welk soort pony?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:44

xxxlottie schreef:
Bunga schreef:
Ik heb mijne gekregen toen ik 8 was, ik ben inmiddels 20 en ik groei niet meer. Ik ben blijven hangen rond de 1,60 en ik kan nog steeds op haar rijden. Ze meet 1.35 en er zijn ook grotere varianten te vinden :j het zijn best sterke dieren maar wel wat chiquer dan de gemiddelde koudbloed.

Edit: geen foto's van goede kwaliteit maar voor het zicht:
Toen ik acht jaar was: Klik
Tien jaar later: Klik

Dat is toch geen koudbloed?

Nee dat is geen koudbloed, maar omdat ts niet veel heeft met een haflinger of fjord heb ik de vergelijking gemaakt :)

Talindos
Berichten: 1304
Geregistreerd: 14-04-12
Woonplaats: een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:46

New Forestpony is zeker een aanrader!
De meeste zijn fijne allround pony's en als je er een neemt met al wat meer ervaring kun je er veel van leren.
Ik heb mijn new forest gereden tot ik zeker 1,75 m lang was en hij kon mij makkelijk houden.
Je kunt ook kijken naar een klein uitgevallen kwpn'er met een rustig karakter.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:01

New forest zijn vraak brave en leuke kinderponys.
En verder gewoon veel marktplaats/sporthorses etc bekijken, en ook veel verschillende ponys proberen. Zodat je vanuit daar ook kunt bekijken wat je wel wat lijkt en bij je past etc.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:09

kippetje37 schreef:
van haflingers en fjorden ben ik geen fan, sorry. volgens mij zijn die ook wat minder geschikt voor dressuur en springen?


In principe kan iedere gezonde pony de basissport doorlopen, ook fjorden en haflingers. Je ziet ze echter wat minder omdat veel ruiters kiezen voor het recreatieve rijden. Het wil niet zeggen dat de dieren het niet kunnen/minder geschikt zijn. Natuurlijk zijn er dieren die door hun bouw moeilijker mee kunnen draaien in de sport, maar die vindt je in ieder ras.

Het blijft een kwestie van zoeken naar een dier dat aan je verwachtingen voldoet i.p.v. een ras dat eraan voldoet. Tegenwoordig worden er ook veel haflingers en fjorden gefokt die lichter in het type staan en een langere hals hebben. Die dieren zijn qua lijf gemakkelijker te rijden.

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:10

Ik denk dat een New Forest leuk is :)

kippetje37
Berichten: 19
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 10:30

bedankt voor alle reacties tot zover! Ik wil me idd niet blind staren op een ras, maar het is natuurlijk wel handig als ik een beetje weet wat wel/niet in aanmerking komt.
de new forest pony klinkt in ieder geval heel interessant!

DPost
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:37

Een Connemara is juist erg geschikt, we hebben er zelf 1 (ze meet ongeveer 1.44) en mijn zus en ik (allebei volwassen) rijden er op. Maar ook mijn dochter van 11 en mijn nichtje van 6 rijden er op. Ze is echt heel braaf. Ik denk alleen dat er niet heel veel al goed bereden Connemara's te koop zijn, dus dat wordt goed zoeken. Maar je hebt nog de tijd, dus dan kun je rustig kijken. En verder ben ik het met de andere eens, je hoeft niet speciaal naar een ras te kijken, kijk gewoon goed rond en ga veel uit proberen. Succes!

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:39

Heel eerlijk gezegd is het enige wat ik hierbij kan bedenken een haf, fjord of tinker... Dat je er niet van houdt heb ik gelezen... Misschien een PRE?
Alle andere D-pony soorten, zie ik niet zo snel de gemiddelde volwassene op rijden... Omdat je eerste eis is dat ze er nu op kan rijden en als volwassene ook nog. In de eerste plaats zou ik dan zeggen: Koop een wat groter, rustiger, ouder paardje, maar ja, die gaat weer niet zo lang mee...

Sperriempje
Berichten: 111
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:44

Je moet eerst voor jezelf bedenken of je een koudbloed type of een warmbloed wilt. Er zijn heel veel leuke grote warmbloed pony's te vinden die niet een speciaal ras zijn, dit zijn wel vaak de leukste is mijn ervaring. Je betaald ook nog eens meer voor een pony met stamboekpapieren.

kiki1976

Berichten: 16915
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:54

Hoe groot is je oudste dochter?

Wij hebben zelf een kruising tinker van rond de 1.50 Qua bouw is ze niet zo breed als een gewone tinker, maar ook geen smalle dame.

Ik ben zelf 1.67 en pas daar met gemak op. Mijn oudste van rond de 1.50 rijd er ook wel eens op, en dat gaat qua maat.
Maar mijn jongste is rond de 1.35 en die is gewoon te klein voor om er goed op te kunnen rijden.

Ik zou me persoonlijk niet blind staren op het ras maar gewoon naar de pony op zich. Voldoet deze aan jullie wensen. En dan maakt het niet uit welk ras of kruising het is.

kippetje37
Berichten: 19
Geregistreerd: 30-03-12

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 17:04

misschien even een domme vraag maar wat is het verschil tussen een warm en koudbloed? en kan een warmbloed dan ook 24/7 buitenstaan?

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:22

ik denk dat een goed omgeschoolde draver heel goed bij je wensenlijstje kan passen.

zijn erg goedkoop in aanschaf, zijn sober te houden, kunnen tegen de hele dag buiten staan, er zitten hele nuchtere makkelijke dravers tussen, hoogte verschilt ongeveer van 1.50 tot 1.67.
dravers vallen door ras onder de paarden dus ook na de 18 en als volwassenen goed te rijden.
Hebben over het algemeen goede sterke benen en hoeven. Er zijn hier op bokt verschillende dravers die zeker wel een meter springen en als ze goed omgeschoold zijn kunnen ze ook best een leuke dressuurproef lopen en ook de galop zit er bij dit ras wel degelijk op. ( al galopperen de dravers makkelijker dan de pacers.)
Ook heb je ze in bijna alle kleuren en zien ze er vaak mooi en sierlijk uit.

xxxlottie

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-06-08
Woonplaats: Aken

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:40

Ik denk dat je gewoon niet moet filteren, gewoon kijken bij pony´s/paarden, er zijn ook genoeg mensen die op marktplaats een paard bij ponys zetten of andersom.. Stel nou dat er een ge-wel-dige kruising staat en jij kijkt alleen maar naar new forestjes? ;)

eliane000

Berichten: 59
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Bunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:47

jaaaaaa eigelijk wat iedereen hier al zegt; gewoon random gaan kijken bij verschillende mensen bij de paarden

mijn voorkeur zou gaan naar een arabiertje, heel fijn in de omgang en dressuur lopen ze goed =)
eigen ervaring...
maar ik hoop dat je dochter een paardje tegen komt waarmee ze meteen een KLIK heeft.
waar ze zelf veel van kan leren en ook dat de pony dingen geleerd krijgt.
succes.

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:17

Ik zou ook niet echt specifiek voor een bepaald ras gaan, gewoon eens rond kijken! Ik zou dan inderdaad gaan voor een grote D of een E pony. Wij hebben een haflinger kruising en die meet rond de 1.42 en daar kan nog prima een volwassene op, vooral omdat hij ook wat breder is!

Als je dochter geen (hoge) wedstrijd ambities heeft kan ze prima met elk willekeurig ras dressuur en springen rijden. Alle pony's moeten dit in principe kunnen.

Nessie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:24

Ik heb zelf jarenlang twee Haflingers gehad. Succesvol tot en met het M2 dressuur (tussen de paarden) en B springen mee gereden, daarna zelf gestopt.Ook cross pakte de een zeer goed op. Voor het beeld kun je in mijn profiel kijken, ik ben 1.68. Daarnaast kan inderdaad een New Forest of wat grotere NRPS ook een leuke optie zijn :j .

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:38

Als ik jouw wensenlijstje lees dan snap ik helemaal dat je bij de Connemara uitkomt! Die voldoen over het algemeen helemaal aan jouw wensenlijstje.

Er zijn relatief veel volwassenen die een Connemara hebben en er recreatief maar ook wedstrijden mee rijden. Doordat ze vaak veel body/massa hebben kunnen ze dus prima voor volwassenen.

Mijn zoon (1.78 lang) heeft tot zijn 18e gereden op een Connemara van 1.45 en dat kon prima (zie foto's in profiel).

Het aanbod is idd niet al te groot. Momenteel is er wel een stal in Drenthe die regelmatig pony's uit Ierland importeert. Veelal jonge pony's maar ook wel eens een wat oudere die wat meer doorgereden is.
www.staltieks.nl