Dressuurzweep als longeerzweep?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Dressuurzweep als longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 13:17

Hello :D
Dus, mijn longeerzweep van 150 cm was gebroken, omdat mijn sukkel van een Kees er op was gaan staan ~~}> . In 1 keer door midden, al voor de 2de keer.. Meneer is niet zo voorzichtig dus. Nu heb ik een dressuurzweep van 130 cm gekocht, langer touwtje van wol zelf er aan gemaakt, voila. Nu is mijn vraag, kan ik dit ook gewoon gebruiken? En wat is eigelijk het verschil tussen een dressuur en longeer zweep?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:27

ben je ongeduldig, haha?
Nou het verschil is 20 cm schijnbaar he, als jij een dressuurzweep wilt gebruiken; prima toch? Er zijn ook mensen die zonder zweep longeren ;) .
Laatst bijgewerkt door sallandval op 30-04-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:27

Simpelweg de lengte.

Een wollen touwtje heb je weinig aan. Dat weegt niks en waait dus met het eerste het beste zuchtje wind de lucht in. Dat gedeelte is er juist voor om als drijvende kracht te dienen; je hebt immers geen been waarmee je kunt drijven. Ook zou je een aanwijzing op het lichaam kunnen geven d.m.v. de 'slag' zoals dat touwtje heet. Je staat op afstand van je paard, maar toch moet je jouw bedoeling aan hem duidelijk kunnen maken. Dat hoeft heus niet door te slaan, maar een zachte aanraking op het lichaam kan het paard laten weten wat hij moet doen. En sommigen reageren juist goed op een pets in de lucht. Dat krijg je met een wollen touwtje niet voor elkaar ;)

Maar zoals zo vaak: iedereen doet het anders. Sommige mensen longeren met een menzweep, anderen zonder iets, weer anderen hebben weer een eigen methode. Maar eigenlijk is een longeerzweep wel een onmisbaar hulpmiddel.

En zo snel reageren in je eigen topic (=omhoog schoppen) is niet nodig, je krijgt vanzelf reacties. Geduld is een schone zaak :)

PocoGaucha

Re: Dressuurzweep als longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:29

mijn verzorgpaard is redelijk gevoelig, en ik heb met een dressuurzweep al genoeg 'drijvende kracht'. Heb er geen extra touwtje aanzitten.

dus ik zou gewoon proberen of het lukt zo.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 13:47

Ik ga het wel is proberen, lukt hopelijk wel *\o/*
Sorry voor het schopje, maar moet zo weg naar die draak :D

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:05

Omdat die van mij behoorlijk heftig reageert op de zweep gebruik ik ook een dressuurzweep, kan er voldoende aanwijzingen mee geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:08

Ik gebruik altijd een dressuurzweep bij het longeren, vind een longeerzweep te zwaar om de hele tijd vast te houden :')

Werkt hier prima.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:21

HAR -> YRT

Moderatoropmerking:
Ik heb net een schopje verwijderd, dit is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:21

Wubwub schreef:
Ik gebruik altijd een dressuurzweep bij het longeren, vind een longeerzweep te zwaar om de hele tijd vast te houden :')

Werkt hier prima.

Precies wat ik wou zeggen :') Maar ik gebruik helemaal geen zweep, en ook geen longeerlijn., loop met beide steeds te kl*ten, dus maar gewoon weggelaten en back to basics haha :D