Wat gebeurt er met je paard als jij plots komt te overlijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Wat gebeurt er met je paard als jij plots komt te overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 16:22

.... Dat is een vraag die ik me wel eens afvraag.
We hebben er thuis 4 staan, elk met een eigen verhaal.
Soms vraag ik me af wat er met hun zou gebeuren als ik bijv samen met mijn moeder (ook van de paarden) er ineens niet meer zou zijn. Ik zou graag zien dat ze op een bepaalde manier terecht komen. Mijn verdere familie zit niet echt in de paarden, op 1 of 2 na. Ik denk niet dat zij ze dan op zouden vangen. Maar zouden mijn andere familieleden weten naar wat voor persoon ze zouden moeten uitkijken? Mijn familie weet immers niets van blessures, zomereczeem en ga zo maar door, hoe kunnen ze ooit een goed thuis vinden?
Zijn er bokkers onder ons die dit vastgelegd hebben op papier?
Heb je daar bepaalde familieleden een kopie van gegeven wat ze te doen staat op zo'n moment? Zijn daar specifieke documenten voor, naast bijvoorbeeld een testament?

Ik ben zeer benieuwd. :)

hahahatsjoe

Re: Wat gebeurt er met je paard als jij plots komt te overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:25

Ik ben ook zeer benieuwd, is iets waar ik de laatste tijd toch wel over na denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:27

Ik heb niet iets op papier oid. Maar vrijwel iedereen weet wel dat mijn paard dan naar mijn vriendin mag gaan. En mocht zij hem niet kunnen houden dan kan die er een plekje voor zoeken waarvan ik zeker weet dat het een plek zou zijn waar ik hem ook heen zou hebben gedaan!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:28

Voor mijn paard heb ik niets vastgelegd op papier, maar hierover heb ik wel nagedacht. Mijn vriend is op de hoogte van wat ik graag wil.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:30

Je paard gaat gewoon naar je wettige erfgenamen.
Die moeten dan beslissen wat er mee gaat gebeuren.
Of een testament laten opmaken bij de Notaris.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:30

Mijn paarden gaan terug naar de oude eigenaren, die hebben "eerste keus" om ze op te halen.
Zo ook als ik er om wat voor reden dan ook afstand van moet doen.
Indien zij afzien van terugname en ik ben er niet meer, dan zullen ze verkocht worden.

Vastleggen op papier is moeilijk; stel je regelt het in je erfenis met de notaris, dan zullen de erfgenamen belasting over het paard moeten betalen.
Ook mogen de nieuwe eigenaren alsnog beslissen om het niet te aanvaarden of het paard alsnog direct te verkopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:31

In mijn geval erven mijn ouders en weet ik dat die er een fijne plek voor zullen zoeken.

Ze gaat in principe naar een vriendin van mij als die financieël in staat er om er voor te zorgen. Dat is mijn eerste keuze, dat weten mijn ouders en is ook afgesproken. Gaat dat niet dan zal die zelfde vriendin helpen een nieuwe plek te vinden.

Financieel zullen mijn ouders de kosten op zich nemen tot er een oplossing is.

Mocht mijn partner mijn erfgenaam worden dan is bovenstaande op hem van toepassing, ook dit weet hij en is besproken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:31

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar wil het wel een keer op papier zetten voor mijn ouders, zodat die weten wat ze dan moeten doen :) Ik ben het afgelopen jaar nog wel eens veranderd van mening over waar ze heen moeten of wie een baasje voor ze zou moeten zoeken, dus als ik het zelf niet eens weet.. Moet er echt goed over nadenken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:32

Die vraag stel ik me ook wel eens ja. Omdat ik zelf mijn paard op die manier heb overgenomen.
Het hele verhaal is evt. te lezen in de link in mijn onderschrift.

De partner van de overleden eigenaresse van mijn paard heeft er maandenlang goed over nagedacht wat een goed plekje voor haar zou zijn, hij had haar geerfd uiteraard maar was zelf geen paardenman. Er kwamen allerlei mensen die haar wilden kopen, maar hij heeft echt de tijd genomen en bedacht wat zijn vriendin gewild zou hebben. Uiteindelijk heeft hij mij benaderd, ook omdat hij wist dat wij erg op een lijn zaten als het gaat over paardenwelzijn.

Ik moet zeggen dat ik zeer regelmatig in haar bokt-berichten heb gezocht hoe ze bepaalde dingen deed en hoe ze over bepaalde dingen dacht.

1 op 1 hetzelfde kan nooit, maar het gaat goed met de merrie en we zijn blij met elkaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:32

Mijn paard staat met pensioen, mijn man weet dat ik niet zou willen dat hij verkocht wordt, tenzij aan de oude eigenaar (waar hij nu ook staat). Mijn ouders zouden ook hem nooit meer verkopen en lekker daar laten staan, mochten mijn man en ik samen overlijden

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:33

Ik heb zelf geen paard. Maar mijn zus heeft in haar testament gezet dat ik haar paard erf.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:35

ik laat hem na aan mijn vader:)en heb hem aangegeven samen met de stalbazen en mogelijk de vorige eigenaren een goed nieuw huis voor hem te zoeken zonder haast.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:40

Mijn moeder neemt dan contact op met de moeder van 2 kinderen die altijd les van mij hebben/hebben gehad, zij mogen hem zonder aankoopbedrag 'kopen'. Als mijn pony al op leeftijd is neemt mijn moeder contact op met zijn fokker/kennisen die fokken om hem als gezelschapspaard bij de jonge beesten te zetten.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:42

Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt bij mijn ouders.
De ruin mag van mij een goed plekje voor gevonden worden.
De merrie zou ik graag zien dat ze in mijn familie of vriendenkring blijft.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:44

Bij mij is het wel moeilijk.. niemand in mijn familie heeft t geld of de kennis voor een paard.
Ik denk er wel eens over na, maar heb echt geen idee :?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:47

Vriend krijgt mijn Shire en mijn moeder krijgt mijn KWPNer. Is vastgelegd en indien vriend de Shire niet wil, kan ik mij niet voorstellen maar toch.. Dan gaat hij alsnog naar mijn moeder. Hetzelfde geldt voor mijn hond. Konijn gaat weer naar mijn moeder :)

Het paard van mijn moeder wordt van mij en de hond & kat blijven bij mijn vader. Wij hebben hier altijd over gesproken. Ik wil niet dat mijn dieren op marktplaats komen te staan bij mijn dood en zij (moeder) heeft dit ook.

@Brainless, zo lastig is het niet hoor. Alles staat ook in ons samenlevingscontract.
Laatst bijgewerkt door Selka op 03-03-14 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:47

Dan blijft Tommie bij mijn ouders.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:49

Mijn paarden gaan naar mijn vriend die voor beide een goed huisje kan zoeken (zonder enige haast!)
Van dat bedrag kan hij dan iets moois kopen, of op zn spaarrekening zetten.

Voor al onze dieren (en dat zijn er nogal wat haha) hebben wij op papier staan wie naar wie gaat mocht het zo zijn dat wij beide plotseling komen te overlijden. Dit is in overleg gegaan met onze ouders zodat wij in ieder geval weten dat alles een goed huis krijgt.
Echter de paarden zullen gewoon verkocht worden, maar ik denk dat áls de situatie zo is, dat allemaal op zn pootjes terecht komt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:51

Ik ben getrouwd dus de paarden zijn dan van mijn man. Ik zal eens vragen wat hij dan van plan is. Denk dat hij de ruin direct verkoopt en de merrie wellicht houd of terug aan de fokker verkoopt.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:02

Mijn vriend en ik willen in de toekomst graag een paard aanschaffen.

Het zal mijn paard worden maar mijn vriend zal nauw betrokken zijn. Het punt wat te doen als ik om wat voor reden dan ook niet meer voor het paard kan zorgen (ziekte/overlijden) vinden wij beiden heel belangrijk om bij aankoop geregeld te hebben.

Mijn vriend zal de volledige verzorging op zich nemen in combinatie met iemand die het paard zal gaan rijden. Eens in de familie, altijd in de familie.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 03-03-14 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:03

Dan gaat hij weer terug naar zijn vorige eigenaresse. Ik ervan uit dat zij er dan een goed huis voor zoekt. Mijn man heeft niets met paarden ...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:06

Mijn paard zal verkocht worden aan een goed baasje. Ik wil het niemand aandoen om verplicht voor haar te moeten zorgen als ik er niet meer zou zijn. Mijn vriend en zijn familie hebben geen verstand van paarden, dus die ga ik er niet mee opzadelen. Dan is verkopen wel makkelijker.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:22

Laatst toevallig bij stil gestaan en met mijn man overlegd, omdat mijn paard een 'gebruiksaanwijzing' heeft (is niet heel vriendelijk naar mensen).

Twee opties: een goed pensioenadres in de Eifel (adres e.d. bij mijn man bekend) of inslapen/naar de slacht. Het is aan mijn man wat te doen: hij zou nu absoluut voor de Eifel gaan, maar ik laat het aan helemaal aan hem over.
Hij vindt mijn paard leuk, maar gaat er misschien een keer in de maand mee naar toe (of als er wat gesjouwd moet worden) en heeft ook verder niks met paarden. Ik zou er dus ook geen moeite mee hebben als hij hem zou laten inslapen/slachten: dan heeft mijn paard een prachtig leven gehad en komt zeker niet in verkeerde handen terecht. Denk alleen dat mijn man dat nooit over zijn hart zou kunnen verkrijgen en er toch voor zou kiezen om hem in de wei in de Eiffel te zetten en af en toe eens te gaan kijken..........

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:25

ons paard blijf gewoon in de familie

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:28

Mijn merrie zou naar mijn stalgenote gaan. We doen nu ook samen de paarden en onze paarden zijn beste vriendjes, ook kan mijn stalgenote er goed mee overweg en zou ze doen wat mijn paard nodig heeft. Dit staat niet op papier maar is wel bij de mensen om me heen bekend. De enige voorwaarde is dat als ze haar niet meer wil of niet kan houden ze niet verkocht wordt maar ingeslapen of geslacht. Het is geen paard om mee te gaan leuren.