hallo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ezellie

hallo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 20:53

hallo ik vroeg me even af. als project wil ik een shetlander hengst kopen en die africhten. ik heb al 10 jaar ervarig maar ik vroeg me af. op hoeveel plaats moet hij staan en welk dier kan ik er allemaal bij zetten want ik mag er maar een

SophieMitch

Re: hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:56

Je bent 13 :Y)
Ik denk niet dat je dan al genoeg ervaring hebt om een eigen hengst af te richten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:56

Er zijn overal Shetlandhengsten te koop.
Maar ten eerste: Je bent 13, een paard, zeker een hengst, africhten vergt wat meer ervaring dan manegewerk (of wat verzorgpony's).
Ten tweede kan een paard niet alleen staan, contact met soortgenoten (dus geen andere diersoort) is een van de eerste levensbehoeften voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:58

1. Je titel klopt niet bij de vraag
2. Je bent 13, net zo oud als mij, en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt zelf een hengst op te voeden (africhten klinkt zo bot)
3. Wat meer informatie zou handig zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:54

SMP-->YRT

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:01

Je bent dertien, ik zou er dus nog niet aangaan beginnen om een hengst op te voeden. Ik vind het een heel stoer plan maar dat komt waarschijnlijk niet helemaal goed. Als je aan een eigen pony begint, begin dan aan 1 die alles al kan.

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:05

Kan je niet beter een verzorgpony zoeken?
Ik word morgen 14 en er is ook geen enkele haar op mijn hoofd die er aan denkt om 1) een eigen pony te hebben als je al weet dat die toch alleen gaat staan of met een geit (wat trouwens ook niet telt als metgezel) en 2) als je een eerste pony neemt, pak je toch geen hengst? Ookal is het een shetlander. Ze blijven gevaarlijk :D

Bezint eer ge begint ;)

edit: op je profiel staat precies dat je al een ezel hebt... Telt dat dan niet als een pony?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:08

je bent 13 en je hebt waarschijnlijk alleen manege en verzorgpony ervaring, dat is te weining om een shetland hengst of merrie af te richten, uberhoud te weinig om welk paard dan ook af te richten, 10 jaar is echt niet veel en het lijkt mij sterk dat je op je 3e bent begonnen met rijden of zo iets
ik zou als je zo graag shetlanders wil ofzo gewoon 2 beleerde shetjes kopen

ik zag trouwens dat je ook al een weide zoekt voor een paard en dat je graag een eigen paard wil maar klijn wilt beginnen, als je zo graag een eigen paard wil zou ik gewoon een paard waar je op kan rijden kopen en een shetlander voor gezelschap

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:15

Het is onzin om te zeggen dat hengsten 'gevaarlijk' zijn, er zijn per slot meer 'gevaarlijke' ruinen/merries dan hengsten (denk ik dan) ;) Ik heb een Shetlander ruin gehad en dat was een lastpost. Ik als 12 jarige meisje kon hem toen echt niet aan (shet was 4), soortgelijke situatie dus.

En ten slotte: Paarden, maakt niet uit welk maat, hebben heel erg veel behoefte aan een soortgenoot. Een paard en een schaap kunnen niet met elkaar communiceren, omdat ze een andere taaltje hebben. Jou zou ook niet je hele leven met een schildpad kunnen leven, je hebt iemand van de zelfde soort echt nodig.

Mag je nou toch 2 shetlanders: Dan zou ik voor twee middeljarige ruintjes of merrietjes gaan. (Of 1 merrie en 1 ruin :+ ).

Kaya2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:57

Je kan er vanalles bij zetten als gezelschaps dier. Ik heb wel eens gehoord dat een pony tussen de schapen of koeien }:0 stond en die werden dikke vriendjes! Maarik zou m zeker niet alleen laten staan. Dan kunnen ze zich ook gaan vervelen en vervelend gaan doen of helemaal bokken en bijten enzo. Maar ik zou eerder voor een ruin gaan. Anders met een hengst of merrie heb je gedoe dat ze kunnen dekken en gedekt worden. Ik zou persoonlijk dus voor een ruintje gaan. Ik heb ook wel eens gehoord dat als een hengst een merrie heeft gedekt als hij dan geruind wordt dat hij dat wel de leuke dingen heeft van een hengst en de vervelende dingen zoals dominantie gaan weg. Maar heb in het vragen filmpje van Megan Bakker gehoord dat boots voor hij geruind werd leuker was.

Dus kies lekker zelf maar mijn tip is een ruin /3

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:01

Als je 13 bent en je hebt 10 jaar ervaring betekend het dat je waarschijnlijk de eerst 5/6 jaar niet eens meer weet, dus van ervaring kun je niet echt spreken :+

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:03

Toen ik 13 was, was mijn eerste eigen pony ook een shetlanderhengst van 83 cm. Ja echt waar, een hengst. En het was een Drama. Ik zou er dus ook echt niet aan beginnen, want wij hadden een hengst ook flink onderschat. Het was een jong ding, en ik denk dat ik wel mag zeggen dat hij levensgevaarlijk werd. Wij hebben hem na een paar maand dan ook verkocht aan iemand die wel wist waar hij mee bezig was. Mocht je willen beginnen aan een eigen pony, neem dan geen hengst en zorg ervoor dat hij met een andere pony staat. Je bent 13, dus 10 jaar ervaring heb je denk ik ook een beetje onderschat :o

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:03

Is dit serieus.. :') ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:04

Ook ingereden raak je shetlanderhengsten niet kwijt. Zal het zo zeggen; die van mij heeft ook te koop gestaan (ingereden, ontzettend leuke en een echte allrounder: doet en kan alles!), kreeg echt geen bod van meer dan 100,-.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:06

Precies wat hierboven word gezegd.
Ik zou als ik jou was eerst beginnen met verzorgpaarden enzo

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:06

TS, wat ga je er mee doen?
Ik richt op dit moment mijn shetlanderhengst af. Schat van een beest, maar pittig!! Bedenk van te voren wat voor en nadelen zijn, bezint eer ge begint!
Als je tips wilt, kun je me PBen.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:08

Meisje is 13,
dan lukt het je echt niet om een pony af te richten, laat staan een hengst

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:13

Ik was twaalf toen ik mijn eerste hengst kreeg. Mijn doel was een hengst aan kunnen en africhten. Mijn pony liep na vier jaar weg met kids, reed prima weg voor de kar.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:13

Het is best mogelijk hoor om op die leeftijd een shetlander hengst op te voeden ik kreeg op mn 11e 2 shetlander hengstjes van 2 jaar waar nooit wat mee was gedaan ze zijn nu hartstikke braaf en 1 loopt zelfs voor de kar en de andere met een klein ind op zn rug. Maar dat je 10 jaar ervaring hebt kan nooit kloppen als je 13 bent.
Laatst bijgewerkt door Dizzy505 op 30-03-14 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:14

sharon488 schreef:
Meisje is 13,
dan lukt het je echt niet om een pony af te richten, laat staan een hengst

Nou ja, ik was 14 toen ik mijn shet hengst inreed ;) Had hem zelf opgevoed vanaf dat ie jaarling was.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:21

Ik neem aan dat jullie daar (professionele) hulp bij gehad hebben. Mijn punt is dat ik denk dat TS het opvoeden van een shetlander hengst flink onderschat, ook omdat ze zegt dat ze 10 jaar ervaring heeft. En ik zeg niet dat alle hengsten gevaarlijk zijn, er zullen er best wel wat zijn die makkelijk te 'hanteren' zijn en die zich echt naar mensen richten. Maar wat als het tegenovergestelde het geval is?

Daarbij, TS zegt dat ze er maar 1 mag, en hengsten kun je niet overal kwijt. Ik ben van mening dat pony's/paarden bij soortgenoten horen daar ze kuddedieren zijn. Een geitje voldoet daar nou eenmaal niet aan in mijn ogen. Mocht ze alsnog een shetlander willen opvoeden, dan is mijn suggestie een merrie of een ruin te nemen, die je op een stal/weide kan zetten.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:24

Ik bedoel zeker niet dat het niet kan hoor! Niet verkeerd begrijpen:p
maar wat verstaan jullie onder ervaring!?
10 jaar ervaring terwijl je 13 bent dat kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:27

sharon488 schreef:
Ik bedoel zeker niet dat het niet kan hoor! Niet verkeerd begrijpen:p
maar wat verstaan jullie onder ervaring!?
10 jaar ervaring terwijl je 13 bent dat kan niet.

Nee, en ik moedig het ook zeker niet aan. Daarnaast vraag ik me ook af in hoeverre de TS er nog op past. Ik bedoel, ik ben nu bijna 20 en raak net de 1.60m. Als 14-jarige paste ik er echt nog maar net op hoor...