ik zal bij het begin beginnen..
ik ben afgelopen winter van mijn paard gevallen met een vreselijke enkelbreuk.
alles heelt gelukkig naar behoren en ik mag alles weer doen met de tijd.
nou zit ik alleen in een dilemma...
ik heb een jong paard in mijn bezit van bijna 5 jaar.
ze is superbraaf en bokt of steigert absoluut niet! het is alleen dat ik zelf soms wat.. hoe zeg je dat... ik ben niet onzeker en ook niet bang maar vraag me soms wel af
wat ze nu weer gaat uitspoken en dat voelt ze uiteraard!! op zo´n moment kan ze het negeren en super lief doorlopen maar het andere moment dan schiet ze heel gemeen opzij waardoor ik er tot de laatste keer toe bijna afviel. zeker ik nu ben gevallen heb ik weinig vertrouwen er meer in dat dit paard ooit nog in zijn ´rustigere dagen´ gaat komen en ik onbezorgd erop kan rijden met af en toe een tegenspraak.
echter wil ik haar niet verkopen vanwege een slecht achterbeen, dit is helemaal onderzocht in januari en ze heeft geen pijn of belemmering!! en ik weet heel goed dat ze dan in de handel terecht komt of zelf erger als frikandel en dat verdient ze niet want het is een lieve kroel aan de hand en als je duidelijk bent doet ze niks alleen heb ik dat zelf niet elke dag dat ik duidelijk kan zijn (ben al hard in de leer
)ECHTER:
heb ik 5 jaar geleden toen ik manege lessen kwam rijden na de dood van mijn vorige paard, een paard ontmoet van de manege die echt maar dan ook echt naar iedereen beet,hapt, en schopt behalve naar mij... het is zo'n lief paard alleen er zit een maar aan... ze is al dik 18 a 19 jaar en iedereen weet dat manege paarden over het algemeen iets sneller slijten als ´gewone´ paarden. mijn vorige paard kwam ook uit de manege maar die werd niet ouder als 18.
echter heb ik wel een speciale band met haar dat voel ik gewoon vanuit mijn intuïtie, en als ik elke keer kom kijken zo 1x in de 3 weken bij mijn vriendin dan zijn we gelijk dikke vriendjes en komt ze knuffelen.. nou zit ik in een dilemma.. want iedereen raad me af dit paard te kopen en mijn eigen paard te ´ver´ leasen omdat ze zo mooi is en een zeer goede afkomst/stamboom heeft en het paard waar ik al 5 jaar verliefd op ben is MAAR een sloom manege paard dat al aan het aftakelen is..(buiten gaat ze wel heel hard haha)
het paard zelf heeft nog enorm veel levenslust en ik geloof erin dat asl ze een half jaar bij mij staat ze 100 procent er beter uit zal zien..
maar aan de andere kant denk ik tsja ze is we oud en ik zal waarschijnlijk niet veel jaren meer hebben met dit paard..
nu is mijn vraag/dilemma, moet ik haar erbij kopen en mijn paard verleasen tot ik weer het vertrouwen terug heb en dan met mijn jonge paard verder gaan of moet ik dit manege paard laten gaan en zoeken naar een jonger paard op lange termijn(het heeft immers geen haast)
mijn doel is recreatief rijden met 1 keer in de twee maanden een fnrs proef of een oefenspringparcours l buiten rijden/enjoy the ride en lekker veel genieten want het is vooral om de ontspanning en mijn hobby..
ik ben benieuwd naar jullie mening/ en/of tips!!