Een veulen/onbeleerd paard als eerste paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Een onbeleerd paard of veulen als eerste paard?

Ja
21 (25%)
Nee
62 (74%)

Totaal aantal stemmen: 83

Nala

Een veulen/onbeleerd paard als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 12:01

Een tijdje terug hadden een vriendin en ik het over het sparen voor en kopen van een eerste paard. Nu lijkt het mij wel wat om een veulen of onbeleerd paard te kopen, aangezien je deze dan volledig naar eigen hand kunt zetten, en het vaak in de kosten scheelt. Wat denken jullie hierover?

anneliesdj

Re: Een veulen/onbeleerd paard als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:41

In kosten ben je juist duurder uit op de lange termijn.
In aanschaf kost het je minder, maar reken daarbij 2 jaar opfokkosten en je bent al duurder uit. Komen er nog kosten voor een goede trainingsstal bij en je was goedkoper uit geweest een netjes gereden paard te kopen.
Als het je daarom gaat, kun je beter een paard kopen wat al wat ouder is, vanaf een jaar of 14 dalen de prijzen en heb je bovendien paarden die alles al gezien hebben en dus rustiger en betrouwbaarder zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:44

Dat klopt wel ja, maar ik ben zelf een groot fan van bitloos rijden. Daarom dacht ik met een onbeleerd paard deze zelf bitloos in te kunnen rijden, zodat hij/zij nooit een bit in heeft gehad en er dus niet aan gewend is.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:44

Hangt er maar net vanaf in welke prijsklasse je een aangereden/wat ouder paard zoekt. Als het aangereden paard 12.000,- kost maar dat paard zou als veulentje 2000 hebben gekost zou het wel eens kunnen schelen.
Verder als je kijkt naar 3 jarige paarden op sporthorses bijvoorbeeld zie je wel eens onbeleerde paarden bv voor 8000 maar als je hem daar laat mak maken kost het 9500 dus wat dat betreft kost een mak gemaakt paard 'meer' dan een groen paard. De vraag die je jezelf moet stellen is of je voor 1500 het 'risico' van zelf mak maken wil afkopen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:48

Oef, een aangereden paard zoek ik niet (sorry dat moest ik even zeggen). Dat klopt wel ja, maar dan heb ik ook weer een beetje mijn eigen ideeën over hoe ik een paard graag rijd, en wil daarom zelf veel inbreng bij het inrijden hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:52

Een zadelmakke die 12.000 kost heeft als veulentje echt geen 2000 gekost.

Als je nooit eerder een paard hebt gehad is het lichtelijk naief en onverstandig te denken dat je zelf wel zadelmak zult maken. Het idee is leuk, maar een ouder en gereden paard kun je net zo goed naar je eigen hand zetten, dat gebeurt altijd als je er langere tijd op rijd.
En bitloos kun je elk paard leren, staan er ook genoeg te koop die al bitloos gereden worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:54

Vind je erg naief, ts. Een paard beleer je niet zomaar. En een ouder en al beleerd paard kun je nog heel goed naar je eigen hand zetten.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:54

Mijn eerste paard was/is een friese jaarling. Nu is hij bijna 3 jaar. Hij was inderdaad een stuk goedkoper. En stalling/opfok is meestal ook een stuk goedkoper. Je moet je wel realiseren dat je er nog niks mee kan doen. Dus het is echt 2,5 jaar alleen kijken, en eens een beetje grond werk of eens een beetje borstelen. Je bent snel geneigd om toch maar iets verder te gaan, omdat hij zo braaf is. Want hij is immers aan je gewend. Pas daar wel mee op.

Ik heb sinds bijna een jaar een 14 jarig paard die ook niet duur was. Maar aanzienlijk veel heeft gekost wat betreft de veearts. Gebreken en blessures die hij (niet aantoonbaar) waarschijnlijk al had voor de aankoop.

De fries heeft nog nooit een veearts buiten de entingen gezien.

En een jong paard moet je ook vaker de zadelpasser laten komen, ivm bespiering zal je regelmatig over moeten gaan op een ander zadel. Vaak heeft een wat ouder paard een stabielere lichaam.

Qua kosten zou ik het niet doen, maar mijn intentie is ook om het paard zelf op te leren en inderdaad bitloos in te gaan rijden. Ik merk zeker verschil tussen dit paard en het 14 jarige paard. De band is gewoon anders..

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:57

Ik bedoel ook niet dat ik het helemaal alleen zal gaan doen, het inrijden. Maar ik zou er geen fijn gevoel bij hebben het paard voor die tijd bij een stal te zetten die hem/haar dan voor mij inrijdt. Ik wil er graag bij zijn en toch wel iets van inbreng hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:59

Dan nog heb je na het inrijden echt niet ineens een mak paard, dan heb je nog een hele leerweg te gaan voor je een goed opgeleid paard hebt. Om over het brave maar even niet te spreken.
Ik vind het dom en naief om een jong paard te kopen als je nooit eerder een paard hebt gehad.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:00

ts weet dat een aangereden paard een paard is wat al gereden is als het ware? en niet een paard wat echt is aangereden?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:01

Ik denk dat een jong of onbeleerd paard geen goede keuze is als eerste paard.
Misschien lijkt het nu goedkoper, maar je moet de opfok gaan betalen voor een jonkie, evt extra voer. enige wat je er dan zelf mee kan is wandelen aan een halster en borstelen. Zadelmak maken en in/doorrijden gaat je ook een flinke duit kosten, een beetje goede trainingsstal vraagt rond de 200-300 per week. Je kan ze zelf uitzoeken waar je zelf ook veel mee mag doen, na een week onder begeleiding er zelf een aantal x per week op oid.

Hij zal ook nog groeien en veel veranderen qua bespiering dus vaak de zadelmaker er bij of zelfs een nieuw zadel.

Paarden die jaren met bit zijn gereden kan je meestal prima bitloos rijden :) ieder normaal paard kan aan een halster lopen, dus de basis voor het bitloos rijden is er al.

En mocht je nou je jonge, zelf bitloos-opgeleerde paard moeten verkopen, zie dan maar iemand te vinden die een paard wilt die op volwassen leeftijd niet gewend is aan het rijden met een bit.

Wat Anneliesdj aangeeft, een gewoon HTK/recreatiesport paard van een middelbare leeftijd kost in de aanschaf niet schrikbarend veel en je kan ze uitzoeken op de ervaring die jij nodig acht (geschikt voor lange buitenritten, springen, bitloos rijden, wedstrijden etc).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 14:03

Daar zit ook weer overal iets van waarheid in. Bedankt voor de informatie in ieder geval!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:04

Ik raad het af, mijn eerste paard was een 4-jarige die net zadelmak was en start en stop kende, ik dacht het wel aan te kunnen, maar nee dus :P We zijn nu 8 jaar later en ondertussen zijn we een team, maar we hebben ook miserie gehad.

Mijn tweede paard heb ik als 20-jarige overgekocht (kende hem wel al lang) en eigenlijk staat hij net zo goed "naar mijn hand". Da's gewoon een proces waarin je samen groeit. Die 20-jarige was trouwens altijd met bit gereden en bij mij vanaf dag 1 bitloos zonder probleem, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:04

Ik heb mijn hele leven al paarden, maar ik vind het beleren van een jong paard elke keer weer best pittig. En dan niet die eerste paar keer dat je er op zit, maar juist het geven van een fatsoenlijke basis onder het zadel. Ik raad het je niet aan om mee te beginnen.

Elk paard kun je nog veel dingen (af)leren, ongeacht de leeftijd. Daarbij kun je een jong paard met je onkunde ook heel erg verpesten.

jongta27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:28

Het is inderdaad iets wat je goed moet overdenken. Ik heb mijn 2 paarden allebei zelf ingereden. Op 14 jarig leeftijd kreeg ik een fjorden hengst van 2 jaar en 3 maanden. Was mijn eerste paard en had nog nooit een paard ingereden. Ik wilde het zeker weten op de juiste manier doen en heb er ook 3 kwart jaar over gedaan voordat hij basis ingereden was. Maar hij was wel zo licht als een veertje in zijn mond en reageerde goed op de benen. Kon er mee lezen en schrijven. Mijn tweede paard is een Franse draver die ik kocht als 5 jarige. zadelmak maken was hier wat makkelijker omdat hij wel al voor de sulky had gelopen, maar nog niet op gereden was. Dit paard heb ik nu ondertussen 8 jaar maar we hebben wel een aantal jaar een beetje een strijd gehad. Maar nu zijn we een top team! Je moet je ook goed bedenken wat je met je paard wil, recreatie, wedstrijden, crossen, springen? enzovoorts. Veel succes! :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:33

Licht in de mond en aan het been regelt een goede trainingsstal ook voor je, dat is geen reden om het zelf te doen ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:51

ED --> PP

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:53

Even totaal offtopic:
Samen een paard kopen is geen goed plan, ik zou het alleen doen (zelf weten natuurlijk)

Nu ontopic: ik zou een beleerd paard kopen, dat nog naar eiegn hand te zetten is. Ik heb genoeg paarden op marktplaats gezien die beleerd zijn maar nog niet zijn doorgereden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:04

MorganeR schreef:
Dat klopt wel ja, maar ik ben zelf een groot fan van bitloos rijden. Daarom dacht ik met een onbeleerd paard deze zelf bitloos in te kunnen rijden, zodat hij/zij nooit een bit in heeft gehad en er dus niet aan gewend is.

Bij een paard dat goed is opgeleid maakt de optoming niet zoveel uit. Of je daar nu een trens, een halster of een touwtje bij gebruikt. Signalen worden begrepen, gerespecteerd! en dus opgevolgd.

Ik was zonder mijn 1e super schoolmeester pony nooit aan een jonkie begonnen. Hij neemt mij nog steeds veel werk uit handen in de opleiding van jonkie en leert en vergeeft! mij nog steeds een hoop.

Er zijn zo makkelijk fouten te maken bij een jong dier (en dan vooral al in de basis aan de hand) dat je echt niet wil verpesten, want dan blijft er weinig plezier over voor beiden.

Band op bouwen is niet van leeftijd afhankelijk, die eigen taal ontwikkel je samen echt wel. Wel zal je met een een persoonspaard meer het gevoel hebben dat hij/zij echt voor jouw kiest omdat andere mensen niet interessant zijn. Mensgerichte paarden komen bij iedereen kijken die langs komt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:06

Het eerste paard van mijn dochter was een ervaren BWP'er waar we geleidelijk aan steeds meer problemen mee kregen. Wij en de mensen rond ons bleken over onvoldoende kennis en kunde te beschikken om de problemen structureel op tre lossen.
We zijn toen op zoek gegaan naar deze kennis en hebben deze gevonden bij een western trainster, mijn dochter heeft de overstap naar de western wereld gemaakt en we hebben ons paard verkocht en zijn op zoek gegaan naar een ervaren quarter.
Na een zoektocht van meer dan een jaar en tientallen paarden hebben we een groene paint merrie gekocht, met een dominant karakter en verwend.
We hebben een half jaar aan haar opvoeding gewerkt onder leiding van onze trainster en toen is ze naar een trainer gegaan die veel ervaring heeft met de basistraining van western paarden.
Deze trainer eiste dat wij 2 a 3 keer per week deelnamen aan de trainingen zodat wij ook leerde hoe hij werkte met haaren hoe zij dacht. Zij heeft vier maand in training gestaan bij hem en op deze periode hebben wij meer over paarden geleerd dan in al de andere jaren.
Na deze vier maanden waren mijn dochter en haar paard een hecht team met een basis die er nooit meer uit gaat.

Ik zou deze werkwijze aan iedereen willen aanraden indien je de juiste trainer vindt en je de nodige tijd wil investeren. Deze investering win je later dubbel en dik terug.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:11

Ik heb twee jaar geleden mijn (niet eerste) paard gekocht en hij is nu 3, maar ik kan je nu al zeggen dat dit verreweg het duurste paard is dat ik heb gehad.

Laten beleren heeft heel wat voeten in de aarde. Nu heb ik mijn huidige paard wel heel jong gekocht, maar hij is een keer goed ziek geweest en alle kosten, zonder de aanschaf van hem, zijn dan al wel 2 jaar stalling plus torenhoge rekeningen.

Je weet het nooit, ga vooral op je gevoel af.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:25

Met beleren heb je de moeilijkheid dat je zelf de paardentaal en de hulpen niet goed genoeg kent. Hoe minder ervaring, hoe onduidelijker en onbegrijpbaarder jij bent.
Voor het paard echt geen pretje.

De band en " het naar eigen hand zetten" heeft niks met leeftijd te maken van het paard. Bij een ouder paard is het karakter duidelijker en is het makkelijker om in te schatten of er een goede band mogelijk is.

Het zelf willen beleren heeft vaak meer met misplaatste eer/trots te maken dan met de liefde van het paard.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:33

Heel eerlijk denk ik dat heel veel mensen een veulen onderschatten. Een veulen moet vaak alles nog leren, van de kleinste simpelste dingen. Een paard naar eigen hand zetten word naar mijn idee overschat ook een ouder dier kun je makkelijk naar eigen hand zetten. Ik snap nooit zo goed wat men daar mee bedoelt.
Als eerste paard zou het niet zo gauw mijn keuze zijn. Al hoewel er natuurlijk verschil inzit als je altijd met paarden gewerkt hebt en ze zelf zadelmak gemaakt heb je die ervaring wel. Al hoor regelmatig dat het toch anders is met je eigen paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:44

Marck, wat ik lees is dat niet het jonge paard de oplossing was, maar de juiste begeleiding.

Ook oudere paarden kunnen relatief moeilijk zijn, zeker wanneer je minder ervaren bent en is hulp bij het kopen erg handig.

Relatief minder ervaren dus. Wanneer je veel paarden heb beleerd en op hoger niveau hebt gereden ben je een stuk meer ervaren dan wanneer je dat nog niet hebt gedaan.