Tinker Yoeri aan het werk, tips welkom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YoeriTinker

Tinker Yoeri aan het werk, tips welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 19:47

Yoeri is mijn Tinker ruintje die in april al weer 5 jaar is geworden, dus dit wordt de derde zomer dat ik met hem rij. Ik heb hem zelf 'beleerd'. Ik heb ook een paar maanden les met hem gevolgd, dat was enorm handig maar helaas gaat dit niet meer. Ik reed bij een manege die maar een kilometertje van ons huis vandaan is, en omdat hij ook nog niet trailermak is liepen we er altijd gewoon heen aan de hand, en dat ging altijd goed. Maar op een gegeven moment begon hij zich heel vervelend te gedragen als we over de weg gingen met hem, en werd het te gevaarlijk omdat hij telkens de neiging had om er vandoor te gaan, dus het leek ons verstandiger om er niet meer mee over de weg te gaan. Ondanks dat ik het dus een beetje zelf uit moet vogelen, gaat hij wel stukje bij beetje vooruit. Ik weet het, we zijn er nog lang niet, maar voor een jong paardje die net twee jaar onder het zadel is, ben ik wel tevreden.

Zoals ik dus al zei, ik weet dat er nog veel verbeterd kan worden, ook aan mijn houding, ik weet het. Maar ik zou het wel fijn vinden als jullie wat commentaar en tips geven, maar hou het alsjeblieft wel aardig. Alvast bedankt!

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:45

Het ziet er niet verkeerd uit :)
Let wel op je handen, je hebt een knik in je polsen en je hebt pianohanden. Door je teugels een stukje korter te pakken kan je je handhouding denk ik al een hel stuk te verbeteren. Daarnaast zie je op sommige foto's je teugel in een boog houden. Ook is je paard niet actief. Als je hem goed actief rijdt, van achter naar voren en naar je hand toe, zal de aanleuning ook verbeteren.
Succes!

YoeriTinker

Re: Tinker Yoeri aan het werk, tips welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:48

Bedankt, hij is inderdaad niet actief, daar ben ik nog mee bezig, maar hij vindt het allemaal nog erg moeilijk ;)

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:49

Heb je misschien nog wat tips voor het actief rijden met zo'n jong paardje?

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:23

Het ziet er in ieder geval heel ontspannen uit, een fijn beeld om te zien. Wel zou hij inderdaad wat actiever mogen. Probeer veel overgangen te rijden, en deze ook snel achter elkaar te wisselen. Dan moet hij heel de tijd opletten en gelijk op je hulpen reageren waardoor je zijn achterhand er beter bij krijgt! :) Wordt hij gelijk veel actiever van als je consequent bent!

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:59

Dankje, dat is inderdaad mijn doel: alles moet ontspannen zijn. Bedankt voor de tip, ik zal er aan gaan werken (:

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:09

Als eerste zou ik je adviseren om toch weer les te gaan nemen. Ook in het buitenrijden. Uit je verhaal krijg ik het gevoel dat je paard de baas is ipv jijzelf.
Vind het er net als hierboven al is gemeld erg sloom uitzien. Ook lijkt het alsof je heel veel met de voorkant bezig bent ipv met de achterhand, waar de motor van een paard zit.
En doe aub een cap op.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:14

Ja daar zijn we hard mee aan het oefenen, elke keer na het rijden een klein stukje het erf op om weer te wennen, maar zoals gister als er dan over de weg wandelende mensen voorbij komen die praten, schiet hij er al weer vandoor met een paar rare sprongetjes er bij.

Misschien lijkt het in het verhaal zo, maar ik ben echt wel streng tegen hem, en het is wel duidelijk dat ik de baas ben. Ik ben heel duidelijk tegen hem want die duidelijkheid heeft hij gewoon echt nodig.

En dat het er sloom uit ziet is al bekend, maar heb je dan misschien tips? Daar heb ik meer aan ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:19

Denk dat dat meer met jouw gevoel te maken heeft. Wat ik volkomen kan begrijpen, want ik ben ook een tijdje angstig geweest om buiten te rijden, nadat ik een ongeluk heb gehad.

Gewoon doorzetten. En niet om gaan draaien, zodra hij 'angstig' wordt. Want dan bevestig je hem daar alleen maar meer in.

En tips kan ik je niet geven, want dan zou ik je moeten zien rijden. Dan weet ik wat en waar je aan zou moeten werken om hem actiever te krijgen. Want 9 van de 10 keer ligt het aan degene die erop zit.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:26

Nou dat is het hem juist, hij is buiten niet echt angstig... Hij gaat er uit het niets gewoon al bokkend keihard vandoor, en aan het einde van het pad, gaat hij net op het allerlaatste moment in de noodrem en dan gaat hij staan proesten dat ie het leuk vond, terwijl ik me beugels weer op zoek en weer blij ben dat ik er weer niet vanaf gevallen ben. En ja, ik weet het, dit is echt kliergedrag en hij probeert me gewoon uit, maar dat snap ik niet zo... Want het allereerste jaar toen hij het zadel er voor het eerst op had, ging alles perfect. Groot verkeer, rare voorwerpen.. het boeide hem allemaal niets, en nu ineens wel.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:27

Ben het trouwens niet geheel eens met het slome beeld, foto 6 is een mooie foto waar je toch duidelijk ziet dat de achterhand onder de hele massa treedt. Dat gevoel moet proberen vast te houden en ook in je stap en draf voor elkaar krijgen. Handig vind ik zelf om echt goed te controleren wat jij doet met je been tijdens het rijden. Je moet echt consequent zijn in als jij been geeft, hij vooruit moet...niet genoeg reactie zelfde hulp maar dan direct streng zijn. Anders krijg je dat bekende verhaal dat het paard lui wordt voor je been waar de ondertreding van de achterhand ook vaak bij uit blijft. Kan vaak gewoon onbewust zijn dat je heel lichtjes met je benen drijft maar probeer jezelf daar dus echt op te controleren! Een hulp betekent een verandering, dit moet ten alle tijde duidelijk blijven! Ook goed in de gaten houden dat wanneer jij hem een voorwaartse hulp geeft, je hem aan de voorkant niet tegenzit/houdt/werkt. Zijn vaak kleine dingetjes die bij veel ruiters ongemerkt gebeuren. Kan ik er aan deze foto's niet vanaf zien, maar als je dat voor jezelf in de gaten houdt gaat dat je helpen! En zoals hierboven genoemd is je les weer oppakken natuurlijk altijd goed! Kan je instructeur/instructrice desnoods tijdelijk naar jou toe komen?

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:32

Bedankt ponieszlover! Ik moet wel zeggen dat ik dat eigenlijk altijd al wel doe, voorzichtig de hulp geven, als hij niet reageert meteen streng zijn, want bij Yoeri moet je gewoon ernstig duidelijk zijn anders lacht hij je gewoon keihard uit, het is een hele slimme pony, dat heb ik altijd van iedereen te horen gekregen die me les gaf.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:39

De meeste instructeurs komen op locatie :)

Leuk paard!

En tjah, tips...
Als eerste tip zou ik je willen geven om toch alsjeblieft een cap op te doen. Je werkt met een levend dier die in jou geval ook nog jong is het is altijd veiliger een cap op te hebben.
Als je paard struikelt kan je er ook goed af naaien en dan is een cap toch fijn hoor :)

Verder zie ik dat je een spring zadel op je paard hebt, is dit een bewuste keuze?
Als dit geen bewuste keuze is dan zou ik je toch willen adviseren een veelzijdigheidszadel aan te schaffen :)
Je zit nu namelijk met erg lange beugels in een springzadel. Hierdoor ga jij de druk in je zadel veranderen, een springzadel is immers niet bedoeld voor lange beugels :) als je de druk in het zadel veranderd, gaat het zadel ook anders op het paard liggen en kan het dier daar last van krijgen. Verder ga je in een springzadel vrij snel naar voren met je boven lichaam, nu moet je jezelf steeds corrigeren om terug te gang zitten.
Als jij dat al niet hoeft te doen is het voor jezelf een stuk prettiger rijden en is het voor je paardje ook fijner :)

Verder mis ik activiteit in de stap en draf, dit lijkt in de galop wel beter te zijn, maar echt voldoende is het nog niet :)
Activiteit krijg je Door overgangen te maken. Van stap naar draf, van halt naar draf van draf naar galop etc... ook tempowisselingen kunnen helpen hierbij.
Ook is het zo dat als jij been geeft je paard moet reageren. Daar helpen deze oefeningen ook bij.

Je teugels zouden korter mogen, ze hangen nu vaak in boogjes :)

Probeer ook aan te sporen met de binnenkant van je kuit en bit met je hak :)

Je hebt een mooie zachte hand, maar probeer je zweep langs zijn schouder naar beneden te hebben en niet naar achter. De kans dat je hem dan onbewust aantikt is er groot!

Verder ziet het er netjes uit!

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:45

Ik heb niet veel verstand van zadels, maar dit zadel hebben we gekocht als veelzijdigheidszadel, en ik dacht ook altijd dat het een veelzijdigheidszadel was, is het een springzadel dan?

Bedankt voor de tips! Ik ga er zeker wat mee doen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:05

Vergelijk hem eens met een springzadel en een veelzijdigheidszadel, waar lijkt hij dan het meeste op?
Gezien het extreme naar de schouder toe gemaakte korte zweetblad en jou zit in het zadel zeg ik dat het echt een springzadel is :)

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 16:25

Op deze foto zie je het zadel zonder dat ik er op zit, alleen is de foto wel van boven genomen...

Afbeelding

Zijn er meer mensen die denken dat het een springzadel is ipv een veelzijdigheidszadel?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:27

Op verzoek van TS verplaatst van HAW naar RIJ-ITP