Kleine kinderen op paarden, schattig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Kleine kinderen op paarden, schattig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:57

Hallo allemaal,

Ik wil toch even mijn verbazing uiten, wilde het eerst in een topic doen.. Maar aangezien ik geen discussie wil veroorzaken in een topic, dan maar zo :)

Steeds vaker kom ik topics tegen van kinderen ( beneden de 6 jaar) die paardrijden. Waarbij in het topic dan bijvoorbeeld wordt gemeld; "We doen rustig aan, zo'n 2 tot 3 keer per week". Vervolgens krijgen die topics over het algemeen alleen berichten van "aaah schattig!". Natuurlijk, het is ook schattig!

Maar.. Dan kijk ik naar mij zelf. Inmiddels 27 jaar, begonnen met paardrijden op mijn 4e jaar. Dat was weliswaar wat rond hobbelen op een shetlander zo'n 2-3 keer per week en hooguit 20 minuutjes. Toen werd ik 6, hoppa op de manege en dan die shetlander erbij.. Toen werd het dus een keer of 3-4 per week.. Toen ik 10 was werd het om de dag.. En toen ik 11 was een eigen pony.

Resultaat.. O-benen en slechte knieën. Inmiddels aan mijn linker knie al 2 keer geopereerd en mijn rechterknie moet eigenlijk ook.. Alle artsen/fysiotherapeuten zeggen dat het komt omdat ik zo vroeg ben begonnen met paardrijden. Vol op in de groei.

Dus stiekem vraag ik mij toch wel eens af, waarom het altijd zo kritische Bokt hier niets over zegt? Uiteraard is het de verantwoordelijkheid van de ouders, het is hun beslissing.. Maar als ik kon kiezen zou ik willen dat mijn moeder had gezegd je mag op paard rijden als je 10 bent.

Want als iemand op een paard stapt die 2,5 jaar oud is, ligt heel Bokt op zijn kop. Want dat paard is nog niet volgroeit! Dus ook die 2 keer per week is dan véél te veel..

Ik vraag mij dus af hoe Bokt hier tegen aan kijkt en waarom :) En hoe oud was jij toen je begon en heb je daar ooit klachten van ondervonden?

Marvel

Re: Kleine kinderen op paarden, schattig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:01

Ik reed als klein kind op de pony van mijn opa en later op de manege. Maar dit was 1 per week en ik heb nergens last van. Ik denk dat dit dan ook acceptabel is.
Eigenlijk is met jou hetzelfde gebeurd als bij te jonge paarden die worden in- en doorgereden. Die worden kapot gereden, net als jij... Super vervelend.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:02

Ik was 7 dat ik begon, 9 dat ik een leasepony kreeg en 11 toen ik 2 eigen pony's kreeg. Maar ik heb lichamelijk niks overgehouden aan mijn fanatieke jeugd. Ik denk dat je ook een beetje pech hebt.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:04

mijn moeder is hier ook heel streng in geweest. toen ik 7 jaar was mocht ik pas beginnen met af en toe rijden voor 20min. met 10jaar kreeg ik een eigen pony maar 1x in de week les (niet intensieve) en voor de rest niet echt veel op rijden. rond mijn 15 ben ik pas echt 'intensief' gaan rijden, dus meerdere keren in de week langere tijd rijden.
Zelfs van dit heb ik al last gekregen in mijn onderrug, gelukkig niets ernstigs maar wel vervelend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:06

zes toen ik begon te lessen één keer in de week en reed nog een paar keer op mam haar paard. Negen toen mijn eigen pony beleerd werd en rond elf a 12 reed ik dagelijks en soms meerdere uren.
Maar geen o benen of andere dingen. :+

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:06

Helaas heb ik ook schade opgelopen aan te jong rijden. En dan heb ik het over onder de 7 jaar. Maar denk dat fanatiek rijden of een rondje zitten wel een verschil maakt en niet iedereen is hetzelfde. 7 Overigens is een prima leeftijd en dat is nu ook wat de meeste maneges hanteren.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:07

Ik ben ook op mijn 4e begonnen met rijden, 1 keer per weel 1 uur.
Ik heb totaal geen klachten daardoor.
Wel denk ik dat het niet goed is om op zon jonge leeftijd het echt vaker te doen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:09

Tegenover ons huis op een boerderij hadden ze altijd pony's en daar reed ik bijna elke dag op. Mijn moeder heeft me vaak gezegd al lachend gezegd dat ik bijna eerder kon paardrijden dan lopen,maar ook ik heb geen o- benen of slechte knieën.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:09

Ik was 8 toen ik met een (half)uurtje per week begon, vanaf mn 6e wilde ik al maar dat werd op de maneges hier in de buurt toen niet toegelaten. Ik moest dus echt wachten tot ik 8 was. Opzich dus geen slechte regel, echter staat mijn paard nu op een pension/manege, en zie ik ondertussen wel hele kleintjes rijden, dus de regels worden soepeler. Maarja ze zullen ook wel moeten, want als je ze weigert gaan ze wel naar een ander om te rijden en mis je klanten..

Ik heb zelf laatste tijd vaker last van mn knieen, nog niet naar laten kijken en ook nog niet van plan, maar geen idee of het daarvan komt, O benen heb ik niet..

Tot mn 12e bleef het bij een uurtje, daarna verzorgpony's en werd het eens 2x per week. Pas sinds mn 16 oid reed ik vaker per week omdat ik een paardje leasde, en laatste jaren is het zo'n 5x per week waarvan ook vaak 2 paarden dus 2u per keer...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:10

Bij de meeste maneges is de minimumleeftijd 7 en dat ik ook niet voor niets. Paardrijden is een behoorlijke aanslag op heupen en knieën en het schijnt dat vooral de heupen er onder lijden als ze zo jong al te veel paardrijden. 1x per week even rondstappen op een shet zal echt niet zo slecht zijn, maar al 3x per week 20 minuten rijden als je 4 bent vind ik persoonlijk ook te ver gaan.

breeolos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:11

Heel eerlijk gezegd wist ik niet dat het zo slecht was. Mijn dochtertje ( 7) rijdt ook af en toe op haar eigen pony ongeveer 1 keer per maand :D , gelukkig maar dan dat ze niet vaker wil rijden :D

KittyDylan

Ik ben ook op mijn vierde begonnen met paardrijden. Het enige wat ik er aan over heb gehouden is een 'blesuren' aan mijn been (paard erop gaan staan) maar ik ben dan ook nog maar 12 jaar. Ik heb nog nooit klachte gehad. Ja, dat mijn enkel pijn doen als ik iets heb gedaan met rennen, veel lopen ect. Het is toch leuk als je als klein kind al begint met paardrijden? En misschien heb jij gewoon pech gehad toevallig?

speurneusc

hier 48, al vanaf 4 veel op paard met 6 jaar 3x per week 1 uur les met 13 jaar eigen pony waarmee ik 2 a 3x per week grote ritten maakte van uren

daar heb ik niets aan overgehouden, wel aan het zware stalwerk met 16 jaar als stageloper op manege atlas versleten, versleten polsen, rheuma

nee dat paardrijden slecht is.. licht maar net aan wat je genen zijn, maar zwaar werk is puur overbelasting en dat is schadelijk, altijd!

spotterick

Het klinkt misschien raar maar van paarden krijg je eerder X benen als O benen. Dit omdat je spieren steeds korter worden en dus je benen naar binnen "trekken" alsware.
ik ben ook vroeg begonnen 6 jaar ofzo. Met meer als 4 keer per week. Eigenlijk haast wel dagelijks op mijn eigen shet xd. Soms ook al ritten van 2 uur of langer.
Ben ook nog maar 19 maar nooit nergens last van gekregen van t rijden

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:17

Ik neem ruiters onder de zeven jaar niet eens aan en dan starten ze met lessen op de shet.
Zodra ze daar uitgroeien gaan ze over naar de Haflingers, bij sommige is dit met negen jaar en bij de andere later.

Deze regel heb ik puur en alleen voor de reden die in de OP staan.
Daarnaast ook dat jongere kinderen de aandachtsboog te kort is om een uur les vol te houden.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:18

Ik was 5 toen ik begon met paardrijden en gelijk al fanatiek.
Het enige wat ik hier aan over heb gehouden was dat ik minder lenig ben in mijn benen (ik heb bijvoorbeeld nooit helemaal de split gekund), omdat de spieren in mijn benen op een andere manier 'getraind' zijn.
Ik merk dit trouwens alleen als ik yoga lessen bij mijn zus volg! :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:21

Ik rijd af en toe een rondje sinds mijn vijfde, en ben fanatiek beginnen rijden sinds mijn 7e-8e.

Ik heb daar niets aan overgehouden: alles aan mijn lichaam werkt (*afkloppen*) helemaal naar behoren. Ik sport dagelijks en heb nooit ergens een pijntje of ergere problemen.

Dat minder lenig van Elise ken ik wel, ik was altijd stijf (blijkbaar vanuit mijn heupen), maar die zijn nu weer helemaal los; nog een mini beetje en ik kan zelfs mijn split. Dus ook dat stijve is bij mij niet permanent.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:33

Ik denk dat de meeste maneges een leeftijd van 7 of zelfs 9 aanhouden omdat ze geen kindercreche zijn... die kleintjes hebben echt niet de aandachtsspanne om een half uur, en laat staan een uur, les te kunnen volgen... daarbij is de fijne motoriek nog te grof om echt kunnen leren rijden... wat je verkeerd aanleert, moet je ook weer afleren. En dat laastte is moeilijker dan het direct goed te leren...

Ik denk eerlijk gezegd dat je dikke pech hebt gehad ts :(:) . ik ken echt zat mensen die vanaf hun 4e reden, die nergens last van hebben... overdaad is niet goed, maar een kind eenpaar keer in de week een kwartiertje op een pony laten zitten kan naar mijn ervaringen eigenlijk normaal gezien geen kwaad...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:34

Mijn moeder heeft hier destijds hele bewuste keuzes in gemaakt, en ook alles overlegd met huisarts en fysiotherapeut.

Ik mocht op 6 jarige leeftijd iedere week 1xtje 20minuutjes mee hobbelen in een kleuterlesje.

Vanaf mijn 9de had ik een eigen pony, waarop overigens direct een juniorzadel werd aangemeten dat smaller was uitgesneden zodat opnieuw mijn bekken zo min mogelijk belast zou worden. Pas op mijn 16de ben ik overgestapt naar een 'normaal' zadel.

Verbaas me persoonlijk ook altijd erg over de hoeveelheid waarin sommige kinderen al mogen rijden van hun ouders, het is echt heel belastend voor een jong lichaam.
Mijn zoontjes (en dat is al beduidend minder schadelijk, artsen benadrukken altijd expliciet dat het voornamelijk bij meiden problemen kan geven) mogen best af en toe een rondje stappen maar hoewel de oudste nu dolgraag écht wil leren rijden wil ik dit zelf pas toestaan als hij een jaar of 8/9 is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:37

Ik vind er op zich niets mis met op jonge leeftijd al paardrijden, maar zoals bij jou, dat vind ik nog te veel, inderdaad vanwege de groei. Ik ben begonnen met m'n 4e, eerst om de 2 weken, uiteindelijk 1 keer in de week (geen idee welke leeftijd of hoelang). En toen ik 8 was kreeg ik mijn eerste pony, dus toen een paar keer vaker. Niets aan overgehouden, maar reed dus toen ik echt jong was niet zo vaak/lang.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:45

Ben ook met 4 begonnen met rondhobbelen op een shet. Met 7 op de ponyclub begonnen en met 12 ongeveer pas serieus echt gaan rijden. Eerste jaren waren een beetje leuk meedoen in de lessen. Nou ben ik 20 heb nergens last van het paardrijden, overal waar ik last van heb komt door mijn verkeerde loophouding. Wel gemerkt dat ik nooit lenig was.

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:46

bij ons op de manege mogen ze pas vanaf 8 op les, dit is vanwege de spanningsboog en de fijne motoriek die nog niet voldoende is ontwikkeld. ze rijden dan een half uurtje (delen met z'n 2'en een pony > ieder half uur). we hebben wel de 'minicursus' dit is een cursus van 4 keer voor kinderen vanaf 6 jaar waarbij ze ook een half uurtje op de pony zitten.

het dochtertje van de hoofdinstructrice van 4 jaar heeft wel eens 'les' van haar moeder, maar dit is hooguit 1x per 2 weken en dan niet langer als 15 min.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 13:47

Toch zeggen veel onderzoeken dat paardrijden niet goed is voor een klein kind.. Maar nemen wij dus de "risico's " voor lief.. Want de meesten zeggen nu dat ze zich er niet zo zorgen om maken, want zij zelf hebben ook nooit klachten gehad.

Toch apart, want ik ken zat paarden die met 2,5 rustig zijn beleerd zonder klachten.. Maar dat zou Bokt nooit goedkeuren.. Want het paard zit vol op in de groei.. Waarom is het bij kinderen dan wel oké?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:49

ik was 6 toen ik begon op een manege, op mijn 8e had ik 4 keer in de week les. Toen ik 11 was kreeg ik een eigen pony. Ben nu 19 en heb nergens last van.
Ik denk echt dat het ligt aan hoe er gereden wordt en de tijd.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:49

Ik ben het helemaal met je eens. De heupen van zo'n klein kindje is er echt niet op gemaakt om in die positie de bewegingen van een paard op te vangen. Daarbij zitten ze er in een soort split op zo'n brede pony.

Mijn dochter van 2.5 neem ik soms mee om lekker pony te knuffelen en te poetsen. Ja af en toe zit ze er even op en heel soms lopen we een paar meter. Gewoon net als mama maar meer niet. Ze heeft nu 2 keer op een pony gezeten. Als ze wil mag ze met 6 jaar max 1 x pw een half uurtje les krijgen