Hackney horse William

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:04

Wat heeft William het getroffen met jou Gix! :) De foto's zien er super uit!
Heel veel succes met hem en ik hoop dat je ons op de hoogte houd. :D

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:56

Morgen ga ik een ander bitje proberen, ik vind hem veel te gespannen reageren op het bit (z'n simpele enkelgebroken) dus morgen kijken wat hij van een ongebroken trensje vind, ik heb vaker meegemaakt dat dat echt veel verschil kan maken. En anders gewoon zonder, tot hij er allemaal aan gewend is.

Verder de hoefsmid nog gesproken, ook best goed nieuws eigenlijk. Het valt in ernst wel mee met zijn hoeven, hij staat wel te lang, en hij heeft een oppervlakkige scheur in 1 hoef voor. Maar het is nu niet noodzakelijk om hem op ijzers te zetten, de scheur moet ontlast worden, maar dat is op te lossen met een kleine inkeping (de hoef heeft hier zelf al voor gezorgd). Hij loopt niet kreupel verder. En ik mag hem inmiddels voor al vijlen, en achter komt nog wel. (al vallen die hoeven achter echt heel erg mee).

Tegenwoordig heb je met whatsapp ook heel snel contact met de smid, dus die stuur ik regelmatig foto's.
En natuurlijk wanneer de andere paarden moeten.

Mocht hij toch op ijzers moeten, dan moet dat een paar keer gebeuren onder verdoving of narcose (moet nog navragen wat het beste is, dat weet ik zelf niet), maar ik ben blij dat dat dus nu niet nodig is.
Misschien dat ik met parelli nog wel iets kan behalen op dat punt. (ik haal uit meerdere methoden de dingen waar ik wat mee kan).

En ja ik ben echt heel erg gelukkig met hem, ik haal echt mijn geluk uit mijn paarden. Ik weet zeker dat ik echt nog een heel eind kan komen met hem.

Van de week hadden we balkjes neergelegd, begon meneer spontaan te passageren. Dat is een raar gezicht, een dikkert die op dunne pootjes huppelt!

Ook voor tips en ideeën sta ik open! Meer weten meer dan een, en dat is ergens het doel achter bokt toch? :o

@magda wauw echt! Ik had wel gehoord dat hij gedekt heeft, maar verder geen informatie, leuk om te horen.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:06

Een dubbelgebroken trensje is vaak al veel fijner dan een enkel

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:11

cp112 schreef:
Een dubbelgebroken trensje is vaak al veel fijner dan een enkel


Die heb ik ook nog wel liggen, keuze was ongebroken trensje nu omdat hij de stang wel kent. Mocht dat bevallen, wil ik uiteindelijk overstappen naar dubbelgebroken inderdaad.

Bedankt voor het meedenken

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:17

Wat ben ik blij dat ik deze topic tegen kwam. Ik heb de filmpjes bijna allemaal gezien, en wat heerlijk dat hij nu een eigenaresse heeft die met hem overweg kan. Heel veel plezier met William.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:51

Je hebt in korte tijd al heel wat bereikt met dit paard. Mijn complimenten! Met de hoeven zal ook wel goed komen. Misschien kun je zelf een cursus doen? Dan kun je het meeste zelf doen en zo af en toe als het echt nodig is even een ervaren hoefsmid erbij eventueel met verdoving als het echt niet lukt.
Mijn friese merrie liep altijd het beste met een ongebroken trensje. Die kon niet goed met gebroken of dubbelgebroken bitten overweg. Denk dat je gewoon even moet uitproberen wat het beste is voor hem. Echt heel fijn om te lezen dat dit mooie paard zo goed terecht is gekomen! Je gaat vast nog wel veel plezier met hem beleven. Hij heeft nu al zoveel vertrouwen in jou. Heel veel succes met hem en leuk dat je ons op de hoogte houd!

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:08

Ik heb ooit eerder gedacht aan een cursus hoefbekappen, al is het maar om zelf inderdaad wat meer oog te hebben voor de hoefgezondheid, alleen wil ik liever gewoon een reguliere hoefbekap cursus gaan doen en die kon ik niet vinden toen.

Mocht iemand iets weten hoor ik dat heel graag!

Natuurlijk bekappen lijkt me verder wel interessant, alleen niet als basiskennis zeg maar.

Het lijkt me wel leuk om hier een soort van semi-blog bij te houden. Zal dit topic de goede plek hiervoor zijn?
Ik merk dat mij dat triggert om nog meer te verdiepen in zaken.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:13

Anders open je zelf een nieuw topic over William en je vorderingen met hem?

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:26

Interessant zeg dit :D heb dit totaal gemist :+ heeft iemand een linkje van het YouTube kanaal waar ik de filmpjes kan vinden?

Maar wat een pracht paard <3 veel succes met hem Gix!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:29


Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:30

@Gix wat leuk dat je William nu hebt, geen idee dat hij op boktmarkt stond! ik denk dat je er een superpaard aan hebt! En juist voor een paard als William lijkt het me extra prettig dat hij niet de stress van een verhuizing hoeft mee te maken, maar lekker op zijn eigen terrein mag blijven wonen. Ik volg de filmpjes van William (en zijn maatje Camo) al weer een tijdje en het lijkt me heel leuk dat je ons op de hoogte blijft houden van zijn vorderingen.
Veel succes met William! *\o/*

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:36


GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:41

Zoolgangster schreef:
@Gix wat leuk dat je William nu hebt, geen idee dat hij op boktmarkt stond! ik denk dat je er een superpaard aan hebt! En juist voor een paard als William lijkt het me extra prettig dat hij niet de stress van een verhuizing hoeft mee te maken, maar lekker op zijn eigen terrein mag blijven wonen. Ik volg de filmpjes van William (en zijn maatje Camo) al weer een tijdje en het lijkt me heel leuk dat je ons op de hoogte blijft houden van zijn vorderingen.
Veel succes met William! *\o/*


Camo is een hele grote vriend van mij, zodra ik will een beetje aan het lopen heb hoop ik hem zadelmak te gaan maken, hangen accepteert hij nu al. Daarna bezig gegaan met willy.
Camo heeft een nieuwe vriendin, sinds een paar maanden, staat nog niet op youtube, maar dat is echt een hele leuke. Ik weet niet of hij ze straks in tweespan wilt, maar dat zou het in mijn ogen helemaal afmaken.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:44

Je ziet dat jullie bij elk filmpje vooruit gaan. Ik vind dat je wel lef hebt dat je op dit paard bent gaan rijden hoor! Wel fijn dat hij het zo goed oppakt. Zo te zien is hij gewoon blij dat hij weer wat kan doen. Als hij nog wat mee afslankt zal het vast nog veel beter gaan. Voor een 20 jarige is hij nog wel super fit zeg. Als je zegt dat hij 8 jaar is geloof ik het ook.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:10

Ik ben begonnen met hangen, in het ergste geval spring je af bij eentje van 20 en heb je het geprobeert.
Maar hij accepteerde mij, en zo ben ik verder gegaan. Stapje voor stapje, ik ben niet zo bang om te vallen, heb meer paarden beleerd, ik ben er mee opgegroeid, de meeste spanning bij mij kwam omdat er geen hek om de bak zit (verbouwing), ik kan wel uitzitten, maar als hij de weg op rent word het lastig.

Als hij op mij overgekomen was als een normaal paard van 20 had ik er ook niet zoveel interesse in gehad denk ik.
Zijn paspoort is pas in 2002 aangevraagd, papieren zijn verdwenen , dus hij kan 20 zijn, 12 of 35.
Dat weet ik niet. Ik kijk naar wat hij kan, en op dit moment heeft hij meer kilometers nodig dan mijn 8 jarige merrie die op conditie is.
Dan nog kan hij oud zijn, maar ik merk vanzelf wanneer ik zijn grens raak.

Scheelt dat hij niks moet, ik hoef geen grand prix te rijden met hem, ik zie wel waar we komen. Alles wat hij mij nu bied is een cadeau.

Wie weet gooit hij straks wel een verzameling eruit waar je u tegen zegt, of niet en rijd hij mee over de veluwe met een rustig ritje.

In alle gevallen ben ik blij met hem.
Hij laat wel merken waar zijn grens is.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 02:13

Heerlijk om te zien hoe dit dier veranderd is vanaf het eerste filmpje. Fijn dat die man hem een kans heeft gegeven en hem nu met een gerust hart kan overdragen aan jou, Gix! Hij heeft zich ontwikkeld tot een prachtig paard. Ik wens jullie veel geluk en vooral plezier samen.

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 02:39

je kunt ook haar een keer laten komen :) www.passendbit.nl of zie haar site voor lokaties waar ze komt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 07:01

Fijn dat het zo goed gaat! Ik zat alleen je longeerfilmpje van 1 dag geleden te kijken en vind hem daar niet rad lopen.
(Het filmpje met longeren over de balkjes). Je ziet duidelijk het knikken met het hoofd.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 07:44

Zoals ik al eerder zij een best peerd.
Heel intelligent en een goed karakter ben heel blij voor hem en zijn vorige baas dat alles uiteindelijk goed gekomen is.
Heel veel geluk met hem.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:24

Cayenne schreef:
Fijn dat het zo goed gaat! Ik zat alleen je longeerfilmpje van 1 dag geleden te kijken en vind hem daar niet rad lopen.
(Het filmpje met longeren over de balkjes). Je ziet duidelijk het knikken met het hoofd.


Rechtsvoor is de hoef met de scheur, opzich loopt hij goed alleen als hij zich ergens tegen stoot (steen of balkje) loopt hij even gevoelig. Meestal is dat na een paar minuten wel weer goed.

Of zie jij iets anders? Misschien dat ik ergens overheen kijk.

Hij heeft verder nog ietsjes mok achter, maar laat dat goed behandelen.
En in het begin was ik bang voor cornage of dampigheid, ik hoorde hem wel eens piepen na een sprintje, maar daar heb ik eigenlijk niks meer van gemerkt nu ik met hem bezig ben.

En verder vind ik het zadel niet optimaal liggen (glijd iets), wel een makkelijk zadel met verwisselbare boom om mee te krimpen met hem, ik wil gaan kijken naar een andere zodra hij op gewicht is, dat schiet nu niet echt op.

Ik hoop zo te kunnen rijden, maar ik geloof dat ze vandaag de bak gaan doen.
Dus even kijken wat het word vandaag.

Ik heb voor dierendag een setje cadeaugehad bij de paardenwinkel, dus straks even passen. Maak ik een foto!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:39

Ik weet niet zeker of ik spoken zie hoor. Misschien ben ik nog niet helemaal wakker :P
Ik had het over dit filmpje en dan tijdens het longeren (dus in het begin van het filmpje).

Als ik het zo zie vind ik hem niet helemaal lekker lopen, maar misschien dat anderen een andere mening hebben. Het zou goed kunnen komen door de scheur hoor, maar ik vind het eerder lijken alsof het ergens anders zit ipv in de hoef, maar ik ben geen expert :)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:51

wat een geweldig paard en wat een geweldige nieuwe bazin!niets dan lof over jouw manier van denken!
Je laat hem zijn wie hij is en legt geen druk op hem.
Echt super!!
Alleen valt mij op met mijn bescheiden mening hoor, dat de teugels erg klapperig zijn,hij lijkt iedere keer een ruk(je)te krijgen.Hierdoor is hij erg bezig met het bit,dan die gekruiste band over zn neus....
Misschien meer ruimte geven daar en goed teugels op maat houden met stille hand...

Ik wil je niet aanvallen hoor maar t valt mij op bij het kijken naar de flmpjes.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:54

Ja dat bedoelde ik ook, die buitenhoef is hij wat gevoelig op.
Dat stukje is opgenomen na het balkjes lopen. Hij is verkeerd uitgekomen en raakte een balkje.

Vind je dit een beter beeld geven?
http://youtu.be/73VzyDiYnIk

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:55

Dat knikken valt mij ook op, eerlijk gezegd. Ik heb ook een vermoeden dat er iets met het balkjes lopen even verkeerd ging, wat de buitenhoef betreft.
Op het longeerfilmpje valt het niet op.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:04

connie64 schreef:
wat een geweldig paard en wat een geweldige nieuwe bazin!niets dan lof over jouw manier van denken!
Je laat hem zijn wie hij is en legt geen druk op hem.
Echt super!!
Alleen valt mij op met mijn bescheiden mening hoor, dat de teugels erg klapperig zijn,hij lijkt iedere keer een ruk(je)te krijgen.Hierdoor is hij erg bezig met het bit,dan die gekruiste band over zn neus....
Misschien meer ruimte geven daar en goed teugels op maat houden met stille hand...

Ik wil je niet aanvallen hoor maar t valt mij op bij het kijken naar de flmpjes.


Klopt als een bus, probleem is dus dat hij gespannen raakt bij contact op het bit. Ik mag eigenlijk helemaal niet aan het bit komen. Is wel iets wat vaker voor komt bij (her)beleren, alleen loopt hij echt heel erg het bit te ontwijken.
Vandaar dat ik ga kijken of een ongebroken trensje meer rust geeft.
En anders rij ik gewoon zonder bit voorlopig.
Hij reageert op het bit, been en alles wat ik doe en beweeg heel sensibel, dus ongetwijfeld zal er ook een deel mijn schuld zijn.
Ik wil nu kilometers gaan maken zodat het punt ontspanning vinden bereikt word. We moeten wennen aan elkaar.

In een van mijn andere filmpjes met een ander paard kun je zien dat ik normaal niet zo klapperig rij hoor!
Ik heb leren rijden met een relatief stille hand (mee gaan in de beweging van de hals/hoofd). Alleen zonder contact moet ik ook even zoeken waar ik mijn handen hou.