Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:05

AmoorM schreef:
Ik ga het bitloos rijden toch proberen, je kunt immer niet oordelen als je het zelf niet ervaart.
Alleen wil ik wel met die hulp teugel rijden. Maar wat is dan verstandig?

Bedoel je welk hoofdstel of het wel of niet gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:05

Maar mijn vraag eigenlijk 'Kun je als je met bit rijdt gewoon dit blijven doen in de toekomst zonder een schuldgevoel te krijgen?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:07

thirzanaomi schreef:
AmoorM schreef:
Ik ga het bitloos rijden toch proberen, je kunt immer niet oordelen als je het zelf niet ervaart.
Alleen wil ik wel met die hulp teugel rijden. Maar wat is dan verstandig?

Bedoel je welk hoofdstel of het wel of niet gebruiken?


Als je het gelijk met bitloos en hulp teugel rijdt lijkt me dat zo veel verandering in 1 keer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:07

De vraag is, waarom zou je een schuldgevoel krijgen als je het wel doet?( Edit: rijden met bit bedoel ik)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:08

AmoorM schreef:
Ik ga het bitloos rijden toch proberen, je kunt immer niet oordelen als je het zelf niet ervaart.
Alleen wil ik wel met die hulp teugel rijden. Maar wat is dan verstandig?


Nee.

Ga voor bitloos of voor bit met hulpteugel. Maar ga niet combineren.

En dan, wat voor bitloos hoofdstel wil je proberen? Er zijn er zoveel!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-13 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:08

AmoorM schreef:
Ik ga het bitloos rijden toch proberen, je kunt immer niet oordelen als je het zelf niet ervaart.
Alleen wil ik wel met die hulp teugel rijden. Maar wat is dan verstandig?


Als je niet probeerd zul je ook niet te weten komen of het bij je past :) en persoonlijk wil ik alles zonder hulpteugels doen maar als jij zelf het met wilt dan probeer je dat toch gewoon met? Ik kan vanuit hier niet voor jou bepalen wat je moet doen.. kan je alleen maar aanmoedigen om dingen te proberen en uit te vinden wat nu echt bij jullie past :) succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:11

Wil je voor bitloos, ga voor een natural hackamore. Dat impliceert dat je je manier van rijden compleet omgooit want rijden met aanleuning/contact met een bitloos hoofdstel is niet altijd gewenst. Ga een basis in je paard brengen met grondwerk (ik zou Parelli willen adviseren), daarna kun je weer terug naar bit. En als je dan wilt weten waar je naartoe kunt, verdiep je even in "The Game of Contact" van Linda Parelli. Dat houdt echter wel in dat je iig de basis van Parelli moet hebben doorlopen voordat je ook maar aan game of contact gaat denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:12

Cassidy schreef:
De vraag is, waarom zou je een schuldgevoel krijgen als je het wel doet?( Edit: rijden met bit bedoel ik)


Juist omdat er zo wordt gehamerd om bitloos te gaan rijden.
En omdat ik op die genoemde site alle min punten van het met bit rijden las.
Dat het paard continu pijn in de mond heeft.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:13

Cassidy ik denk dat je nu teveel in de westernhoek denk. :P

Sidepull of kin/kaakgekruist is een makkelijkere overstap.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:14


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:15

Air schreef:
Cassidy ik denk dat je nu teveel in de westernhoek denk. :P

Sidepull of kin/kaakgekruist is een makkelijkere overstap.


Op het moment dat je beslist dat het anders moet, adviseer ik om het om te gooien. Zet er een andere basis in, ga de fundering goed zetten, daarna kun je door. Drie maanden grondwerk volgens Parelli, er niet op gaan zitten, en dan de basis Parelli vanuit het zadel doorlopen. En dan kunt je terug. Al dan niet op de oude manier (als je dat nog zou willen).

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:16

Zou eerst kaakgekruisd proberen, dat is de makkelijkste overstap. Mijn paard reageerde er niet goed op. Maar veel paarden wel. Ik heb ook slechte ervaringen met sidepull, kingekruist vind ik wel fijn, touwhalster kan fijn zijn, maar moet je paard wel snappen.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:17

Cassidy schreef:
Wil je voor bitloos, ga voor een natural hackamore. Dat impliceert dat je je manier van rijden compleet omgooit want rijden met aanleuning/contact met een bitloos hoofdstel is niet altijd gewenst. Ga een basis in je paard brengen met grondwerk (ik zou Parelli willen adviseren), daarna kun je weer terug naar bit. En als je dan wilt weten waar je naartoe kunt, verdiep je even in "The Game of Contact" van Linda Parelli. Dat houdt echter wel in dat je iig de basis van Parelli moet hebben doorlopen voordat je ook maar aan game of contact gaat denken.


Waarom alleen hackamore? waarom is aanleuning op bitloos niet gewenst? op een bit is aanleuning wel gewenst dan? mij lijkt dat een mond net nog een tikkeltje gevoeliger is.. vind je bericht interessant :)

grondwerk helemaal mee eens.. het brengt je gewoon zoveel meer.. heel mooi :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:21

Je hebt in mijn ogen de keus tussen Bosal (heel verhaal apart om die goed aangemeten te krijgen en best wel een heftige optoming en duur als je een goede wilt hebben) en natural Hackamore. Alle bloemen, kaak/kin/whatever gekruisde hoofdstellen zijn misschien wel leuke alternatieven maar gaan je niet daarheen brengen waar je zou kunnen komen. Of je moet tevreden zijn met halve resultaten. En wie ben ik om te zeggen dat het zonde is dat je halverwege stopt omdat er nog zoveel meer te bereiken valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:22

First_Unique schreef:
Cassidy schreef:
Wil je voor bitloos, ga voor een natural hackamore. Dat impliceert dat je je manier van rijden compleet omgooit want rijden met aanleuning/contact met een bitloos hoofdstel is niet altijd gewenst. Ga een basis in je paard brengen met grondwerk (ik zou Parelli willen adviseren), daarna kun je weer terug naar bit. En als je dan wilt weten waar je naartoe kunt, verdiep je even in "The Game of Contact" van Linda Parelli. Dat houdt echter wel in dat je iig de basis van Parelli moet hebben doorlopen voordat je ook maar aan game of contact gaat denken.


Waarom alleen hackamore? waarom is aanleuning op bitloos niet gewenst? op een bit is aanleuning wel gewenst dan? mij lijkt dat een mond net nog een tikkeltje gevoeliger is.. vind je bericht interessant :)

grondwerk helemaal mee eens.. het brengt je gewoon zoveel meer.. heel mooi :)


Wat voor grondwerk bedoel je dan precies?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:23

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-13 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:24

AmoorM schreef:
Maar mijn vraag eigenlijk 'Kun je als je met bit rijdt gewoon dit blijven doen in de toekomst zonder een schuldgevoel te krijgen?'

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:27

AmoorM schreef:
AmoorM schreef:
Maar mijn vraag eigenlijk 'Kun je als je met bit rijdt gewoon dit blijven doen in de toekomst zonder een schuldgevoel te krijgen?'



Ga er van uit dat, als je een ontwikkeling doormaakt door bitloos te rijden, en je je gaat verdiepen waarom een paard zoals hij reageert en daarop leert in te spelen, dat je nooit meer terugkunt (en terugwilt) naar wat je voorheen hebt gedaan. En dan doel ik niet op het wel of niet rijden met bit, maar de hele manier waarop jij je paard benadert, beloont, bestraft enz. En hoewel het onbekende echt scary is en ik dat helemaal begrijp dat je daar eigenlijk bang voor bent, probeer het. Zoek er wel goede begeleiding bij, maar er zal een wereld voor je opengaan.

Je zult nooit meer terugkunnen. Puur omdat je zoveel hebt geleerd dat je ziet dat wat je voorheen hebt gedaan gewoon ronduit fout was.

En nogmaals, dan doel ik niet op bit, maar op de hele omgang met je paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:29


Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:30

Tuurlijk kan je met bit blijven rijden zonder een schuldgevoel te krijgen .. Denk je dat Anky er ooit spijt van heeft gehad dat ze zoveel ijzer in de mond van haar paard hangt ?

Als je je schuldig voelt over hoe je rijdt doe je echt iets fout. Als je 'gewoon' veel met je benen rijdt heb je de teugels sowieso nauwelijks nodig ;)

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:34

AmoorM schreef:
First_Unique schreef:

Waarom alleen hackamore? waarom is aanleuning op bitloos niet gewenst? op een bit is aanleuning wel gewenst dan? mij lijkt dat een mond net nog een tikkeltje gevoeliger is.. vind je bericht interessant :)

grondwerk helemaal mee eens.. het brengt je gewoon zoveel meer.. heel mooi :)


Wat voor grondwerk bedoel je dan precies?


cassidy: oke, vind het wel interessant om mezelf eens in te lezen op de manier hoe jij het ziet.. wat ik dan denk (heb ook eventjes op mijn touwhalster gereden) hoe krijg je hem dan goed rechtgericht? Ik ben juist verder gaan kijken omdat ik op dit gebied niet goed verder kwam..

AmmoorM: heb een boek van Pat parelli gelezen en wat dingen uit gepakt maar ben ook aan het werk op de kaptoom en werken aan de hand. voel me goed bij atletische rijkunst.. moet zeggen dat ik niet echt een specifieke methode pak.. ik probeer nog steeds veel te lezen en wat mij goed aanvoelt daar ga ik mee werken :) verder doe ik ook aan VD maar of dat nu onder het grondwerk hoort waar wij het nu over hebben weet ik niet :)

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:36

Trouwens, wat een leuk argument weer: 'sommige paarden kan je niet bitloos rijden' ... |o

Dat zegt meer over de ruiter dan over het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:39

Cassidy schreef:
Wat ik bedoel is Parelli. Of Clinton Anderson. Dit werk:

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs


Dat lijkt me ook echt super leuk om te doen met mijn paard.
Dan straalt het plezier wat je erin hebt er ook van af (Wat je bij die profs ziet dan)
Als ik dit goed onder de knie zou kunnen krijgen zou ik dit ook wel leuker vinden als het echte dressuur rijden. Mede om het plezier. Bij de dressuur is alles zo serieus en wordt er alleen maar na het slechte gekeken. Natuurlijk lijkt mij een wedstrijdje hier en daar ook leuk.

http://www.youtube.com/watch?v=w1YO3j-Zh3g

Deze man van dit filmpje was als het goed is ook bij horse event 2013. Met een wit paard.
Daar zag je gewoon de plezier die die man had. Dat vond ik zo mooi om te zien.
En vervolgens zag ik een clinic van een man die 3 dressuur ruiters les gaf.. werd heel veel na het negatieve gekeken.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:39

Cassidy schreef:
Ga er van uit dat, als je een ontwikkeling doormaakt door bitloos te rijden, en je je gaat verdiepen waarom een paard zoals hij reageert en daarop leert in te spelen, dat je nooit meer terugkunt (en terugwilt) naar wat je voorheen hebt gedaan. En dan doel ik niet op het wel of niet rijden met bit, maar de hele manier waarop jij je paard benadert, beloont, bestraft enz. En hoewel het onbekende echt scary is en ik dat helemaal begrijp dat je daar eigenlijk bang voor bent, probeer het. Zoek er wel goede begeleiding bij, maar er zal een wereld voor je opengaan.

Je zult nooit meer terugkunnen. Puur omdat je zoveel hebt geleerd dat je ziet dat wat je voorheen hebt gedaan gewoon ronduit fout was.

En nogmaals, dan doel ik niet op bit, maar op de hele omgang met je paard.


dat heb je mooi gezegt :) maar het is al goed dat we willen leren.. zijn genoeg mensen die de kop stijf houden en niet verder willen kijken..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:39

First_Unique schreef:
AmmoorM: heb een boek van Pat parelli gelezen en wat dingen uit gepakt maar ben ook aan het werk op de kaptoom en werken aan de hand. voel me goed bij atletische rijkunst.. moet zeggen dat ik niet echt een specifieke methode pak.. ik probeer nog steeds veel te lezen en wat mij goed aanvoelt daar ga ik mee werken :) verder doe ik ook aan VD maar of dat nu onder het grondwerk hoort waar wij het nu over hebben weet ik niet :)


Het probleem in dit geval is dat je van alles wat meepakt maar niets helemaal volgt en je daarbij aan de essentie voorbij gaat dat iedere aanpak een structuur heeft en er oefeningen niet voor niets op een bepaalde plek in een opleidingstraject zitten, hoe banaal ze ook mogen lijken.

Volg een programma op de letter, pas als je dat hebt gedaan kom je erachter of een methode wel of niets voor je is. Voor het paard werkt het altijd. Als je weet wat je aan het doen bent. Het enige wat af en toe in de weg kan zitten is het ego van de eigenaar/degene die met het dier aan het werk gaat.