Weet een paard wie zijn familie is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Weet een paard wie zijn familie is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 21:30

Ik zit al een tijdje met een vraag in mn hoofd.
Stel je hebt een merrie.
Zij krijgt twee jaar na elkaar een veulen.
Weten de veulens dan van elkaar dat ze familie zijn?
En weet het veulen na een aantal jaar nog wie zijn moeder is?

Nicole288

Re: Weet een paard wie zijn familie is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:07

FB -> PP

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:08

dat zou ik nou ook wel eens willen weten :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:09

had vd week twee jarige naast de moeder staan zag geen herkenning niet van moeder en of veulen.
Daarnaast ook broertje en zusje 3 en 4 jarige, geen herkenning. Ik denk het niet.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:09

Oei daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. Mijn pony heeft 4/5 jaar lang met mams in de wei gestaan.
Ben benieuwd als ze bijvoorbeeld bij elkaar komen elkaar weer herkennen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:10

Als de dieren elkaar een tijdje gekend hebben, dan weten ze dit wel. Zijn ze gescheiden van elkaar opgegroeid, dan hebben ze geen idee.
In wilde kuddes schijnt het dat hengsten hun eigen dochters niet dekken. Dit impliceert dat ze weten dat dit "familie" is.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:10

Ik weet wel dat paarden elkaar kunnen herkennen. Ook als ze elkaar lang niet hebben gezien. Maar of ze hun familie herkennen weet ik niet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:12

Ik heb twee volle zusjes zit 1 jaar tussen en dat is net een Siamese tweeling, heb ze apart van elkaar gekocht toen ze 4 en 5 waren en vanaf dag 1 zijn ze helemaal gek op elkaar. Een van de zusjes duld zelfs geen andere pony's in haar buurt behalve haar zus. Geen idee of het dus zusterliefde is maar wel erg leuk !

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:16

Ik ben een paar maand geleden de moeder van Wilco tegengekomen op buitenrit... Moeders vond hem niet meer zo leuk :')

Wilco daarentegen vond haar wel interessant, maar hij is niet echt een betrouwbare bron. Hij vind alles leuk en hij wordt al helemaal blij als hij andere Hafjes ziet, familie of niet _O-

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:17

Ik denk inderdaad dat ze elkaar wel kunnen herkennen maar of ze dan weten of het echt familie is weet ik niet want ik heb ooit filmpje gezien over adoptie merries/veulens, daarbij werd een moederloos veulen bij een merrie geplaatst en aan het gedrag van veulen en merrie te zien waren zij net moeder en dochter.. dus weet niet of ze het echt kunnen plaatsen dat het wel of geen familie is

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:19

Toen mijn paard wegging bij de fokker hinnikte hij, de enigste die antwoord gaven van de 7 overgebleven paarden waren zijn moeder en half-zus!!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:20

Oude verzorgpony had een zoon die haar gewoon dekte (poging tot) dus ik denk het in dat geval niet. :')

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:21

Ik denk wel dat ze zichzelf herkennen. Mijn paard is best een schijtbok soms, maar tegen donkere paarden met kol (zoals ze zelf is :') ) is ze super lief! hahahah

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:21

Ik heb mijn pony's (moeder dochter) een periode van 8 maanden uit elkaar gehad (opfok).
Daarna weer bij elkaar nou zeker wel dat moeders haar dochter herkende.
Ze brak nog net haar stal niet af toen de kleine uit de trailer kwam.
De kleine had het eerst niet helemaal in de gaten tot dat ze na 5 min ineens probeerde of ze kon drinken bij der moeder.
Sinds dien zijn die twee altijd bijelkaar en geloof het of niet, maar mijn merrie heeft een heel andere blik in haar ogen als ze met haar kind samen is. Dan dat ze een periode zonder haar kind is.

Dit weet ik omdat na de tweede herontmoeting is dochter na zomer periode weer tijdje weg gegaan.
Ik ging er op een gegeven moment met moeders mennend heen en ze had meteen zo een andere blik in haar ogen.
Sinds ze weer samen staan is het gewoon goed.
Heel apart maar hier zeker waar.

Mystica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:27

Wij hebben moeder (paar maanden geleden overleden), zoon, dochter en kleinzoon bij elkaar in één stal staan. Moeder en dochter gingen erg goed maar zoon wilde nooit wat van zijn moeder weten. Overigens zijn zus en broer wel heel close met elkaar.
Daarnaast nog een moeder en zoon, hebben tot dood moeder vorig jaar, toen zoon 11 jaar was met elkaar geleefd. Niet het idee gehad dat hij haar herkende maar hij had wel veel respect voor haar. Hij haalde bij zijn moeder nooit de streken uit die hij -nog steeds- bij andere paarden wel uithaalt. Dus er was wel iets....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:30

Hier toevallig net twee weken geleden twee zussen samen gekregen ( zelfde moeder) nou..... Er was weinig liefde de eerste dag := nu vinden ze elkaar wel lief,maar niet meer of minder dan bij een ander vreemd paard erbij eigenlijk
terwijl relatie moeder met beide onderling prima was ( moeder en eerste dochter was het beste op latere leeftijd, tweede dochter was moeder vaak wat zuur bij )

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:38

Denk het wel wij hebben vroeger een pony gehad die wij weer terug hebben gegeven aan de vorige eigenaar maar dat was wel 5 jaar later ging gelijk hinnikend na zijn vriendjes van toen en knuffelen en gelijk de voeten weer open breken en brok eten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:23

Irma_Maandag schreef:
Als de dieren elkaar een tijdje gekend hebben, dan weten ze dit wel. Zijn ze gescheiden van elkaar opgegroeid, dan hebben ze geen idee.
In wilde kuddes schijnt het dat hengsten hun eigen dochters niet dekken. Dit impliceert dat ze weten dat dit "familie" is.

Dat zullen ze waarschijnlijk via geur weten, wij ruiken ook "vies"/niet aantrekkelijk voor onze eigen familie, om incest te voorkomen.

Wij werken veel met handelspaarden en tijdens één van de paardenkampen was er een veulen geboren. Moeder is na het afspenen terug naar de handelaar gegaan en veulen is gekocht door één van ons. Na twee jaar stond moeder bij toeval weer op hetzelfde paardenkamp, waar veulen ook mee naartoe genomen was door z'n eigenaar. Moeder en veulen herkenden elkaar niet..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:19

Ik had deze vraag in mijn omgeving gesteld.
Die gaven idd aan dat ze idd vergeten dat ze familie van elkaar zijn, dat ze hooguit nog ergens in hun hoofd onthouden dat het goed volk is.
Ik liep zelf al een tijdje met die vraag, vroeg het me echt af.
Wat leuk dat jullie je bevindingen met me delen:)!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:35

ik denk dat er zeker herkenning is.

Als mijn jonge paarden na het spenen weer thuis komen zie je echt dat de directe bloedverwanten een nauwer contact hebben dan dat dit is met de andere paarden.