paard-dilemmas...wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

paard-dilemmas...wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 13:47

Hallo, even de situatie schetsen :

Ik heb een eigen paard, maar ze moest een half jaar stilstaan (is nog tot april ong.) en daarna zal ze enkel nog licht aan het werk kunnen, niet meer springen ed. maar ik ben al blij als ze blij en pijnloos kan leven Ze wordt 9 dit jaar, heb haar sinds ze 4 was. Ik ben dan maar begonnen met wat vd en wat wandelen aan de hand, beetje grondwerk. Ze stond op een pensionstal/manege, maar kon niet vaak genoeg op wei. Als ze te lang binnenstaat is het echt een explosie, zeker nu ik haar niet veel beweging kan/mag geven.
Dan kregen we een aanbod van een kennis; hij had een 4 jarige staan.
http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/1533257
Was wel zadelmak maar kon nog niet veel, hij is ook vrij klein ( als hij de 1 m60 haalt is het veel) en ook redelijk smal gebouwd en ook nog onbespierd. Ik mocht erop rijden omdat er verder weinig mensen op passen en eigenaar niet veel tijd heeft enzo, Cas verhuisde naar pensionstal en mijn paard naar hem, ze kan er elke dag op wei of los in de bak, wordt super verzorgd en staat daar heel blij. Cas is ook een superbraaf paardje, fijn in de omgang, braaf bij het rijden; alleen soms nogal gespannen en "vluchterig" en nog niet veel balans maar hij gaat enorm snel vooruit. We zijn het springen nu ook wat aan het oppakken.. het is geen topper, zeker niet goed genoeg om zijn grootte te compenseren en op "hoger" niveau te presteren (ondanks zijn afstamming) maar wel een paardje met super karakter dat heel fijn te rijden is als je er tijd in steekt.
Nu kreeg ik dus gisteren te horen dat Cas verkocht gaat worden. Nu dat wist ik eigenlijk al, als eigenaar een bod kreeg zou hij het zeker accepteren, maar zo snel had ik niet gedacht ( ik rij hem sinds november denk ik). Hij heeft bij zijn thuis namelijk plaats nodig voor zijn veulens nu, wat inhoud dat cas dus weg moet omdat mijn paard terug naar de pensionstal moet om plaats te hebben voor de veulens.
Nu ik snap hem natuurlijk wel, maar toch. Mijn vader wil Cas al een beetje kopen :p, maar ik weet niet. Mijn lesgever raad het ook niet echt aan. Met moeite zou ik er wel een betere springer van kunnen maken, maar hij zegt dat hij niet verwacht dat hij hoger dan 90 cm netjes op jumping kan springen; wat echt niet veel is ...maar met studeren heb ik ook weer minder tijd dus misschien heb ik toch weer wel genoeg aan een braaf paardje waar ik fijn mee bezig kan zijn en ik ben nu ook weer niet super ambitieus of wedstrijdgericht. Maar wat dan met mijn paard, zij staat nog altijd op nummer 1. 2 stallen huren kunnen we niet betalen en ik wil haar ook niet zomaar op de wei dumpen ofzo voor een paardje wat toch niet "het" paard van mijn leven is.
Ik ben ook bang voor wie cas dan wel zou kopen. Lesgever zei ook dat hij cas nooit zelf zou kopen gewoon voor het springen, dat hij niet meer dan 1500 zou betalen in onze plaats als wij interesse zouden hebben om hem te kopen. Het moet dus iemand zijn die niet teveel ambitie heeft, die een braaf paardje zoekt om recreatief mee te rijden, die klein en licht is, maar die wel genoeg ervaring heeft want hij mag dan wel braaf zijn, het blijft een jong paard dat nog veel moet leren en super makkelijk is hij ook niet. Ik heb hem nu redelijk fijn aan het lopen, loopt vrij constant nageeflijk, zijn galop begint nu ergens op te lijken en het wijken zit er ook bijna goed op. Ik verheugde me er in het begin echt op hem zelf te kunnen opleiden zodat hij evt. een fijn thuis zou vinden, bij mij, een wedstrijdruiter, of gewoon iemand die fijn rijdt, maar ik denk niet dat dat erin gaat zitten..Ben zo bang dat hij als manegepaard of bij iemand die wel op hem past qua maat, maar die niet fijn rijdt, terechtkomt. Er lopen hier op stal/manege veelste veel mensen rond die paard gewoon met hoofd naar zijn borst trekken aan de teugel noemen, en daar altijd naar moeten kijken hoe hij "verpest" wordt ...
Ook, moest hij verkocht raken, zou mijn paard weer op de pensionstal komen te staan. Ik zou niks meer met haar kunnen doen; als er geen lessen zijn en er plaats is voor mensen met paard om vrij te rijden enzo, kan ik daar niet tussen gaan wandelen of vd doen ofzo. Ookal zouden we dat vragen, ze zou niet elke dag op wei komen en de wei is nu ook niet echt mooi. Ik zou haar zelf niet genoeg "beheerste" beweging kunnen geven, ik kan er gewoon niet elke dag heen omdat ik studeer-daarom staat ze net op een pensionstal, in de zomer de beste plaats die je je kan wensen...maar nu...
Ik moest dit gewoon even kwijt en ik weet niet wat ik nu moet doen, dus, wat zouden jullie doen in mijn situatie?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:29

Met de informatie die ik nu heb zou ik het volgende doen :
Cas terug naar zijn eigenaar laten gaan.
Een weide met stal kopen of huren en daar je paard zetten zodat ze 7/24 op de weide kan.
Met jouw paard beginnen met grondwerk en dit uitbreiden naar showmanship en trail in hand.
Dit zijn twee wedstrijd disciplines binnen het western gebeuren waarbij je je paard aan de hand leid maar waarbij je haar niet mag aanraken en het leid touw mag niet gespannen worden.
Bij showmanship moet je een bepaald parkoer lopen met stukjes stap, draf of galop, vooruit of achteruit en dit op rechte lijnen, cirkels, slaloms, enz, dit wordt bepaald door pionnen die je zet.
Bij Trail in hand moet je hindernissen passeren : poort, brug, vierkant, tussen en over balken, enz.

Dit zijn twee disciplines waarmee je je paard en jezelf de nodige lichamelijke en geestelijke uitdaging kan bieden zonder haar te zwaar te belasten.

Kijk maar eens op internet daar zal je wel meer info vinden ivm de disciplines.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard-dilemmas...wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:33

TAO -> PP

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:01

Ja ik ben het ook met MarcR eens, dit zijn 2 onderdelen van Western waar het paard niet erg veel word belast, je kan met de arts overleggen wat nog wel of niet te doen is met haar, wie weet is erop zitten geen optie meer maar kan je dan met haar gaan mennen.
Nou vind ik het niet duidelijk omschreven of je nu al zeker weet dat je nooit meer op je paard kan rijden, of dat ze nog kan opknappen en dat je in april pas weet of het wel rijden of nooit meer rijden word, anders zou ik die uitslag in april gewoon afwachten.
Ik zie in je profiel ook dat je anders evt een veulen van haar zou willen, dat zou ik dan ook wel goed uitzoeken want dat is ook best belastend voor je merrie, en een belasting van maanden ipv een uur per dag.
En tja cas zou ik hoe moeilijk ook gewoon laten gaan, het is al niet je droom paard en het kan best dat hij wel bij een hele lieve goede ruiter terecht komt, er zijn heus meer handige goed rijdende ruiters die erop passen.
En iemand die wedstrijden wil gaan rijden is niet perse serieuzer dan iemand die dat niet wil. Ik heb altijd al een hekel gehad aan wedstrijden (en dan vooral de sfeer bij dressuur, heb ik het wel over al 15 jaar geleden hoor), maar in de bak moet er bij mij gewoon gewerkt worden hoor, ook toen ik 14/16 was, lekker fanatiek! Kijken naar de omgeving doen we wel met een buitenritje ;) .

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:50

Moeilijk. Ik zou mijn paard niet weg kunnen doen en als 2 stallen huren geen optie is financiel(heb je ook al gekeken naar andere stallen/kennissen die nog een plekje hebben in de wei voor jouw paard bv?
ik snap dat je je zorgen maakt over waar cas terecht gaat komen.. en bedenkt alle doemscenarios haha. Maar voor t zelfde geldt komt ie bij een meid die net zo rijdt zoals jij en wel de financiele middelen heeft. En dus wel gecharmeerd is van zijn grootte(of kleinte)..
ik zou kijken naar andere opties voor stalling en als die er niet zijn zou ik mijn eigen paard verkiezen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 13:14

Bedankt al voor jullie antwoord.. we weten nog niet hoe ze gaat opknappen, maar het ziet er momenteel toch redelijk goed uit. Het kan zijn dat ik nog fijn wat dressuur kan rijden en buitenritten maken, maar het kan ook zijn dat ze echt met "pensioen" moet. veulentje was idd een optie, maar echt pas als we zeker weten dat het kan, zowel voor haar gezondheid als met evt. erfelijkheid enzo. Omdat een veulen de eerste tijd toch niet veel tijd kost, als het bv. in de opfok staat, en dan zou ik ermee verder kunnen als ik gedaan heb met studeren en dan hopelijk ook werk vind :p . Maarja, nu kwam er dus een ander paard tussen...
Eens uitkijken naar een weitje of iets kan ook wel, maar een paard alleen houden gaat ook niet. Er is wel een plekje waar ze evt. heen kan, dat is bij familie , zij hebben nog een paar ponys staan, maar dat doe ik liever niet omdat ik geen ruzie/ discusies wil, de reden waarom ik vermoed dat die er gaan komen typ ik hier liever niet :) tenzij echt als noodoplossing.

En ik ga eens kijken naar die western-onderdelen! Klinkt wel interessant. Het is niet zo dat ik absoluut wedstrijden wil rijden, prijzen wil halen en hoog wil springen en doen, het gaat me meer om dat je op andere plaatsen komt, je jezelf makkelijker doelen kan stellen en andere mensen je beoordelen, en omdat het fijn is wanneer dat dan goed gaat :)

En ik hoop idd echt dat Cas goed terecht gaat komen, ze hebben nog geen koper gevonden maar heb al te horen gekregen dat eigenaar eigenlijk gehoopt had dat ik hem zou kopen. Zo moelijke beslissing :p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:24

Het lijkt alsof het paard nu vervroegd te koop komt om jou te dwingen een beslissing te maken. Als je daar niet achter staat, dan je nergens toe laten dwingen. Angst waar hij verder terecht zou komen is begrijpelijk, maar paarden zijn tegenwoordig niet meer zo snel verkocht. Zo te horen wil hij een flink bedrag, dat gaat hij er waarschijnlijk niet voor krijgen, een als CAS de handel ingaat zal hij dat er zeer zeker niet voor vangen.

Ik ga mee met de eerdere adviezen om Cas per direct terug te geven aan de eigenaar en voor je andere paard een andere stek te zoeken. Er valt genoeg met haar te doen om hem uit te blijven dagen. Trail in hand en western is al aangegeven, Natural Horsemanship is ook mooie basis om van daaruit verder te gaan.

De vraag is, ben jij bereid om je doelstelling aan te passen naar wat het paard nu nog mag of kan? Hoe belangrijk zijn die springwedstrijden voor jou?
Als jij zegt dat je heel veel waarde hecht aan die springwedstrijden, dan zou je kunnen overwegen om een andere baas voor je huidige paard te zoeken, iemand die er ook licht recreatief mee gaat werken, en voor jezelf een paard te kopen wat wel helemaal naar je zin is en je op door kunt groeien.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:25

Niet iedereen hoeft perse een topper. Het is niet zo dat elk paard waar niet meer inzit gelijk slecht terecht komt, de meeste mensen hebben nog altijd liever een braaf paard wat een beetje kan dressuren, een beetje kan springen en lekker mee naar buiten gaat dan een top springpaard waarmee niet buiten gereden kan worden of een naar karakter heeft.
Dus ik zou er niet gelijk vanuit gaan dat Cas een slecht tehuis krijgt.
Als je dit paard niet was tegengekomen was had je hier nu ook niet mee gezeten, en je zegt zelf dat het ook niet helemaal is wat je zoekt, maar hem eigenlijk alleen zou willen omdat je bang bent dat hij niet goed terecht zou komen.
Is het geen optie om je merrie ergens aan te houden waar ze rustig kan revalideren, eventueel een veulentje en verder andermans paarden te gaan bijrijden tot je meer zekerheid hebt met het studeren en eventueel een baan hebt?