De vraag zegt het al een beetje??? Ik heb een super lieve B pony. Hij is helemaal nog niet bereden maar doet geen vlieg kwaad. Hij is een een gezelschapspony van mijn friese merry. Nu heb ik al zo vaak meisjes aan de deur gehad met de vraag of ze Maik de lieve B pony mogen verzorgen. Elke keer zeg ik nee omdat ik het allemaal zelf doe. Maar nu begin ik steeds meer te twijfellen. Misschien is het ook wel leuk voor Maik een meisje die hem verzorgt en misschien op den duur gaat rijden. Maar aan de andere kant lijkt het mij ook weer niks. Elke keer vreemde mensen op de dam. en van die kleine meisjes die elke keer een vriendinnetje mee gaan nemen.Jan en alleman op de dam om hem te showen. Ik moet de kleine meisjes in de gaten gaan houden of ze niet al te gekken dingen met hem uitvreten. Zal er altijd bij moeten zijn om hem uit de stal te halen omdat anders mijn merrie er achteraan hobbelt en zij is juist niet altijd te vertrouwen. En stel je voor dat Maik wel een keer een schop geeft of bijt. Wat dan?? Ben ik er dan verantwoordelijk voor? Als ik dan al die nadelen bedenk.... Denk ik weer van neeeeee toch niks.
tuurlijk niet joh! Een leeftijdsgrens en regels kun jij gewoon opstellen hoor! Je bent de eigenaar dus in dit geval de baas.
Anoniem
Geplaatst: 24-02-14 14:14
Jouw pony, dus jij kan de regels stellen. Als jij niet wil dat er vriendinnetjes meekomen, dan geef je dit duidelijk aan Schoppen of bijten kan hij altijd een keer, ook als een buurmeisje ofzo mee is. Met paarden omgaan blijft altijd een risico, als je bang bent om gebeten te worden moet je naar een hobbelpaard kijken, ook als verzorgmeisje
Als je het besluit wel te doen, bedenk dan, het is jouw pony, dus jouw regels. Houden ze zich daar niet aan of willen ze dat niet, dan vliegen ze er mooi uit
Anoniem
Geplaatst: 24-02-14 14:17
Je kiest dan toch zelf iemand uit en daar maak je (ook met bijbehorende ouders lijkt mij) goede afspraken mee. Jij bepaalt of er wel of niet en hoe vaak vriendinnetjes mee mogen met een verzorgstertje lijkt mij?
Inderdaad de regels bepaal ik natuurlijk zelf. Maar ik zal er altijd een beetje bij moeten zijn omdat ze hem anders de stal niet uit krijgen. En ja waarom zou ik veranderen. Omdat ik denk dat maik het ook wel leuk vind als er meer met hem gedaan word. Ik poets en knuffel. Natuurlijk met hem. Maar een beetje meer aandacht is misschien ook wel fijn!
Dat is je eigen keuze, persoonlijk zou ik het niet doen, omdat je aangeeft het ook prima zelf vol te kunnen houden. Je kan altijd een leeftijdsgrens stellen, en er zijn ook vast jonge meisje met een beetje volwassenheid. Over dat trappen en schoppen, dat risico neemt iedereen en daar zouden ze niet over moeten zeuren. Dat gebeurt nou eenmaal. Je kan ook je eigen regels verder opstellen, zoals niet op de dam gaan, etc.
Monster
Geplaatst: 27-02-14 00:52
ik heb toevallig vorige week een verzorgstertje gezocht voor mijn b-pony. heb toch wat weinig tijd met mijn drukke baan, en hij verdient de aandacht. heb wel een vergoeding gevraagd voor de kosten (stel ze slopen iets en komen vervolgens niet meer opdagen heb ik iig iets achter de hand). heb met de moeder van het meisje afgesproken dat ik er de komende periode bij ben tijdens het rijden (pony is daar niet heel betrouwbaar in). op de poetsspullen na ligt het tuig voor mn pony achter slot en grendel, ik wil niet dat ze "stiekem" gaat rijden, voor haar en mijn ponys veiligheid. Ik wordt al de hele week plat ge whatsappt door haar, ze wilt graag vriendinnetjes mee, kunstjes leten ect. ben blij dat ze het netjes vraagt zodat ik het met haar kan bespreken. ik heb ook een contractje opgesteld waarin ik vermeld dat het betreden van zowel het terrein als het verzorgen/rijden op eigen risico is, en dat de pony niet 100% betrouwbaar is. stel ze wordt wel gegrepen door hem is ze iig gewaarschuwd. het scheelt bij mij ook dat ik weet dat de staleigenaar het in de gaten houd, en mij op de hoogte stelt als er iets fout gaat.
moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds een moeilijke stap vind om mijn pony door een ander te laten verzorgen.
Je kan ook je verzorgster leren hoe ze hem uit stal moet halen. En verder kun je toch gewoon regels opstellen. Wat je pony ook doet je blijf als eigenaar ter aller tijden verantwoordelijk en het is aan jou als eigenaar welk vertrouwen je schenk aan je verzorger.
Urion
Geplaatst: 27-02-14 00:57
Mijn paarden staan ook samen in stal en de een loopt mee als de ander eruit wordt gehaald. Toch heb ik na twijfelen sinds een aantal weken een 12 jarige verzorgster voor mijn shetlander. Ze kwam eerst alleen poetsen en wandelen deden we samen en inmiddels haalt ze hem ook alleen uit stal en weet hoe ze mijn haflinger tegen moet houden. Het groeit vanzelf wel naar elkaar toe en dan is je niet altijd te vertrouwen andere paard ook niet meer zo'n probleem.
Ik had geen verzorgster nodig maar ik merk dat het voor mijn shet echt een wereld van verschil is dat kleine beetje extra aandacht. Ik zou het dus gewoon proberen. Als je afspreekt met iemand ook de ouders erbij laten zijn en niet alleen met het kind afspraken maken maar ook met de ouders. Dat scheelt een hoop.
Ik vond het juist ongelooflijk leuk om een jonge meid zo'n kans te geven. Natuurlijk ben je zelf gewoon bij de selectie; die brulbekkikkers heb ik altijd afgehouden maar die leuke, lieve iet wat verlegen meid was een groot succes. Natuurlijk kost het ook even tijd, maar iets goed aanleren is makkelijker dan het foute afleren. Dus ik zie het als een voordeel om die tijd erin te stoppen. Die jonge meid is overigens nu een volwassen vrouw en verzorgt mijn paard nog steeds! Je kan het altijd een kans geven met diegene waar je een goed gevoel bij hebt