pony delen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

pony delen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:58

Hallo allemaal,
Dit wordt een lang verhaal dus zet je maar schrap.
Toen mijn broer 12 jaar was, is hij begonnen met rijden.
Ik was toen 8 natuurlijk wou ik ook rijden.
Ik ben altijd al fanatieker geweest dan mijn broer.
Mijn broer is gestopt met rijden toen hij 16 was.
Nu is hij er 2O.
Ik ben altijd doorgegaan met rijden. Een jaar terug een verzorgpaard gekregen, en nu een eigen pony.
Voor dat verzorgpaard heb ik altijd alles zelf moeten doen/ betalen.
Hoefsmid bellen, tandarts,... etc.
Ik leerde hoe het was om verantwoordelijk te zijn voor een levend wezen. Heb amper met dat verzorgpaardje gereden, ik leerde dat paardrijden niet alleen rijden was maar ook de verzorging.
Waar menig meisje het al lang beu geweest zou zijn, ging ik door weer en wind om hem te kunnen verzorgen.
Ik leerde heel veel over het paardengedrag ben oa NH gaan doen.
Ik heb me verdiept in zaken als (omgaan met) rotstraal, mok, schimmel, het belang van een passend zadel, voer, trainingschema's, juist longeren, bouw/anatomie van het paard, problemen herkennen...
Nu heb ik mijn eigen pony, m'n oude lieve verzorgpaardje blijf ik uiteraard verzorgen.
De pony kende ik al van vroeger, altijd al een klik mee gehad.
Nu is het eindelijk mijn pony.
Nu komt het, mijn broer gaat telkens mee. Niets mis mee opzich.
Als hij het maar laat bij verzorging/longeren.
Hij is veel te lief/braaf met de pony, maar je moet bij hem juist consequent en streng zijn. Daar kan ik mijn broer natuurlijk op wijzen als ik er bij ben.
Natuurlijk heeft m'n moeder z'n kop zot gemaakt en wil hij dankzij haar aansporing met hem rijden.
Beestje is onder zadel liever lui dan moe, heeft en consequente ruiter nodig en duidelijke hulpen.
Tja mijn broer is eigenlijk een soort van beginneling, dusja een rukje al hier in de mond, een verkeerde schop aldaar in z'n buik. Hij zit te ver in het zadel dus lekkere druk vanachter op z'n rug. tijdens het draven hard in het zadel ploffen, terwijl ik in de lessen zoveel mogelijk werk aan een lichte zit.
Ook vind ik m'n broer te groot voor hem ogen maarja.
M'n moeder wil m'n broer nu ook lessen laten volgen.
Ik volg zoeiso al elke week les met m'n pony omdat ik ergens wil graken met hem.
Maar dat lijkt me onmogelijk als er iedere keer weer een beginner op rijdt.
Ik doe al zolang zoveel moeite om alles over paarden te weten te komen, om er inzicht in te krijgen in het gedrag etc..
Ik doe al jarenlang zoveel moeite om een pony te kunnen hebben.
En dan komt mijn broer doodleuk zonder ooit moeite voor te hoeven doen er doodleuk gebruik van maken.
Dat doet pijn en ik weet niet of het met jaloezie te maken heeft, want ik zie m'n broer doodgraag, maar ik probeer ook te denken aan het welzijn van de pony. Ik kom al bijna een jaar door weer en wind naar m'n verzorgpaard terwijl m'n broer lekker op z'n pc zat te spelen. Nu komt hij ook alleen mee als het hem uitkomt.
Van mij mag hij met de pony bezig zijn enzo, maar volgens is mijn ouders is het m'n broer z'n recht om er alles mee te mogen doen, zelfs rijden. Ik wil gewoon denken aan het welzijn van de pony.
Ik ben zo bang dat hij m'n pony verprutst.
En m'n ouders worden alleen maar boos als ik erover probeer te praten of ze lachen het weg...
Ik klink misschien verwent, maar ik betaal wel het meeste voor de pony.
Ik moest het even van me af schrijven.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:25

Kans zit er natuurlijk in dat dit voor je broer nu ook even iets nieuws is en hij het zo weer zat is en stopt.
Verder is een paard niet zomaar verpest zeker niet als jij zelf degene bent die het paard verder wel goed rijdt. Paard weet natuurlijk heel goed wie er op zit. Wel lijkt het me verstandig dat je broer ook gaat lessen. Dat maakt het voor het paard natuurlijk ook een stuk comfortabeler.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 10:06

Tigra_ schreef:
Kans zit er natuurlijk in dat dit voor je broer nu ook even iets nieuws is en hij het zo weer zat is en stopt.
Verder is een paard niet zomaar verpest zeker niet als jij zelf degene bent die het paard verder wel goed rijdt. Paard weet natuurlijk heel goed wie er op zit. Wel lijkt het me verstandig dat je broer ook gaat lessen. Dat maakt het voor het paard natuurlijk ook een stuk comfortabeler.


Bedankt voor je reactie, ja ik denk dat het voor hem even een opvlieging is. Hij gaat ook alleen als het hem uitkomt. Terwijl ik elke dag ga. Wat het moeilijk maakt, sinds we de pony hebben is hij zo lief waar we anders al lang ruzie hadden gemaakt. Ik wil hem ook niet teleurstellen. Ja mijn moeder wil dat hij lessen neemt. Maar ik vindt dat dan weer z'on geldverspilling als hij toch stopt over een half jaar, ik vindt dat ze die lessen dan beter in mij kan investeren. Ik heb namelijk een doel voor ogen met de pony en hij niet.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:15

Ja aan de ene kant komt het wel een tikje jaloers over. Maar aan de andere kant snap ik het wel.
ik heb mijn vriendje besmet met het paardenvirus en die is er ook heel fanatiek mee bezig. Echt heel leuk maar no way dat ie op mijn jonge pony komt voordat hij goed kan lichtrijden en zn handen en benen stil kan houden. Ik heb uitgelegd waarom. Dat het de pony pijn doet als hij zit te horten en stoten op zijn rug. En hij snapt dat ook. Hij is nu dus manege lessen gaan nemen en later kan hij verder lessen op mijn paard. Want ik gun hem netzoveel plezier ermee als ik! En in de tussentijd is hij mijn pony wel fanatiek aan het borstelen en doen om ook de verzorging te leren.
Misschien kun je het zo voorstellen en uitleggen aan je broer?

edit waarom niet investeren in goeie lessen voor hem? Dat komt wel echt over alsof je het hem niet gunt.. ook als je alleen een recreatief doel heb is les goed.
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 23-12-13 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:19

Ik snap je heel goed hoor. Kan je niet voorstellen dat hij eerst een paar lessen op de manege volgt en dat hij dan op je pony klimt. Of dat hij lessen volgt en ondertussen dat jij hem ook les geeft op je pony? (samen er iets leuks en leerzaams van maken?) Mijn vriend kan amper rijden en rijd af en toe op mijn trouwe goedzak, die overigens ook zeker een consequente ruiter nodig heeft. Als ik erop stap weet ze dondersgoed dat ze aan het werk moet hoor ~~}> ;) Ik geloof echt dat paarden dondersgoed door hebben wie er op hun rug zit en echt niet gelijk verpest worden met af en toe een beginner die erop rijd. Ik zou hem wel lessen laten volgen. En zoals hierboven gezegd, kans is groot dat als t nieuwe eraf is, hij ook niet meer komt ;)

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 10:21

Ja ik heb al gedacht om hem terug manege lessen te laten nemen. Maar hij is enorm onzeker in de buurt van andere mensen. Dus ik vrees dat hij dat niet gaat willen. En ja misschien ben ik wel jaloers, maar ik gun hem ook het beste. Maar niet ten koste van mijn pony. Ik ben heel zuinig op de dingen/dieren die me dierbaar zijn. En in mijn ogen komt het over alsof hij wil profiteren, terwijl ik er al zo lang hard voor werk.
De pony moet natuurlijk luisteren naar mij als ik erop op klim, maar ik heb geen zin om telkens als m'n broer gereden heeft, weer alle afspraken met de pony te moeten maken. Voor mij is de lol er dan ook snel af.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:23

felintje schreef:
Tigra_ schreef:
Kans zit er natuurlijk in dat dit voor je broer nu ook even iets nieuws is en hij het zo weer zat is en stopt.
Verder is een paard niet zomaar verpest zeker niet als jij zelf degene bent die het paard verder wel goed rijdt. Paard weet natuurlijk heel goed wie er op zit. Wel lijkt het me verstandig dat je broer ook gaat lessen. Dat maakt het voor het paard natuurlijk ook een stuk comfortabeler.


Bedankt voor je reactie, ja ik denk dat het voor hem even een opvlieging is. Hij gaat ook alleen als het hem uitkomt. Terwijl ik elke dag ga. Wat het moeilijk maakt, sinds we de pony hebben is hij zo lief waar we anders al lang ruzie hadden gemaakt. Ik wil hem ook niet teleurstellen. Ja mijn moeder wil dat hij lessen neemt. Maar ik vindt dat dan weer z'on geldverspilling als hij toch stopt over een half jaar, ik vindt dat ze die lessen dan beter in mij kan investeren. Ik heb namelijk een doel voor ogen met de pony en hij niet.


Geld verspilling is het uiteraard niet. Wat ik zei het is voor de pony wel zo comfortabel en ook beter voor z'n rug en mond dat de ruiter gewoon goed leert zitten. En dat komt niet vanzelf. Als jij een doel voor ogen hebt dan wil je toch ook dat het paard gezond en zonder klachten blijft. Dus het is zeker geen geld verspilling.

Babootje

Berichten: 26361
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:24

Het ligt er vind ik ook een beetje aan wie de pony betaalt. Je broer is nu 20 zei je? Dan heeft hij vast wel een baan en zou hij aan de kosten kunnen bijdragen.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:26

felintje schreef:
Ja ik heb al gedacht om hem terug manege lessen te laten nemen. Maar hij is enorm onzeker in de buurt van andere mensen. Dus ik vrees dat hij dat niet gaat willen. En ja misschien ben ik wel jaloers, maar ik gun hem ook het beste. Maar niet ten koste van mijn pony. Ik ben heel zuinig op de dingen/dieren die me dierbaar zijn. En in mijn ogen komt het over alsof hij wil profiteren, terwijl ik er al zo lang hard voor werk.
De pony moet natuurlijk luisteren naar mij als ik erop op klim, maar ik heb geen zin om telkens als m'n broer gereden heeft, weer alle afspraken met de pony te moeten maken. Voor mij is de lol er dan ook snel af.


Probeer de positieve dingen er ook in te zien
Je broer heeft er een leuke hobby bij
het houd m van de straat
jullie band word beter
je broer krijgt sociale contacten wat ie zo te zien moeilijk vind
als jij een keer geen zin heb kan hij gaan
je pony krijgt meer aandacht.

Etc. Etc. Je bent wel erg negatief ingesteld.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 10:26

Neen geen baan hij moet nog 2 jaar studeren. Ik ga babysitten/vakantie job om de spullen voor de pony te helpen betalen. Hij zal er geen cent aan uitgeven.
Ja ik ben enorm negatief ingesteld helaas haha.
Ik vind het ook wel heel tof voor hem, en ik vond het helemaal niet erg dat hij er mee reed. Tot ik zag dat hij het precies wel een tikkie verleerd was.
Het is inderdaad goed voor z'n sociale contacten.
En natuurlijk mag hij ook gelukkig zijn en gun ik hem dat, maar het is allemaal ook een beetje dubbel.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:32

felintje schreef:
Neen geen baan hij moet nog 2 jaar studeren. Ik ga babysitten/vakantie job om de spullen voor de pony te helpen betalen. Hij zal er geen cent aan uitgeven.
Ja ik ben enorm negatief ingesteld helaas haha.
Ik vind het ook wel heel tof voor hem, en ik vond het helemaal niet erg dat hij er mee reed. Tot ik zag dat hij het precies wel een tikkie verleerd was.
Het is inderdaad goed voor z'n sociale contacten.
En natuurlijk mag hij ook gelukkig zijn en gun ik hem dat, maar het is allemaal ook een beetje dubbel.

Zoals.ik al zei snap ik het echt wel maar je bent een beetje te negatief. . Nog een laatste toevoeging: het is voor je pony alleen maar leuk als ie ookeen keer niet hard hoeft te werken. Soort dagje vrij met je broer dus. En als hij goede les neemt hoef jij echt niet elke dag op 0 te beginnen met hem hoor. Hij weet gerust nog wel wat jullie getraind hebben en wat jij van hem verwacht op het moment dat jij er weer bent. Ponys kunnen prima onderscheid maken tussen beginners en ver gevorderden :)

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:35

Hier ongeveer hetzelfde... Deel m'n paard met mijn moeder. Op zich niks mis mee want hij zet geen stap verkeerd maar ze is een beginneling en botst in de galop 10 cm uit het zadel. Ik wil ook verder geraken met hem maar bij haar mag hij dus ook alles :(

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 10:36

Oke bedankt voor de tips Bailey01 , ja ik ben nogal een doemdenker. Vanaf dat de pony iets mankeert schiet ik in paniek.
Alles moet inorde zijn voor mij. Ik ben zelf totaal niet perfectionistisch maar als het om de paarden gaat ojee. En dat verwacht ik dan ook van anderen. Misschien moet ik ook wat leren optimistischer zijn, en ja het is inderdaad misschien wel leuk voor de pony. Maar ik ben bang dat er gevolgen aan vast zullen hangen. Want ja z'on stuiterende jongen op dat ruggetje kan toch niet goed zijn... Ik denk dat ik me erover zal moeten zetten. Ik wil het hem ook niet afpakken.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 10:37

IlBuono schreef:
Hier ongeveer hetzelfde... Deel m'n paard met mijn moeder. Op zich niks mis mee want hij zet geen stap verkeerd maar ze is een beginneling en botst in de galop 10 cm uit het zadel. Ik wil ook verder geraken met hem maar bij haar mag hij dus ook alles :(


Ja inderdaad en voor mij lijkt dat een soort belemmering om dan ver te kunnen graken met de pony. En ik ben niet helemaal zeker of dat op deze manier zal lukken.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:48

felintje schreef:
IlBuono schreef:
Hier ongeveer hetzelfde... Deel m'n paard met mijn moeder. Op zich niks mis mee want hij zet geen stap verkeerd maar ze is een beginneling en botst in de galop 10 cm uit het zadel. Ik wil ook verder geraken met hem maar bij haar mag hij dus ook alles :(


Ja inderdaad en voor mij lijkt dat een soort belemmering om dan ver te kunnen graken met de pony. En ik ben niet helemaal zeker of dat op deze manier zal lukken.


Ik snap je helemaal, het is misschien een idee hoe ik het meestal doe : ik rijd eerst zoals ik altijd rij en dan mag zij erop en hoeft ie eigenlijk niets meer te doen dus dat is voor hem een soort beloning als hij bij mij goed wekte!

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: pony delen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 10:58

Ilbuono ja dat heb ik ook al geprobeerd, maar het probleem is dan dat het scherpe er al af is en m'n broer niet consequent genoeg is. Gevolg pony wil niet meer lopen/klooit met mijn broer, hobbelt niet actief zonder ruggebruik. Dus voor ons zal dat niet werken helaas.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: pony delen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:04

Ja das jammer Ts misschien hem eerst wat manegelessen laten volgen?

appeltje93
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:10

Mijn vriend en ik rijden ook samen op hetzelfde paard.
Gelukkig is mijn vriend zelf heel ervaren en kan hij goed rijden, maar toch hebben we wel een verschillende stijl van rijden (hij springt, ik dressuur). Hij vindt ook dat het paard zelf een beetje mag beslissen wat het wil doen 'als ie maar springt', terwijl ik heel punktueel ben met rijden en omgang.
Zoals meedere hier al aangaven: een paard weet echt wel met wie hij aan het werk is en bij wie er wat van hem verwacht wordt.
Wel is het belangrijk dat je broer beter gaat zitten zodat hij het paard niet kan hinderen. Daarom zou ik lessen juist stimuleren! Als ik het zo lees heb je zelf ook al redelijk wat kennis opgedaan over paarden en het rijden, dus misschien dat je hem bij de basis zelf kan helpen? Dan heb je indirect toch controle over wat er gebeurt.
Veel succes en plezier met je pony, en maak je niet te druk om je broer!

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:15

[/quote]

Probeer de positieve dingen er ook in te zien
Je broer heeft er een leuke hobby bij
het houd m van de straat
jullie band word beter
je broer krijgt sociale contacten wat ie zo te zien moeilijk vind
als jij een keer geen zin heb kan hij gaan
je pony krijgt meer aandacht.

Etc. Etc. Je bent wel erg negatief ingesteld.[/quote]


Hoewel ik het gevoelsmatig ook wel snap, ben ik het hier wel een beetje mee eens.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:23

felintje schreef:
Ilbuono ja dat heb ik ook al geprobeerd, maar het probleem is dan dat het scherpe er al af is en m'n broer niet consequent genoeg is. Gevolg pony wil niet meer lopen/klooit met mijn broer, hobbelt niet actief zonder ruggebruik. Dus voor ons zal dat niet werken helaas.


Denk niet in problemen maar in oplossingen. Ik denk dat je het gewoon los moet laten. Laat je broer gewoon z'n ding doen luister naar je moeder zodat hij lessen krijgt. Ik denk dat je er veel te veel over nadenkt.
En je krijgt wat je creƫert. Er zijn manege paarden die gewoon in de lessen lopen en toch vrij succesvol in de wedstrijden lopen dus het hoeft helemaal geen belemmering te zijn.

veranadautje
Berichten: 1289
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:34

opzich niks mis met het delen van een pony.
inderdaad is les nemen dan wel verstandig vanwegen het welzijn van je pony.

Ik laat ook wel eens mensen op mijn pony die niet kunnen rijden/stil zitten en dan ook gewoon draf en als ze het willen zelfs galop. van 1x per week een zak aardappelen op zijn rug krijgt hij echt niks.

misschien wel eenn optie om te overleggen dat hij ook iets meer gaat betalen.
en vaker mee gaat voor de verzorging.