Manegepaard: een fiets met oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Francii

Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 00:16

Hallo bokkers,

toevallig struikelde ik laatst op een verslag over manegepaarden. Ik wilde het graag met jullie delen en kijken wat jullie er van vinden en hoe jullie er in staan.

Dit is de link (maar als je de reactie die hieronder gekopiërd staat leest, weet je ook al genoeg om mee te praten :) ): http://horses.nl/opinie/10-11-03-is-het ... -met-oren/

De mooiste reactie vind ik de reactie van stichting Paard in Nood:

"Helaas erg herkenbaar. Want wat is een “goed” manegepaard? Een paard dat altijd braaf is, precies doet wat de ruiter vraagt, niet bokt, niet schopt, niet bijt, niet steigert, roerloos stilstaat bij het opstappen, niet tegen de deur aan schopt als het etenstijd is, gepluk in zijn mond niet erg schijnt te vinden (ach wat is het toch een goeierd he), evenmin als gestuiter op zijn rug.

Deze paarden zijn wereldkampioenen. En wel wereldkampioenen “oogkleppen op, verstand op nul, gevoel uitschakelen en gaan met die banaan”. Ze hebben geleerd dat het geen zin heeft om te protesteren, om assertief te zijn, om aan te geven waar het pijn doet, om een eigen persoonlijkheid te hebben (mits die afwijkt van het perfecte manegepaard). Voor veel van deze paarden is het gewoon geestelijk surviven. Het lichaam loopt, de geest is niet thuis.

Daarnaast heb je de wat assertievere paarden die wel laten merken als ze het ergens niet mee eens zijn. Dat zijn de echte leermeesters. Maar echte leermeesters zijn confronterend en een 6 of 700 kilo wegende confrontatie gaan de meeste ruiters liever uit de weg.

Gelukkig zijn er wel steeds meer manegemensen die het niet lekker zit. Letterlijk en figuurlijk deze keer. We merken dat bij onze stichting omdat deze mensen vragen of ze vrijwilliger mogen worden, zodat ze ook eens op een “andere” manier met een paard kunnen en mogen omgaan. En dat het paard daarin zelf ook een stem heeft, en niet “moet” omdat hij immers ook te eten en een stal krijgt die terugverdient moet worden. Ze kunnen bij ons grondwerk doen, vrijheidsdressuur, clickertraining, loswerken, rechtrichten aan de hand, masseren maar ook hun uitwerpselen van de wei halen, de paddocks mesten, hooinetten vullen, waterbakken schoonmaken etc. kortom alles behalve rijden. Op deze manier krijgen ze een heel andere band met het paard, een contact waar ze tijdens hun manegejaren nooit van hadden durven dromen, want wat blijkt: een paard is inderdaad meer dan een fiets met oren!

Maar misschien is deze lacune wel een nieuw gat in de markt: Op woensdag naar de manege paardrijden, op zaterdag naar de paardenklas om daar alsnog te leren wat ze je op de manege niet konden vertellen. Zoals oog hebben voor die fiets met oren die zich onder jou voortbeweegt.

Er zijn beslist maneges waar dit wel gedaan wordt, bijvoorbeeld Akasha Rijkunst in Gassel. Nog voor je lessen neemt op een paard ben je verplicht een aantal basislessen, dus ook theorie, te volgen, eerder stap je niet wekelijks op een paard bij Anne en Renée. Dit is alleen maar toe te juichen en zou een standaard moeten worden. Je stapt toch ook niet zomaar zonder rijbewijs de eerste keer in een auto zonder te weten, waar de koppeling, het gaspedaal en al die uitsteeksels links en rechts van het stuur voor dienen? Wil je veilig autorijden, zul je bovendien de verkeersregels moeten kennen. Wil je veilig, voor paard en mens, paardrijden, dan zul je voor je opstapt de paardenregels moeten kennen. Zo simpel is het eigenlijk.

Dus ondernemersgeesten onder ons: een gat in de paardenmarkt!
Dus paardenverenigingen onder ons: pleit voor een grotere betrokkenheid van ruiters, door een verplicht aantal theorielessen aan elke manegeruiter aan te bieden.

Dus manegeruiters onder ons: uw paardenliefde gaat toch ook verder dan: op de manege aankomen, opstappen, wegrijden, afstappen, betalen, en dan nog een paar uurtjes de kantine kruk warm houden toch? Goh, waar laat dit toch aan denken? Ooit afgevraagd wat dit dier van plezier ervaart tijdens een les?

Maar wees ook gewaarschuwd: meer kennis kan zorgen voor minder plezier. Soms is de kop in het zand steken gewoon wel een stuk gezelliger. De keuze is aan u."

Angela

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:39

Een goed manege paard laat zich imo als volgt beschrijven:

Het paard laat een beginnende ruiter voelen dat hij/zij al heel wat kan, geeft een gevoel veilig op de rug te zitten.

Bij een iets gevorderde ruiter zal het paard de ruiter laten merken dat hij/zij er nog lang niet is, en zal waar terecht commentaar leveren dmv harder gaan, niet stilstaan bij een onjuiste hulp, niet voorwaarts gaan als de ruiter tegen zit, rechtdoor lopen als de hulp voor de wending niet juist is.

Bij de meer gevorderde ruiter zal ditzelfde paard de ruiter laten merken dat er samen nog veel meer te bereiken is, door nog fijner door het lijf te lopen als de hulpen goed zijn.

Bij de echt gevorderde ruiter loopt dit paard de sterren van de hemel.

Er worden genoeg van dit soort paarden geboren, helaas wordt het "gedrag" bij de iets gevorderde ruiter eruit "gereden", waardoor het paard monddood wordt gemaakt, en de gevorderde ruiter nooit echt met het paard zal communiceren, gewoonweg omdat het paard heeft geleerd om maar niet te praten, en alleen te doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:39

OPG -> MA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:17

In mijn ogen worden in de eerste 2 alinea`s manege`s afgekraakt.

Citaat:
"Helaas erg herkenbaar. Want wat is een “goed” manegepaard? Een paard dat altijd braaf is, precies doet wat de ruiter vraagt, niet bokt, niet schopt, niet bijt, niet steigert, roerloos stilstaat bij het opstappen, niet tegen de deur aan schopt als het etenstijd is, gepluk in zijn mond niet erg schijnt te vinden (ach wat is het toch een goeierd he), evenmin als gestuiter op zijn rug.

Deze paarden zijn wereldkampioenen. En wel wereldkampioenen “oogkleppen op, verstand op nul, gevoel uitschakelen en gaan met die banaan”. Ze hebben geleerd dat het geen zin heeft om te protesteren, om assertief te zijn, om aan te geven waar het pijn doet, om een eigen persoonlijkheid te hebben (mits die afwijkt van het perfecte manegepaard). Voor veel van deze paarden is het gewoon geestelijk surviven. Het lichaam loopt, de geest is niet thuis.

Dit dus, er word gezegd dat veel er zo zijn. Bijna iedereen heeft leren rijden op een Manege, ik vind de omschrijving van Angela heel mooi, een paard voelt immers al te goed hoe een ruiter op zijn rug zit.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:29

Ik vind het niet helemaal kloppen. Op onze manege (en op manege's waar ik wel eens ben geweest) is het helemaal geen fiets met oren. Het zijn eerlijke paarden, die beginners hun fouten vergeven, maar bij de gevorderde ruiter laten zien wat ze niet goed doen. Ik heb inderdaad ook manege's gezien waar het wel afgestompte pony's waren, die alleen maar rondjes konden lopen. Ik zou bij zo'n manege heel snel zijn weggegaan.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 19:55

Zo zou het inderdaad moeten zijn ! Ik heb helaas alleen maar slechte ervaringen.

Ik was ooit een van de eerste die op een leuke nieuwe pony mocht rijden. En fijn dat ze liep ! Ze luisterde heel goed naar alle hulpen, lette op en een van de belangrijkste dingen: ze dacht mee.
Ik dus aan mijn instructrice gevraagd of ik iedere week met haar mocht rijden, en dat mocht. Maar helaas ... iedere week lette ze minder op, reageerde ze minder goed, dacht ze minder mee. Uiteindelijk is het een beginnerspony geworden. Zo jammer.

Gelukkig maar dat er ook mensen zijn met goede ervaringen !

En inderdaad, zoals ik ze ken zou ik het liefst hebben dat manege's verboden worden. Maar ik heb daar ook leren rijden en erg veel plezier gehad.

Nog meer mensen? :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:07

prugelpiet schreef:
In mijn ogen worden in de eerste 2 alinea`s manege`s afgekraakt.

Ik geloof niet in manege's. Vind er geen enkele goed. Hier in de omgeving ken ik er een stuk of 10, allemaal slecht. Als dat hier alleen al zo is, waar zitten de goede dan?

Manegepaarden zijn geldmachine's, niet meer, niet minder. Doen ze hun werk niet, leveren ze niets meer op, worden ze afgedankt.

Geen enkel paard op een manege kan lekker los in zijn lijf lopen en de juiste hulpen kennen en leren als er elke week 10 verschillende kinderen van beginner tot zogenaamd gevorderd op er op los zitten te rossen.

Op een manege leert niemand goed rijden. Niemand. Een beetje rondhobbelen en leren om niet te vallen, dat is wat manege lessers kunnen.

Voorbeelden genoeg.

Ik ken een manege waar de gevorderden aan de teugel rijden leren en dan een uur lang zitten te plukken in die mond net zolang ze naar beneden gaan. Of het zogenaamde wijken. Je paard net zolang in de buik schoppen en omtrekken met de teugels tot hij een stap opzij doet, voila je hebt geweken! WAUW.

Ik ken een manege waar een oude pony van een vriendin terecht was gekomen na meerdere baasjes te hebben gehad. Ze kon hem niet terugkopen, want ze vroegen een belachelijke prijs. Beetje teren op gevoelens van mensen om de prijs omhoog te voeren, dat is wat manege's doen. Pony was uiteindelijk kreupel, had wat aan de tanden etc, maar er iets aan doen, nee hoor, werd gewoon mee doorgereden. Tot hij eindelijk in protest kwam en alle leskinderen eraf gooide. Toen is hij verkocht naar een veehandelaar die hem met andere pony's op transport wilde zetten naar een slagerij in het buitenland. Vriendin kwam er op tijd achter en heeft hem daar terug gekocht. Arm dier helemaal geestelijk leeg, afgestompt, ziek en onder de wondjes.

Ik ken weer een andere manege waar een paard wondjes in zijn mondhoeken had. Er werd wel crème op gesmeerd, maar er werd gewoon mee doorgereden. De lesklanten wisten er wel vanaf, maar die steken net zo hard hun kop in het zand en gaan met de stroom mee.

Ik ken een manege waar een paard een halswervel had gebroken. Een oud Z paard, die na al zijn werk blijkbaar bij de manege is afgedankt door de blessure. Arm dier loopt zo mank als de pest en kan zijn hals maar in één positie houden bij het rijden. Word gewoon mee door gereden. Geen probleem.

Ik ken weer een andere manege (ja dit zijn tot nu toe allemaal verschillende) waar een paard jaren heeft rondgelopen met een pijnlijke mond vanwege zijn tanden. En maar schudden met dat hoofd, jarenlang. Maar dat was gewoon een 'trekje'. Moest je eruit slaan, dan hield hij wel op. Manegeklant heeft het paard over gekocht voor een belachelijke hoge prijs, omdat ze gehecht aan hem was.. Tandarts erbij en die schrok gewoon van wat hij zag, zo rot waren bijna alle tanden. Het was daarnaast ook altijd zo'n braaf sukkeltje. Nu hij de pijn niet meer heeft, wat een blaag is het. Geweldig om te zien hoe een ex oud manegepaard van 25 bij het rijden nog praatjes heeft. Zo mooi.

Zo kan ik uren doorgaan.

Maneges, mogen van mij allemaal afgeschaft worden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:13

nienke555 schreef:
Ik vind het niet helemaal kloppen. Op onze manege (en op manege's waar ik wel eens ben geweest) is het helemaal geen fiets met oren. Het zijn eerlijke paarden, die beginners hun fouten vergeven, maar bij de gevorderde ruiter laten zien wat ze niet goed doen. Ik heb inderdaad ook manege's gezien waar het wel afgestompte pony's waren, die alleen maar rondjes konden lopen. Ik zou bij zo'n manege heel snel zijn weggegaan.

Manege Saninghoeve? Even googelen. Voila, meteen een foto met een pony met een niet passend zadel.

Afbeelding

En een filmpje, voorste pony, een haflinger geloof ik, loopt lekker mank en stijf, maar ach, gewoon door rijden ;)

Goede manege...

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:29

Ik denk dat er in Nederland maar een handvol goede maneges zijn. Het is lastig om dit ooit te gaan veranderen, want wie zijn schuld is het uiteindelijk? De mensen blijven lessen en blijven geld geven waardoor die maneges door kunnen gaan, maar de meeste manegeklanten weten niet beter. Ze worden niet voorgelicht, ze zoeken ook zelf geen informatie op. Ze geloven de instructeurs op hun woord, en ja, waarom zouden ze dat niet doen? Maar zodra er mensen verder gaan kijken zien ze vaak wat een hel de lessen zijn voor die paarden. Maar ja, dit is maar een klein deel van alle klanten. De meerderheid rijdt jaren door zonder ook maar iets te vermoeden.
De schuld ligt nog steeds bij alle mensen die wel de kennis hebben, maar stug doorgaan. De eigenaren, instructeurs, etc. Ze weten dat ze meewerken aan iets waarvan niemand beter wordt, maar zodra ze er financieel hun slagje uit kunnen slaan vinden ze het allemaal prima. Is een kwestie van normen en waarden.
Maneges mogen wat mij betreft ook verboden worden, maar dan is de paardensport al helemaal ontoegankelijk. Het is al niet heel toegankelijk vanwege het financiële aspect, maar als je maneges verbiedt zal de paardensport langzaam afsterven denk ik. De controles moeten opgeschroeft worden en ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Ouders moeten zich inlezen en wat voorwerk verrichten, doen wat hun kinderen nog niet kunnen. En zeker paardenmensen met hun kinderen, die moeten hun kop niet in het zand steken maar hun kinderen voorlichten en zorgen dat ze goed en fatsoenlijk les krijgen op paarden met een paardwaardig leven.
Maar alsnog.. makkelijker gezegd als gedaan.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:35

Narita schreef:
Ik denk dat er in Nederland maar een handvol goede maneges zijn. Het is lastig om dit ooit te gaan veranderen, want wie zijn schuld is het uiteindelijk? De mensen blijven lessen en blijven geld geven waardoor die maneges door kunnen gaan, maar de meeste manegeklanten weten niet beter. Ze worden niet voorgelicht, ze zoeken ook zelf geen informatie op. Ze geloven de instructeurs op hun woord, en ja, waarom zouden ze dat niet doen? Maar zodra er mensen verder gaan kijken zien ze vaak wat een hel de lessen zijn voor die paarden. Maar ja, dit is maar een klein deel van alle klanten. De meerderheid rijdt jaren door zonder ook maar iets te vermoeden.
De schuld ligt nog steeds bij alle mensen die wel de kennis hebben, maar stug doorgaan. De eigenaren, instructeurs, etc. Ze weten dat ze meewerken aan iets waarvan niemand beter wordt, maar zodra ze er financieel hun slagje uit kunnen slaan vinden ze het allemaal prima. Is een kwestie van normen en waarden.
Maneges mogen wat mij betreft ook verboden worden, maar dan is de paardensport al helemaal ontoegankelijk. Het is al niet heel toegankelijk vanwege het financiële aspect, maar als je maneges verbiedt zal de paardensport langzaam afsterven denk ik. De controles moeten opgeschroeft worden en ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Ouders moeten zich inlezen en wat voorwerk verrichten, doen wat hun kinderen nog niet kunnen. En zeker paardenmensen met hun kinderen, die moeten hun kop niet in het zand steken maar hun kinderen voorlichten en zorgen dat ze goed en fatsoenlijk les krijgen op paarden met een paardwaardig leven.
Maar alsnog.. makkelijker gezegd als gedaan.

Mee eens, zolang ouders voor een duppie de kids op paardrijden willen, zal het niet veranderen.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:38

ElineS, niet zo netjes dat je dit op bokt zet.

OnTopic; misschien gaat het er niet bij ieder manege bedrijf er goed aan toe maar toch hebben we ze nodig. Iedereen heeft wel leren rijden op een manege ( ik zeg niet hoe goed, maar wel de basis). Hoe de paarden er aan toe zijn ligt aan de eihenaar en het personeel. Ik ken genoeg maneges met goed personeel en daar staan de paarden er top bij!

En ik vind het ook eigenlijk logisch dat al een paard niet meer functioneert (en het ook niet meer gaat doen) dat het geen zin heeft voor een manege deze te houden. Het blijft een bedrijf, en verlies maken door dat paard is niet de bedoeling.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:47

Hoezo, die filmpjes staan op youtube, en de foto op hun website ;)

Ik vind het ook wel logisch dat als een paard niet meer functioneert voor de manege, deze weggaat.. Maar pony zijn problemen waren makkelijk op te lossen met een DA... Alleen is die er nooit geweest. Gewoon door blijven rijden tot ze compleet stuk zijn. En dat is niet hoe het hoort.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:49

chantalboes schreef:
ElineS, niet zo netjes dat je dit op bokt zet.

OnTopic; misschien gaat het er niet bij ieder manege bedrijf er goed aan toe maar toch hebben we ze nodig. Iedereen heeft wel leren rijden op een manege ( ik zeg niet hoe goed, maar wel de basis). Hoe de paarden er aan toe zijn ligt aan de eihenaar en het personeel. Ik ken genoeg maneges met goed personeel en daar staan de paarden er top bij!

En ik vind het ook eigenlijk logisch dat al een paard niet meer functioneert (en het ook niet meer gaat doen) dat het geen zin heeft voor een manege deze te houden. Het blijft een bedrijf, en verlies maken door dat paard is niet de bedoeling.

Niet zo netjes misschien, maar wel de keiharde waarheid. Zo gaat het eraan toe op een reguliere manege..en dit zijn nog niet eens de slechtste beelden.

Een manege is inderdaad een bedrijf, maar wel een bedrijf met levende dieren. En die dieren zou je een dierwaardig bestaan moeten geven. Dit is precies waar het probleem zit. Paarden worden als product gezien en ook vaak zo behandeld. We proberen van paarden een product te maken en dat is simpelweg niet mogelijk. Heel veel mensen zien dat in, maar ook heel veel mensen gaan stug door, boven het welzijn van die dieren.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:55

Eigenlijk ben ik het er mee eens. Ik ben ook op verschillende maneges geweest waar ik langer kwam. Je ziet de paarden veranderen, en dan niet positief.
Paarden die te hoog lopen met het hoofd gewoon door een een of andere hulpteugel ( soms elf in elkaar geknutseld ) het hoofd naar beneden wordt gedwongen. Slaan met de zweep. teugels in een hand en met de andere hand maar lekker slaan...kont paard in verzet slaan we nog harder. Idd *aan de teugel rijden * door het bit door de hele mond te trekken onder het mom van * spelen met de teugels *.
En veel manege paarden komen niet lekker op de wei.

Ik denk niet dat maneges verboden moeten worden omdat idd het paardrijden erg ontoegankelijk wordt. Maar betere regels moeten er zeker komen. Betere lessen van mensen met echte kennis van paarden. Eventueel kleinere maneges waardoor de paarden ook lekker het land op kunnen en beter in de gaten gehouden kunnen worden als ze extra zorg nodig hebben. En dat er ook altijd toezicht wordt gehouden in de stallen bij het opzadelen ( zodat het goed gebeurt ) en idd met passend tuig wordt gereden. Om dit te kunnen realiseren zal er misschien meer betaald moeten worden voor een les,maar dat het dan wel echt paar waardig is en je echt leert rijden!

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:00

Hier ben ik het natuurlijk mee eens. Het kan ook allemaal beter maar voor veel bedrijven is dit financieel niet haalbaar. Meer personeel, nieuwe aangemeten zadels.

En veel beginnende ruiters (zeker kinderen) zullen hier het geld ook niet voor over hebben. En daar gaat het ook de fout in, als de mensen beter zijn geïnformeerd kunnen ze ook kritischer kijken naar de manege.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:00

Ikzelf ben natuurlijk begonnen als onwetend klein ukkie die niet beter wist dan schoppen, trekken en slaan op paarden, nu gebruik ik de zweep alleen voor hele kleine corrigerende tikjes, rij op kuitdruk en ben voorzichtig met het bit. En als ik eerlijk ben? Ik wordt beroerd als ik op sommige maneges loop... paarden die slechtpassend tuig dragen, die bij protest om pijn geslagen worden met de zweep. Ten minste zo was het op de manege waar ik heb leren rijden, en ze kregen ook nog eens te weinig te eten. Ik ben dus geen fan van maneges...
Die arme paardjes worden afgestompt, niet alleen op hulpen maar ook voor pijn, uiteindelijk protesteren ze niet eens meer want het heeft toch geen nut.
Uiteindelijk doen ze maar gewoon wat ze moeten doen, rondjes lopen in de bak zonder streken omdat ze moeten, dag in, dag uit. Sorry maar ik vind het niet kunnen.
Als ze nou eens gewoon rekening gaan houden met deze lieve dieren?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:15

Klinkt heel verwend, maar hierom wilde ik nooit naar een manege.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:27

PeerAppel schreef:
Klinkt heel verwend, maar hierom wilde ik nooit naar een manege.

De meeste mensen kunnen niet anders. Een manege is voor vele de enige (financiële) mogelijkheid om te kunnen paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:43

Dus, dan kan ik nu niet rijden? Jammer ja, zal ik wel nooit leren dan in jou ogen.
Ik ga echt niet trekken en sjorren en rukken en trappen om een paard mooi te laten lopen, zo leren wij dat ook niet.
Wondjes, ja, dat heeft elk paard wel is. Moet je daarom de hele training stilleggen? Als er voor dat er het bit in word gestopt een dikke laag Creme word gesmeerd, en je bent gewoon rustig in je handhouding dan kan je wat mij betreft doorrijden. (Want ik weet volgensmij welke manege je bedoelt ;) )

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:02

prugelpiet schreef:
Dus, dan kan ik nu niet rijden? Jammer ja, zal ik wel nooit leren dan in jou ogen.
Ik ga echt niet trekken en sjorren en rukken en trappen om een paard mooi te laten lopen, zo leren wij dat ook niet.
Wondjes, ja, dat heeft elk paard wel is. Moet je daarom de hele training stilleggen? Als er voor dat er het bit in word gestopt een dikke laag Creme word gesmeerd, en je bent gewoon rustig in je handhouding dan kan je wat mij betreft doorrijden. (Want ik weet volgensmij welke manege je bedoelt ;) )

niet mee eens, hallo, mag het paard ff genezen!!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:17

Precies, belachelijk zeg. Lekker zo'n bit dat over een wondje heen zit te schuren. Lijkt me niet pijnloos.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:23

ElineS schreef:
nienke555 schreef:

Manege Saninghoeve? Even googelen. Voila, meteen een foto met een pony met een niet passend zadel.

[ Afbeelding ]

En een filmpje, voorste pony, een haflinger geloof ik, loopt lekker mank en stijf, maar ach, gewoon door rijden ;)
[ Video ]

Goede manege...

Zo WAS het eerst, maar zo is het niet meer. Die mensen hebben geen verstand van computers, dus ze weten niet hoe ze nieuwe foto's op hun website moeten zetten. Dat filmpje komt ook uit 2010, en het is er erg verbeterd, wat meerdere mensen zeggen. Die pony op de foto is trouwens ook al dood (ze was 36).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:25

De vorige manege waar ik reed, zitten ook paarden die als je niks moeilijks vraagt (zoals ik, een beginner nog eigenlijk :') ) niks doen. Zodra er een gevorderde op gaat zitten die ze op de achterhand willen rijden en aan de teugel, dan gaan ze bokken.
Dat vind ik ook goed manegepaard. Dat ze je het niet makkelijk maken als jij ook meer van ze vraagt.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:30

Geen informatie zoeken geeft je uiteindelijk nog het beste gevoel. Toen ik begon met rijden was het allemaal leuk, pony deed alleen een beetje koppig maar dat was normaal.

Door Bokt weet ik nu veel meer en ben ik de laatste maanden met tegenzin naar de les gegaan. Nu ik 18 ben heb ik er toch echt een punt achter gezet. Geen bokkende dieren meer door zere ruggen en verkeerde zadels, geen drukplekken meer en geen geschreeuw en gemep meer.

Soms vraag ik me af of ik het nog leuk had gevonden als ik dit allemaal niet wist, als ik dacht dat het normaal was. Ik vraag me ook af of ik ooit goed zal leren rijden, ik wil zo graag maar het kan niet!

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:31

Het klinkt heel makkelijk uit sommige monden om de maneges maar te verbieden, maar waar moeten dan al die kinderen die van paarden houden leren paardrijden? De meeste ouders kunnen namelijk niet zomaar een paard betalen.