Wanneer is de paarden sport begonnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer is de paarden sport begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:17

Hallo,

Ik ben best wel geintresseerd in de geschiedenis.
Nu vroeg ik me af vanaf wanneer de paardensport echt begon te komen?
Is dat in 160, 1700? Of zelfs nog eerder?
En hoe ging dat?
Ik bedoel dan niet echt het rijden in gevechten en als vervoermiddel.
Maar puur voor de plezier of als in wedstrijdvorm.
Hoe ging dat tijdens de 1e en 2e wereld oorlog?
Ik weet dat ze in westerbork altijd op zondag mochten sporten, voetbal, golf enz.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:25

volgens mij is dat al eeuwen oud, zelfs in de romeinse tijd! (van die karretjes erachter, racen)

Paardenrennen/races is eeuwen oud!

Goudlokje1

Re: Wanneer is de paarden sport begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:29

De paardensport is, van wat ik op school heb geleerd, al begonnen vanaf het moment dat de paarden getemd zijn, dus echt al duizenden jaren ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:30

Een kleine zoektocht op wikipedia levert op dat er al paardenrennen (al dan niet onder het zadel of met karretjes) werden gehouden bij de oude Grieken ruim 600jr voor Christus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:47

Ik vermoed dat in Mongolië misschien nog wel veel eerder ook al gerend werd met paarden.

De basis voor de dressuur ligt overigens in het leger - beheersing van het paard op het slagveld kan het verschil tussen leven en dood betekenen. De stijlsprongen van de Spaanse Rijschool vinden daar ook hun origine. De capriool is bv bedoeld om aanvallers van achteren letterlijk van je af te slaan.

De 'georganiseerde sport' voor 'de gewone man' is in NL overigens zo'n beetje in de jaren 50 begonnen. Toen ontstonden de landelijke rijverenigingen, waar boerenzonen (ja, mannenwerk toen nog) met de werkpaarden naar toe gingen, omdat die op het land niet meer nodig waren dankzij de tractor.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:10

TAO --> PP