Financiele crisis... inslapen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:00

ben het met de rest eens, da bellen voor een afspraak (slacht/schieten zie ik zeker niet als een slecht alternatief maar die keuze is aan jou) en afscheid gaan nemen, hoe moeilijk ook.
er komt een moment dat ze helemaal niet meer overeind kan/wil, en als je dan de da moet laten komen lijkt me dat vervelender dan wanneer je zelf de controle hebt wanneer je haar laat gaan...
sterkte :(:)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:01

Al zou ts al het geld van de wereld hebben, dan is het dier alsnog beter af dood.

Moedig, dapper, eerlijk en heel moeilijk TS! Sterkte!

mistral2002
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:09

Heel erg om te lezen ik stond vorig jaar voor de keuze van nf merrie was ook erg op leeftijd en zelfstandig omhoog ging ook niet meer heb toen diep van binnen gaan denken, heb een super tijd gehad met haar ze heeft zelf super genoten, heeft alles gehad en gedaan wat een paard kan wensen. Dus was goed zo heb dr laten inslapen op dr eigen stekkie.
Nu gister was precies jaar geleden doet wel zeer en raakt nog altijd maar had en heb dr vrede mee. Voelt goed zo.

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:18

Ik vind het niet paardwaardig als ze zelf niet meer kunnen opstaan. Ik heb er ook ene gekend die niet meer kon, die ze allang hadden moeten laten inslapen. Dit beest heeft snachts stik alleen in de wei in de kou moeten liggen creperen.ik heb de mijne nu 17 jaar en is 21. Als ik er zo voor kom te staan kies ik, in mijn ogen, ook voor de meest paardwaardige oplossing en laat ik haar inslapen. Ik vind dat ik haar dat verschuldigd ben. Ze heeft mij 17 jaar op haar rug getolereerd en gedaan wat ik van haar voeg en me een prachig veulen gegeven. Als een paard in de natuur niet meer zelfstandig kan op staan is het ook einde oefening , sterkte

ChrisXe
Berichten: 108
Geregistreerd: 11-05-13

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:27

Wat een lastige situatie. Het niet meer kunnen opstaan vind ik wel zwaar wegen. Paarden kunnen zich daardoor erg verwonden. Ben je erbij dan kun je helpen, maar je bent niet altijd bij je paard. Juist als jullie het zo goed samen hebben gehad is het toch wel heel beroerd wanneer het einde een hele dramatische wending krijgt. Afscheid nemen doet pijn, maar er naar toe leven is dan beter dan overvallen worden. Heel veel sterkte

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:28

Ik sluit me aan bij het inslapen om dezelfde redenen.
Knap dat je zo eerlijk hierin bent! Misschien een troost dat ze op een mooie leeftijd is en dat je zo lang van haar hebt kunnen genieten. Succes en sterkte!

slangentje
Berichten: 55
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:33

ik sluit me bij de rest aan, ik denk dat je haar die rust moet gunnen...

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:39

Als een dier hier iets zelfstandig niet meer kan zoals opstaan dan zou voor mij de enige keus zijn inslapen. Of men nu veel of weinig te besteden heeft.

Sterkte bij je keuze.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:37

En ook ik sluit me in de rij aan: het is een verstandige keuze om het paard in te laten slapen. Ook als je het geld wel zou hebben is het ergens een keer "klaar". Niet meer zelf kunnen opstaan, dat is zo'n moment.

Heel veel sterkte met de beslissing, ook als het het beste is wat je kunt doen, valt het altijd zwaar.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:42

Heel stom gezegd heeft je financiële situatie op dit punt helemaal niets te maken met mijn antwoord...

Als een paard niet zelfstandig kan opstaan.... En je kunt er niet 24/7 bij zijn (zou willen dat dat kon soms ;)) dan kun je er beter een einde aan maken...

Op stal een merrie gehad, 26 en drachtig (ja... fokmerrie... kon makkelijk aldus de eigenaar) die heeft uren in de modder gelegen omdat ze ook niet meer overeind kwam... DA erbij geweest en alles, spuiten gekregen in de hoop dat... maar uiteindelijk na een heel lang gevecht toch uit zichzelf doodgegaan... Alleen omdat ze wilden het paard (en in mijn ogen vooral het veulen) te redden :S Had het anders aangepakt... want echt.. dat gun je geen 1 paard... Beest lag in de stromende regen in de koude modder.... Geen waardig einde...

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 01:12

Ook ik sluit me aan bij de reacties in dit topic.
Ik wil jou en je kinderen heel veel sterkte wensen, het is niet makkelijk deze keuze te moeten maken. :(:)
Maar uit jouw openingspost merk ik dat je het zelf ook het beste lijkt voor je paard.

Sammie219
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 10:12

Jeehh wat een hoop reacties!! Nooit verwacht. Ik zou het liefst iedereen apart persoonlijk een reactie willen geven en willen bedanken.

Ik zie dat jullie het eigenlijk allemaal over hetzelfde eens zijn. Ik dacht ook dat dit het beste zou zijn, alleen dat dit misschien een egoïstische en "makkelijke" oplossing zou zijn voor mijn problemen.

Ik heb ook altijd in mijn hoofd gehad dat het niet fijn moet zijn voor een paard (vluchtdier) dat wanneer ze op de grond ligt en niet meer omhoog kan komen dat ze zich dan echt niet fijn zal moeten voelen (konden ze maar praten).
Maar laatst zei mijn DA, "ach wanneer ze nog omhoog kan komen met hulp, dan zie ik nog geen noodzaak om haar in te laten slapen."

Ja ze ziet er nu nog niet slecht uit.. maar de winter is nog niet begonnen... en ze ziet er pas sinds een maand of 2 weer redelijk uit. Zolang heeft het geduurd om haar er weer beter uit te laten zien na afgelopen winter..

Ik houd jullie op de hoogte. Echt zo enorm bedankt voor de lieve en moedgevende berichten!

Loez1986

Berichten: 137
Geregistreerd: 19-11-13

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:18

Heel veel sterkte met het maken van je beslissing.. Ook mijn keuze zou zijn geeft der een dikke knuffel en laat haar dan lekker inslapen.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:25

Die keuze is ontzettend moeilijk te maken. Meestal maak je hem pas als het dier zelf zichtbaar niet meer blij is. In jouw geval zou ik daar ook op letten. Ze ziet er nu nog goed uit zeg je, Als ze nu nog vrolijk is, zou je het nog een of twee maandjes kunnen aanzien. Dieren tonen vaak zelf wanneer ze niet meer willen, jij kunt dat zelf het best beoordelen.

Ik zou haar niet meer op transport ergens heen zetten. Niet naar een andere stal en niet naar een slachthuis. Een oud paard hecht aan zijn vertrouwde omgeving en dat bovendien niet al te stevig meer staat zou ik 'lekker' thuis laten inslapen. We hebben daar zelf alleen maar goede ervaringen mee.

Ik zie niets egoïstisch in jouw overwegingen. Niks moeilijker dan een dergelijke beslissing. Heel veel sterkte!

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:27

Jou DA verdient een tik tegen zijn hoofd.
Dit is gewoon lijden als een dier niet meer kan opstaan zonder hulp.
Mijn advies zou ook zijn inslapen.
Neem de camera en de kinderen mee na stal en ga de hele dag foto's maken en aanrommelen met haar en dan plan een datum in.
Ik wens je wel heel veel sterkte voor jou en je kinderen :(:)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:38

Mijn dierenarts zegt altijd volgende. Zolang een dier zelfstandig eet, drinkt, plassen en mesten kan, zelfstandig omhoog komen kan en lopen kan is het prima een dier nog tijd te geven. Kan het 1 of meerdere van deze dingen niet meer dat word het tijd.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:20

geerke schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik heb ooit een 34 jarig paardje gekend en die kon ook niet zelfstandig opstaan, die deed er uren over om op te kunnen staan, toch hield de eigenaresse het dier in leven en zo is het jaren gegaan.

die heeft er wonden aan hoofd en doorligwond aan de dunne heup van het ineens omvallen en niet meer snel kunnen opstaan.

Pffff nee ik had deze paardje allang in laten slapen.

Ook heeft het toen het in de weiland omviel en niet meer kon opstaan uren in de regen gelegen, lekker dan. Pas na uren kon het opstaan met hulp.

Dus ik weet hoe het is en ik vind het niet eerlijk naar het dier toe.



schandalig dit |(
Niet of moeilijk op kunnen staan is voor mij een signaal dat het op is.Ik houd mijn oude paard van 27 heel goed in de gaten(ook s'avond via de infrarood camera).
Ik moet ook een keer de beslissing maken....en bij een oud paard is dat in vrij korte tijd.

TS ...Ik ga met de meeste mee.In laten slapen.
Voordat het paard een keer rolt,niet meer overeind kan komen en in de stromende regen het de hele dag ligt te proberen.Dat moet je echt voorkomen.



Inderdaad, ik vond het ook onnodig! voor de rest werd het dier wel erg goed verzorgd en kreeg het heel veel aandacht en werd het helemaal in de watten gelegd en verwend........... maar dit vind ik ook niet kunnen hoor. Ik had het allang in laten slapen.

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:48

TS, ik zou je dierenarts goed duidelijk maken dat het moeilijk overeind komen ècht een probleem is. Los van het financiële gedeelte: gezien de conditie van je paard is het wachten tot het helemaal fout gaat met het opstaan... verwacht jouw dierenarts ècht dat jij als alleenstaande vrouw "even" een paard omhoog helpt als het moeite heeft met opstaan? (heeft je paard ook al een zwakkere achterhand, die je zo opzij duwt zodat je paard het evenwicht even kwijt is?)

Mocht hij, terwijl je het uitlegt, weer te makkelijk erover doen, zou ik denk ik toch over je situatie gaan praten... leg ook uit dat je paard 's winters veel inlevert qua conditie en bij veel dierenartsen speelt de financiële positie van de eigenaar toch wel mee in hun beslissingen.


Het blijft een moeilijke keuze, maar ik kan me voorstellen dat je je paard niet weggeeft... ook in mijn omgeving hebben ze de ervaring dat men met smoesjes ("voor gehandicapten") graag gratis paarden een "goed tehuis" geeft waarna dat paard spoorloos verdwijnt...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:01

Als jouw dierenarts dit niet wil doen, zijn er gelukkig genoeg andere die wel begrijpen dat niet op kunnen staan echt wel een groot probleem is.

Heel veel sterkte met alles!

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:09

Hevonen schreef:
Ik zie niets egoïstisch in jouw overwegingen. Niks moeilijker dan een dergelijke beslissing. Heel veel sterkte!


Ik ook niet zie niets egoistisch, jouw paard is 26 kan moeilijk opstaan en heeft er bijnea een jaar over gedaan om weer lekker in haar vel te zitten. Dit besluit had je ook moeten gaan nemen als jouw finaciele toestand goed was geweest.
Nogmaals heel veel sterkte met je beslissing, soms moeten dingen gewoon zo zijn.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:14

ik had het paard denk al eerder laten gaan hoe jij het beschrijft niet op kunnen staan etc zou voor mijn een reden zijn om te zeggen het is goed geweest

en dan kijk ik nog niet eens naar je financiële situatie maar puur op de gezondheid van je paard zou ik zeggen

neem afscheid

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:36

gewoon laten inslapen...en anders er achter komen waardoor er zoveel spierverlies is.(cushing)
Maar dat kost geld,de medicijnen ook....