Geen geschikte lesgever vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Geen geschikte lesgever vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:04

Wat ben ik het toch zo moe... Ik vind maar geen lesgever waar ik volledig achter de methode sta.
Of ze willen dat ik elke pas benen geef, of ze willen dat ik hem in de krul trek, zelfs lesgevers gehad die zonder te vragen mijn neusriem extreem strak trokken, paardlief helemaal in paniek, lesgevers die me wisten te vertellen dat zijn probleem (moeite met aanspringen in linkergalop) enkel kon opgelost worden met een klets met de zweep op zijn gat.
1 lesgever heb ik gehad die ik geweldig vond, hij keek echt naar wat Ras nodig had. Ras is geen paard wat luisterd als je hem wat beveeld. Vraag je het hem dan zal die het wel doen, het is echt een paard waar je moet mee leren samenwerken.
Helaas vroeg deze lesgever op een gegeven moment meer dan 50 euro, en dan moesten we nog tot daar rijden want het kostte hem teveel tijd om tot bij ons te komen. En omdat het vevoer nogal onregelmatig was heb ik deze lesgever moeten laten gaan.
Ik snap niet wat ik mis doe, elke lesgever die komt kijk ik naar foto's ed. als ik die vind, en vraag hun aan de telefoon wat hun standpunt is, waar zij hun belang aan hebben,... Allemaal zeggen ze respect voor het paard, vriendelijkheid,... En allemaal komt het neer op zagen, blijven benen geven,... En daar ben ik niet voor. Ik heb Ras geleerd als ik hem een tempo aangeef hij dit tempo aanhoudt tot ik zeg dat hij een ander tempo mag. Dit doet hij bijna altijd perfect. Hij loopy actief met zijn achterhand,... Waarom in godsnaam blijven benen geven? Dat negeert hij dan uiteindelijk toch en dan heb ik een paard wat niet op mijn benen reageert.
Ik vraag via facebook aan mensen welke lesgever ze hebben, op welke manier dit gaat,... Allemaal zijn het geweldige lesgevers die 100% aan het paard denken en nooit zo'n dingen zou vragen van een paard...
Waarom kan ik niet een lesgever vinden waar ik 100% achtersta... Momenteel leer ik wat uit boeken (richard maxwell bv.) maar ik wil graag ook eens iemand hebben die me op het moment zelf kan zeggen hoe en wat. Veel dingen merk ik zelf niet, en dan is het fijn om iemand te hebben die me daar attent op maakt. Of iemand die ons kan helpen met zijn linkergalop, want zo specifieke problemen vind je vaak niet in boeken.
Ik vind het ook zo verschrikkelijk teleurstellend om een lesgever na 10 minuten al weg te sturen omdat ik weet dat dit niets gaat worden.
Zijn er nog mensen in hetzelfde schuitje? Wat doen jullie om te weten of de lesgever bij je past? Ik dacht dat ik onderzoek genoeg deed, maar niets is minder waar.

NikkivanOlst

Re: Geen geschikte lesgever vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:06

Misschien eens kijken bij klassieke dressuur instructeurs? Die hebben vaak een hele andere mindset :)

Natuurlijk zijn er ook wel goede moderne dressuur instructeurs, heb jaren bij een gouden persoon mogen lessen. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:12

Neem eens contact op met Josepha Guillaume, zij woont in Riemst.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:20

maximuss schreef:
Neem eens contact op met Josepha Guillaume, zij woont in Riemst.

Zij werkt toch enkel bitloos? Ik zou liever met bit blijven rijden omdat mijn paard heel gevoelig is op zijn neus en achter zijn oren (door huidtumor, deze is inmiddels weg, maar hij is er nog steed heel gevoelig aan), maargoed ik ga zeker eens contact opnemen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:24

Zij werkt idd vooral bitloos maar als je haar je probleem voorlegt zal ze je zeker proberen helpen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:24

Lastig he? Misschien eerst eens kijken bij anderen. Zijn er niet mensen in de buurt die je fijn vind rijden? Vraag hun naar hun instructeur en ga eens naar zo'n les kijken. Als het je dan bevalt kun je altijd een proefles nemen, maar dat bespaart je hopelijk al die waardeloze proeflessen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:31

Leen_ schreef:
Ik heb Ras geleerd als ik hem een tempo aangeef hij dit tempo aanhoudt tot ik zeg dat hij een ander tempo mag. Dit doet hij bijna altijd perfect. Hij loopy actief met zijn achterhand,... Waarom in godsnaam blijven benen geven? Dat negeert hij dan uiteindelijk toch en dan heb ik een paard wat niet op mijn benen reageert.

Zou een western instructeur niet iets voor je zijn? Ik weet niet of je ermee bekend bent (nee, het is echt niet allemaal scheuren en slidingstops). De basis sluit heel goed aan bij wat jij hier omschrijft. Misschien een goede allround of pleasure instructeur eens proberen?

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:34

Ik ken je probleem.. Ik lees even mee.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:09

ik heb ook problemen met lesgeefsters vinden en ik heb er een die super top is maar ik heb geen eigen paard dus ik zit met het probleem dat zij haar paard heeft verkocht en ja ik heb nu niks.
Zit al anderhalfjaar te zwerven van ene lesgever naar de andere
Laatst bijgewerkt door penelope444 op 29-01-14 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:15

Lastig hoor, mijn eerste gedachte was ook: ga eens kijken naar een instructeur die klassiek geschoold is.

Mijn instructeur heb ik gevonden op (schrik niet) een manege!
Heerlijk les, geen dwingen maar juist vragen, 1x been en dan er af, geen geruk en gepluk, rechtrichten als speerpunt en echt individueel les kunnen geven, gericht op de combi die hij op dat moment voor zich heeft.
Knijp mijn handen er mee dicht!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:19

Ik heb het zelfde probleem.Ik heb het idee dat het probleem in belgie nog groter is omdat ze hier nog heel erg in het vaste stramien zitten van, geen gelul trek hem in de krul.Ik wil geen blaren op mijn handen hebben als ik gereden heb of zere spierballen.
Ik zoek meer richting Antwerpen anders konde we samen zoeken :-)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:26

Inderdaad, klassieke dressuur lijkt me wel iets voor jou. :j Ik heb nu twee, of eigenlijk drie, klassiek geschoolde instructeurs gehad en allemaal kijken ze naar het paard en behandelen ze de dieren met respect. Het is vaak wel even zoeken naar een instructeur die én goed is én niet de hoofdprijs vragen, maar ze zijn er wel. Ik betaal €20 voor een uur priveles, komt aan huis. Ik woon niet bij je in de buurt dus ik weet niet welke instructeurs er in jouw buurt zitten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:43

Goh waar ken ik dat probleem van:) Hier ook nog steeds geen geschikte lesgever gevonden in mijn eigen omgeving die past! Enige die ik wat vind zit wat verder van huis en dat is ook niet leuk elke keer. En aan huis hier in de omgeving doen ze bijna allemaal niet. Het is zelf reizen met paard vaak naar een locatie om te lessen.

Zelfs lessen in western nog niet gevonden hier in de omgeving;)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 29-01-14 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

TrojkaPink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:56

Of naar een lesgever gaan waar je het wel deels mee eens bent en alleen oppikken wat je nuttig vind.

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:05

Ik heb ook les van een westerninstructrice voor de basis, geen in de krul trekken / zagen / schoppen e.d. Ben erg tevreden!

TrojkaPink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:23

Ik zit nu ook zonder hoor, de mijne is naar de andere kant van het land verhuisd.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:29

Blijven zoeken. Ik zocht meestal mogelijkheden bij lesgevers om eerst te kijken hoe zij rijden. Hoe zij rijden is namelijk (meestal) wat zij gaan overbrengen. De Rechtricht instructeurs en klassieke instructeurs hebben een hele andere inslag in de training van een paard dan het hedendaagse dressuur rijden, ook dat moet je aanstaan. Ik zou gaan kijken hoe de instructeurs rijden als tussenstap tot een proefles

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 16:50

Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee :) ik ga wat opzoekwerk doen.

beatje schreef:
Ik heb het zelfde probleem.Ik heb het idee dat het probleem in belgie nog groter is omdat ze hier nog heel erg in het vaste stramien zitten van, geen gelul trek hem in de krul.Ik wil geen blaren op mijn handen hebben als ik gereden heb of zere spierballen.
Ik zoek meer richting Antwerpen anders konde we samen zoeken :-)

Dat idee heb ik inderdaad ook...

Ik heb ook een tijdje les gehad van iemand die ik in eerste opzich heel goed vond, geen geruk en gepluk maar stilletjes aan bracht ze het ook onder de aandacht dat ik bij hem wel moest trekken om hem nageefelijk te krijgen... Nee want dan is het niet meer nageefelijk maar in een houding geforceerd...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:58

Ik leer het de mensen omgekeerd aan: waslijntjes totdat het paard ontspannen/ nageeflijk loopt en dan teugels opnemen tot aan een licht contact met de mond.
Werkt heel goed maar sommige mensen vinden het o zo raar.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:01

Ik merk het verschil van Nederland naar Belgie verhuizen zeker wel met les geven. Het is hier nog erg traditioneel wat ik nu zie. Les is inderdaad, hakken omlaag, borst vooruit en van voren vast houden en er aan rijden:) Dat houdt je niet lang vol. En dan 100x opmerking holle rug holle rug, hakken nog lager zwaar uitgedrukt naar beneden. De beste man was ook wel afgestuurd in 1974 ofzo:) En nooit meer bij geschoolt. Tja...jammer is dat dan weer..en stop je dus snel met lessen omdat je weet...het kan anders. En dat was dichtbij mijn huis..

Daarna gaan lessen wat verder van huis dat was al duidelijker en beter..maar kon niet alles over gebracht krijgen als ik verder moest met moeilijkere zaken..tja en vast zit je weer.

Nu dus 1 les klassieke rijkunst gehad om mijn paard goed te leren echt zetten en daar ga ik nog wel een paar lessen van volgen. Helemaal alleen dat geen idee. Mijn paard ging wel ontspanner lopen en zonder pluk verzamelen;) En lekker vooruit terwijl er normaal nog weleens een handrem op kwam. Voor nu vind ik dit even goed maar omdat het zo ver reizen is is het als ik geluk heb eens per maand soms om 2 weken les en komt altijd aan op weekend een hele dag kwijt zijn omdat ik ook ver moet reizen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:05

TAO -> PP

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:07

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:14

Ineke2: Heb ik ook naar gekeken heel leuk:) Maar geen een in de buurt van mij hoor;) Naar gevraagd..en mag ik ook weer zelf reizen waar de eerst op dik 2 uur rijden zit voor mij:) Dus nee...de weg is nog niet open:)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:55

Ik weet dan ook niet waar je in België precies zit. Maar het had een optie kunnen zijn... Jammer dat het toch te ver is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:02

Dat viel me ook al op, vriendelijk en met respect, maar volgens mij is dat het verkoop praatje want heb de lesgevers ook nog niet gevonden hier in de buurt. Altijd maar moet paard aan de teugel of boven tempo lopen. Rijden op zit noemen ze kijken waar je heen gaat, of je zit dan wel mee doet, doet er niet toe. En als je er dan aan mee doet is binnen korte tijd je paard kreupel, scheef, nukkig of zit de rug helemaal vast. Heel vreemd.