Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:22

HJules schreef:
@Tita, ja goede raad hoor 'vraag aan niemand advies en doe een lekkere miskoop'

@knetter ja zoiets!
maar ik stel me altijd vragen bij 'niet geschikt voor beginners', wat wil dat dan zeggen dat ze af en toe iets uitsteken?
Ik ben dan geen beginner, een echte 'uitdaging' zoek ik niet echt, een wandelmakker!


Ik heb eerder het gevoel dat je wel een beginner bent, uitgaande van dit topic. Wat 'niet geschikt voor beginners' inhoudt, verschilt. De een vindt haar paard er niet voor geschikt omdat het heel sterk is, de ander omdat het veel te 'heet' is.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:28

tita, het zou zo maar een topic van mij kunnen zijn. Ik heb altijd haflingers gehad (Ook ik stap liever niet op iets van boven de 1,60 :D ) en toen die weg waren en ik weer op zoek ging naar een ander paard, wilde ik alles behalve weer een haflinger, maar ik had geen idee van wat bij me paste. Ik wilde wel een AV, een anda, een welsh cob, maar ook wel een kleine KWPNer of NRPS. Maar verstand had ik er niet van, wist niet eens waar te zoeken behalve MP :') En ja, dan kon ik ook zo'n topic gemaakt hebben. Dat wil niet zeggen dat ik dan een ongeschikte eigenaar zou zijn. Ook niet onwetend trouwens, mag ik aannemen na 21 jaar ervaring met paarden, waaronder 14 jaar eigen paarden. Cerera vond ik trouwens ook maar gewoon op sporthorses omdat haar koppie en haar prijs me aanstonden, dus tja... :D

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:29

Wel een fjord maar geen haflinger, daar zie ik de logica dan weer niet van in. Een lekkere stevige haflinger kan jou goed tillen, en ik ken eigenlijk alleen maar haflingers die het leuk vinden om een lekkere flinke buitenrit te maken.. Zitten binnen je budget en zijn winterhard (maar dat is wat mij betreft ieder gezond paard :)) ). Verder vind ik haflingers prachtig en die van mij heeft een top karakter! Zeker geen slome sukkel. :)

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:31

@Tita, nee? maar alle raad die je kan meepikken moet je meepikken in mijn opzicht
Ik zal sowieso zelf de keuze maken?
Maar ik vraag raad, ervaringen, etc.


@Carola, ik weet ook wel dat ik niet op een pony pas, maar wist niet dat ik met mijn lengte niet onder de 1,60 mocht kijken.. Is ook nooit nodig geweest, vermits er naarmate ik ouder werd enkel BWP's stonden
Ik kan dan indd beter kijken boven de 1m 60, wat ik zeer jammer vind want het karakter moet ook juist zitten en het is het karakter en de stabiliteit van de fjorden, tinkers, ijslanders die ik juist zo goed vond, dravers blijkbaar ookal geen optie

@Snolly, ja dat zou wel kunnen, ik heb wel meerdere paardenmensen in m'n omgeving

@Geryon, bedoel je een beginner tegenover de meeste eigenaars of in de breedste betekenis van het woord?

@Sodeletuut, na al de goede commentaar over de haf, zal ik er wat meer over opzoeken want ik heb me duidelijk vergist

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:33

beetje jammer dat er steeds gezegd word van pittig of voorwaards zijn dat kan je een sloom paard ook gewoon leren hoor

net zo goed als je een volbloed gewoon ''rustig'' laat lopen, pittig of niet heb je vaak zelf in de hand..

ik ken tinkers die je vooruit moet schoppen maar k ken ook tinkers waar je al beginner niet wenst op gezet te worden omdat ie alleen maar ''hard wil''

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:34

Je moet niet zo'n tunnelvisie hebben op bepaalde rassen. Misschien kom je ooit een paard tegen van 1.90 met een geweldig karakter! Je weet het nooit.
Ga gewoon op zoek naar wat grotere paarden en je moet gewoon eens gaan bezichtigen, dan pas kom je erachter. Het is niet op voorhand te zeggen dat dié Fjord lief is, dié Haflinger traag en dié IJslander perfect.
Zoveel raspaarden, maar ook kruisingen hebben geweldige karakters, alleen een ander uiterlijk, en zijn ook nog eens groter.

Laat het idee van rassen een beetje los en ga gewoon eens op internet rondkijken wat er allemaal is, wat je allemaal mooi vind en welke advertenties je aanspreken. Daar heb je veeel meer aan.

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:47


caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:53

is idd niet duur maar wel altijd laten keuren bij goedkopen of duurzamen paarden...!!!

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:59

Ja lijkt me wel een goed idee!
Wat zijn erfelijke afwijking ofso die kunnen voorkomen?

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:03

jules, op zeer veel sites staan deze advertenties, ga hier niet op in! het zijn naar nederlands vertaalde rare advertenties ( ze worden wel steeds begrijpelijker vertaald helaas) en zijn meestal oplichters....meestal staan er foto's van internet geplukt bij...

friesis idd ook een optie voor je :-)

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:08

Ik dacht meteen aan een fries eigenlijk. Ik heb je topic niet helemaal doorgelezen alleen je beginpost, dus geen idee wat je er over gezegd hebt, maar een fries lijkt me zeker wel wat voor je. Maar zoals denk ik al vaker gezegd, staar je niet blind op één bepaald ras, maar kies een paardje dat past bij jou interesses, dat kan misschien wel een ras zijn waar je van te voren totaal niet aan gedacht hebt :)

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:11

Die erfelijke ziekten daar kun je je over inlezen TS. Stel je maakt een afspraak om naar een paard te gaan kijken, dan weet je wat voor ras het is, en kun je vantevoren nog ruim googlen om het even op te zoeken over dat specifieke ras. Wel goed dat je er aan denkt!

Wat vind je van deze paarden?
http://link.marktplaats.nl/751388346 Hoogte staat er helaas niet bij.
http://link.marktplaats.nl/735044024 Deze kon wel eens heel geschikt zijn!

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:24

Qua kleuren, uitstraling,.. nummer 1 sowieso, maar wat bij mij past, bij wat ik wil is 2, dat moet het zijn, niet té groot, niet té klein, goed wandelpaard en zéér sterke benen en goede hoeven, ideaal want dat scheelt ook in kosten, dan moeten er geen ijzers op (ik wil trouwens zeer graag Cavallo hoefschoenen voor m'n paard, is goedkoper en beter voor het paard ! Komt geen vuil in de hoef etc.
Maar is natuurlijk wel 500 euro over m'n budget

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:27

Of neen, de toebehoren zijn inbegrepen, dan is zo een paard goed te doen voor mij !
Maar ben er nog niet klaar voor, heb nog geen plaats, geen planning, geen geld om een paard te kopen (ik werk namelijk zelf voor het grootste deel ervan in de vakanties), heb nog geen spaarpotje voor moest er iets gebeuren en om het paard dat ik wil te laten testen.
Laatst bijgewerkt door HJules op 12-12-13 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:28

Het is wel inclusief toebehoren, dus dat scheelt al kosten met aanschaffen. Aangezien je nog geen paard hebt, heb je die spullen ook niet. En anders wist je nog niet zeker of het paste. Veel paarden worden met alleen een halster verkocht, en een passend zadel, hoofstel etc heb je niet voor 500 euro...

edit: Je ziet het zelf al :D En het is zeer zeker geen lelijk dier om te zien! :)

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:30

Ik vind het trouwens ook een heel mooi paard, qua bouw etc, mooi gebalanceerd, hij oogt meer naar een springpaardenbouw toe dan naar een dressuurpaard vind ik !

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:37

HJules schreef:
Of neen, de toebehoren zijn inbegrepen, dan is zo een paard goed te doen voor mij !
Maar ben er nog niet klaar voor, heb nog geen plaats, geen planning, geen geld om een paard te kopen (ik werk namelijk zelf voor het grootste deel ervan in de vakanties), heb nog geen spaarpotje voor moest er iets gebeuren en om het paard dat ik wil te laten testen.

Maar zo zie je wel wat er allemaal voor opties zijn, voor iemand met jou wensen en budget :) Zou je daar nooit wat leuks bij zien, dan zou je kunnen besluiten om wat langer te sparen en een wat duurder paard te kopen. Maar je budget is voor jou wensen zo best te doen :) En zo zie je maar dat het tóch ook gewoon een KWPNer kan zijn :)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:41

Misschien een fjord x fries? Dit zijn stevige paarden die meestal ook een stuk groter worden dan ras fjorden en er ontzettend leuk uitzien!

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:44

Ja je hebt zeker gelijk!
Ben blij dat ik hier wat positieve reacties krijg en hulp en dat jullie niet van het type mensen zijn die zeggen dat een paard veel geld hoeft te kosten!
Een oudlesgever van me zei ooit eens : "onder de 2500 euro kan je geen goed paard kopen", blijkbaar is het tegendeel bewezen!
Ik heb ook wel specifieke eisen, maar nu heb ik gezien dat eender welk ras hieraan kan voldoen !
Ik blijf goed uitkijken, maar een paard kopen is nu 2e prioriteit, eerst terug in de sport komen!
Heeft er iemand trouwens tips voor als je wilt rijden en je grenzen verleggen maar niet naar een manege toe wilt?

@Sam, haha klinkt leuk, maar zo van die specifieke kruisingen, vind het maar eens en het moet ook nog eens gans je goesting zijn !

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:46

Een lease pony/paard huren. :)

En ja dat is waar maar soms staan er echt leuke kruisingen op. :)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 12-12-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:46

Ik hoor altijd dat er daar problemen van komen... :s

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:47

Ligt er natuurlijk aan waar je gaat leasen. ;) goede afspraken maken op het begin of een paard kopen en met je paard naar de top kruipen, ik denk dat je daar meer aan hebt.


Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:49

Hoi Jules,

ik heb niet alles gelezen, maar ik moest eigenlijk direct aan m'n eigen paardje denken.
Dit is een "gewone" KWPN'er. Zo mak als een lammetje, kan je met een losse teugel langs een drukke weg. Maar ze heeft wél pit en als ze iets niet wilt gebeurd dat ook echt niet. Ze is trouwens maar 1.58 m hoog, dus misschien kun je daar ook een beetje naar zoeken?

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 17:58

xdesix: bedankt voor de links! heb er een paar leuke dingen tussen zien staan !

@Myrthe, het is ook een kwpn'er die mij tot nu toe het meeste aan staat!