Oud paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWOBHM

Oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:05

Hallo Bokkers!
Ik ben wezen kijken bij een paardje, het is echt een schat en hij loopt heel goed. Er is enkel een probleem: hij is 23.... Ik ga nog bij meer paarden kijken dus mijn vraag: hoe belangrijk vinden jullie leeftijd? En is het verstandig om een ouder paard te kopen?

Alvast bedankt!

pluisje88

Re: Oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:07

Mijn paard is 22 en doet het nog prima. Leeftijd is maar een getal. De ene is op op die leeftijd, de ander kan nog prima. Heel afhankelijk van het paard. Hou er alleen wel rekening mee dat een oud paard sneller wat kan krijgen en dat niet weet hoe lang hij nog kan.

NWOBHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:09

Ja daar heb je een punt. Dankje!

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:10

ik ben het eens met pluisje88 het is maar een getal toch moet je wel begrijpen dat die sneller kuren kan krijgen... /3

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:11

Voor mij zou dat zeker wel een rol spelen. Mijn paard is 21. Als ik hem nu zou moeten kopen zou ik hem ook laten staan ivm zijn leeftijd. Omdat ik hem nu al zolang heb blijft hij natuurlijk gewoon bij mij. Maar met zijn huidige leeftijd vind ik het al spannend, omdat hij "al" 21 is. Dan is de kans groter dat de ouderdomskwaaltjes boven water gaan komen.
23 vind ik dan ook een leeftijd waarvan ik hem zou laten staan.

Er zijn heel veel paarden op de markt, dus keuze genoeg. Zelf zou ik dan voor een jonger paard gaan, maar dat is mijn eigen mening.
En wel sneu, ook oudere paardjes verdienen een goed huis natuurlijk! En wat is oud. Mijn paard loopt nog volop en is nog lang niet met pensioen. We doen ook nog niet rustiger aan. Soms kan een paard met 15 al "oud" zijn, en soms is een paard met 29 pas oud. Ligt ook geheel aan het paard zelf, maar dat zie je snel genoeg als je bij het paard gaat kijken.

Wel lijkt het me (heb er nog geen ervaring mee) dat je met een ouder paard wel op moet passen met blessures. Rust roest, en een ouder paard "stil' moeten laten staan ivm blessures zal hem niet goed doen.
Laatst bijgewerkt door itsmi op 03-05-14 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Het ligt denk ik aan jouw eigen verwachtingen..Zelf zou ik het niet erg vinden,maar wel in mijn achterhoofd houden dat het paard op een gegeven moment niet meer bereden kan worden..Het zou naar mijn idee dan niet eerlijk zijn om dit paard aan de kant te schuiven en een jonger exemplaar te nemen..Ik zou het paard dan ook een goede oude dag willen kunnen bieden..

Xjewillemijn

mijn lease pony van bijna 22 is ook nog topfit,
leeftijd is alleen maar een getal, je kunt het best
kijken hoe fit/actief de pony zelf is, mijn pony is
nog top fit en word 6 x per week gereden en in het
weekend ook nog ritten van 4 uur, doordeweeks
vooral 1,5 uur

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:12

ik denk dat het prima kan. ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je er allemaal mee wil gaan doen. En inderdaad rekening mee houden dat ie sneller wat kan krijgen. maar als het paard zich nog een veulen voelt dan kan het nog jaren mee.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:16

Hoe verstandig het is om een oud paard is zal erg aan jouw gebruiksdoeleinden liggen en wat ik ook altijd belangrijk is, wat de ervaring van de ruiters is.
Ik zou persoonlijk als ik een ouder was als eerste pony een wat ouder beestje hebben, waar ik meer zeker van ben dat ik mijn kind veilig op rond kan laten rijden.
Is de ruiter wat ouder, al meer gereden dan alleen op de manege en je bent van plan om wedstrijden te gaan rijden zou ik voor een wat jonger paard gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:16

Mijn verzorgpony is 27 of 28.
Maar met balkjesdraven en galop aan de hand hou ik hem bijna niet hoor :P een bok van blijheid en gas erop :')

Ligt dus echt aan het paardje. Als het echt klikt tussen jullie en je kunt hem 'gebruikem' voor je doel.. Dan heb je een goede te pakken hoor!

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:17

Het hangt erg af van wat je met het paard wil en ook van het paard zelf natuurlijk.
Het kan een goed leerpaard zijn.
Ikzelf zou denk ik niet een paard op zo'n leeftijd kopen als ik een paard kocht. Vooral omdat er een grotere kans is dat je er sneller dan je zou willen weer afscheid van zou moeten nemen, maar dat risico is er natuurlijk altijd wel.

nicole_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:17

Mijn pony is ook 23, Is nog fit.
Maar ligt ook aan zijn ras denk ik.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:39

nicole_xx schreef:

ik denk niet dat het aan een ras van een paard ligt hoe fit ze nog zijn op oudere leeftijd hoor... ik weet het eigenlijk vrij zeker. oh ik heb een fjord en jij een haflinger (even willekeurig) dus mijn paard wordt later ouder dan jou paard want het is een fjord 8)7
het heeft wel te maken met beweging, eten, stal en of weide ze in hun leven hebben gehad. (en natuurlijk erfelijke eigenschappen, gezondheid enz)

nicole_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:45

mzara schreef:
nicole_xx schreef:

ik denk niet dat het aan een ras van een paard ligt hoe fit ze nog zijn op oudere leeftijd hoor...
wel aan beweging, eten, stal en of weide ze in hun leven hebben gehad. (en natuurlijk erfelijke eigenschappen, gezondheid enz)

Oww haha, Mij werd altijd verteld dat het per ras verschilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:47

Het is wel zo dat sommige rassen gemiddeld ouder wordrn. Maar zoveel zal dat niet verschillen :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:05

ja dat kan ook heel goed! het is ook niet zo zwart wit. Rassen zijn natuurlijk ook met een bepaald doel gefokt. en de een heeft bijvoorbeeld een beter bouw, of is daar beter tegen bestand waardoor ze minder snel iets krijgen.
mijn pony (ras onbekend, wss een mixje) kan bijvoorbeeld tegen heel veel dingen.
mijn ponypaard (kwpn, e-pony met veel bloed) is juist best gevoelig vergeleken met de kleine, die laat ik niet zomaar alles doen. die kluns die doet zichzelf nog pijn. Ze is gevoeliger voor koliek. enzz

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:08

Ik zou ook goed proberen te achterhalen wat de reden is van verkoop. Als die van mij 23 mag worden later, zou ik haar echt niet meer willen verkopen...

NWOBHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 22:20

Ik ben opzoek naar een paard waar ik relaxte ritjes mee kan maken, hij hoeft geen 2 meter te kunnen springen of zz dressuur te lopen bij wijze van spreken. Ik denk dat ik inderdaad moet kijken of er een klik is, dat is uiteraard het belangrijkst :) bedankt voor jullie reacties!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:32

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:37

Het ligt eraan in wat voor conditie ze zijn.
Je hebt 23 jaar en ogen nog jong en je hebt 23 jaar die echt op zijn.
maar ken zat oude paarden die vol op in de wedstrijden lopen.
als er gewoon goed en netjes mee om is gegaan heb ik er niet zo problemen mee.
Als ik alleen wat bosritten ermee moet maken.
maar wil je echt fanatiek gaan rijden zeg ik zoek verder.
Het is niet gezegd dat ze het niet kunnen.
en met ieder paard moet je geluk hebben.
Je kan een 7 jarige kopen die ook van alles mankeert.
maar als het 23 jarige paard in een goede conditie is waarom niet.
anders laten staan

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:05

Ons dochtertje heeft dusdanig veel plezier gehad met haar oudje dat wij heel bewust weer op zoek zijn naar een oudere pony (type "alles al gezien en gedaan").

Het grootste nadeel was dat ons dochtertje na anderhalf jaar helaas al afscheid van de pony moest nemen maar zelfs nu dat alweer bijna een jaar geleden is, spreekt ze nog heel regelmatig vol liefde over de pony en horen de momenten met haar samen tot haar beste herinneringen...daar kan niets tegenop ;)

Mjdr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:39

Mijn paardje is 18 en doet het super goed :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:25

Wat is leeftijd --> een getal.

Als het paard gezond is geschikt is voor wat jij met het paard zou willen doen zou ik het zeker niet op leeftijd niet door laten gaan.

ps: Onlangs hoorde ik dat de gemiddelde leeftijd van een paard iets van zes jaar is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:28

Kijk naar zijn lichamelijke leeftijd,niet naar de leeftijd op papier.
Die van mij is bijna 27 en loopt nog heel goed en heel graag.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:34

Ik heb er ook eentje van 20 nu, wat door veel mensen als 'oud' gezien wordt. Mijn ervaring is dat ze allemaal heviger wordt nu ze ouder aan het worden is. Als ik ze blijf rijden gaat ze vast nog wel wat jaartjes mee :D