2014 begint met een paardendilemma... *update pagina 5*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

2014 begint met een paardendilemma... *update pagina 5*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:16

Of eerder een luxeprobleem. Maar in mijn ogen toch een dilemma...

Ik heb op dit moment 3 paarden staan. Dit wordt helaas echt teveel werk en ben meer bezig met de alledaagse noodzakelijke dingen dan het plezier en training van de paarden. Je hoort het al, eigenlijk moet er eentje vertrekken. Maar wie?

Mijn 8 jarige kwpn ruin met gradatie 4 op zijn straalbenen met een hele geschiedenis er achter. Verkocht en in september weer terug gekocht gaat ondanks dat het rijden niet altijd goed gaat, nooit meer weg. Dat heb ik hem beloofd.

Ik heb altijd geroepen dat ik als ik nog eens paard moest kopen ik een haflinger wilde. Zo gezegd, zo gedaan. In Maart dit jaar werd ik verliefd op een jaarling Haflinger. Deze staat dus sinds 10 maart bij mij op de weide. Gaat af en toe aan de hand mee wandelen. Is uber braaf maar wel pittig en eigenzinnig. Ik heb er op de grond wel een geweldige klik mee.

Maar dan... Mijn stiefzus is in het bezit van een 13 jarige kwpn merrie. Altijd wedstrijden gelopen. Gesprongen, gecrosst, dressuur you name it, she's done it. Zij staat ook al een tijdje te koop maar uiteindelijk geraakt ze haar toch niet kwijt. Dit wist zij mij te vertellen een week nadat ik mijn haflinger had gekocht en toen knaagde het toch wel van damn! als ik dit had geweten.
Omdat de haflinger nog niet zadelmak kon worden gemaakt, mocht zij haar merrie bij mij zetten zodat ik wat te rijden had. Maar wat een geweldig leuk paard om mee te rijden. Onder het zadel vind ik haar echt fantastisch en is het eigenlijk wat ik zoek in een paard. Terwijl ik er eigenlijk gewoon in de omgang geen klik mee heb. Nog een belangrijk puntje is dat deze merrie COPD heeft. Ze heeft wel altijd zwaar in training gestaan en zolang ze vochtig hooi krijgt, heeft ze er nagenoeg geen last van.

Uiteraard had de merrie en de haflinger ideaal geweest maar ik kon mijn ruin niet de handel laten ingaan. Dan hadden ze hem hoogstwaarschijnlijk stuk gereden en worden er mensen opgelicht omdat hij op de foto echt niet goed is.

De meest logische keuze zou zijn om de haflinger te verkopen. Die kost nog bergen geld eer ik gewoon met hem kan rijden (zadelmak maken, passend tuig etc). Maar dan blijf ik in mijn achterhoofd zitten met: wat als hij een fantastisch rijpaard zou zijn? Haflingers zijn ook heel erg veelzijdig en aangezien hij de piste al een keer uitgesprongen is, heeft hij capaciteit genoeg.

De merrie mag ik gratis overnemen. Zij krijgt bij mij een goede thuis. Heeft alle spullen al dus niet direct kosten er aan. Ze staan al bijna 3-4 maanden bij mij dus heb alles al met haar gedaan. Op deze moment betaald mijn stiefzus alles nog voor haar en dit kan wel zo blijven. Maar ik heb er dan 2 van mezelf staan. Die wil ik dan niet verwaarlozen voor een paard dat niet van mij is. En tijd om er 3 te rijden heb ik echt niet.

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde wel even alle punten op tafel gooien.

Uiteraard kan niemand deze beslissing voor mij nemen.
Maar toch wil ik graag horen wat jullie in deze situatie zouden doen?

paradisex

Re: 2014 begint met een paardendilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:19

Ik zou het paard weg doen waar ik de minst goede band mee heb :j

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:23

Of je kan een verzorger zoeken die regelmatig kan komen rijden ? :j

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:25

Ik zou (misschien heel hard en vervelend) toch het paard weg doen waar ik het minste plezier van heb. Het is een dure hobby en het is fijn als je een paard houdt waar je nog veel mee kan doen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:27

Oeh dit een ongeloofelijk dilemma!

Ik denk zelf dat de Haflinger bij iemand anders ook een erg mooie toekomst tegemoet gaat.
Zeker omdat er nog heel veel tijd overheen zal gaan eer je hem leuk kunt rijden en dat er ook een behoorlijk wat geld in gestoken moet worden.

Belofte maakt schuld dus de Ruin kun je imo niet wegdoen.

Je vind de merrie fantstisch, maar ik snap hem niet helemaal. Heb je haar cadeau gekregen of is ze in bruikleen?
Als je haar gekregen hebt vind ik dat je haar moet houden. Zo'n leuk cadeautje wegdoen...
Is ze in bruikleen geef haar terug aan je stiefzus zodat zij de merrie opnieuw kan aanbieden in de verkoop.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:32

@ jorika: Mijn stiefzus heeft eigenlijk geen tijd meer voor haar maar kreeg haar niet verkocht. Ze stond nu maar te verpieteren in het weiland en dat is jammer voor een paard met dat potentieel. We hebben afgesproken dat ze geen huur moet betalen voor stalling in ruil dat ik het paard kan rijden. Alle andere kosten zoals hoefsmid, DA en voer betaalt mijn stiefzus nog wel.

@ paradisex: Een verzorger vindt ik geen optie. De haf is nog niet zadelmak. De ruin is niet makkelijk te rijden en laat ik liever niet door iemand anders rijden door zijn problematiek. De merrie staat gratis bij mij voor mijn plezier. Als ik daar iemand anders mee laat rijden, kost ze mij enkel tijd en moeite.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:33

Hoe ois het toekomstperspectief van de ruin? En is die kreupel?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:35

@ Billy: De ruin is buiten dat hij slecht is op de foto gewoon klinisch goed. Heeft ooit 2 à 3 weken gekreupeld met de diagnose 3 jaar geleden en is sindsdien altijd rad geweest. Hebben zelfs groen licht om af en toe een sprongetje te doen. Die wordt 4x of 5x per week gewerkt :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:36

Haflinger in de opfok gooien en over een jaar eens kijken hoe die zich ontwikkeld, heb je nog wel kosten maar niet het werk en kun je de beslissing even uitstellen. Dan kun je ook zien hoe het met de merrie verder gaat en je ruin. Leaser voor de ruin zoeken die voor een klein bedrag lekker recreatief bezig wil zijn en zo kun je de opfok betalen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-01-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:37

Ok, kijk, als hij alleen grasmaaier was, was het anders. Dan zou ik idd de hafllinger verkopen, die krijgt wel weer een goede plek...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:37

@ bigone: Opfok kost ook weer geld en ik heb een eigen stuk grond met stallen en een afdak. Dus dan kan hij beter gewoon bij mij blijven staan.

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:38

@ paradisex: Een verzorger vindt ik geen optie. De haf is nog niet zadelmak. De ruin is niet makkelijk te rijden en laat ik liever niet door iemand anders rijden door zijn problematiek. De merrie staat gratis bij mij voor mijn plezier. Als ik daar iemand anders mee laat rijden, kost ze mij enkel tijd en moeite.[/quote]
Zo had ik het nog niet gezien

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:43

Ik heb altijd gedacht, verkoop alleen als je er een gerust hart bij hebt dat hij/zij een goed leven krijgt. Bij jou hebben 2 van de 3 een risicofactor..: de haflinger is nog jong, kan nog alle kanten op. Het blijft moeilijk.... Succes!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:45

Hoezo geen verzorger voor de haf? Ik verzorg zelf ook een jaarling en ik vind het heerlijk :)

Maar als je echt een paard wil verkopen dan zou ik ook inderdaad de haflinger verkopen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:46

ik zou de merrie niet aannemen. Je ruin gaat niet weg dan dat hij zijn laatste adem uitblaast (toch?)... of je moet hem als gezelschap uitlenen.

Je haflinger heb je een klik mee, die klik onder het zadel gaat ook vast komen. Alleen nog wat geduld.

De merrie is niet van jou. Je geeft aan er eigenlijk geen drie te kunnen hebben. In mijn ogen heb je er ook geen drie. Ik zou persoonlijk deze derde ook niet aannemen. Ondanks de klik die je er mee hebt. Je hebt er al 2.

Je haf gaat vast heel stoer worden!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:53

In de eerste instantie dacht ik, de haflinger. Maar ik zou de merrie van de stiefzus gewoon niet aannemen. Hoe vervelend ook. Met name ook om de reden die Knert aangeeft :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:54

@ knert: De ruin gaat inderdaad nooit meer weg. Ik "kan" er wel 3 hebben. Dit is al 3 maanden zo. Maar dan moet ik er inderdaad gewoon 1tje niet rijden. En als ik de merrie dan laat stilstaan vind ik het zonde van de tijd die ik er qua verzorging etc moet insteken.

De merrie staat zowiezo al tot de zomer bij mij. Ze kan en mag in principe ook gewoon verkocht worden. Maar wat als ik daar dan spijt van krijg? Ik rij haar namelijk echt wel graag. Kan beregoed springen en is in het bos ook heel erg fijn te trainen. Heeft wedstrijdervaring etc. Mijn ruin is helaas niet zo makkelijk. Wie weet valt de haf onder het zadel dan wel tegen.

Dit is het hem juist. Ik kan van alles een punt maken en blijf dus eeuwig twijfelen.

xjasmijntjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:57

Als ik jou was, zoek een betrouwbare verzorgster voor de haflinger, zou heb je de tijd om te genieten van de twee waar je wel iets mee kan doen(rijden) en kun je later toch op je haflinger rijden. Zou ik wel een bijdrage vragen van de verzorgster, heb je ook weer minder kosten.
Succes!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:04

En een soort van regeling opstellen? Want je zegt dat het wel lukt.
Bv.
Maandag rij ik de ruin en doe ik de stallen
Dinsdag rij ik de merrie (en doe ik de stallen)
Woensdag ruin
Donderdag merrie
Vrijdag ruin
Zaterdag merrie
Zondag vrij of beide

Ze worden dan elk "maar" 3-4 keer gereden, maar dat is imo genoeg voor recreatief te rijden?
Ik heb maar 1 rijpaard, maar ook 3 stallen te doen. De regeling is hier dat ik om de dag uitmest. De dag die ik niet uitmest kan ik rijden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:05

Dan zou ik toch eens voor een verzorger/bijrijdster kijken. Klinkt eng etc, maar je hebt er hele goeie, die vol liefde met de paarden omgaan. Eventueel laat je ze de ruin en haf verzorgen (lekker poetsen, hand wandelen, tutten, longeren misschien) en in ruil met de merrie rijden. Je hoeft noet zomaar een bijrijdster aan te nemen, je hebt er in verschillende maten en kunden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:42

Waarom niet een ervaren ruiter zoeken voor je ruin, iemand die nog wel wil rijden maar voor het plezier.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:50

Het is uiteindelijk wel de bedoeling om met de paarden de sport in te gaan. Dus niet enkel recreatief.
De stallen moeten echt elke dag uitgemest worden anders wordt het helaas echt een boeltje :)
In de zomer is het uiteraard enkel de weide uitmesten want dan staan ze zelden of nooit op stal uit zichzelf.
Ik bedoelde dat ik er 3 kan hebben staan op de weide maar ik heb niet de tijd om er 3 echt intensief te rijden. 4 x per week is inderdaad genoeg maar ook ik heb af en toe wel eens iets anders te doen dan de paarden :D
Om het echt haalbaar te houden moet er echt eentje gaan vertrekken.

Om een inschatting te geven. Ik ben er altijd 2x per dag en als het vriest 3x per dag. S'ochtends heb ik 10 à 15 minuten werk met voeren en hooi geven en 's avonds als ik de stallen moet doen ben ik een uur bezig met voeren, mesten en hooi geven. Als je dan nog 1 paard wilt rijden, ben je uiteraard al standaard meer dan een uur bezig met opzadelen, rijden etc.

Ik heb trouwens geen licht aan de stal dus met deze donkere dagen ben ik dus ook aan 4 dagen in de week gebonden om iets met hen te doen. De andere 3 dagen werk ik tot 17u en ben er dus in het donker.

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:53

Ik Zou de haf wegdoen, En alsje dat niet zou kunnen zou ik er een leuke verzorger voor zoeken!

Grasje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:16

Het klinkt als een keuze tussen de merrie en de haflinger, oftewel de keuze tussen meer risico en kosten maar wel een droom die je najaagt, of kiezen voor de veilige optie met een leuk rijpaard maar waar je een mindere band mee hebt/ denkt te krijgen, en waar je je schoonzus mee helpt. Je hebt dus je eigen droom/projectje en een veilige optie waarmee je ook je ook iemand een soort gunst verleent.

Ik denk dat je moet nagaan waar jouw hart ligt en wat haalbaar en verstandig is op de lange termijn, en daar je afweging moet maken. Klinkt als een moeilijke beslissing, succes!

X

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:29

Je hebt geen tijd om er 3 intensief te rijden, maar wel voor 2. Dan zie ik momenteel geen probleem. Je haflinger is nog een jaarling (of tweejarige). Dus die hoef je de eerste paar jaar nog niet intensief te rijden. Wie weet wat er in de tussentijd gebeurt. Misschien lost het probleem zich tegen dan vanzelf wel op.