Drukke Welsh pony: Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrendaRoosje

Drukke Welsh pony: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 09:29

Mijn Welsh pony is superdruk, en dit komt ook omdat ze een marathonpaard was voor de wagen. Ze werd verkocht omdat ze veel te snel was. Ik rijd altijd met mijn opa ernaast op de fiets, want hij moet h'm nog houden. Als ik dan ga galopperen, dan ik ze heel moeilijk terug naar draf te krijgen en gaat ze alleen maar sneller. Ook is ze nog niet echt verkeersmak, ze schrikt nog wel eens van motoren, tractoren, vrachtwagens etc. Ik ben nu dus volledig afhankelijk van me opa met rijden. Ik ga ook lessen volgen, maar heeft iemand tips?

pleiada

Re: Drukke Welsh pony: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:36

Vooral les nemen!

Anne_Huizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:27

Ja les nemen en anders misschien veel wandelen aan de hand langs de weg? Misschien dat je pony er dan aan went :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:28

Waarom moet je dan per se galoperen als dat moeilijkheden oplevert? Lekker blijven stappen en draven :j

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:12

Inderdaad lekker blijven stappen en draven, zeker als er iemand naast moet fietsen. En jij en je pony moeten ook nog aan elkaar wennen als je 'm nog niet zo lang hebt. Verder is het ook handig om kritisch naar je voer te kijken. Krijgt je pony teveel biks? Of zit er bijvoorbeeld haver in de muesli? Daar worden pony's ook heet van. Ik rijd zelf met een Welsh pony voor de wagen en geef 'm ook een beetje magnesium erbij, deels vanwege de soepelheid / herstel na een inspanning, maar ook om een beetje de heetheid eraf te krijgen. Het is dan wel belangrijk dat je in de goede verhoudingen werkt. Overleg dus met je dierenarts wat het beste is qua voerschema.

En lees bijvoorbeeld dit topic eens door (daar staat ook iets over verhoudingen): [VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Kleine aanvulling: vergeet niet dat ze als marathonpony is getraind om hoog basistempo te lopen en vooral snel te vertrekken (voor het hindernisparcours). Dat had ik zelf ook met mijn pony en die heb ik eerst een tijd op rust en ontspanning gereden, zodat hij niet alleen maar in hard gaan denkt. Je gaat dus eigenlijk je pony aanleren om het hoofd koel te houden ;) Hij kan er ook niets aan doen dat hij tot nu toe iets anders heeft geleerd. :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:55

WPC-->YRT

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 03:23

Alleen op goed hooi zetten en misschien mogelijkheid om gronwerk en te longeren en even warming up en flink wat longeerwerk voor het rijden? Kan de pony lekker overdag naar buiten?

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:58

Longeren voor je gaat rijden. Kan hij zijn wilde haren kwijt.

maudx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:05

Ik heb ook een Welshpony (ze is nu net 6), en die schrikt ook van alle motoren tractors auto's fietsers vrachtwagens etc.
Misschien is het iets om een scherper bitje te proberen?

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:35

Nee da's niet nodig, daar gaat het niet om lijkt mij.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:38

maudx7 schreef:
Ik heb ook een Welshpony (ze is nu net 6), en die schrikt ook van alle motoren tractors auto's fietsers vrachtwagens etc.

Zou nooit overstappen op een scherper bit :n
Eerst maar eens naar de échte reden kijken, bit lost niks op en kan het soms zelfs alleen maar erger maken :j

Gewoon lekker stappen, draven en les nemen :j
Daarnaast lekker wandelen om het verkeersmakke en vooral 'relaxed zijn in verkeer' goed te kunnen trainen. Ook zou je in de bak/wei (net waar je verder rijd) veel tempo controle trainen. Dus veel wisselen tussen de gangen en vooral de rem goed bevestigen :j

Longeren voor het rijden kan ook veel schelen :)

maudx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:51

VisibreTeam schreef:
maudx7 schreef:

Zou nooit overstappen op een scherper bit :n
Eerst maar eens naar de échte reden kijken, bit lost niks op en kan het soms zelfs alleen maar erger maken :j

Gewoon lekker stappen, draven en les nemen :j
Daarnaast lekker wandelen om het verkeersmakke en vooral 'relaxed zijn in verkeer' goed te kunnen trainen. Ook zou je in de bak/wei (net waar je verder rijd) veel tempo controle trainen. Dus veel wisselen tussen de gangen en vooral de rem goed bevestigen :j

Longeren voor het rijden kan ook veel schelen :)

Klopt wel, een bit kan het erger maken als je het fout gebruikt, maar ik weet natuurlijk ook niet in hoeverre ze al dingen heeft geprobeerd, maar het zou een optie kunnen zijn mits ze een beetje een stille hand etc heeft. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:18

Het meisje is 10... Alsjeblieft geen scherpere bitten :n

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:50

Dat bit zit wel goed lijkt mij. Ik ga proberen om de teugel wat korter te nemen.

maudx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:11

VisibreTeam schreef:
Het meisje is 10... Alsjeblieft geen scherpere bitten :n

oh ik wist niet dat ze 10 was!! dan inderdaad geen scherper bit nee.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:13

super herkenbaar dit, probeer zo vaak mogelijk te rijden. denk aan 5/6/7 dagen per week. je hoeft dan niet elke dag heel intensief te trainen, gewoon een half uurtje goed bezig gaan is ook goed. als je geen tijd hebt om te rijden, kun je haar even longeren. als je merkt dat je pony hier rustiger van wordt, kun je wel gaan oefenen met auto's/trekkers. ga gewoon even wandelen langs de weg, liefst een plaats met een grote berm of weiland ernaast. misschien is het een idee om het hoofdstel op te doen, dan kun je haar beter houden.

Floordekoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:17

In een wei of bak gaan rijden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:29

Goede tips van marjola

Je pony is niet stout, maar doet waar ze voor getraind is.

Als menpaard is ze afgericht op stemhulpen en zweephulpen.
Ze kent de zithulpen en beenhulpen niet. Grote kans dat ze niet snapt wat je bedoelt met je benen en heet wordt van klemmen met je benen. Zoek hulp van een goede instructeur, die ook verstand heeft van het traindn van een menpaard.
Leer heel rustig zitten en begin met het geven van stemhulpen: zeg draf en geef heel zacht been, zodat ze gaat leren dat een druk met been draf betekent. Neem daar je tijd voor, dat heet omscholen van een menpaard
Dit kost tijd. Ze moet leren begrijpen wat je bedoelt. Een nieuwe taal leren.

Het kan, mijn paard loopt ook voor de koets en onder het zadel. Dat zijn 2 verschillende dingen, talen die ze moet leren,

Verder loopt ze voor de koets met oogkleppen, dat betekdnt dat ze zonder oogkleppen moet durven leren vertrouwen op de mens buiten.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:23

Staat je pony veel buiten? Die van mij kan namelijk heel vervelend zijn als hij niet buiten is geweest, dan heeft hij namelijk zijn energie nog niet kwijt kunnen raken. Verder alles wat hierboven staat maar dit wilde ik ook gewoon nog eventjes melden :)

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:47

Hmmm ik weet niet als het werkt maar lessen nemen goed verkeers mak maken en miss eerst lekker longeren of in de bak losgooien is zij/hij zijn ergste energie weg

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:55

Ik zou inderdaad voolopig stappen en draven. Kun je niet samen met iemand rijden die ook te paard is? En dan met een paard die kalm en rustig is; meestal heeft dit een goed effect op een bange, schrikkerige pony! Heel veel succes; blijven oefenen met begeleiding dan komt t vast goed +:)+

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 06:49

Bedankt iedereen voor al die tips, het probleem is nu redelijk opgelost. Ik rij nu al gewoon alleen buiten, ik had mijn pony toen nog niet zolang. Ik heb nu lessen die verschrikkelijk goed zijn met enorm veel variatie erin. Wij hebben muesli, bix en haver uit het voer gehaald, en magnesium zat er sowieso al in. Wij hebben het grootste gedeelte van het probleem al opgelost. Mijn pony stond van eind oktober tot april 24/7 op stal. Ik weet dat dit niet bepaald paardvriendelijk is, en probeerde zoveel met hem te wandelen, longeren, rijden etc. Maar toch, hier kwam het dus door, en wij konden niet anders dan de paarden zo op stal te staan gezien onze situatie. Ik ga nu proberen om ze zo kort mogelijk op stal te laten staan (stal is namelijk bij mij thuis, en de wei ergens anders), en als ze dan op stal staat, laat ik haar gewoon los op de plaats. Wij hebben een enorme plaats (voor een rijtjeshuis) waar zij altijd gaat lopen bokken en springen enz. Van mijn smid kreeg ik te horen dat dat gewoon kan (v.w de hoeven). Nu ze in het land staat is ze ook veel rustiger, maar echt rustig krijg ik haar nooit, dat zit gewoon in haar.
In ieder geval iedereen bedankt voor de tips!