwam er een uitleg die ik achteraf echt too much vond. Met de binnenste teugel moest hij namelijk gaan vragen: kneepje geven en loslaten, kneepje geven en loslaten, kneepje geven en loslaten. Onder geen beding gaan trekken ofzo! Nou is dat laatste wel goed natuurlijk, maar ze deed het zelf ook voor: met de binnenste teugel vragen en direct weer loslaten (het lijkt op aan de teugel willen rijden, maar dan om de bocht om te gaan, een betere vergelijking heb ik helaas niet) en het duurde 6 keer vragen voordat het paard ook maar de juiste kant op ging kijken. En mijn vriend moest het dan maar op dit manier doen!
Nou ja, hoe leuk ik het ook vind dat ze het zo paardvriendelijk wil laten zijn: van sturen was natuurlijk bij mijn vriend helemaal geen sprake. Want dat paard ging echt niet oversteken als hij het zo vroeg.
3). Mijn vriend zat scheef op het paard, een afwijking naar links. Ze heeft toen ook iets gezegd over dat hij nu op een zadel zat met een boom (dat voorste harde stuk) waardoor het zadel wel blijft liggen. Maar zei ze, ze heeft ook boomloze zadels en die schuiven dus heel langzaam opzij (naar links bij mijn vriend) als jij zelf scheef op je paard zit. Nou ja, ehm, ik vond het nutteloze informatie (wel interessant), omdat mijn vriend echt niet bij les 1 perfect recht op het paard kan gaan zitten. En hij eigenlijk gewoon hoorde: je zit niet goed.

Ik vind dit heel erg jammer, maar ik weet niet zeker of mijn teleurstelling wel terecht is. Mijn vriend wil nu namelijk niet meer rijden, omdat hij het 'veel' en 'ingewikkeld' vindt. Hij is erg perfectionistisch en lijkt niet te geloven dat het heel erg goed ging. Terwijl het dus wel echt heel goed ging. En ik vind dat zo ontzettend jammer! Had hij gewoon geleerd: kuiten tegen de buik duwen (of kleine schopjes, want hoe erg is dat nou?) en sturen door de buitenste hand tegen de hals te leggen en je binnenste hand van de hals af te halen, dan was het wellicht beter gegaan. Natuurlijk weet ik dat niet zeker, maar toch.

Ik zit me dus een beetje af te vragen of ik gewoon echt op de kind-manier heb leren rijden (en ja, in de groepsles hoorde daar wel bij dat ik sommige pony's hun hoofd echt om heb moeten trekken, niet heel vriendelijk I know...) of heeft mijn vriend nu inderdaad heel veel moeilijke uitleg gekregen die je eigenlijk nog niet moet geven tijdens de eerste les?

Ik had het gewoon zelf zo anders gedaan als ik hem les had gegeven (en nee, het bit door de mond heen trekken, hoort daar natuurlijk niet bij, begrijp me niet verkeerd!) en ik vind het ook zo jammer dat hij niet een tweede les wil hebben :(. Bah, ik heb zelfs een beetje spijt van de priveles die ik hem cadeau heb gegeven, want hij vindt paarden echt heel leuk (poetsen, mee wandelen, knuffelen) en ik hoopte natuurlijk heel erg dat we in de toekomst samen konden rijden :). Maar helaas denkt hij nu dat hij het niet kan en het ook nooit gaat kunnen omdat het allemaal nogal veel was.

Anyway, iemand die zelf ervaringen heeft met op latere leeftijd voor het eerst rijden? Krijg je dan inderdaad al zoveel info, gewoon omdat je ouder bent en geen kind van 7? ;)

Groetjes en alvast bedankt voor de reacties!

PS: ik hoop echt dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, maar laat het vooral weten als dat niet zo is, dan doe ik nog een poging :).

Angela

Re: Allereerste rijles ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:57

Mijn eerste rijlessen heb ik gedaan in de verplichte basiscursus van de rijschool waar ik altijd ben blijven rijden.

LES 1: Signaaltaal: hoe communiceer je met paarden, wat 'zeg' je met lichaamstaal. (dit is grondwerk)

LES 2: Verzorgen en zadelen, zitten in rompbalans: mee in de beweging. (dit was zonder zadel, helper houdt het paard vast zodat je alleen maar hoeft te voelen)

LES 3: Overgangen op de zit: leiding geven met je lichaam, vanuit je zwaartepunt besturen.

LES 4: Richting geven: het paard rechtrichten en wenden om de as, hulpen met de buitenteugel. (wenden)

LES 5: Wijken voor druk: parallel gewicht verplaatsen, stelling vragen, hulpen met de binnenteugel. (wijken)

LES 6: Verlichte zit: onafhankelijk in balans blijven, overgangen van stap naar draf.

LES 7: Draven en lichtrijden: motoriek.

LES 8: Doorzitten: gebruik maken van zwaartekracht, eventueel ook overgang galop.

Deze basiscursus was er voor alles en iedereen, voor de kinderen en ook voor de volwassenen, dus ook als je al jaren (elders) aan het rijden was. Deze cursisten hadden vaak nog de grootste moeite om om te schakelen (naar kleine hulpen vanuit eigen zwaartepunt), en vonden het fijn dat er 1 onderwerp per les was.

Daarna ga je de regulieren lessen in, afhankelijk van je niveau beginner of gevorderd.

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 09:14

O, dat is wel heel erg anders zeg! Wat goed ook dat je steeds één onderdeel leert. Zo'n cursus zou voor mijn vriend (en vast ook voor mezelf ook nog wel) heel goed zijn geweest. Iets om te onthouden als ik hem over een paar jaar weer op een paard kan krijgen :). Wellicht had ik zelf ook eerst moeten bekijken hoe de manege in elkaar steekt, in plaats van zoals nu hij eerst en daarna ikzelf.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:02

Probeer het eens bij een andere instructeur. Deze past zo te lezen niet bij je vriend, wellicht vindt hij de aanwijzingen van iemand anders veel makkelijker om op te volgen en te onthouden.

Ik geef zelf ook regelmatig les aan beginners, waaronder een dame van 50 die slechts twee lessen had gehad toen ze bij mij kwam. Als instructeur moet je de informatie die je verstrekt kunnen aanpassen aan de ontvanger. Zeker bij beginners die nog erg moeten wennen aan het gevoel van het paard onder je en aan hun coördinatie moeten werken kan je in mijn ogen niet zoveel vertellen als de instructrice bij jou vriend gedaan heeft.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:14

Eens met hierboven. Ik heb altijd volwassen beginners lesgegeven en het hangt zeer af van de ruiter zelf. Niet teveel tegelijk, maar steeds 1 ding aanpakken. Een strak schema zoals hierboven had ik zelf niet. Teveel info spoelt er gelijk weer uit :D

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:25

Met (correct) paardrijden komt meer kijken dan je in eerste instantie zou denken.

Jammer dat je vriend de informatie overweldigend vond, zelf vind ik het belangrijkste dat je plezier aan je sport beleefd. Hij moet zelf kijken of hij waard vind om rijlessen te volgen en al die dingen te leren. Ik zit nu meer dan een anderhalf jaar op paardrijden maar voel met nog wat een beginner, al heb ik al een hoop geleerd.

Zelf ben ik ook net als je vriend een jongen die op latere leeftijd begonnen met rijden, ik was toen 24 jaar in december 2012. Ik ben gaan paardrijden omdat ik een nieuwe sport zocht en graag met dieren wou werken maar door allergieën niet zelf een huisdier kon nemen.

De manage waar ik rij geef eerst een paar proeflessen, (meestal 5) , daar leer je de basis. Ik kreeg als eerste uitgelegd hoe je een paard moet begeleiden en hoe alle delen van de zadel heette, maar ze verwachte niet dat ik dat allemaal onthield. De eerste les leerde me ze om beugels af te stellen, hoe teugels vast te houden, beenhulpen te geven om naar stap te gaan, sturen, begrenzen van de schouder, overgang naar draf en lichtrijden. Ze vond het ook nog leuk om te laten zien hoe ik hem een paar stappen achteruit moet zetten. Het waren veel handelingen in een keer maar ik vond het heel interessant. Ze vertelde wel een ding tegelijk en gaf me even de tijd om het uit te voeren, vertelde me ondertussen een paar weetjes over paarden die ik eigenlijk ook wel interessant vond.

De volgende lessen leerde ik door hoeken te gaan, figuren te rijden zoals voltes en gebroken lijn en heel veel draf en lichtrijden oefenen. Het was voornamelijk de eerste les waar veel nieuwe dingen kwamen en de rest was eigenlijk oefenen en zo nodig even wat extra uitleg geven, waarbij voor mij voornamelijk ging om de hulpen via de teugels goed door te geven, waar ik moeite had de juiste druk te vinden en ze daardoor te los hield.

Ze was me in de lessen wel vergeten uit te leggen hoe ik moest poetsen en opzadelen. Afzadelen hadden we wel altijd gedaan, dus leerde zo wel een beetje hoe alles hoort te zitten. Daarnaast had ik op Youtube wat instructie filmpjes gevonden die onderdeel waren van een introductie voor beginners van een andere manege. We zouden nog galop gaan oefenen in de introductie lessen maar dat was ze vergeten, heb dat geleerd in de groepsles.

Later in de groepslessen kreeg ik te horen dat verschillende rijinstructeurs de introductie lessen verschillend aanpakken. Zo zat ik nooit aan de logeerlijn om te leren zitten, ik zat gewoon en volgde mijn intuïtie.

In de groepslessen die ik volg word ook veel gelet of je correct rijd en zo niet krijg je daar een opmerking over. Het kan dan soms best confronterend zijn als je best doet en dan toch wat over je hoofd ziet maar zo leer je er wel op te letten. Ik heb zelf een zwak voor dieren en heb daarom moeite om streng tegen hun op te treden. Er zijn onderdelen waar ik moeite mee heb en niet altijd lukt, lessen die niet zo lekker gaan, maar vind het wel altijd leuk om met die dieren bezig te zijn en wil zelf ook beter worden als ruiter. Dat maakt voor mij de lessen het waard om te nemen.

Je vriend kan het misschien nu niet en heb nog veel te leren net als ik toen, zelfs nu is er nog een hoop te leren. Maar het zou hem vast wel lukken als hij het te moeite waard vind om het te leren en het de tijd geeft. Hij moet zelf kijken of hij het de moeite waard vind of niet, het belangrijkste is dat je er plezier uit haalt.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:22

Ik heb als eerste rijles (Ja ja ik en paardrijden (A)) een rijles cadeau gegeven aan mijn moeder.
Zo hebben wij allebei een soort introductieles gehad en dat ging meer over recht zitten, sturen en de goede bewegingen maken op het zadel.
Mijn moeder had al enkele jaren ervaring vroeger opgedaan, maar echt al lang niet meer gereden. Ze vond het weer prachtig om op een paard te zitten, ondanks dat ze ziek is. Ook heeft ze toen gegaloppeerd, ik durfde dat nog niet zo goed, haha!

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:06

Mijn eerste rijles vond ik super leuk en het ging ook heel goed.
Bij het begin moest het paard aan de longe maar al vrij snel mocht ik gewoon los rijden.
Het was allemaal wel even wennen maar naar een paar keer ging het super goed en ik vond (vind) het hartstikke leuk.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:12

mijn eerste rijles vond ik geweldig :P

een heel uur aan de longeerlijn op een oude dikke witte pony. Ik was helemaal blij toen ik aan het eind van het uur kon lichtrijden:)

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:15

Heb zaterdag mijn eerste les gehad (ben 30 jaar) van twee instructrices. Gewoon op het paard gestapt en gelijk los gaan rijden. Had me al flink ingelezen (d.m.v. ettelijke websites en e-books) de laatste maanden en hun gaven nog extra tips. Wat je vriend te horen kreeg komt me wel bekend voor alleen kreeg ik het wat simpeler te horen en doordat ik me ingelezen had begreep ik de materie. Stappen en sturen gaat al redelijk, nu nog draf en galop onder de knie krijgen. Trouwens les gehad op een draver.

Dus ik denk dat je vriend gewoon door moet gaan en dat die kleine dingen van verbetering zelf wel komen.

Steefjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:45

Ik ben zelf (na 10 jaar niet meer gereden te hebben na een flinke blessure) met een vriendin meegeweest naar haar verzorgpony; weer gereden (ook weer in galop geweest) .. Het is weer flink gaan kriebelen natuurlijk, maar ik wil niet hals over de kop weer gaan rijden .. Heb vandaag informatie opgevraagd bij 2 maneges in de buurt (onder andere degene waar ik vroeger ook reed) .. Rondje over de manege gedaan enzo .. Heb mij wel voorgenomen dat ik eerst een proef- of privéles wil zodat ik (maar ook de instructrice) kan peilen hoe ver ik "nog" ben, om dan weer rijlessen te gaan nemen. Heb er echt heel veel zin in!!!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:33

Tja, mijn allereerste ponyrijles was ergens heel ver in de vorige eeuw en dat was heel simpel. Jij gaat op die witte pony zitten en dan gaan we buitenrijden (echt :') ). Het meisje dat mijn pony vasthield tijdens het rijden vertelde wel hoe je moest sturen en stoppen (naar links, rechts of achteren trekken) en waar het gaspedaal zat (schoppen). Draven? Stazitstazit en maar je zadel vasthouden. Geloof nu niet dat dat de allerbeste basis is die je een beginnend kind kunt meegeven, simpel houden is goed maar om zo'n 6 jarige uk gelijk op buitenrit te sturen := maar toen vond ik het prachtig.

Na dikke 10 jaar paardloosheid weer begonnen met rijden in een beginnersklasje voor volwassenen. 'Kijk maar niet teveel naar je paard, straks durf je er niet meer op'. Okay dan, lekker motiverend >;) . Ook weer dat trekken en schoppen en ook maar gelijk in galop, gewoon maar blijven zitten was het motto. Na drie lessen maar alvast een sprongetje. 'Naar voren zitten' kreeg je daarbij mee. Ook niet echt dat je een fijne basis om op verder te bouwen krijgt, dus.

Dat was wel beter toen ik mijn eerste westernles kreeg. Ondanks dat ik toen alweer jaren reed heb ik de eerste lessen alleen gestapt om zo goed te kunnen oefenen met het anders sturen en stoppen en werd er stukje bij beetje informatie toegevoegd zodat je niet gelijk de eerste vijf minuten verbijsterd op dat paard zit van 'Uh....kunt u dat nog één keer herhalen?!?' :o? maar stapje voor stapje, duidelijke uitleg die logisch is en vooral niet teveel in één keer. Telkens iets en dat dan eerst maar proberen. Persoonlijk vond ik dat wél een heel prettige manier om te leren rijden.

Alleen maar horen dat je moet trekken en schoppen vind ik niks, maar hele verhandelingen over wat welke spier wanneer moet doen en vooral dat verhaal over boomloze zadels als je er niet eens op eentje rijdt vind ik dan ook weer wat overdreven. Leer eerst maar eens lekker zitten en hoe dat nu precies voelt, zo'n bewegend beest onder je kont. En daarna de basis van hoe je hulpen geeft en dat het heel normaal is als het niet direct goed lukt. Leren paardrijden is nogal wat...
Toch heel jammer dat je vriend er nu geen lol meer in heeft om verder te gaan. Misschien even laten rusten en het over een tijdje nog eens proberen ergens anders? Of misschien vindt hij het zo wel best, gewoon dat poetsen en wandelen? In ieder geval vindt hij paarden leuk, dát heb je dan toch maar mooi wel. :D

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 06:05

Ik vind het niet teveel informatie. Paardrijden is nu eenmaal meer dan dan vooruit - benen, stoppen - trekken, links - links trekken, rechts - rechts trekken. Ik vind wel dat de instructrice het afwenden helemaal verkeerd heeft. Knijp-los, knijp-los tot hij uiteindelijk af wendt? Zo werkt het niet.

Mijn vriend leert nu op zijn 27e rijden (wel niet op een manege maar van mijn eigen instructrice op 1 van haar paarden) en hij heeft in zijn eerste lessen nog veel meer informatie moeten verwerken. Hij leerde eerst loswerken en longeren. Qua rijden leerde hij terwijl hij zijn eerste les had aan de longe, en het een kwestie van correct zitten en correct contact houden was, ook een hoop theorie over biomechaniek en gymnastiseren van een paard. Toen het losrijden; hij leerde eerst sturen. En dat leerde hij meteen met volledig plaatje: stelling, de rol van de binnenteugel, het begrenzen van de schouder met de buitenteugel, gewicht verleggen naar een bepaalde zitbeenknobbel, binnenbeen waar het paard omheen moet buigen,...
En op deze volledige manier heeft hij alles geleerd. Hij vindt het geweldig leuk, en ik ben blij dat hij het meteen correct leert.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:19

Zat in groep 6 of 7 toen ik mijn eerste les kreeg. Die bestond uit leren hoe je de pony uit de stand moest halen. Waar de poest spullen en zadel en hoofdstel liggen. En hoe je de pony stapsgewijs moest poetsen. Ook wed uitvoerig uitgelegd hoe je de hoeven moest uitkrabben. Daarna kwam het zadel en hoofdstel hoe je dat het beste op je pony Kon leggen en bevestigen. Daarna pony mee de bak in nemen en hoe de beugels op maat moesten gemaakt worden. Op de pony kregen we te horen hoe we de tegels vast moesten houden. Er liepen toen ook al andere ruiters rond die toen de bak in moesten om naast ons te lopen voor nog een paar rondjes in stap. Het uurtje was zo snel voorbij. Heb wel op een manege gezien dat die niet zo te werk ging met beginners en dat die naar een paar lessen nog niet weten hoe te poetsen of te zadelen.
Jammer dat je vriend nu niet meer wil les rijden.

alwinlove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:52

Ik had als eerste rijles hoe hou ik mij handen en voeten en hoe te drafen

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:17

Precies hetzelfde had ik vorige week tijdens mijn eerste les. Houding handen en voeten en ook dragen. Ook werd uitgelegd en heb ik meegeholpen met de verzorging van "mijn" paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:17

-> MA

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:23

Ik denk niet echt dat de informatie een probleem was maar wel de manier hoe het is overgebracht. Zoals ik kan lezen zat je vriend met fluitende oren op dat paard. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ken ook volwassenen die nu pas leren rijden, in hun eerste les wordt ook heel veel informatie verteld maar wel op een manier zodat hun het begrijpen.
Misschien kan je hem overtuigen om eens bij een andere instructeur te proberen? En op voorhand even uitleggen dat jou vriend er de 1ste x niet veel van begreep.
Iedere lesgever legt het anders uit, ik heb ook ooit bij een andere lesgever gereden en die probeerde mij iets uit te leggen waar ik geen jota van begreep terwijl ik het bij men vaste lesgever wel snapte.
Ik hoop dat de tips die allemaal zijn gegeven gaan helpen en je jou vriend toch weer kan overtuigen!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:49

Heeft je vriend alweer een lesje gereden?

MerelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:29

Ik heb op een manege/pensionstal leren rijden waarbij je al heel snel alles zelf moest doen. Ik heb geen hulp gehad met 1e keer opzadelen.. Ben een beetje rond gaan lopen en uiteindelijk aan een pensionklant gevraagd. Na 5 min meteen moeten draven zonder longe, gewoon in een groepsles. Ik vond dit eerlijk gezegd best wel eng haha. Afzadelen ook geen hulp bij gehad. Ik heb hier 3 maanden gereden. Daarna werd de manege verkocht en ben ik overgestapt op een manege die wel aangesloten was bij de FNRS. Ook al was het onverantwoordelijk hoe ik heb leren rijden. Ik heb het hierdoor wel erg snel opgepakt, omdat ik eigenlijk ook niet anders kon haha

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:36

Toevallig had mijn vriend donderdag zijn eerste les ([RIJ-ITP] Deze jongen had vandaag een rijles!)
Hij had al wel eerder op een paard gezeten.
Hij kreeg niet veel theorie, want het ging meer om bijvoorbeeld lichtrijden in draf. En alleen dingen als van hand veranderen werd er gedaan qua sturen. Vind dat er bij jouw vriend erg veel is gegeven aan theorie in les 1. Mijn vriend heeft dus zelf aangedraafd/aangegaloppeerd. Overgang terug naar stap. En zij legde bijvoorbeeld uit: galop is buitenbeen naar achteren. En hij trok dan aan de teugel, onbewust. Dus toen heeft ze hem uitgelegd hoe hij zn handen moet houden als hij in galop wilt, zodat hij het paard niet remt.

(Zie nu dat het een ouder topic is. Nja, ach :P )