Eigen paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alicex
Berichten: 46
Geregistreerd: 28-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 12:10

friesiszwart schreef:
Mijn kosten zijn:

-Hoefsmid 15,- / 70,- euro om de 7 weken
-Wormenkuur: ca 150,00 euro per jaar
-Voeding: in kosten van opfok , voor de paarden aan huis van eigen land of via de loonwerker (loonwerkkosten en vervoerskosten of 35,00 euro per baal)
Stro: in de kosten van opfok of 4,00 euro per kleine baal (verbruik 18 balen per paard per maand)
-Inenten: 45,00 euro
-Tandarts: 1x per jaar 50,00 euro

brok afhankelijk van wat het paard krijgt, momenteel de ene geen brok (handje omdat de ander krijgt) en de ander tot 4 kg per dag

wortelen meestal een zak in de week 3,50 tot 5,00 euro indien voorradig

Daarbij een potje houden voor medische dingen. Persoonlijk vind ik deze kosten gelukkig heel erg meevallen, indien er echt iets ernstigs aan de hand was is het paard overleden.

verder heb ik alleen mijn paarden voor de dood verzekerd.


En wat houd dat in als je je paard voor de dood verzekerd? Ik weet toevallig dat een vriendin van mij dat ook heeft!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Eigen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:18

En wat houd dat in als je je paard voor de dood verzekerd? Ik weet toevallig dat een vriendin van mij dat ook heeft!

Dit houd in dat de verzekering alleen zal betalen als het paard zou overlijden.

Dreamy

Berichten: 24068
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Eigen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:32

Ik ben meer kwijt dan dat ik had verwacht hoor. Pin je niet vast op alleen de stalkosten e.d. ! Ik heb nu puur een paard genomen, omdat ik weet dat ik financieel nu goed zit en dan bedoel ik dat ik nog minstens 500,- kan sparen per maand (in de zomermaanden werk ik meer en kan ik soms zelfs het dubbele bedrag sparen) !

Alicex
Berichten: 46
Geregistreerd: 28-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 12:34

Dreamy schreef:
Ik ben meer kwijt dan dat ik had verwacht hoor. Pin je niet vast op alleen de stalkosten e.d. ! Ik heb nu puur een paard genomen, omdat ik weet dat ik financieel nu goed zit en dan bedoel ik dat ik nog minstens 500,- kan sparen per maand (in de zomermaanden werk ik meer en kan ik soms zelfs het dubbele bedrag sparen) !


Oke dat snap ik heel goed!
Alleen woon ik niet op mezelf, maar nog steeds bij mijn ouders. Ik werk wel maar niet full-time omdat ik ook nog een opleiding doe, paardenhouderij.

Dreamy

Berichten: 24068
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:39

Ik woon ook niet op mezelf :)

deniece

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:47

Als je je paard in pension zet denk ik dat je toch moet rekenen op minimaal 350 euro gemiddeld per maand. Exclusief DA :)

xDKFJx
Berichten: 136
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:02

dat is denk ik ook verschillend per paard.

Ik heb 2 paardjes, een kruising tinker en 1 volle tinker.
Ik ben geen wedstrijd mens dus heb al die poes pas niet.

Ik ent inprincipe mijn paarden NIET, hier zullen de meeste veel commentaar op geven of hebben.
Alleen de volle tinker word geent dit is ivm keuringen en over paar jaar om te fokken, het liefst wil ik dit ook niet maar dat zal toch moeten. ( enten kost bij mij dacht ik 35 euro de standaard enting die je moet hebben )
Ik merk het verschil wel heel erg, want mijn volwassen merrie ( kruising tinker ) heeft echt nog nooit wat gehad, geen diarree, koliek of iets ( ff afkloppen ) en die volle tinker die dus wel word geent heeft om de haverklap diarree...
Ik ontworm ze wel, ze staan 24/7 buiten ( want zo vind ik dat een paard hoort te leven )
ontwormen 3x per jaar. 1 malig daarvan is de dure voor alle wormen kost 20,- en de andere 2 onder de 10,- ( dus zo'n 40 euro per jaar aan ontworming ).
De stalling ( weiland en inloopstal waar ze nooit in staan ) kost me nog geen 100 euro.
en mijn paarden hoeven inprincipe bijna niet naar de hoefsmid.. door goede hoeven.. enigste waardoor ze naar de hoefsmid moeten is dat ze lang worden ( niet afbrokkelen dus )
dat is zo'n 1 keer per 9/10 weken.
DA hoeft bijna nooit te komen alleen 1 keer per jaar om te enten.

en ze krijgen hooi in de winter ( 1 x per maand grote baal hooi met zijn 2e ( krijgen zoveel mogelijk onbeperkt hooi kost 45 euro. ).. Verder geen brokken.. en ze zijn absoluut niet ondervoed haha!


Mijn hoefsmid ( een hele goeie kost 22,50 per paard )
kortom ik heb hele goedkope paardjes:P