Paard kopen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:00

Hey,
ik droom al jaren van een eigen paard.
Van mijn ouders mocht het nooit, maar ik woon nu bij mijn vriend.
In augustus heb ik vast werk, parttime 20 uren per week, maar dit contract is enkel de eerste 6 maanden, daarna wordt mijn contract verlengd naar voltijds.

Mijn vriend en ik hebben dan samen een inkomen dus geld zou geen probleem zijn.
Maar nu weet ik niet of tijd het probleem kan worden als mijn contract voltijds wordt.?
Ik heb ook een manege in de buurt (5 km fietsen/rijden ongeveer).

Zijn er hier nog mensen die voltijds werken en een paard hebben?

catzkillz

Berichten: 988
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:02

Ja hoor, ik meld me aan, fulltime werken + paardje op manege een kleine 20min (met de auto) van thuis.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:04

ik zou zeggen...begin met een verzorg-lease-bruikleen paard.
Ik heb een gezin en paarden en geen fulltime baan,buitenshuis dan, en ik vind het zelf erg passen en meten om tijd te maken en vinden voor mijn paarden.
Nu moet ik zeggen..bij ons staan ze aan huis en er zijn veel bij werkzaamheden en als je op een all incl stal staat en niks hoeft te doen is het na je werk natuurlijk opstappen rijden en wegwezen en dan kan je je tijd natuurlijk anders inplannen.
Mocht je voor je eigen paardje kiezen wens ik je veel plezier en suc6 met je zoektocht naar het juiste paardje

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:10

Tel uit hoeveel je per maand overhoudt.. Wil je vriend mee opdraaien voor jouw hobby?
Wat als je toch zonder werk komt, heb je dan opzij staan om even verder te kunnen.

Ik zou het niet doen.. Of je moet beide een bovengemiddeld inkomen hebben of 1 of ander bijberoep.
Als ik uittel wat ik betaal per paard aan onderhoud of wat je kwijt bent met 1 kliniekbezoek.
Daarbovenop wil ik niet maandelijke 250 euro stalgeld betalen..
Kan je niet eerst een verzorg of bijrij paard nemen?
Als je zelf nog geen eigen paard gehad hebt, lijkt het me ook moeilijk inschatten of het wel of niet kan.

Ieder zen situatie is anders.
Maar naast lening/huur en vaste kosten wil je toch nog wat sparen ook..

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:14

Hi met een fulltime baan en mn werk voor de sieraden van de MiraLooks werk ik juist zo'n 60 uur in de week.
Dat paard is juist mn redding! Ik heb 2 dagen in de week een bijrijdster en voor rest vind ik er altijd wel tijd voor om even lekker mn hoofd leeg te maken. Je hoeft er m.i. echt geen gewoonte van te maken om elke dag 4 uur met je paard bezig te zijn. Ik maak soms ook gewoon de keuze om lekker een stukje te gaan lopen of een dagje alleen te wassen en te poetsen.
Dus ik zeg als je het kan betalen: goed inplannen en lekker doen !

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:15

Voor mij is het maar ongeveer 10 minuten rijden met de auto.
Welke opzie ik zou kiezen moet ik nog overwegen.
Al zou ik het fijn vinden mocht het paard dag en nacht op de wei staan. De weides zijn groot en dan kan hij/zij goed rondrennen met de andere paarden op de wei.

Een verzorgpaard heb ik al een aantal jaar gehad. Is niet altijd heel leuk omdat ik enkel kon gaan als de eigenaar tijd had.

Geld is echt geen probleem, en mijn vriend wil mee betalen aan mijn hobby. We hebben ook geld op een spaarboek staan.

Daarnaast wil mijn vriend in augustus kijken voor een bijberoep (bandencentrale) omdat wij een loods aan ons huis hebben.

Niceee
Berichten: 197
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:16

Ik werk ook fulltime en heb ook een paard, dat gaat prima. Ik heb eerst jarenlang vrijwel dagelijks een paard van anderen gereden en toen zelf een paard gekocht. Hierboven wordt eigenlijk dezelfde tip gegeven. Als je eerst begint met bijv. een leasepaard, dan kan je zelf ondervinden of je het evt. te druk vindt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:18

Probleem is dat in mijn buurt echt geen leasepaarden te vinden zijn.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:18

Ik zou het plan van een eigen paard het komende half jaar nog even in de ijskast zetten. Zo kun je bekijken of je inderdaad een contractverlenging krijgt en of deze ook daadwerkelijk voltijds gaat zijn. Dan kun je even bekijken wat je aan tijd overhoud en op die basis een beslissing nemen.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:21

Ik volg even, ik twijfel ook enorm. Ik heb thuis altijd paarden gehad, sinds 2 jaar enkel mijn shetlanders en nu we zelf de plaats hebben begint het bij mij ook enorm te kriebelen.

Misschien zou je eens kunnen kijken hoeveel tijd je naast je voltijdse job besteed aan huishouden/boodschappen doen, andere dieren, vriend, jezelf, kindjes?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:25

Persoonlijk zou ik geen paard willen kopen als mijn vriend zou moeten meebetalen. Wat gebeurt er met het paard als de relatie overgaat?

En hoeveel verdien je met 20 uur parttime? Ik zou, als ik jou was, nog even wachten tot je financieel meer zekerheid hebt.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:26

Mij is altijd gezegd, bij twijfel niet doen.. :n

Ik zou sowieso zorgen dat ik eerst een vast contract heb, helemaal in deze tijden.. Verder ga ik volledig met Kirr mee :j

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:26

ik werk 5 dagen per week heb een paard op 500 meter van huis staan en 20 minuten van het werk en moet alles zelf doen. Gelukkig kan ik een beetje schuiven met uren en tijden. Nu komt er bijvoorbeeld onweer aan en kan ik even naar huis om dr binnen te zetten. Het is wel veel werk maar goed heb het er wel voor over :) En ja je moet ook schuiven met vriend boodschappen huishouden enz. Je ligt later in bed en ik sta er om half 7 alweer naast om paardlief te verzorgen en om om 8 uur op het werk te kunnen zijn.

catzkillz

Berichten: 988
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:28

Als ik eerlijk moet zijn, en ik zou de tijd kunnen terugdraaien dan had ik voet bij stuk gehouden en de aankoop van paard niet laten doorgaan. Nu is het echter allemaal anders uitgedraaid en emo-kikker zijnde kan ik geen afscheid meer nemen van paardlief dus zit ik er mee.
Het kost geld en tijd, en ik doe m'n best om me aan een planning te houden om toch ook het huishouden recht te houden.

Ik heb een spaarboekje met wat geld opzij staan, maar sinds paardlief kan ik maandelijks eigenlijk niet meer sparen zoals ik dat vroeger wel kon, en betrap ik me er op dat ik meer aan het spaargeld moet knabbelen dan dat er iets bij komt :(

Het is wel haalbaar, en de momenten dat ik met paardlief doorbreng, geniet ik, maar eens ik dan thuis zit en met de financiën bezig ben, blijf ik wel altijd met een wrang gevoel zitten.. "Bezint eer ge begint" zeggen ze altijd he.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:29

Het kan best hoor. Het is echt een kwestie van prioriteiten stellen. Als jij het wil is het goed te doen. Ik weet niet of je al iets weet van je werktijden als je vol aan het werk gaat?
Je zult er misschien dingen voor moeten laten. Als je bv tot 5 uur werkt wil je direct naar huis eten en dan je paard of ga je liever van je werk naar stal en laat eten. Dat is ook handig om met je vriend te bespreken hoeveel tijd jij er zelf in wil steken wil je dagelijks gaan of wil je bv 2 avonden in de week niet gaan. Als je paard vol pension staat is dat geen probleem.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:33

Ik zou ook voorzichtig zijn als je vriend mee je hobby moet gaan bekostigen. Als het misloopt zit je met de gebakken peren, en ik weet ook niet of die grote som geld ook grotendeels van jou is of vooral van je vriend, en of je daar niet mee van plan bent om binnekort bv een woning te kopen en zo een aanzienelijk bedrag ervan al kwijt bent.


fjordnina schreef:
Ik zou het plan van een eigen paard het komende half jaar nog even in de ijskast zetten. Zo kun je bekijken of je inderdaad een contractverlenging krijgt en of deze ook daadwerkelijk voltijds gaat zijn. Dan kun je even bekijken wat je aan tijd overhoud en op die basis een beslissing nemen.

En dit dus. Verkoop het vel van de beer niet voordat hij geschoten is zeg ik. En hier ziet een ervaringsdeskundige, twee weken voor het einde van mijn proef van 6 maanden mooi aan de kant geschoven -O- .

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:36

TAO --> PP

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:36

Ik denk dat de manier van de werken vd manege ook belangrijk is.
Is er volpension en daarnaast wordt paard buiten en binnen gezet? Een paard 24uur op stal vind ik niet kunnen...
Kan je vriend ook paardrijden? Ga je er altijd alleen naar toe?
Weegt ook op je relatie.
Paarden vragen meer tijd dan veel mensen denken, toch als ze een paardwaardig bestaan willen geven..

Heb je ervaringen met de manege/stalling?
Ik heb ook is een paard op een stalling gezet waar hij elke dag binnen en buiten ging.
In praktijk was het heel anders.. Kon ik er nog 2 maal per dag naartoe. Was de piste nooit leeg als ik tijd ha om te rijden, stal was niet proper genoeg..

Ik denk dat je nog niet gng informatie hebt te kunnen beslissen of het kan...
Het financiele daar dan nog gelaten..
Zoals hierboven gezegd wordt, wat als de relatie stopt?

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:38

Als het financieel kan doen! Kwa tijd valt het allemaal best mee, tja ik hang in de avond niet voor de tv en ik ga niet 2x per jaar op vakantie. Ik werk 36 uur en studeer nog 1 dag per week in Amsterdam

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:47

Ik heb het wel gedaan, wel met de relatieve zekerheid van een vast contract, overigens.
Je moet er inderdaad verschrikkelijk moeilijke keuzes voor maken, want naast werk en paard heb ik nauwelijks meer tijd voor leuke dingen doen met vrienden, etc. Heb met een aantal sociale clubjes moeten stoppen. Maar als je er al jaren van droomt en het kan... Ik vond het super spannend om die keuze te maken, maar ik wist dat ik er anders later spijt van zou krijgen als ik mijn hele leven gedroomd heb van een eigen paard maar het nooit aangedurfd heb. Dus het is goed dat je er héél goed over nadenkt en alles goed met je vriend bespreekt, want het gaat je leven veranderen, maar als het kan, dan kan het. Een volpension stal is wel heel erg aan te raden. Hou er rekening mee dat hoefsmeden, zadelmakers, dierenarten, tandartsen etc etc ook vaak overdag komen, dus als je er dan niet kunt zijn moet je dat goed met je stal regelen. Ook wanneer je paard bijvoorbeeld medicijnen moet of je meerdere keren per dag dekens wil wisselen, is het lastig als je er niet zo vaak kunt zijn. Maar met goede afspraken kun je ver komen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:48

Aan de hand van de antwoorden denk ik dat ik misschien beter eerst die 6 maanden geld aan de kant zet.
Huis kopen moet niet want mijn vriend had al een huis gekocht voor ik hem ontmoette.

Ik zou zo'n 1.000 euro verdienen per maand voor parttime. Daarvan kan ik elke maand 1/3e opzij zetten.
Wat ik extra krijg van onze beste vrienden voor verjaardag (150 €) en kerstmis (200 €), en wat ik aan mijn tekeningen verdien kan ik ook opzij zetten.

Daarnaast weet ik nog totaal niet wanneer ik een paard aanschaf, het moet een goede beslissing zijn en niet zomaar een aankoop omdat het paard mooi is. Het moet klikken tussen mij en het paard, en het mag geen gezondheidsproblemen hebben die de verkopers niet meedelen.

Ik ken iemand waarvan het paard op die manege staat en een vriendin van mij rijdt er met haar fries. Kan dus genoeg info verzamelen over de manege.

Qua werkuren, dit verschilt van week tot week omdat ik in schiften werk. Maar fulltime is 35u/week. 1x per week werken tot 20u 's avonds. Maar dan heb ik wel in de voormiddag tijd.
Ik werk nooit langer dan 8 à 9 uur per dag. (normaal gezien dan) de meeste dagen zou ik om 17 uur gedaan hebben, en vriendlief is pas om 19.30u thuis.

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:49

Ik werk 32 uur en verdien zeker niet slecht maar mijn ouders springen wel bij als het om de paarden gaat, kost in de meeste gevallen toch een stuk meer dan je zou willen en dan heb ik het niet over onzinnige aankopen maar gewoon over de noodzakelijke zaken zoals dierenarts/hoefsmid/fysio/zadelmaker/tandarts/les/voer + evt suppelementen/hooi, stro. En wat al gezegd werd, stel dat je relatie stukloopt, dan kun je beter zorgen dat je een paard alleen kunt bekostigen.
Misschien dat je idd beter kunt wachten tot je meer zekerheid krijgt mbt je werk.

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:53

Jullie hebben toch gemeenschappelijke kosten? Water, gas, boodschappen, verzekeringen, vakbond...
Dan zou je 300 opzij zetten, 300 euro voor je paard per maand (wat weinig is) dan heb je ng 300 euro over vr kosten, plezier,...
Dan ga je toch vaak in de problemen komen denk ik.

Maak de rekensom voor jezelf, met het bedrag dat je fulltime hebt..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:59

boodschappen doen we 1x per maand en we gebruiken voornamelijk de maaltijdcheques (140 €) En dan komt daar nu nog de maaltijdscheques die ik zal krijgen bij. Maar tussendoor betalen we aan kleine inkopen nog max 150 €. Er is zelfs nog geld over voor een etentje, cinema, zwemmen, etc.

We hebben 9 auto's maar de meeste zijn oldtimer en betaal je dus zeer weinig aan verzekering en tax.
Ook met gebruik van benzine/diesel gaat het financieel goed.
We hebben zonnepanelen en betalen maandelijks maar 10 euro voor elektriciteit en krijgen 4x per jaar een groenpremie van 500 euro door de panelen. Dit geld wordt gebruikt voor de betalingen van mazout etc.

Mijn vriend en ik hebben 7 maanden met alleen zijn inkomen geleefd omdat ik nog studeerde. En dat ging enorm goed, zonder aan het spaarboekje te moeten komen.

catzkillz

Berichten: 988
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:01

Even offtopic maar euhm 9 auto's! Wat doe je in hemelsnaam met 9 auto's? Je kan toch maar met ééntje per keer rijden? :)