Verzorgtinker word eigenpaard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rlove123

Verzorgtinker word eigenpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 17:27

Ik heb een verzorgtinker
Ze is een schat, ik zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten! <3 <3
De eigenaares moet haar waarschijnlijk over een jaar verkopen ivm werk.
Omdat ze weet dat ze bij mij goed terecht zou komen, mag ik haar hebben! *\o/*
Ik heb alleen een paar vragen.
Ze staat bij mensen aan huis waar de stalling gratis is, verder moet ik alles zelf doen.
Ik zou zelf het voer moeten gaan betalen, dierenarts hoefsmidt etc...
Ze staat niet op ijzers dus dat scheeld.
Ze krijgt 3 plakken hooi per dag en 2x per dag een schep brok
Wat zou ik permaand kwijt zijn?
Ik hoop dat jullie een schatting ervan kunnen maken :j

kejen

Re: Verzorgtinker word eigenpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:30

2 kilo biks 3 plakken hooi en hoeveel stro? 3 plakken is wel weinig.Stro en hooi prijs ligt ook aan welke regio je zit.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:30

Kun je dit niet gewoon vragen aan de (nu nog?) eigenaresse :p ??

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:33

Je zal niet meer dan 200,- per maand kwijt zijn denk ik.
En geen stalling betalen, dat klinkt heilig haha

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:35

allereerst gefeliciteerd met je nieuwe pony/paard!

ik denk dat je al gauw rond de 150,- in de maand zit, maar dan heb je ook wel geld gespaard voor als je pony ziek word. Dat ze niet op ijzers staat zegt niets over de kosten van de hoefsmid. mijn verzorgpaard staat ook niet op ijzers maar moet om de 3 weken naar de hoefsmid terwijl ik ook een paard ken die 3 is en nog nooit een hoefsmid heeft gezien. ( omdat haar hoeven nooit lang werden die sleten gewoon uit zichzelf). het is handig om 100,- in de maand opzij te leggen en in een potje te doen voor de dierenarts want alleen al een dierenarts laten komen is al heel erg duur!
en het voer is ook niet echt te bepalen want ik weet niet waar je het voer gaat kopen. en dan voornamelijk het hooi! het is dus denk ik gewoon kijken bij mensen die hooi te koop aan bieden en dan vergelijken!

en dan heb je ook nog de tandarts! die niet het onbelangrijkste is! de tandarts kost niet heel erg veel maar is wel noodzakelijk! ik geloof dat de eigenaar van mijn verzorgpaard 50,- per jaar kwijt is aan de tandarts!

maar vooral heel erg veel plezier met je tinker!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:39

Suzz14 schreef:
Kun je dit niet gewoon vragen aan de (nu nog?) eigenaresse :p ??

Ja, mee eens!

Ga eens vragen aan de eigenaar, dat is de aangewezen persoon, want ze kent het dier en ze weet wat ze per maand aan geld kwijt is.

Tandarts
Hoefsmid
Inentingen
Dierenarts

Etc. dat kost ook aardig wat........Eerst maar eens goed kijken of je het betalen kan, want je begon al gelijk over dat het fijn is dat ie geen ijzers nodig heeft ivm de kosten.

Wat dan als je ooit wegwilt van deze stal als het je niet meer bevalt? Dan is een pensionstalling ook duurder als waar jouw verzorgpaard nu staat.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:02

Tinkers zijn vrij sobere paarden maar hebben ook wel eens een veearts nodig :)
Je zou er voor kunnen kiezen om je paard te verzekeren om deze kosten (gedeeltelijk) in te dekken.
2 kilo brok is over het algemeen voor een tinker redelijk veel wanneer ze puur voor de recreatie worden gebruikt, ruwvoer is wat weinig (ik ken t paard verder niet, even algemeen).
Zeg:
Verzekering €40,-
Hoefsmid € 25
Enting (eens per jaar) € 55
Zak brok €13
Stro en ruwvoer is afhankelijk van regio etc.

Denk dat je ongeveer 150 euro per maand moet aanhouden :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 01:20

TI->VP

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:44

Ik vind 150-200 euro per maand wel hoog ingeschat, dit bedrag ben ik inclusief stallingskosten kwijt.

Als vaste kosten per maand zou ik ongeveer dit denken:
Ongeveer 50 euro per maand aan hooi (als ze in de zomer op gras staat, ben je minder kwijt)
Als je 1 week doet met een klein baaltje stro (bij ons 5 euro), zo'n 20-25 euro per maand aan stro
Brok zak van 25 kg, doe je zo'n 2 weken mee dus 2 zakken à 10-15 euro = 20-30 euro per maand (weet niet welke brok je nodig hebt, maar dit is een redelijke prijs)

Echter zou je op die brokken best kunnen bezuinigen. Ik voer naast onbeperkt hooi (wat voor mij uitkomt op 50 euro per maand) een vitamine supplement, met een zak van 20 kg à 30 euro doe ik zo'n 2 maanden, dus dat is wel goedkoper. Ik ben van mening dat paarden hun energie al uit het ruwvoer halen, ik voer eigenlijk puur als aanvulling/beloning na het werk. En ze komt niks tekort, ze is zelfs flink aangekomen terwijl ze bij de vorige eigenaar wel 3 kilo brok per dag kreeg.

Dan eens in de twee maanden eens de hoefsmid laten komen, voor bekappen betaal ik 25 euro. Daarnaast dan eens in het jaar een tandarts en enting.

Het is wel belangrijk dat je een potje met spaargeld opbouwt voor onverwachte kosten. Ook zal je af en toe wel eens wat nieuws voor haar willen kopen, zoals een nieuw dekje of misschien zelfs een grotere investering zoals een nieuw zadel.

Ten slotte moet je ook voor ogen houden dat je haar misschien wel eens op een andere plek wil zetten. Dan komt er dus ook nog stallingsgeld bij, wat je tussen de 50 en 400 euro kan kosten, afhankelijk van regio en faciliteiten.

Maar het precieze antwoord zal de eigenaresse je kunnen vertellen!

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:54

Alleen een weiland (schuilstal?) of echt een Pensionstal achting iets?