paard houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valentinoxx

paard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:01

Beste bokkers,
Ik ben net nieuw hier op bokt en ik weet niet hoe dit precies werkt dus mijn excusses als dit onderwerp verkeerd staat. Ik heb een vraag, ik heb een pony gekregen van mijn ouders. Maar met deze pony heb ik geen goede klik. Mijn ouders vinden dat ik een keuze moet maken, of deze pony houden of geen paard meer. Ik vind paarden onwijs leuk en dat zou altijd zo blijven. Maar deze klik tussen de pony en mij komt er ook niet. Ik heb al best veel pech gehad met paarden kopen want elke keer was er wel wat met het paard. Ik vind een pony op stal heel leuk en wil het liefst ook zo'n pony. Maar wat kan ik er nou aan doen als het van mijn ouders niet mag? Hebben jullie tips of iets anders? ik wil het graag leuk houden op bokt dus het liefst geen negatieve reactie.

groetjes,
meisje uit limburg

capopjekop

Re: paard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:03

Wat versta je onder klik? Hoe lang heb je de pony al en wat doe je met hem om een band op te bouwen?

Persoonlijk vind ik de klik erg overrated, of ik heb mss geluk gehad met de aankoop van mijn pony's. Maar door dingen te ondernemen met je paard krijg je vanzelf een band. Daar moet je wel wat voor doen, dat komt niet aanwaaien.

valentinoxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:05

ik snap natuurlijk dat het niet vanzelf komt aanwaaien. ik doe met haar dressuur en heb haar al iets meer dan een jaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:08

Maar doe je naast het rijden ook nog andere dingen met haar? Wat versta je onder klik? Wat mist er voor jouw gevoel aan dit paard?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:10

Het kan lange tijd duren voor zo'n band echt opgebouwd is en je weet wat je aan elkaar hebt. "Liefde op het eerste gezicht" klinkt geweldig maar is ook niet alles. Waarom denk je dat die klik er ook niet gaat komen? Wat capopjekop zegt, je moet hard werken voor zo'n band, want dat is voornamelijk gebouwd op wederzijds vertrouwen. Dat moet groeien!

Een jaar is op zich al een tijdje, maar het ligt er wel aan wat je met haar doet. Als ik een paard alleen zou rijden, daarna weer terug in stal zetten en naar huis gaan, dan zou ik ook geen band opbouwen met mijn paard.

valentinoxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:11

Ik doe met haar ook veel grondwerk, ze staat elke dag lekker buiten en ik maak met haar veel buitenritten. Ik heb nooit het idee dat we echt een team zijn , ze gaat er ook altijd vandoor in de bak. ik mis de teamwork en de band. Als ik op een andere pony rijd dan voel ik echt die klik en dan heb ik het gevoel dat we elkaar vertrouwen maar met mijn pony heb ik dat ook niet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:15

Heb je dat ook in de omgang dat je vertrouwen mist? Want ervandoor gaan is in mijn ogen nou niet echt het missen van de klik, maar meer dat je haar op dat moment niet aankan. Heb je wel les met je pony?

Kijk ik weet niet wat voor een pech je allemaal hebt gehad met eerdere paarden. Maar ik kan me voorstellen dat je ouders nu zoiets hebben van wees blij dat we een pony voor je kopen. Die kun je houden of we nemen geen paard meer. Als buitenstaander komt het me een beetje verwend over. Ik denk dat er heel veel meiden graag met je zouden willen ruilen. En wie zegt dat je met een nieuw paard wel die klik hebt? Heb je wel mee mogen beslissen over het paard of hebben je ouders het zonder jou geregeld?

Anderzijds is het niet bevordelijk als je angstig bent voor je eigen paard. Dan ga je op een gegeven moment ook niet meer graag naar de stal toe. Weten je ouders dat je je eigen pony niet vertrouwd en dat je je niet veilig voelt als je met haar werkt? Anders mss eens een gesprek voeren?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:48

TAO -> PP

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:51

Wat jammer dat je klik niet voelt. Heb je dit altijd al gehad? Of is het nu komen aanwaaien? Ik zit soms ook in een dip, dat ik soms niet echt weet of ik wel een klik heb met mijn pony. Maar bij mij is het tijdelijk en vaak ook als hij erg vervelend is en het rijden gewoon bagger gaat. Maar het vertrouwen in hem is er gek genoeg wel altijd bij mij.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:54

Hoeveel paarden heb je dan al gehad, omdat je zegt dat je steeds pech had met de paarden die je hebt gehad?
Misschien willen je ouders dat je nu met deze pony gaat doorzetten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:00

Heb eigenlijk dezelfde vraag als mika11.

Misschien moet je echt eens bij jezelf na gaan waar het fout is gegaan met je andere paarden. En misschien zou het ook niet verkeerd zijn om even een tijd zonder paard te zijn en op zoek te gaan naar een verzorg/bijrijdpaard om eens precies na te gaan wat je zoekt zodat je een beter weet wat je wil en daardoor een goede keus kunt maken als je straks zelf een paard kan/wil kopen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:04

Heb je geen klik, of ben je bang voor je pony?

En ben je bang omdat je van jezelf niet een heel dappere ruiter bent ( dat is geen schande, denk dat dat voor 90% van de ruiters geld ;) ) of omdat je pony echt vervelend is?
Ben je "alleen maar" bang omdat je vanuit je zelf niet zo dapper bent, en je pony eigenlijk niet eens zo heel vervelend, dan zul je toch eerst aan je eigen rijden en je eigen angst moeten werken. Die gaat nl niet over door een andere pony te komen. Die angt ga je dan ook bij die andere pony weer voelen

De "klik" wordt imo inderdaad overschat: je krijgt een band met je paard door te investeren, door heel veel gezamelijke trainingsuren te maken, en elkaar in het werk te leren kennen.

Als je bang bent ( geworden) voor je pony zul je dat moeten bespreken: zowel met je ouders als met je instructeur. Misschien ook dat je een gesprek tussen je ouder, je intructeur en jezelf kunt regelen? Wat vind de instructeur van jullie als combinatie> Vind hij/zij jullie in principe een combinatie die kan gaan passen, of vind de instructeur je pony ook te hoog gegrepen voor je?
Wat zou het advies van hem/haar zijn: onder goede begeleiding doortrainen, of maar liever niet op je pony rijden omdat het misschien ook gewoon gevaarlijk is?

Of is het zo dat je de andere pony leuker vind, omdat die makkelijker líjkt, maar daarbij over het hoofd ziet dat daar ook gewoon veel trainingsuren in zitten?

Kortom: ga eerst een open en eerlijk gesprek aan met je intructeur.. kijk of dit een probleem is wat opgelost kan worden door betere begeleiding, meer les op maat... of dat de pony écht te veel mans is voor jouw vaardigheid, en bekijk dan samen met je ouders wat verstandig zou zijn....

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:21

Ik denk dat je het gewoon nog moet proberen met deze pony. Ik heb jarenlang geen klik met mijn merrie gehad(4/5 jaar) en op het punt gestaan om haar te verkopen, maar door haar onbetrouwbare karakter en zomereczeem wist ik dat ze niet echt verkoopbaar zou zijn of bij de slacht terecht zou komen, dus ben ik er toch voor gegaan. Mede dankzij goede lessen heb ik het plezier in werken met haar gevonden en ik heb nog nooit zo'n sterke band met een paard gehad. Mijn nieuwe instructrice begon er een paar week terug nog over dat ze echt kon zien dat mijn pony keihard voor mij wil werken en dat wij zo'n goede combinatie zijn. Ook op wedstrijden krijg ik altijd jurycommentaar dat wij een leuke combinatie zijn.Mijn tip dus: ga door met deze pony. Het zal niet altijd even makkelijk/leuk zijn, maar daarna krijg je zoveel terug van je paard. En neem vooral ook goed les. Dit heeft mij in korte tijd een heel stuk vooruit geholpen.

Heel veel succes!

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:18

ik vind persoonlijk dat er wel een 'klik' moet zijn tussen paard en baas. Je bent nou eenmaal vaak met je eigen paard bezig en als je niet hetzelfde leuk vind doe je het paard ook geen plezier mee en andersom. Dan is het idd beter om iemand anders te vinden die wel leuk met het paard heeft. Je kan je moeder dat toch uitleggen dat niet elk paard gelijk is en dat je anders eerst een paard op proef neemt? De 'klik' voel je gauw genoeg en je weet gauw genoeg of jullie dezelfde dingen leuk vinden en met elkaar overweg kunnen. Ik heb zoveel paarden meegemaakt maar met mijn huidige pony had ik gelijk een goed gevoel en ze vind hetzelfde leuk als ik, een lot uit de loterij voor mij dus. Ben nog nooit zo blij geweest met haar, echt mijn droompony. Veel succes ermee.