rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lysmvera

rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:52

hey! mijn pony en ik gaan dressuur wedstrijden ze kan het allemaal super goed! maar de rechter galop... met de rechter galop heeft ze veel moeite me :\ met erin komen maar ook als ze erin zit dan zit ze al snel in de verkeerde galop :(
heeft er iemand tips??

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:04

je been, en dan vooral binnen been, erbij houden en stelling blijven vragen naar binnen als ze galloppeerd. Het aangalloperen het liefst in een hoek doen. En nog een keer: Been, been, been! :j

samantha_169

Re: rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:20

Springt ze ook verkeerd aan op een volte met stelling?

lysmvera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:05

ja het gaat wel iets beter maar evengoed met moeite @samanta_169

samantha_169

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:49

Gelukkig! Het komt vast allemaal goed, lekker veel daarmee gaan oefenen , zodat je op wedstrijd kan!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:04

Probeer eens wat langer en meer voluit in de rechter galop goed voorwaarts te gaan. Verkeerde galop, terugnemen en zorgen dat je in de goede galop zit. Laat hem dan maar eens wat meer voorwaarts galopperen. Op de lange zijde een tandje er bij en als je het aandurft, rondje verlichte zit met iets langere teugel. Probeer dit steeds wat langer vol te houden tot hij "lekker galoppeert" in de rechtergalop en heel alert reageert op jouw galophulp. (en natuurlijk meteen in de goede galop aanspringt.)

Daarna ga je aan een nette galop werken.
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 22-04-14 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:11

Misschien klinkt het heel raar, maar die tip van mijn instructrice heeft mij en mijn paard enorm geholpen.
Je pony moet bij aangalopperen zijn binnenbeen naar voren 'gooien'. Als je een klein beetje stelling naar buiten neemt heeft je pony meer ruimte om dat te doen. Je maakt het ietsje makkelijker voor hem dan. Vervolgens als je in de goede galop bent aangesprongen kun je gewoon weer je normale stelling naar binnen nemen, lekker in een goed ritme doorgalopperen :)

Uiteindelijk moet je natuurlijk wel gewoon met een goede stelling kunnen aanspringen, maar wie weet heb je er in het begin iets aan :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:16

Wij hebben ook moeite met de galop, bleek dus dat ze een blokkade achter in haar rug heeft (vanwege een verkeerd zadel. Inmiddels hebben we nu een goed passend zadel maar de blokkade moet toch nog verholpen worden) en dat ze daardoor haar kont er niet goed onder kon zetten, omdat het zeer doet, en dus rechts vaak (niet altijd) verkeerd springt. Maandag laten we de fysio haar uitgebreid behandelen.

Misschien zou ik het ook even nakijken als ik jou was?

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:34

Mijn paard heeft ook een blokkade in zijn rug + bekken/heupen waardoor hij veel moeite heeft met de linkergalop.
Ook ik heb meermaals de tip gekregen om buitenstelling te vragen. Dit werkt voor mijn paard een stuk beter!

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:27

Mijn paard heeft ook een 'moeilijke' rechter galop. Ik doe het zo: binnenbeen achter de singel, stelling geven en in de hoek aanspringen. Doet hij het toch fout, dan onmiddellijk corrigeren. Vele dieren hebben naar het schijnt een sterke en een zwakke kant, zoals mensen bijvoorbeeld ook links of rechts sterker of handiger zijn. Helemaal gelijk al het dus nooit worden, maar met oefenen en blijven oefenen kun je heel wat bereiken.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:40

floorpenp schreef:
Misschien klinkt het heel raar, maar die tip van mijn instructrice heeft mij en mijn paard enorm geholpen.
Je pony moet bij aangalopperen zijn binnenbeen naar voren 'gooien'. Als je een klein beetje stelling naar buiten neemt heeft je pony meer ruimte om dat te doen.

Dit werkte ook bij mijn pony. Eerst werken aan het aanspringen in de goede galop en het lijkt dan tegenstrijdig om stelling naar buiten te vragen, maar je maakt het daarmee idd makkelijker. Als het aanspringen goed is ingeoefend ga je proberen om dit zonder buitenstelling te doen. Rechterhand is meestal de minder favoriete kant en vraagt dus meer training.

Succes

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:44

silmitan schreef:
floorpenp schreef:
Je pony moet bij aangalopperen zijn binnenbeen naar voren 'gooien'. Als je een klein beetje stelling naar buiten neemt heeft je pony meer ruimte om dat te doen.

Dit werkte ook bij mijn pony. Eerst werken aan het aanspringen in de goede galop en het lijkt dan tegenstrijdig om stelling naar buiten te vragen, maar je maakt het daarmee idd makkelijker. Als het aanspringen goed is ingeoefend ga je proberen om dit zonder buitenstelling te doen. Rechterhand is meestal de minder favoriete kant en vraagt dus meer training.

Succes

Is mij ook geleerd dit jaar, mijn paard heeft onwijs veel moeite met de galop en spring of verkeerd aan of draait haar kont weg, doet alles om er maar onder uit te komen!

Dit heeft mij geholpen. Maar letop! Mijn paard is zo verschrikkelijk slim dat zij het truckje weet en nu weer niet meer aan gelopeert. Wel in het bos maar in de bak... No wee!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:46

YRT

lysmvera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 17:43

bedankt voor alle goede tips het gaat al steeds beter :j