eigen paard, alleen stufie...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 14:48

Ladyson schreef:
Overigens niet vervelend bedoelt, maar ik (en al mijn klasgenoten) hebben een bijbaantje terwijl onze school echt mega chaotisch is betreft roosters. Dit houdt dus in dat sommigen bewust kiezen om soms lessen te missen. Ik werk bijvoorbeeld vast op maandagavond van 17.00 - 21.30. Daarnaast ben ik oproepkracht bij promotiewerk. Ik mis hierdoor soms wel lessen, want ik moet uiterlijk weg om 16.00 uur van school terwijl ik les kan hebben tot 18.00 uur. Ik zit overigens wel in de randstad, en dit zal ongetwijfeld anders zijn dan bij jou in de regio.


ja ik heb ook wel het idee dat er in de randstad net wat meer bijbaantjes zijn voor studenten. maar lessen wil ik voor geen goud missen, dan ben ik bang dat ik het niet haal

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:25

Ik studeer en heb een paard dat ik zelf onderhoud. Maar, mijn ouders betalen mijn studie én mijn huur. Ik moet van mijn stufi mijn eten, studieboeken, kleren, alle leuke dingen, abonnementen etc betalen. Dat lukt precies. Dan hou ik nog een klein beetje over om te sparen, maar minder dan ik graag zou zien. Ik betaal mijn paard dus van mijn twee bijbaantjes. Al het geld dat ik verdien gaat op aan mijn paard. Ik leen niet, maar dat zou ik ook niet willen. Als het zo ver komt dat ik moet gaan lenen om rond te komen, ga ik heel serieus overwegen of ik mijn paard niet moet verkopen. Dat ligt natuurlijk bij jou wel anders, jij krijgt geen hulp van je ouders. In dat geval zou ik ook zonder paard moeten lenen. Maar lenen om een paard te betalen, dat zou ik toch nooit doen. Zo min mogelijk lenen, zo min mogelijk schulden opbouwen. Want alle schulden die je nu maakt, zal je later ook weer af moeten lossen. En je hebt geen flauw idee hoe het er later voor jou uit ziet.

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:03

hannatjuh schreef:
ik leen het niet om rente te vangen want dat zou gaan over een paar euro's... ik leen het geld en zet het opzij als een appeltje voor de dorst... met dat de rente hoger is wil ik alleen maar mee zeggen dat ik niet extra geld hoef te betalen om een appeltje voor de dorst te hebben, dat zou namelijk raar zijn...


Oke dan heb ik het verkeerd begrepen :) Maar alsnog zou ik persoonlijk er niet voor kiezen in deze situatie een paard te kopen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:09

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik zou het je afraden TS.

Ik had die behoefte ook heel erg tijdens mijn HBO studie, zeker omdat ik een paardenopleiding deed waarbij vrijwel iedereen uit mijn jaar een of zelfs meerdere eigen paarden had. Maar ik had er geen geld voor en geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om ervoor te gaan lenen.

Na mijn afstuderen was ik een half jaar werkloos. Toen een baan gevonden en toen heb ik gespaard tot ik het aanschafbedrag van een paard + een jaar alle kosten rondom het houden van een paard + een jaar alle kosten voor mezelf bij elkaar had. Dat duurde behoorlijk lang.
:Y)

Maar ik heb doorgezet en uiteindelijk vorig jaar, dat is ruim een jaar na mijn afstuderen, heb ik mijn paardje kunnen kopen.

Tot nu toe heb ik mijn buffer nauwelijks hoeven te gebruiken, maar ik vind het een veilig gevoel dat ik hem heb. :)

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:15

Oosterhout? Daar zit een McDonalds. Mooie bijbaan.

Daarnaast..
Stufi gaat er waarschijnlijk uit en wordt een leenstelsel. Dan moet je dus uberhaupt alles terugbetalen..
Bedenk maar of jij je paard terug wil betalen de komende 20/30 (?) jaar?
Ik zou er niet voor gaan.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:19

Misschien een nuttige aanvulling mbt het bijbaantje: ik had precies hetzelfde TS! Heel moeilijk om iets te vinden als je buiten het jeugdloon valt en maar weinig uren kan maken. Mijn redding: Gall&Gall, daar moet je namelijk 21+ zijn. De winkels hebben vaak ruime openingstijden, Ahold is prima als werkgever en wijn verkopen is echt best leuk! Is een poging waard toch? Het verdient echt prima ;) Dat geeft je misschien net die extra financieel ruimte die je eigenlijk wel nodig hebt.

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 15:16

upendo schreef:
Oosterhout? Daar zit een McDonalds. Mooie bijbaan.

Daarnaast..
Stufi gaat er waarschijnlijk uit en wordt een leenstelsel. Dan moet je dus uberhaupt alles terugbetalen..
Bedenk maar of jij je paard terug wil betalen de komende 20/30 (?) jaar?
Ik zou er niet voor gaan.


dat leenstelsel is al aan de gang alleen dat is pas ingevoerd toen ik al aan het studeren was, sowieso moet ik bijlenen en dus ook terug betalen zoals ik in het begin al geschreven heb. zou het fijn vinden dat mensen eerst goed lezen en dan pas reageren.

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 15:17

DGL schreef:
Misschien een nuttige aanvulling mbt het bijbaantje: ik had precies hetzelfde TS! Heel moeilijk om iets te vinden als je buiten het jeugdloon valt en maar weinig uren kan maken. Mijn redding: Gall&Gall, daar moet je namelijk 21+ zijn. De winkels hebben vaak ruime openingstijden, Ahold is prima als werkgever en wijn verkopen is echt best leuk! Is een poging waard toch? Het verdient echt prima ;) Dat geeft je misschien net die extra financieel ruimte die je eigenlijk wel nodig hebt.



goed idee! ik ga daar zeker kijken :)

IngeK
Berichten: 878
Geregistreerd: 24-06-07

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:47

Ik heb alleen de OP gelezen.

Ik wilde zelf ook al een paard (pony) vanaf dat ik een klein 6-jarig pennymeisje was. Maar van stufi kan je nauwelijks je huur betalen. (Zeg ik dan vanuit mijn deel van het land). Ik vond destijds de dierenartskosten van mijn ratjes al behoorlijk. Ik ben blij dat ik nu ik een paard heb niet echt hoef te bezuinigen.
Ik heb mijn paard gekocht toen ik ongeveer een jaar een vaste baan had. Dus ik zou je echt aanraden om daarop te wachten. Het is niet leuk om te moeten besparen op een dier waar je van houdt en ze kosten altijd meer geld dan je van tevoren bedenkt.

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 16:15

IngeK schreef:
Het is niet leuk om te moeten besparen op een dier waar je van houdt
.


helemaal mee eens!

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:19

Nu kan je nog terug vallen op de vriend zijn portemonee, maar in het ergste geval kan dat niet meer wat doe je dan?

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 16:33

marleen_usar schreef:
Nu kan je nog terug vallen op de vriend zijn portemonee, maar in het ergste geval kan dat niet meer wat doe je dan?



ik begrijp je standpunt hoor, heb ook al wel besloten zoals eerder gezegd dat het hem nu waarschijnlijk niet wordt.
maar wat bedoel je in het ergste geval? neem aan dat we bijv. uit elkaar zouden gaan...? mocht je dit bedoelen vind ik dat ook wel weer een ernstige beredenering. omdat al zou ik niet naar school gaan en wel een paard hebben en we zouden dan uit elkaar gaan dan hebben we sowieso allebei een probleem omdat we met koophuis enz. zitten. wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat je je altijd wel "wat als situaties.." kan bedenken en waarschijnlijk voor de meeste nog wel een oplossing zoeken maar om bang te zijn om uit elkaar te gaan en het daarom maar niet doen, dan zijn er nog heel veel dingen die je niet kan doen.... maar idd een eigen spaarpot is ook belangrijk!

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:34

Ja ik bedoel als jullie uit elkaar gaan, wat we natuurlijk niet hopen.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:39

ik zou gewoon even wachten. Ik zit nu ook op het laatste jaar van hbo en ben blij dat ik zelf nooit een paard heb gekocht. het wordt steeds drukker en straks heb je ook nog stages waarbij je helemaal geen vrije tijd meer hebt.

Ik zou wachten tot je bent afgestudeerd en kan gaan werken. Dan is je budget ook wat hoger en kun je een echt geweldig droompaard kopen. en er echt geweldig goed voor zorgen ;)

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:56

Ik zou het in jouw situatie nog niet doen.

Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd en ben een van de gelukkigen die zonder studieschuld zit op het einde (mede dankzij een goede bijbaan en veel gejongleer met tijd daarvoor in combinatie met collega's die vooral de laatste jaren me vaak gered hebben :o ). Vetpot zou je zeggen. Maar ik heb nog steeds geen baan en met mij vele starters. Ik had wat geld opgespaard, en daar ben ik nu van aan het leven (aangevuld met een vriend die een woning en goede baan heeft, al voel ik me best schuldig om 'parasiet' te zijn).

Dus zelfs al zou je het nu rond krijgen met je stufi en lening, op het einde van je studie kan het er heel anders uitzien en het is niet vanzelfsprekend dat je meteen een goede baan hebt. Een gedwongen verkoop van je paard is helemaal niet wat je wilt.

Ik zou dus eerst een soort buffer opbouwen zodat je aan het einde van je studie niet ineens moeilijk zit. Of toch nog even door dromen en wachten op die mooie carrière om alles te betalen.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:07

Ik begrijp toch niet zo goed waarom je geen bijbaantje hebt. Kan me voorstellen dat het lastig is om te vinden maar er moet toch wel iets te vinden zijn? En hoe was dat dan een paar jaar geleden, heb je de afgelopen jaren wel gewerkt?

Ik wilde ook als klein meisje al dolgraag een eigen pony. Die kocht ik toen ik 15 was. Ik had het geluk dat er thuis ruimte was voor stalling, dat scheelt natuurlijk veel in kosten. Maar ik kon wel als 15 jarige een pony kopen omdat ik al sinds mijn 12e daar voor spaarde (lees: krantenwijk en vakantiebaantje). Toen ik 17 was kocht ik daar een paard bij, een deel van de aanschaf is door mijn ouders betaald maar het was voornamelijk mijn eigen spaargeld. Het onderhoud betaalde ik ook altijd grotendeels zelf.

Waar een wil is, is een weg. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je niet al jarenlang aan het sparen (werken) bent als je zo graag een eigen paard wilt?

manzano

Berichten: 23955
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:09

De rente wordt pas vastgesteld op het moment dat je bent afgestudeerd. Dus of je rente hoger/lager is dan de spaarrente valt niet te zeggen nog.
Ik ben in 2009 afgestudeerd en mijn rente is voor 5 jaar lang vastgesteld op 2,39%
Was ik 3 maanden later in 2010 afgestudeerd had ik 5 jaar lang maar 1,5% hoeven betalen. Kortom.... de percentages wisselen per jaar.

Maar mijn spaarrekening levert echt verre van 2,39% op. Kortom..... lenen om te sparen is ook al niet al te gunstig.


Verder zou ik op basis van een lening nooit een paard kopen. Terugvallen op je vriend zou voor mij ook echt geen optie zijn. En dan moet je nog maar afwachten hoe je relatie in de toekomst loopt. Ik neem aan dat het koophuis van hem is aangezien je geen werk hebt. Dan is dat niet echt een probleem als je uit elkaar gaat ;)

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 17:28

Daan_Ordeal schreef:
Ik begrijp toch niet zo goed waarom je geen bijbaantje hebt. Kan me voorstellen dat het lastig is om te vinden maar er moet toch wel iets te vinden zijn? En hoe was dat dan een paar jaar geleden, heb je de afgelopen jaren wel gewerkt?

Ik wilde ook als klein meisje al dolgraag een eigen pony. Die kocht ik toen ik 15 was. Ik had het geluk dat er thuis ruimte was voor stalling, dat scheelt natuurlijk veel in kosten. Maar ik kon wel als 15 jarige een pony kopen omdat ik al sinds mijn 12e daar voor spaarde (lees: krantenwijk en vakantiebaantje). Toen ik 17 was kocht ik daar een paard bij, een deel van de aanschaf is door mijn ouders betaald maar het was voornamelijk mijn eigen spaargeld. Het onderhoud betaalde ik ook altijd grotendeels zelf.

Waar een wil is, is een weg. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je niet al jarenlang aan het sparen (werken) bent als je zo graag een eigen paard wilt?


ik ben nog niet jaren aan het sparen omdat ik al jaren naar school ga en mijzelf uit de schulden heb geprobeerd te houden door bijv. op het mbo niet al bij te hoeven lenen... maar ik vroeg hier om jullie mening en ervaring hé, niet om gecontroleerd te worden door mensen die ik eigenlijk helemaal niet ken...
zelf vraag ik mij ook af waarom ik geen baan kan vinden maar ik ben niet de enigste in de klas bij mij. voornaamste reden is denk ik toch mijn leeftijd...

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 17:31

manzano schreef:
De rente wordt pas vastgesteld op het moment dat je bent afgestudeerd. Dus of je rente hoger/lager is dan de spaarrente valt niet te zeggen nog.
Ik ben in 2009 afgestudeerd en mijn rente is voor 5 jaar lang vastgesteld op 2,39%
Was ik 3 maanden later in 2010 afgestudeerd had ik 5 jaar lang maar 1,5% hoeven betalen. Kortom.... de percentages wisselen per jaar.

Maar mijn spaarrekening levert echt verre van 2,39% op. Kortom..... lenen om te sparen is ook al niet al te gunstig.


Verder zou ik op basis van een lening nooit een paard kopen. Terugvallen op je vriend zou voor mij ook echt geen optie zijn. En dan moet je nog maar afwachten hoe je relatie in de toekomst loopt. Ik neem aan dat het koophuis van hem is aangezien je geen werk hebt. Dan is dat niet echt een probleem als je uit elkaar gaat ;)


nou ik ga hier niet helemaal neerzetten hoe onze financiën eruit zien maar je mag best weten dat het huis op beide van onze namen staat. voor ik deze studie begon heb ik namelijk eerst nog 2 jaar gewerkt.
maar idd die rentes is wel wat om over na te denken...

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 17:34

maargoed van mij mag er een slotje op dit topic, ik heb de info waar ik naar zocht en ik vind dat mensen zich er nu iets te veel mee gaan bemoeien.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:44

Heel wijs besluit om nog te wachten met kopen totdat je afgestudeerd bent.

Heb zelf mijn paard gekocht in dezelfde week als dat ik mijn diploma kreeg (en een paar dagen ervoor mijn baan vastgelegd was) Meteen daarna de hele zomer al gewerkt om te zorgen dat haar aankoopprijs weer terug op de bank stond om op terug te kunnen vallen.

Je vroeg ergens of wij (bokkers) vinden dat stufi alleen voor studeren hoort te zijn... Ik vind van wel ja. Echt alleen voor kosten die met het studeren te maken hebben. Kan dus je collegegeld zijn, maar ook de huur van je kamer (hypotheek bij jou dus) Dus niet voor een vakantie, jaartje buitenland, paard of wat dan ook wat niet met je studie te maken heeft.

manzano

Berichten: 23955
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:45

Ok, dat was een aanname..... (van het huis). Maar reken je niet rijk op de rente. Ik heb er veel mensen de mist mee in zien gaan die ook dachten te "verdienen" aan hun lening.
Ze doen rare dingen bij IBG/DUO, maar ze zijn niet gek (ook al lijkt het vaak wel zo *zucht* ;) ).

Tja, qua werk, geen idee..... misschien eens kijken in de horeca. Daar hebben ze liever mensen die iets ouder zijn dan mensen die net van de middelbare school af zijn is mijn ervaring. Bediening in restaurant ed.
Maar dat staat verder los van je lening/paard vraag natuurlijk. Enkel een tip op basis van eigen ervaring.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:50

TS, sorry ik heb niet alles gelezen, maar is een leasepaard niet een optie voor je?
Ik heb ook geen baan en doe alles van mijn stufi, ik leen ook bij (ben wel op zoek naar een baan, maar dat gaat niet zo soepel) en ik heb een heel leuk paard gevonden waar ik 7 dagen in de week naartoe kan, voor een zeeer redelijk bedrag (maar ik kan ook gewoon mazzel hebben hoor :D ).
Misschien is zoiets het proberen waard? Scheelt toch wat geld en mocht je paard ziek worden, zit jij niet met die volledige kosten opgescheept.
Ik zou denk ik voor een eigen paard gaan op het moment dat je toch wel een baantje hebt, zodat je wel zeker bent van een bepaald inkomen en niet op je vriend hoeft terug te vallen! +:)+

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:58

hannatjuh schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Ik begrijp toch niet zo goed waarom je geen bijbaantje hebt. Kan me voorstellen dat het lastig is om te vinden maar er moet toch wel iets te vinden zijn? En hoe was dat dan een paar jaar geleden, heb je de afgelopen jaren wel gewerkt?

Ik wilde ook als klein meisje al dolgraag een eigen pony. Die kocht ik toen ik 15 was. Ik had het geluk dat er thuis ruimte was voor stalling, dat scheelt natuurlijk veel in kosten. Maar ik kon wel als 15 jarige een pony kopen omdat ik al sinds mijn 12e daar voor spaarde (lees: krantenwijk en vakantiebaantje). Toen ik 17 was kocht ik daar een paard bij, een deel van de aanschaf is door mijn ouders betaald maar het was voornamelijk mijn eigen spaargeld. Het onderhoud betaalde ik ook altijd grotendeels zelf.

Waar een wil is, is een weg. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je niet al jarenlang aan het sparen (werken) bent als je zo graag een eigen paard wilt?


ik ben nog niet jaren aan het sparen omdat ik al jaren naar school ga en mijzelf uit de schulden heb geprobeerd te houden door bijv. op het mbo niet al bij te hoeven lenen... maar ik vroeg hier om jullie mening en ervaring hé, niet om gecontroleerd te worden door mensen die ik eigenlijk helemaal niet ken...
zelf vraag ik mij ook af waarom ik geen baan kan vinden maar ik ben niet de enigste in de klas bij mij. voornaamste reden is denk ik toch mijn leeftijd...



Ik wil je helemaal niet controleren, ik geef gewoon eerlijk aan hoe ik er over denk. Namelijk dat als je dit heel graag wilt je er gewoon voor moet werken :)

Ik ging ook gewoon naar school en ik had echt de pest aan die stomme krantenwijk, maar ik wilde zo graag een pony dat ik dat er wel voor over had. Het geeft ook heel veel voldoening als je zoiets moois van je spaargeld kan kopen :) Dus ik zou zeggen, zoek nog wat harder naar een baantje en ga lekker sparen, met zo'n mooi doel voor ogen moet dat toch wel lukken?

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:45

Ik heb alleen OP gelezen.

En als je minimaal 3 a 400 over heb per maand, is het te overwegen toch?
Het ligt natuurlijk aan de hoogte van je stalhuur etc.

Maar ik woon ook samen en van mijn studiefinanciering en zorgtoeslag betaal ik alleen mijn zorg en paard. Hier kan ik zijn stal van betalen sparen voor hoefsmid tandarts verzekering en veearts.
Helaas is hij snel kreupel geworden en heb ik al 1000euro in 6 maanden aan de veearts en kliniek moeten uitgeven.. maar dat is zeker een risico wat je neemt.

Het belangrijkste is dat je vriend er (financieel) achter moet staan. Dat als je bijvoorbeeld in mijn geval meerdere malen daar de kliniek moet, dat je dat ook kan bekostigen.
En ook ik heb mijn paard gekeurd en verzekerd, maar de kosten moet je vaak zelf eerst voorschieten voordat je ze terug krijgt.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijke beslissing zal zijn.

ps. Ik krijg in 2014 €75!! euro minder stufi. En dat is een harde klap!
Want hier moet ik toch mijn paardekindje van betalen..
Gelukkig verhuis ik toevallig naar een andere stal wat mij 120 euro per maand zal schelen..

Dit komt omdat mijn moeder meer is gaan werken, maar ook helaas niets betaald.