[ENQ] HELP mij paarden te redden in Mexico! 10 min!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurlorijn

[ENQ] HELP mij paarden te redden in Mexico! 10 min!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 18:47

Beste paardenliefhebbers,
Voor het schrijven van mijn afstudeerscriptie, doe ik onderzoek naar de mogelijkheid om paarden die in Mexico voor paardentaxi's gebruikt worden een beter leven te geven. Deze paarden zijn vaak in slechte conditie en werken hard onder zware omstandigheden.
Meer informatie over hoe ik dit wil doen is te lezen in mijn enquête.

Willen jullie mij helpen met mijn onderzoek zodat ik hopelijk deze paarden kan gaan helpen?!
Vul deze enquête in! Het duurt hooguit 10 min!

http://www.thesistools.com/web/?id=400553

Vero

Re: [ENQ] HELP mij paarden te redden in Mexico! 10 min!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:50

ingevuld :D

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:51

Gedaan, leuk concept!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:52

Leuk voor de geholpen paarden, maar de eigenaren kopen weer een nieuw paard (want zij moeten tenslotte geld verdienen), dus er wordt echt helemaal niets opgelost zo ;)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:58

Ingevuld, maar ik geloof niet in het concept...
Ik heb een aantal jaar in Mexico gewoond en ben nooit op grote schaal paardentaxi's tegengekomen (enige plek die ik zo kan verzinnen is in Acapulco).

De dieren die daar voor gebruikt worden worden zo goed als mogelijk verzorgd, ze zijn immers de inkomstenbron voor hun baas :)* .
Ja, ze moeten misschien hard werken, maar dat moet de gemiddelde Mexicaan ook........ Omstandigheden zijn niet te vergelijken met onze 'knuffelpaardjes'.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:03

Ik heb de enquete ingevuld.
Ook ik geloof echter niet in dit concept. Je geeft aan dat je de paarden zou willen overnemen of overkopen.
Overnemen: dit paard levert voor een mexicaanse familie waarschijnlijk de enige bron van inkomsten. Nu kost de verzorging natuurlijk ook geld maar waarom zou een mexicaanse familie hun inkomstenbron zomaar weggeven?
Overkopen: je houdt het probleem in stand. Immers betaal jij de familie geld voor hun paard. Gevolg is dat ze geen inkomsten uit hun paard meer hebben maar wel geld om een nieuw paard te kopen. Jullie lappen het oude paard op terwijl de familie met hun nieuwe paard doodleuk hetzelfde doet.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:12

no--a schreef:
Ik heb de enquete ingevuld.
Ook ik geloof echter niet in dit concept. Je geeft aan dat je de paarden zou willen overnemen of overkopen.
Overnemen: dit paard levert voor een mexicaanse familie waarschijnlijk de enige bron van inkomsten. Nu kost de verzorging natuurlijk ook geld maar waarom zou een mexicaanse familie hun inkomstenbron zomaar weggeven?
Overkopen: je houdt het probleem in stand. Immers betaal jij de familie geld voor hun paard. Gevolg is dat ze geen inkomsten uit hun paard meer hebben maar wel geld om een nieuw paard te kopen. Jullie lappen het oude paard op terwijl de familie met hun nieuwe paard doodleuk hetzelfde doet.

Ingevuld, maar helemaal eens met deze reactie!

fleurlorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:27

Dank jullie wel allemaal!

Ik heb het inderdaad vooral over de paarden in Acapulco. Deze paarden zien er erg slecht uit.
Maar ook in bijvoorbeeld Guadalajara heb je deze paardentaxi's.
Ondanks dat het inderdaad hun inkomstenbron is, kunnen of willen zij hun paarden niet zo goed verzorgen.

De andere argumenten over het herkopen van een paard door de eigenaren, is iets waar ik in mijn onderzoek ook aandacht aan besteed. Natuurlijk is dit niet de bedoeling!

Er komt een heleboel bij kijken, maar het is lastig dat allemaal in 1 enquête duidelijk te maken.... :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:28

Ik sta niet achter het idee maar ik heb hem wel voor je ingevuld. Heel eerlijk gezegd vind ik het een ongeloofwaardig verhaal, leuk voor in de penny maar meer niet.

Informeren en hulp bieden aan de bevolking is iets waar ik achter sta, zeg maar datgene wat Brooke doet. Maar dit... nee.

De algemene toon in de enquete vond ik een beetje vervelend overkomen, alsof alle Mexicanen hun dieren verzieken. Dat slaat imo gewoon nergens op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:30

fleurlorijn schreef:
De andere argumenten over het herkopen van een paard door de eigenaren, is iets waar ik in mijn onderzoek ook aandacht aan besteed. Natuurlijk is dit niet de bedoeling!

Dus je neemt hun bron van inkomsten weg en ze mogen niet opnieuw een paard kopen? Waar gaan ze van leven dan?
Ik zou me eerder richten om de situatie van de mens daar waardoor de verzorging van de dieren achterblijft dan op het weghalen van de paarden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:38

Vooral in Acapulco is het grootste probleem dat het toerisme daar een hele grote klap heeft gekregen na een paar drugsafrekeningen (pal in het toeristische gebied), waardoor zelfs de Mexicanen (die daar voor 70% van het toerisme zorgen) een tijd uit de buurt gebleven zijn. Iedereen die van het toerisme afhankelijk was (en dat zijn veel mensen in die streek) heeft dus de broekriem stevig aan moeten halen, wat de verzorging van de paardjes natuurlijk zeker niet ten goede zal zijn gekomen.

Voor de rest doen mensen wat ze kunnen, zeker degenen die van de paarden afhankelijk zijn zullen eerder geld aan hun dier besteden dan aan henzelf (inclusief hun kinderen). Respect tegenover dieren is in het algemeen in Mexico hoog, alleen veelal op een andere manier dan in Nederland. Vergelijk het maar met een boer in Nederland: die zijn ook goed voor hun beesten maar staan er toch wat 'nuchterder' in dan de gemiddelde hobbyist.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:47

Er zijn meer geluiden over verbetering van harnachement en diergeneeskundige zorg in Zuid Amerika. De effecten daar zijn inmiddels voelbaar door scholing van smeden en zadelmakers die ervoor kunnen zorgen dat de kennis ter plekke aanwezig is en verspreid wordt. Je hoeft het wiel geen tweede keer uit te vinden. Neem contact op met de organisatie daar en kijk of je in Mexico niet een zusterorganisatie kan beginnen.

Ik snap dat je voor je afstudeerscriptie je niet mag aansluiten bij een bestaande organisatie. Maar ideeen als dieren overkopen met terugkooprecht gaat niet werken. Omdat je de mensen niet schoolt en ze niets bijleren.

http://www.youtube.com/watch?v=q0e9yNsQqcM

http://www.youtube.com/watch?v=WHmhB2r1Jzo

http://www.youtube.com/watch?v=cpIYwiBYhwo

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:42

Gedaan!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:43

Met veel plezier ingevuld :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:57

Cassidy schreef:
Er zijn meer geluiden over verbetering van harnachement en diergeneeskundige zorg in Zuid Amerika. De effecten daar zijn inmiddels voelbaar door scholing van smeden en zadelmakers die ervoor kunnen zorgen dat de kennis ter plekke aanwezig is en verspreid wordt. Je hoeft het wiel geen tweede keer uit te vinden. Neem contact op met de organisatie daar en kijk of je in Mexico niet een zusterorganisatie kan beginnen.

Ik snap dat je voor je afstudeerscriptie je niet mag aansluiten bij een bestaande organisatie. Maar ideeen als dieren overkopen met terugkooprecht gaat niet werken. Omdat je de mensen niet schoolt en ze niets bijleren.

http://www.youtube.com/watch?v=q0e9yNsQqcM

http://www.youtube.com/watch?v=WHmhB2r1Jzo

http://www.youtube.com/watch?v=cpIYwiBYhwo

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

fleurlorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:26

Lieve paardenmensen!
Al ruim 200 mensen hebben mijn enquête ingevuld, ontzettend bedankt hier voor!!!
Ik heb nog ongeveer 100 respondenten nodig, wie kan mij nog helpen?!!

Bedankt!!
Fleur

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:37

gedaan!

fleurlorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 15:56

Nog 86 te gaan!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:08

Ik heb je enquete ingevuld. Maar ik vraag mij af of die mensen dan niet gewoon een nieuw paard zullen kopen? Het is immers waarschijnlijk hun enige bron van inkomen. Tenzij jij een ander inkomen aan hen verschaft? Ik ben benieuwd naar je oplossing hiervoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:20

fleurlorijn schreef:
Nog 86 te gaan!

Is het mogelijk voor jou om het thema van je scriptie aan te passen? Want echt, je idee is niet echt haalbaar. Of maakt dat verder niet uit?

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:49

ingevuld!

fleurlorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 13:12

Zoals ik hierboven ook al schreef, in de enquête staat alleen maar een korte uitleg.
In mijn scriptie zelf is er met alle bovengenoemde dingen rekening gehouden.
Dit kan ik niet allemaal in de scriptie verwerken, dan lezen jullie een verhaal van minstens 5 pagina's :)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:29

Ik heb hem ingevuld. Maar ben het eens met de gegeven feedback. Ik ben zelf in Mexico geweest en in merida ook paardentaxi's gezien. Paarden zagen er niet goed uit, echter zag ik wel dat de eigenaren hun best deden door parasols voor schaduw ect te gebruiken. Het op kopen van paarden lost het probleem niet op. Een goede samenwerking met de locale bevolking en voorlichting wel.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:51

Hoi Fleurlorijn,
Zou je dan hier (beknopt) die toelichting willen geven en de vragen willen beantwoorden die gesteld worden? Ik ben wel benieuwd. Ik heb de enquete ook ingevuld, maar mij lijkt het ook geen haalbaar plan.
Succes met je scriptie!