Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:13

zoni65 schreef:
met ruinen en hengsten zijn mijn ervaringen het best , meestal gaat de combi ik en een merrie niet zo goed samen we zeuren denk ik alle bij te veel :')


daar heb ik ook last van! :')

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:14

set_elkol schreef:
Vind ik wel Rebel, ze hebben allemaal eigen karakters (hengst/merrie/ruin) natuurlijk een paard op zichzelf ook maar toch. Ik ben zelf het meest van de merries, daar moet je meer mee samenwerken in plaats van dat ze voor je werken, en ze hebben zoveel karakter. Lijken fijnbesnaarder dan ruinen. Tonen meer hun gevoelens, hart op de tong.
Ruinen werken voor je, ik vind dat zo saai :+ Hengsten vind ik ook wel leuk maar zo onpraktisch.
Dit is uiteraard een beetje algemeen gedacht, niet elke merrie of ruin is precies zo.


Ik denk er exact zo over. Doe mij maar merries of hengsten.
Alleen hengsten is lastig om een paardwaardige huisvesting te vinden.

Nou moet ik wel zeggen dat bij rocky mountain horses de merries wel heel mild zijn en niet van miepers.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:16

Ruinen, maar ik heb nu een merrie :+
De klik was er gewoon met haar :)

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:19

Ik heb altijd gezegd: ik wil nooit een merrie.
Tot nu toe is elke keer het paard waar ik een klik mee had, een merrie geweest (6x) en maar 1 ruin.
Dus echt helemaal goed voorspellen kan je het niet.

Dus ja, als ik later voor een eigen paard ga kijken, wordt het misschien wel weer een merrie. Ik weet het niet.

Tima1512
Berichten: 121
Geregistreerd: 19-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:56

Een ruin :)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:07

Ik heb altijd meer met merries gehad op de 1 of andere manier, maar sinds vorig jaar ben ik daar toch wel in verandert... Toen werd er uit mijn fokmerrie een ontzettend lief en gaaf hengstveulentje geboren die echt helemaal mijn type is! In de omgang een ontzettend fijn dier, en in de wei zo gek als een deur :D

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:20

Als ik nu een lijstje zou maken met de 25 paarden waar ik door de jaren heen het liefst op reed dan zouden daarop denk ik 12 merries, 12 hengsten en 1 ruin voorkomen. :P

DeEenhoorn
Berichten: 2937
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:24

hengsten niet echt... ruinen+merries vind ik dan wel weer leuk, aangezien ik die gewoon het fijnst vind in de omgang en ohz

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:27

Alleen nog maar ruinen gehad, gaat mijn voorkeur ook naar uit, dus dat scheelt weer ;)

Big_Appie
Berichten: 113
Geregistreerd: 13-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:33

Ik heb een sterke voorkeur voor ruinen, hun karakter staat me over het algemeen veel meer aan.
Laatst bijgewerkt door Big_Appie op 19-09-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:33

Mirjam1202 schreef:
Zoals ik al zei ben ik echt van de merries! Maar het nadeel is: hengstigheid...
Een ruin is wel wat constanter in zijn karakter :) Maar ik vind het een groot nadeel: je kan moeilijker een bant met ze krijgen (in mijn ervaring tenminste :)).



Vreemd, met ruinen als met merries krijg ik altijd snel een band.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:36

Mijn voorkeur gaat toch naar een ruin. Ik vind ze erg fijn in de omgang, lekker rustig. Ik heb het niet zo op merries, karakter wat afwisselend, hengstigheid en geschreeuw.. Nee ik ben hier niet zo van.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:41

Mirjam1202 schreef:
Zoals ik al zei ben ik echt van de merries! Maar het nadeel is: hengstigheid...
Een ruin is wel wat constanter in zijn karakter :) Maar ik vind het een groot nadeel: je kan moeilijker een bant met ze krijgen (in mijn ervaring tenminste :)).


Waarom kun je moeilijker een band* krijgen met ruinen dan? Ik vertrouw ruinen meer dan merries. Bij mijn ruin weet ik elke dag weer hoe zijn karakter is. Een merrie niet met d'r hengstigheid, geschreeuw en getrap. Ik vind de dames wat onvoorspelbaar.. Kan ook aan mijn slechte ervaringen liggen met merries.

Lynnepinny

Berichten: 2707
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:43

Ik vind vooral merries fijn. Weet niet precies waarom.. Ze trekken me wat meer aan op een of andere manier.
Ruinen vind ik ook wel goed, maar de meeste die ik ken zijn me wat te "rustig", terwijl de meeste merries die ik ken veel meer pit hebben.
Hengsten heb ik nog nooit op gereden, dus daar kan ik niet op oordelen. :)

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:45

Ik dacht dat ik een merriemens was, maar heb een hengst.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:55

Zeker weten een hengst! Heerlijke dieren, naar mijn ervaring altijd fijn te rijden nooit met tegenzin. Lekker altijd hetzelfde, geen gemiep.

Ruinen zijn ook geweldig, alleen soms zo heerlijk lui in het rijden :D. Wel een stuk makkelijker met alles er om heen. Heb zelf dan ook 2 ruinen.

Een merrie mens ben ik niet zo, al moet ik zeggen dat ik er 1 heb gekend waar ik mee kon lezen en schrijven, heerlijk dier :j.

PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:35

Princesj schreef:
Ik ben echt een merrie mens. Als je een merrie eerlijk en met respect behandeld, gaan ze voor je door het vuur is mijn ervaring.


Volgens mij geldt dit voor elk paard :)

Een ruin past het best bij mij. Ik vind ze wat gelijkmatiger van karakter.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:38

Ik ben van de dominante ruinen!

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:09

Ik vindt mannelijke paarden meer te vertrouwen. Dus voor mij ruin :)

ElenaJuna

Berichten: 434
Geregistreerd: 13-12-10
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 23:24

Bedankt voor alle leuke reacties. (:

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:26

By far een hengst, heb er dan ook drie. Merries kan ik niet mee door een deur, en als wel mag dat best op de kalender. :j Merries hebben meestal nog een grotere eigen wil als ik. Ruinen zijn te lief, dat vind ik ook niet alles. := Hengsten (die van mij iig) zijn lief en stronteigenwijs tegelijk. *D

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:27

Ondanks dat ik nu vooral op merries rijd, kies ik toch voor een ruin. Die zijn toch wat stabieler is mijn ervaring, en hun - over het algemeen - relaxtere karakter past beter bij mij. Voor zover ik weet heb ik nog nooit op een hengst gereden, dus daar kan ik niks over zeggen.

Lulychellu

Berichten: 1027
Geregistreerd: 11-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:52

Ik heb tot nu toe altijd meer met merrie's gehad toen een keer een ruin maar toch weer terug bij merrie, weet niet wat het is maar heb dus meer met merrie's en wil ook niet anders meer. Maar met honden is het net andersom

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Wat past het best jou? Merrie, Ruin, Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:47

Met de merries heb ik alleen maar leuke ervaringen, ze gingen voor mij door het vuur. Altijd een goede band met ze en ja ze kunnen wel een pismerrie zijn wanneer ze hengstig zijn maar waren allemaal altijd lief voor mij geweest. Ruinen suf?? dat is ook bij de merries te vinden hoor en bij de hengsten, heeft niks met het ruin zijn te maken.

VdBA

Berichten: 262
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:57

Ik ben echt een merrie-mens. Altijd geweest. De ruin die ik heb gereden is me niet zo goed bevallen.

Mijn eigen merrie is super relaxed maar enkel als je haar vertrouwen gewonnen hebt. Ze volgt mij zonder touw overal en zoekt me ook op als ze los in de weide of paddock loopt. Ze kan wel enorm koppig zijn maar dat neem ik er graag bij. Vooral het feit dat ze 200% bomproof is is voor mij belangrijk.

Verder heeft een merrie nog een belangrijk voordeel. Ruin van stalgenoot raakte geblesseerd en was niets meer waard voor de sport. Met een merrie kan je dan eventueel nog fokken.