Absurde prijzen!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 15:32

Sorry Puck: zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat de absurd prijs van zo'n paard niet gebasseerd kan worden op een verwachtingswaarde zoals bij driejarigen, want die verwachting is NOG niet uitgekomen. En als een paard megagoed is wordt hij wel op zeer jonge leeftijd gespot en gekocht en naar de top gereden. Dus een 8-9-jarige kan best veel potentie heben, maar is dan ook te oud om naar de top te rijden dus zakt daarom in prijs. Het si toch logisch dat een 4-jarige die L loopt meer moet opleveren dan eentje die 8 is? Daarbij weet je het verleden niet van een achtjarige. Misschien hebben ze er wel vijf jaar over gedaan om naar de L te rijden. Bij wijze van. Het zegt dus niets concreets maar het is vaak een prijsverlagende factor.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:41

Zowat iedreen vraagt tegenwoordig droomprijzen voor hun paarden. ikzelf koop geen paarden boven de Fl. 10.000,=. Dat vind ik het matje. Mijn voordeel is dat ikz e nu zelf fok en dan ben ik verzekerd dat mijn paard geen gekke dingen heeft meegemaakt en ik ben niet heel veel geld kwijt, daarnaast is dat bijna de enige manier om een evt. topper voor een leuke prijs te krijgen. Om een voorbeeld te geven: ik heb Coby van Baalen gezien bij het CHIO (was vrijwilliger) en heb haar een paar keer heen en weer gereden. We hadden het ook over mijn paarden en toenze hoorde dat ik een Negro-hengstveulen had, wilde ze hem heel graag kopen. Voor haar een nadeel dat ik hem niet kwijt wil..hihi..zij pech. Maar als ik zo'n paard moet gaan kopen, ben ik klauwen vol geld kwijt.
Succes verder met het zoeken van een paard. Misschien is het een idee om in het noorden vanhet land te kijken, daar zijn paarden (meestal) iets goedkoper. Daar hebben wij parkkie ook vandaan... Pling

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:42

Ja Puck, maar dan snij je gelijk een nieuw 'probleem' aan: al die paarden die worden aangeboden die nooit zijn gestart (of in de B ofzo) en dan wordt er met 'M-niveau' geadverteerd, terwijl het dier daar aangekomen niet eens over vier benen blijkt te kunnen lopen. En zo kan ik er nog heeel veeel noemen. Daarbij, als een paard wordt aangeboden op M-niveau maar nog nooit is gestart, weet je ook niet hoe dat paard op wedstrijd is. Dat is toch weer een andere situatie. Sportstanden zijn dan toch betrouwbaarder, + ze vormen het oordeel van de jury ipv de eigenaar/verkoper. Hoeveel mensen hebben niet een paard dat echt middelmatig is, maar voor de eigenaar is het de mooiste en de beste. Logisch, dat is liefde, maar daar hoeft een ander niet voor te betalen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:23

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 16:36

Maar let's face it: de meesten van ons hoeven geen 'topper'. Die zijn actief in de basiswedstrijdsport en dan hoef je geen paard van 40.000 te kopen. Met heel veel paarden kan je - als je zelf een beetj netjes rijdt - een heel end komen in die basis.
Ben ook nog wel benieuwd naar de reactie van Sjuimpje op haar 50.000,- - paard (zie boven)... Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:45

ik zou geeneens durven!
Jopie gaat niet weg, maar als hij ooit weg zou moeten ga ik niet op meer dan slachtprijs rekenen (heeft hoefkatrol, wie wil er nou zo'n paard?).
Hamara, was mooie merrie met goed papier, geschikt voor de fok, ook niet meer dan slachtprijs voor gehad....
Als ik dit zo hoor kan ik voor Jopie gewoon flink wat nullen gaan plakken... Hij is beleerd t/m M, nooit wedstrijden gelopen, maar hij loopt GEWELDIG (zeg ik)....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:47

ben ik geheel mee eens. Ik koop zelfs paarden onder de f 6000,- (maar dan wel helemaal groen) die later wel heel goed mee kunnen in de sport. maar het zullen geen grandprix toppers zijn, maar ach, dat hoef ik ook niet. Ik ben ook maar een amateurtje dat haar best doet. die van mij kunnen allebei heel leuk mee op dressuurgebied (Z niveau is voor hen no big deal, helaas is het voor mezelf een ander verhaal) maar ze hebben ook aanleg voor springen. Voor een gezond paard voor een gemiddelde ruiter kun je voor f 7000,- al heel wat leuks kopen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:51

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 17:07

Wat voor boompje zit er achter dan Janna? Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:35

Wat is een paard waard????? Verward

Uitspraak van Drs. J.W. Greve, Haaksbergen:
fl. 1,50 per kilo en een hoop emoties!!!!!!!!

Dit is in iedergeval de harde waarheid. *LOL*

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 18:07

ik bedoel met bepaald niveau, dat ze dat ook echt kunnen. als je goed les hebt gehad maar noit bent gestart kan een paard heel goed Z niveau zijn. Zelf heb ik ook een topper en een mindere topper9ua karakter wel topper alhoewel na vandaag wat minder) en ze zijn me even lief, maar ik start niet en weet ook niet of dat er snel van komt,maar dat maakt mijn paarden niet van minder niveau, snap je?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:36

Tja, als ik dat zo hoor heb ik met Orry best mazzel gehad....

Ik heb ook wel gekeken naar een leerpaard, reed Z1 niveau met jongere zoon en had voorheen Z2 gelopen, paard van 1.74 en 14 jaar wel had hij als truc dat hij op je hand ging hangen...
vr.pr. 15.000 maar ik wilde toch een kleiner paard, hoe had ik daar in hemelsnaam op gekomen (ook veel hoger van de grond als je eraf dondert)...

Ook een gesprek met een dame over een paard dat zij wel 30.000 waard vond..ik dus niet en dat vertelde ik haar vriendelijk *LOL*

Als ik hem niet had gewild was er een handelaar die hem ongezien (!!!!!) en ongekeurd voor de vraagprijs graag had willen hebben!!!!
En nog wel meer wilde bieden, maar zij (de fokker) vond het wel fijn dat hij een vast plekje zou krijgen bij een lieve eigenaar en niet doorverkocht door een handelaar zou worden...
Er was ook een handelaar die mijn vorige paard kocht en Orry zag staan en die vond dat ik een goed paard gekocht had....'een waar je veel plezier van zult beleven' in zijn bewoording...

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:12

Ik heb ergens gelezen dat ze er een paard tekoop hadden voor maar liefst de prijs van wel Fl 30.000 gulden

groetjes claudia

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:23

ik vind dat je best een heel leuk paard kan kopen voor onder de f10000 en ook best onder de f 7000 als je maar weet waar je moet zoeken,voor onder de 7000 kan je natuurlijk geen 2e ferro verwachten maar het grootste deel van de mensen rijden toch voor gewoon af en toe een wedstrijdje en niet echt vaak veel hoger dan de z,ik vind als je een beetje goed kan riojden je met elk gemiddeld paard met een beetje basisgangen en inzet iig tot de z kan komen,geen probleem,misschie niet in een half jaar maar dat hoeft toch ook niet.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:27

Met al die giga prijzen op een hoopje heeft Phia gelijk: een paard is niet meer waard dan wat de slager er schoon aan de haak voor geeft. En je moet een flink paard hebben wil je er ƒ1500,00 voor krijgen. Al de rest is gebakken lucht, goodwill heet dat dan in vaktermen, maar het heeft in feite niks om het lijf.
Ik kocht mijn paard 15 jaar geleden voor ƒ3500,00. Ze is nu 27 en begint nu wat ouderdomsgebreken te krijgen. Jullie mogen dat allemaal proberen na te doen. Tegen de tijd dat iedereen zover is mag ie terugkomen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:08

Er zijn zat paarden die misschien 3000 piek hebben gekost en lopen de sterren van de hemel. Papieren zeggen ook eigenlijk niet veel. Op papier kan het een topper zijn, maar lopen of springen kan hij niet. Als het paard oud op en versleten is, dan kan je pas zeggen dat is een goeie geweest.
Er zijn heel wat dravers voor 1500 piek aangeschaft en lopen nu 100.000 aan prijzengeld per jaar.
Een duur paard of een duur iets zeg nooit dat het goed is. Goedkoop kan ook heel errug goed zijn.
De prijzen die ze durfen te vragen is vaak voor de "naam" van de fokker of "naam" van de huidige eigenaar.
Als ik een paard koop dan koop ik een paard. Ik koop geen papier bij een paard. Op een papier kan ik niet rijden of niet mee fokken. Paard moet gezond zijn en braaf. Voldoet hij daaraan dan koop ik het paard, al zit er WC-papier, page plus of krante-papier bij.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:17

Nog een ander aspect in deze discussie is bij wie je een paard koopt. Prijzen op handelsstallen gaan sky high, bij particulieren liggen die toch - vaak - lager. Mijn voorkeur gaat uit naar een 2,5 jarige, die zijn nog betaalbaar, en je kunt er wel op korte termijn mee beginnen. En dan kun je onder de fl 10.000 leuke beesten vinden. Ik houd er persoonlijk niet van om een paard te kopen dat iemand anders al heeft geprobeerd, ik weet graag wat het verleden van een paard is. Zelf fokken is helemaal mooi, maar daar moet je wel het land - of een geldboompje Haha! - voor hebben.

PS He ikke,

wij kochten Trammelant 21 jaar geleden ook voor fl 3500, hij is nu 24 en wordt nog op M niveau gereden 4 keer in de week (heeft Z dressuur en M springen gelopen bij ons). Mag ik ook met je meedoen?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 23:06

hee Lielle, blijkbaar heeft hij zijn naam dus geen eer aangedaan. Je mag blijven hoor *LOL* *LOL* Ben maar zuinig op hem, hij kan waarschijnlijk nog jaren mee. Ik houd wel van die taaie rakkers die van geen ophouden weten, ondanks wat probleempjes gaat ze morgen gewoon mee naar het strandweekend. En ik ga er ook gewoon mee langs het strand rijden.
Ik heb ooit in een dolle bui op een NVVR-weekend geroepen dat ik poging tot oudste paard van de vereniging deed, ze was toen 25, werdt er promp door iemand 29 geboden en die pony ging nog als de brandweer.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 07:54

Citaat:
Op 2001-09-05 14:03, schreef Gail:
Hi Sjuimpje. Dat bedoel ik dus ook: dat is een veilige gedachte. Ik ken jouw paard verder niet, maar ik neem aan dat hij Caritas x Zep is (gezien de naam), hij is dus een vos emt veel wit en veel Gelders bloed, ziet er leuk uit op de foto in je profiel, is ff rekenen vijf jaar en dus nu L-dressuur. an vind ik 50.000 een fantastieprijs (zonder afbreuk te willen doen aan je paard!). Waar basser je dat op? Komt hij uit een merrielijn met allerlei predikaten? Heeft de moeder zeer succesvolle paarden gefokt? Heeft jouw paard spectaculaire bewegingen? Mist hij de degelijkheid van de gemiddelde Gelderse en is hij wat bloederig? Zo nee, dan is 50.000 gulden volgens mij een prijs voor een paard dat je eigenlijk helemaal niet wil verkopen maar als er toevallig ooit iemand mocht zijn die zegt, 'ik geef je er 50.000 voor' dan verkoop je hem wel. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Dan is dus wat anders dan dat het paard te koop staat voor 50.000,- en dat hij dat ook echt waard is. Lijkt mij.....???

Dat is gebaseerd op het feit dat dit paard voor MIJZELF minstens zoveel waard is...
IK vind dit een paard waarmee ik mijzelf wat verder zie komen, zoals je al zei worden er op dit moment gigantische bedragen gevraagt voor gemiddelde paarden, als ik dus een nieuw paard zou moeten kopen met dezelfde kwaliteiten heb ik gewoon een grote smak geld nodig.
Ik heb gewoon altijd een prijskaartje in mijn hoofd voor de paarden die ik op dat moment heb, het gebeurt tenslotte niet zelden dat je op concours o.i.d. aangehouden wordt om te vragen of het paard te koop staat...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 07:58

Sorry voor de late reactie,
kan 's middags en 's avonds niet bokken, vandaar Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:06

Sjuimpje, ben het er idd mee eens dat je voor je paard een prijs in gedachten moet hebben, zodat je niet op concours volledig overvallen wordt. En als je je paard niet kwijt wil, moet je dat bedrag heel hoog leggen. Dan vind ik persoonlijk fl 50,000 helemaal niet zo'n gek bedrag. Niet dat ik hem daarvoor zou kopen, dat is iets anders, maar er zijn er genoeg die dat wel betalen. En geloof maar rustig dat de tussenpersoon die hem van jou koopt er nog een flink bedrag oplegt voordat je paard weer doorverkocht wordt.

nog een keer off topic

Ikke, we zijn ook zuinig op hem, maar hij wordt idd nog steeds gewoon gereden. Ik let wel op met buitenritten en zo, dat het niet te gek wordt voor hem maar dat vind ik ook normaal. Ik ben ervan overtuigd dat hij het zo lang volhoudt omdat hij nog geregeld gereden wordt en niet staat te verpieteren op een weitje. Leuk he, die ouwe taaien.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 11:35

Ik ben het ermee eens dat je een prijs in je hoofd moet hebben, ben het ermee eens dat die hoog kan zijn als je hem eigenlkijk toch nie twul verkopen, en denk dus juist niet dat er veel zijn die het er wel even voor betalen!!! Dat is immers de reden dat je de lat zo hoog legt.

Iemand schreef dat particulieren lager liggen met de prijs. Absoluut waar, je weet dat je bij een handelaar meer betaald omdat die man daar nog tussenzit. Maar mijn eerste verhaal ging juist over particulieren die een hoge prijs vragen. Want ik kijk alleen bij particulieren (slechte ervaring handelaars). En dan is dat onprofessionele dus vaak een handicap: dan blijkt dat er heel veel mensen zijn die vragen wat zij hun paard waard vinden ipv wat het paard waard is. En da's vermoeiend!!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:40

Ik wil mijn paarden absoluut niet verkopen en heb dan ook GEEN prijs in mijn hoofd. Zijn niet te koop, klaar! OOK niet voor een paar ton....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:41

Ik heb juist hele goede ervaringen met handelaars!
Meeste particulieren staren zich dood op hun eigen dier en zien de mindere kanten niet (meer).

Handelaren zullen je niet zo snel bedonderen, die hebben tenslotte een naam hoog te houden...
De prijs zou dan wat hoger kunnen liggen, maar in praktijk valt dat meestal wel mee en je weet dan iig waar je aan toe bent.

Maar zo heeft iedereen zijn eigen meningen en ervaringen,
maar ik begrijp dus dat je zoektocht nog niet zo vlot... Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:45

Het is maar net wat een gek ervoor geeft en wat iemand zijn eigen paard waard vindt. en om een paard te verkopen moet je toch altijd met zijn 2-en zijn Cool
Hier kunnen we lang over discusseren maar de stelling hierboven komt steeds weer naar voren.
Wat zoek je dan en in wat voor prijsklasse?
Cool ik heb nog een leukkie Haha! ,3,5 jarige zw.br. ruin v. painters Row xx x Welton (weltmeyer) Oldenburger, fijn te rijden,verkeersmak, goed springen en fijn te rijden en chique type. Maarja ik denk te duur voor jou als ik dit hier zo allemaal lees. Ach ik hou hem denk ik nog even en ga hem in januari starten want hij is zo Lovers