Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natsoe
Berichten: 0
Geregistreerd: 11-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:34

Nee dat snap ik volledig! Voor mij ook nooit meer maneges!
Van kosten weet ik niet heel juist... Bij ons valt het mee omdat de Ijslanders nogal op z'n Ijslands leven met een grote inloopstal en veel veel weide. Ik dacht iets van een 270/maand voer inbegrepen (kan ook zijn dat ze opgeslagen zijn ondertussen) Hoefsmid doet hij soms zelf, dan is het maar een klein prijsje... Weet alleen even niet meer hoe en wat ;)

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:42

Denk dat een wat modernere haflinger (dus slanker van bouw, wat groter en wat meer bloed) ook wel wat zou kunnen zijn!
Of gewoon een lekker rommelbakje van kruisingen (maar dan wel idd met iets robuust zoals haf, fjord, fries, IJslander, of Western ras erin), soms kom je echt superleuke kruisingen tegen :j

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 17:45

Haflingers lijken me gewoon echt niet m'n ding, gekruist met iets pittigs oke.. maar een zuivere haf lijkt me niks.
Is een Engelse Volbloed niet enorm pittig? Daarom twijfel ik er ook zo aan !
En 270/maand lijkt me relatief redelijk veel voor wat je dan hebt precies..
Heeft een paard eigenlijk héél veel weidegang nodig als je er dagelijks mee uit rijden gaat?
Mijn ideale situatie is wel dat ik in de buurt een weide zo mogen gebruiken


Wat is eigenlijk de beste plaats om een paard te zoeken en is een stamboom belangrijk?
Het allerbelangrijkste vind ik eigenlijk dat het paar 100% gezond is, echt een sterk paard, gezond, geen erfelijke aandoeningen, geen artrose of hoefkatrol in de voorouders, etc.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:47

Volgens mij is er niet per se een bepaald ras wat bij je zal passen, maar moet je gewoon op zoek gaan naar een wat ouder, bomproof en lief recreatiepaard. Dat kan een Haflinger of QH zijn, maar er zijn ook arabiertjes die daaraan voldoen!

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:55

Daar heb je helemaal gelijk YellowGray!
Ik zou idd niet moeilijk doen over het ras, ga eens wat kijken bij wat oudere bomproofe paarden, zodat je kunt kijken of er een klik is ;) en niet specifiek voor een ras ;)

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:01

Ik ga me niet enkel laten leiden daar door hoor !
Maar een ras is een mooie richtlijn!

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:07

ik heb een ontzettend lieve bomproof BWP-er, superkarakter, een behoorlijk stevige want ik ben een stevige madam van 1.80 ;-).

Ik zou geen heel jong paard kiezen.
een fijne draver is natuurlijk super als je veel kilometers wilt gaan maken en heb veel mensen gekend die na een draver niks anders meer wilden recreatief :-).

Een haflinger of fjord vind je niks blijkbaar, toch zijn dit enorm fijne en stevige recreatiepaardjes om mee te beginnen :-) en zoals meerdere bij het lezen van je verhaal, zag ik direct een haflinger voor ogen :-).

Een tinker zal ook wel afvallen dan }:0 ?

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:12

een highlandpony misschien? betrouwbaar, sterk, werkwillig.

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:17

Tinker vind ik zooo mooi echt waar, maar niet voorwaarts genoeg!
Het stoicijnse aan een Tinker kan ik enkel beamen maar ze zijn te veel naar het zware koudbloed-type toe, net zoals ik dat van de Haflinger vind!

Fjord zie ik op zich wel zitten hoor, maar weet niet hoe ik dat moet inschatten zo'n Fjord en waarmee je het kunt vergelijken, wat ik me er trouwens over afvraag, zijn ze gewoon zwaar, of overvoeden veel mensen ze?

@Highland Pony lijkt me moeilijk om aan te komen en ik weet niet of ze groot genoeg zijn, alles van 1m47 tot en met 1m60 is goed, ik wil niet te groot gaan, dan zit ik minder op m'n gemak !

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:20

een draver lijkt me trouwens ideaal omdat die zo verkeersmak zijn meestal!
kunnen ze eigenlijk galoperen?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:27

Jahoor dravers kunnen zeker galopperen!

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:28

Er zat één bij mij op de manege, taurus, enorm braaf, top-wandelpaardje, kon op wandeling galoperen, maar springen weigerde hij, en hij heeft héééél wat lessen meegereden, ik vind dravers trouwens ook zeer mooi!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:29

Ik denk dat je je misschien niet zo moet vastpinnen op een ras.
Ik hoor nog behoorlijk wat vooroordelen over bepaalde rassen bij jou...
Mijn haflinger x groninger is een zeer pittig paardje dat Z dressuur loopt met enorm veel werklust en ik zou je er niet zomaar op durven zetten zo'n pit.
Terwijl de twee rassen dat niet doen vermoeden.
Ras wil ook niet alles zeggen he...

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:38

ik zei toch dat het maar een richtlijn is die rassen? :p

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:33

Def schreef:
Ik denk dat je je misschien niet zo moet vastpinnen op een ras.
Ik hoor nog behoorlijk wat vooroordelen over bepaalde rassen bij jou...
Mijn haflinger x groninger is een zeer pittig paardje dat Z dressuur loopt met enorm veel werklust en ik zou je er niet zomaar op durven zetten zo'n pit.
Terwijl de twee rassen dat niet doen vermoeden.
Ras wil ook niet alles zeggen he...

Mee eens... De haflingers die ik heb gehad, waren alles behalve lomp.. wel betrouwbaar, maar zeker niet lomp en sloom! Verder heb ik nu een New forest pony en die is rustiger qua karakter. Maar het ligt er maar net aan welk paard je hebt! Ik weet wel dat je met de haflingervvereniging weleens mee kunt gaan op buitenritten en het altijd een super leuke sfeer is :j! Dar heb je niet zo gauw met een kwpner of ander ras..

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:34

je hebt lichtgebouwde en zwaardere tinkers. de lichtgebouwde tinkers worden in ierland/ engeland voor de straatdraverijen gebruikt ;-)
er zijn stikbrave tinkers maar ze zijn vaak ook wel voorwaarts, niet alle tinkers zijn niet vooruit te branden ;-)

een recreatieve draver galoppeert wel, in de sport hebben ze wel geleerd niet te galopperen dus dat kunnen ze weer aangeleerd krijgen om wel aan te springen in galop :-). Ze zijn inderdaad meestal zeer verkeersmak, heb er al meerdere meegemaakt ( ook verzorgd) en waren stuk voor stuk stikbraaf en koel in het hoofd.

net als tinkers heb je wat zwaardere fjorden en lichtere fjorden, vroeger werden ze gefokt voor de landbouw ( om te ploegen).

ben heel benieuwd waar je op uit gaat komen, hopelijk wil je dat hier nog eens posten.

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:03

Bedankt voor jullie info, maar hoe geraak je eraan, die lichtere types?

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:13

denk dat je via grote tinkerhandelaar of een tinkersite wel aan lichtere types zult geraken.
'grai' of tinkerkruising 'scudder' zijn de types die lichter zijn maar of ze dat tegenwoordig vermelden bij advertenties... geen idee.
fjordje zou je gewoon toch echt de advertenties ook door moeten spitten,
kijk eens op het nederlandse www.marktplaats.nl bij dieren -> paarden of typ eens een draver of fjord of tinker daar in :-)

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:27

HJules schreef:
een draver lijkt me trouwens ideaal omdat die zo verkeersmak zijn meestal!
kunnen ze eigenlijk galoperen?

ik heb 20 jaar een draver gehad, ze was pittig, maar ging overal zonder probleem langs en bijzonder prettig in omgang. Sommige dravers kunnen tolten en zit erg comfortabel. Ik heb nu een quarter, die buiten erg schrikkerig is en absoluut niet koel. Voor western rijden is ze perfect. Dravers zijn qua aanschaf een stuk goedkoper.
Een draver is trouwens erg veelzijdig. Laatst naar een open dag geweest van een draversstal, daar lieten ze zien wat je allemaal met een draver kunt doen. Het zijn erg leuke paarden!

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:27

Er bestaat niet zoiets als een ras waarvan alle paarden 'sloom' zijn, of een ras waarvan alle paarden 'voorwaarts en pittig' zijn. Dat verschilt echt per paard. Ik ken haflingers die erg sloom zijn, maar ik ken er ook een paar die een stuk pittiger zijn dan menig dressuurgefokt paard.
Je moet niet naar een ras kijken, maar naar het karakter van het paard.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:29

en natuurlijk kunnen ze galopperen. Ik vind wel dat je een ervaren ruiter moet zijn voor een draver. Maar dat geldt eigenlijk voor elk paard, als je er mee naar buiten wilt.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:30

Ijslanders zijn er in verschillende maten.
Ik ken genoeg ijslander die rond de 1.50 zijn en ook ken ik meerdere lange mannen die op een ijslander rijden.
Zo te zien kom je uit Belgie misschien moet je hier eens kijken of er adressen bij zitten om eens kennis te maken met een ijslander.

http://www.tolt.nl/ijs/v2/info/nwlinks.php?lang=NL&cat=Belgi%EB

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:45


loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:32

Dat van het voorwaarts zijn heeft idd deels te maken met het paard, maar grotendeels ligt t aan de duidelijkheid van de ruiter.
Hou er ook rekening mee dat sommige rassen als een dieseltje werken, ze hebbeneven nodig om op gang te komen ;)

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:34

Liek, ik zal er eens op letten !

Mary, waarom zou je ze niet aanraden? Ik heb wel pittige paarden gereden, die goed vooruit waren , dus da's geen probleem, maar zijn er andere nadelen aan verbonden?
Want dat verkeersmakke lijkt me juist top

Maarten, dat geloof ik best, maar ik oordeel meestal op wat ik met m'n eigen ogen zie, maar zoveel te beter dat ik geen rastypische paarden gezien heb !
Naar het karakter ga ik zeker kijken ! Daarom vroeg ik ook wat bij me past

Villheide, heb het filmpje bekeken, wat een prachtige hengst! Echt ik vind ze zo mooi!

Ja kan ik best geloven, maar een boerenpaard zal niet even snel gaan als een engelse volbloed he !