Blij met mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_Huizing

Blij met mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:16

De titel zegt het al; ben ik blij met mijn pony? Ik zit hier heel erg mee en ik hoop echt dat er mensen reageren want ik zit er echt mee... Het begon allemaal rond september 2013, mijn opa was op marktplaats aan het kijken voor pony's voor mij, dat vond ik natuurlijk super want ik wou altijd al een eigen pony (ik had toen wel een lease pony) mijn opa had een super leuke haflinger merrie van 8 jaar gezien, helemaal perfect, mijn opa had een afspraak gemaakt voor het proefrijden en een dag later wou ik op de advertentie klikken toen stond er; deze advertentie bestaat niet meer. Ik wist niet zo goed wat dit betekende dus ik deed er even niks mee. Die avond belde mijn stiefmoeder op om te zeggen dat de haflinger al verkocht was, iemand had heel hoog geboden dus was hij meteen weg. Dat vond ik super jammer maar mijn opa zei dat hij zeker weten een leuke pony voor me zou vinden. Toen op 7 september 2013 kreeg ik een whatsappje van mijn stiefmoeder waar in stond: 'wat vind je hier van?' Met een foto van een pony er bij. Ik vond het een hele leuke pony maar niet iets wat ik zelf ik gedachten had.. Ik dacht ik kijk wel gewoon even. (Ik heb hem zelf voor dat mijn opa hem kocht nooit in het echt gezien) Dus het volgende weekend kwam ik bij mijn opa en toen zag ik de pony voor het eerst. Ook kreeg ik te horen dat de pony 3 was en nog niet beleerd. Nou rijd ik al een aantal jaar dus beleren leek mij geen probleem. Zadeltje er op nou het viel allemaal reuze mee en dezelfde dag zat ik er nog op, ik vond het super en mijn opa al helemaal. Zo gingen er heel wat weken voorbij waar ik bij mijn opa telkens op die pony reed met hulp van mijn stiefmoeder. Toen rond de kerst werd mijn lease pony verkocht en zei mijn opa dat we de nieuwe pony naar mijn woonplaats zouden brengen zodat ik daar op een pensionstal lekker vaak kon rijden. Helemaal super allemaal. Maar nu die pony hier bij mij staat is ze ontzettend groen en heb ik helemaal geen vertrouwen in die pony. Nu komt mijn stiefmoeder elke zondag hier heen om mij te helpen. Alleen ik durf er helemaal niet op. Ik vind het dood eng en ben er achter gekomen dat beleren niks voor mij is en dat ik helemaal geen vertrouwen heb in die pony. Ik twijfelde dus vanaf het begin al en nou zie je maar weer dat ik er helemaal niet gelukkig mee ben. Ik heb dit allemaal nog helemaal niet aan mijn opa, stiefmoeder en vader verteld omdat die zo enthousiast zijn over die pony... Ik durf het ook echt niet te vertellen omdat ik helemaaaal niet verwend wil overkomen ofzo.. Moet ik het gewoon vertellen of moet ik het nog proberen met die pony... ???? Please reageer want ik wil het eigenlijk zo snel mogelijk vertellen alleen ik durf het dus niet..

Thirza_99

Re: Blij met mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:20

Snel hulp er bij halen!
Gewoon vertellen tegen je ouders en opa, vroeg of laat komen ze er toch achter!
Vraag hulp van een volwassene die veel ervaring heeft met doorrijden (dus niet 1 of 2 paardjes zadelmak gemaakt o.i.d.).

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:23

Dit ligt niet aan jou of aan de pony. Groen + groen = gewoon vaak bont en blauw. Geef niet op en zoek goede hulp, dan kom je hier doorheen. Echt waar.
Zo lang je angst hebt: niet opstappen. Nergens voor nodig. Het is onzin om er persee op te moeten/willen. Werk eerst aan je communicatie met je pony op de grond en vindt op die manier je vertrouwen en plezier terug.
Nogmaals; laat je goed begeleiden door een goede instructeur.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:24

En misschien kun je beginnen met leuke grondwerkoefeningen.
Plezier is het belangrijkste!
Kijk eens naar vrijheidsdressuur, parelli etc.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:26

Begrijp ik goed dat je op een pensionstal staat ? Heb je daar geen hulp.... En hoe gaat het als je er naast staat ? Vind je het op zich wel een leuke pony? Misschien moet je dan eerst wat andere dingen doen zodat je het vertrouwen op kan bouwen. (grondwerk zoals ze het hier noemen) Misschien is er iemand anders die er met jouw hulp wel op durft zodat je er toch samen aan werkt. En zo niet : wees eerlijk. Zeg gewoon dat je het niet vertrouwd en dat je te weinig ervaring hebt om dit aan te kunnen. Dat je bang bent voor ongelukken en dat je niet weet hoe je het anders moet gaan doen. Zeg dat je er met veel plezier aan begonnen bent en er heel erg blij mee was maar dat het tegen valt en je het even niet meer weet. Misschien zoeken je opa en je stiefmoeder wel iemand om het in te laten rijden en jou te helpen. En anders zoeken jullie een ander baasje voor hem/haar en ga je samen kijken naar eentje die wel bij je past. Zeg gewoon eerlijk wat je hier ook geschreven hebt.
Het is jammer maar je eerlijkheid zal heus wel gewaardeerd worden. Beter dat als ongelukken !!

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:27

Als je geen vertrouwen hebt in de pony, kan een pony in principe ook weinig vertrouwen in jou hebben.
Probeer eens wat grondwerk te doen, zet desnoods het rijden even aan de kant tot je wat meer vertrouwen hebt in je pony.
Als je echt geen klik kunt, vinden met je pony, denk ik dat je dat echt wel tegen je opa kunt zeggen. Ik denkt dat hij dat best zou snappen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

TAO -> YRT

capopjekop

Zoek idd goede begeleiding. Een paard beleren is best lastig als je daar geen ervaring mee hebt en het is altijd belangrijk om een begeleider op de grond te hebben staan. Neem in het begin veel priveles tot je wat meer vertrouwen hebt. Daarna kun je eventueel groepsles nemen op de stal of ponyclub. Het heeft tijd nodig om vertrouwen te krijgen in een nieuwe pony en zo'n groen dier moet nog veel leren.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:33

Ik heb ook een jonge pony. Was al wel ingereden.
Ik ben er afgevallen en durfde ook niet.
Heb toen een paar privélessen gehad en kreeg mijn vertrouwen wat terug.
Nu zijn we ook bezig met het begin van parelli en vooral door dat groeit mijn vertrouwen in hem echt.
Wel rijd ik meestal aan de longeerlijn, maar zo af en toe ook wel los.
Dus: neem les (zoek in ieder geval begeleiding) en begin met grondwerken.

Anne_Huizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:01

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb het een paar minuten geleden aan mijn vader verteld en die zei dat hij het heel goed begreep. De pony gaat terug naar mijn opa, ze krijgt daar eerst lekker aandacht van mijn opa en dan kunnen we altijd nog kijken hoe het verder gaat. in ieder geval bedankt voor het reageren :).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:05

Maar heb je ook voorgelegd om begeleiding te zoeken? Daar kun je een eind mee komen. Zelf heb ik mijn pony 10 jaar geleden ook met hulp ingereden. In het begin was dat best lastig, ze kende niets. Maar we hebben samen veel geleerd en zijn als combinatie gegroeid. Het was heel leerzaam en ik ken haar nu door en door.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:10

probeer eens een Join up te doen , dan zul je zien dat jullie elkaar veel meer gaan vertrouwen , en probeer natuurlijk ook leuke dingen te doen , probeer vrijheidsdressuur , grondwerk etc... je zult vanzelf zien dat jullie naar elkaar toe groeien ! je kan het meid !!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:13

Nooit een join up doen als je daar geen ervaring mee hebt!
Maakt meer kapot dan het goed doet!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:16

Gordy18 schreef:
probeer eens een Join up te doen , dan zul je zien dat jullie elkaar veel meer gaan vertrouwen , en probeer natuurlijk ook leuke dingen te doen , probeer vrijheidsdressuur , grondwerk etc... je zult vanzelf zien dat jullie naar elkaar toe groeien ! je kan het meid !!

Join up doen? Dat doe je niet zo maar ff. Paard is gewoon groen en moet gewoon nog veel leren daar heeft TS begeleiding bij nodig

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:21

Eerlijk zijn, nog even en je durft helemaal niet meer en is de lol eraf.

Zij doen dit voor jou en willen dat jij gelukkig bent. Wees niet bang dat ze boos/verdrietig of teleurgesteld zullen zijn. Geloof me dat zal echt meevallen.

Sterkte, hou je ons op de hoogte!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:28

Is het niet iets om de pony door een ander te laten beleren? Dan heb je de garantie dat het goed gedaan wordt en zit je misschien wel met wat minder angst op je pony.

Ik vind trouwens dat je je nergens voor hoeft te schamen, elk paard een elke pony hebben een ander karakter, en soms past dat simpelweg niet bij je. Dan zou het niet goed zijn voor zowel jou als je pony wanneer je dit gaat forceren! Kan me wel voorstellen dat je het moeilijk vind om te vertellen, iedereen bedoeld het zo goed en dan wil je de pret natuurlijk niet bederven :)

Ik hoop dat het nog goed komt tussen jou en je pony. Ik heb namelijk wel vaker gezien dat een pony in eerste instantie niet bij je lijkt te passen. Maar wanneer je je dan toch open stelt en je angst opzij zet je een leuk duo kan vormen! Vertrouwen is natuurlijk iets wat moet groeien ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:38

Daar hebben we het wondermiddel join-up weer.... leuk moet je doen! Maar dan?? Een join-up maakt die pony nog niet zadelmak of getraind zodat de TS er veilig op kan rijden!

Aan TS, kun je niet aan opa vragen of de pony een maandje doorgereden kan worden op een trainingsstal zodat het inrijden goed gebeurd en jij er dan onder begeleiding mee verder kan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:44

Anne_Huizing schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb het een paar minuten geleden aan mijn vader verteld en die zei dat hij het heel goed begreep. De pony gaat terug naar mijn opa, ze krijgt daar eerst lekker aandacht van mijn opa en dan kunnen we altijd nog kijken hoe het verder gaat. in ieder geval bedankt voor het reageren :).

Goede oplossing Anne, probleem opgelost. :) Daar kan de pony onder begeleiding van je oma minder groen worden en daar voelde jij je wel op je gemak. Wellicht over een (lange) tijd dat je als je helemaal de pony vertrouwd hem wel weer naar die stal kunt halen.

Eline_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:39

Ik had ook zoiets met mij vorige pony ik had daar geen band mee en moest elke dag trainen om haar in te rijden en ik had geen plezier ik ging twijfelen en twijfelen en naar een half jaar had ik het verteld maar mij stiefmoeder reageerde nogal bot namelijk ik zet haar morgen om marktplaats -_- maar nu heb ik een nieuwe pony die al wat ouder is namelijk 16 en zij kent alles kan ik alles mee hoef niet altijd te trainen dus helemaal goed afgelopen dus ik zal zeggen gewoon vertellen

Eline_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:40

je hebt het zo te zien al verteld goedzo

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:46

Indd wat iemand al zei groen + goed = bont en blauw

Wat ik je aan kan raden is een goede instructeur zoeken, of anders de pony weg laten brengen. En dan verder door laten rijden.
En dat jij tussendoor een keer gaat kijken en als je het vertrouwt op stapt.
En als het dan daar goed gaat hij terug komt en jij onder goede begeleiding de pony verder door gaat rijden en het vertrouwen terug wint.
En als je het echt niet meer ziet zitten en je echt je vertrouwen niet terug wint dan zal je hem misschien wel beter kunnen verkopen.
En dan een paard terug kopen wat al wat kent en al op een L/M/Z niveau heeft gelopen.

HoresesLoverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:14

Langzaam opbouwen, grondwerk doen en zorgen dat jullie vertrouwen in elkaar krijgen. Rijden komt daarna wel, als je nu iedere keer dat je op je pony rijd bang wordt is dat voor beide niet leuk.
Is er niet iemand in de buurt die je kan helpen die hier echt ervaring mee heeft? Dus met jonge pony's beleren enz? Als er iemand bij is die veel ervaring heeft dan voel je je ook wat zelfverzekerder denk ik :)

Pony door een ander door laten rijden zoals hierboven al gezegd is ook wel een goed idee, dan is de pony goed beleerd tegen de tijd dat jij erop stapt en wordt het rijden hopelijk ook een stuk leuker!

shettie2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:24

Ik zou eerlijk tegen je opa zijn en de pony verkopen je vind dan vast en zeker een heele leuke pony treug waar je het wel mee kan vinden!
Maar je moet er echt niet mee doorgaan want zo word je stok ongelukkig.
En hun kunnen er wel enthousiast over zijn maar dat moet jij ook zijn.
Als je dit allemaal aan hun verteld snappen ze het heus wel.
En misschien vind je dan wel een pony waar jullie allemaal enthousiast over kunnen zijn!

Anne_Huizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 18:24

Dankjewel voor jullie advies, ik heb inmiddels mijn besluit genomen :) :j